کد خبر: ۸۳۴۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زرندیه و آذربایجان شرقی

 

از 22 اسفندماه
طرح نظارت نوروزی دامپزشکی به اجرا در می‌آید


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان زرندیه از اجرای طرح نظارت نوروزی از 22 اسفندماه در این شهرستان خبر داد.
داود سرمدی در اراک اظهار داشت: این طرح از 22 اسفند آغاز و تا 13 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این طرح به منظور نظارت بر عرضه سالم و بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و با توجه به افزایش تقاضاها برای خرید گوشت، مرغ، ماهی صورت می‌گیرد.

مدیر شبکه دامپزشکی زرندیه با اشاره به استقرار اکیپ‌های بازرسی در این شهرستان گفت: در راستای اجرای این طرح یک اکیپ ثابت در اداره دامپزشکی و دو اکیپ سیار در سطح شهرستان مستقر خواهند شد.

به گفته وی در این طرح تمامی مراکز تولید، عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی از جمله کشتارگاه‌ها، قصابی‌‌ها، رستوران‌ها، و مراکز فروش و عرضه مرغ و ماهی و گوشت مورد نظارت قرار خواهند گرفت.

سرمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتمام طرح مایه کوبی تب برفکی گفت: با اجرای این طرح 201 هزار و 310 راس گوسفند و بز و پنج هزار و 212 راس گاو و گوساله بر علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی ادامه داد: این طرح به مدت یک ماه و با همکاری بخش خصوصی به اجرا درآمد که طی آن بخش قابل توجهی از جمعیت دامی این شهرستان  بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.

به گفته وی شهرستان زرندیه دارای 6 هزار راس دام سنگین است.

----------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:
سرمایه‌گذاری در بخش دام ایمن شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش دام در سطح استان فراهم شده و هیچ مشکلی متوجه سرمایه‌گذاران نیست.
دکتر زندیه در نشست شورای سلامت شهرستان جلفا گفت: با اقدامات پیشگیرانه و تلاش مضاعف در زمینه مبارزه با انواع بیماری‌های دامی، بسیاری از مشکلات اساسی مربوط به بیماری‌های دامی رفع شده و توسعه صنایع دامپروری مهیاست.

وی افزود: به دنبال بروز برخی نگرانی در زمینه بیماری‌های دامی از جمله مشکل سقط جنین دامی و انواع بیماری مشترک دام و انسان با اتخاذ تدابیر لازم بهداشت عمومی در این زمینه ارتقا یافته است.

زندیه، از بیماری مشترک اسب و انسان به عنوان بیماری خطرناک یاد کرد و گفت: با تلاش دامپزشکی این بیماری تحت کنترل قرار گرفته و هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شود.

 وی همچنین از امنیت غذایی حاکم بر مرغداری‌ها و سایر اماکن دامی خبر داده و به شهروندان اطمینان داد نگران هیچ نوع بیماری مشترک دام و انسان نباشند.

 فرماندار شهرستان جلفا نیز در این نشست از وضعیت نامطلوب بهداشتی در اماکن ورزشی شهرستان انتقاد کرد.

حسنعلی رنجبر اظهار کرد: به دنبال واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی متاسفانه هیچ نظارتی بر اماکن ورزشی نمی‌شود و وضع بهداشت آنها اسفبار است.

 وی، از مسئولان بهداشتی و ورزشی شهرستان خواست ضمن نظارت کامل بر اماکن ورزشی، نواقص بهداشتی را هرچه سریع‌تر برطرف سازند.

 فرماندار جلفا همچنین خواست در خصوص استقرار امکانات بهداشتی مطلوب در مبادی ورودی شهرستان( پایانه مرزی جلفا و نوردوز) اقدام شود.

 رنجبر از دامپزشکی شهرستان خواست امکانات موجود در مراکز ضدعفونی کننده خودروهای ترانزیتی مستقر در مرزها را بهینه‌سازی کنند.

نظر شما
ادامه