کد خبر: ۸۲۵۱

حکیم مهر - رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : در پی افزایش برودت هوا  در خراسان شمالی ممکن است دامداران در پرورش دامهای جوان ،لاغر ، پیر و دامهای دارای تغذیه ضعیف با مشکلاتی مواجه شوند.

دکتر قاسمی فرد افزود : این مشکلات به دلیل افت دما بروز می کند و در بدن دامهای جوان معمولاً در فصول سرد سال افت دماد مشاهده می شود.

وی ادامه داد : زمانی این افت دما مشکل ساز است که دمای محیطی نزدیک یا کمتر از حداقل دمای حیاتی دامها  (5/ 15 درجه سانتی گراد) باشد و در کمتر از این دما چنانچه شرایطی محیطی نیز نامناسب  باشد ( سرمای زیاد- باد- یخ و برف- طوفان) می تواند منجر به کاهش درجه حرارت بدن  باعلائمی از قبیل  یخ زدگی انتهای گوشها و سرپستانکها ؛ بی حالی و خمودگی و کاهش سرعت تنفس  نهایتا  تلفات در دامها گردد.

قاسمی فرد گفت : جهت جلوگیری از مخاطرات احتمالی و سرمازدگی دام  وخسارات ناشی از آن ،  دامداران محترم نکات ذیل رعایت نمایند : 
1-  خشک کردن گوساله ها و بره ها بلا فاصله پس از تولد در هوای سرد
2- خوراندن آغوز(ماک) گرم بلا فاصله پس از تولد به بره ها و گوساله ها
3- خوراندن شیر گرم به بره ها و گوساله ها به میزان (12  تا 15% )وزن بدن آنها
4- پوشاندن و گرم نگه داشتن  دام  به شکل مناسب
5- تهیه بستری خشک با ضخامت بیشتر برای گوساله ها و بره ها و دور نگه داشتن آنها از کوران هوا
6- فراهم کردن پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی و بویژه انرژی اضافی ( مواد خشبی ) در تغذیه دام ها
8-  معمولا دامهای تازه متولد شده که دمای بدنشان کاهش پیدا نموده قادر به مکیدن شیر نیستند و شیر را بطور معمول نمی خورند. چنین گوساله هایی مستعد بیماریهای تنفسی وکم آبی بدن هستند.و در این مواقع باید نسبت به شیر دادن دستی آن اقدام  گردد.

 

نظر شما
ادامه