کد خبر: ۸۱۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، گناباد، گلستان و خراسان رضوی

 

مدیر‌کل دامپزشکی استان قزوین:
مشکلی در عرضه فرآورده‌های مواد غذایی و دامی وجود ندارد


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: مصرف‌کنندگان مواد غذایی و دامی باید دقت را در انتخاب محصول سالم‌تر افزایش دهند و مشکلی در عرضه فرآورده‌های مواد غذایی و دامی وجود ندارد.
سبحان‌علی علوی اظهار کرد: افزایش آگاهی در انتخاب محصول، استفاده از محصولات بسته‌بندی شده و استفاده از محصولات با لیبل‌های مشخص از جمله  تاریخ تولید و تاریخ انقضا می‌تواند محصول سالم‌تری را برای مصرف‌کننده ارتقا دهد.

علوی در خصوص نظارت بر فرآورده‌هایی  که در مراکز عرضه فرآورده‌های دامی از جمله قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها و بسته‌بندی مرغ و گوشت صورت می‌گیرد، گفت: اکیپ‌های نظارت این اداره برای کنترل کیفی و نظارت بهداشت مواد غذایی صنف‌های عرضه فرآورده‌های غذایی و دامی شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا مواد غذایی سالم در اختیار خریداران قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این اداره با شاخصه کنترل و نظارت بهداشت به واحدهای عرضه فرآورده‌های دامی و غذایی مراجعه می‌کند، افزود: در صورت عدم مطابقت واحدهای عرضه با این شاخصه‌ها به شدت با متخلفان واحدهای عرضه فرآورده‌های غذایی و دامی برخورد می‌شود.

علوی با اظهار اینکه برخی از تخلفات واحدهای عرضه فرآورده‌های مواد غذایی به علت ناآگاهی این واحدها برای نگهداری فرآورده‌های غذایی صورت می‌گیرد، بیان کرد: مشکل حادی در خصوص عرضه فرآورده‌های مواد غذایی و دامی در استان قزوین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشف واحدهای متخلف عرضه فرآورده‌های مواد غذایی از جمله وظایف این اداره است، گفت: در صورت تخلف واحدهای عرضه فرآورده‌های مواد غذایی به مراجع قضایی ذیربط معرفی می‌شوند تا براساس تخلفات صورت گرفته مجازات شوند.

* نظارت شدیدتر بر بهداشت عرضه ماهی

علوی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف ماهی در بین مردم ارتقا یافته است، بیان کرد: با اجرای طرح ضربتی نظارت بر بهداشت عرضه ماهی شدیدتر شده است و طرح فوق به صورت سالانه مستمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عرضه ماهی باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد، گفت: ماشین‌های حمل و نقل ماهی باید با شرایط بهداشتی کامل به واحدهای ماهی‌فروشی توزیع شود و همچنین واحدهای ماهی‌فروشان  باید ماهی را در یخچال‌های با فضای مناسب سرمایی و بهداشتی نگهداری کنند تا از خراب شدن آن‌ها جلوگیری شود.

* خودداری از فروش ماهی‌ها به صورت انباشته

علوی با اظهار اینکه واحدهای صنفی ماهی‌فروشان از فروش ماهی‌ها به صورت انباشته و روی هم جدا خودداری کنند، افزود: ماهی‌فروشان از یخچال‌های با دید مناسب برای فروش ماهی استفاده کنند تا خریداران با مشاهده کامل ماهی اقدام به خرید و محصول سالمی را برای مصرف انتخاب کنند.

وی  اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری دادگاه‌های عمومی و دادگستری استان و سازمان تعزیرات نتایج مطلوبی در بازدارندگی تخلفات واحدهای عرضه فرآورده‌های مواد غذایی شده و کاهش آمار تخلفات واحدهای عرضه فرآورده‌های مواد غذایی استان قزوین بیان‌گر روشن این مطلب است.

* آرای صادر شده نقش مؤثری در کاهش تخلفات دارد

وی  با اظهار اینکه آرای صادر شده توسط  مراجع قضایی بسیار مطلوب بوده است، بیان کرد: آرای صادر شده نقش بازدارنده و کاهش موثری در تخلفات واحدهای عرضه دارد.

علوی تصریح کرد: تلاش شبانه‌روزی مسئولان و کارمندان این اداره، افزایش نظارت بر واحدهای عرضه مواد غذایی، افزایش جریمه‌ها و متناسب بودن تخلفات با مجازات نقش موثری را در کاهش تخلفات واحدهای عرضه فرآورده‌های مواد غذایی داشته است.

-----------------------

 

طرح های بخش خصوصی مرتبط با دامپزشکی درایام الله دهه فجر افتتاح می شود


همزمان با ایام الله دهه فجر 4 طرح تکمیل شده مرتبط با دامپزشکی در شهرستان گناباد افتتاح می شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد ضمن تبریک این ایام با بیان این خبرافزود طرحهای فوق شامل یک واحد آزمایشگاه بخش خصوص دامپزشکی –یک واحد بسته بندی مرغ وماهی ویک واحد بسته بندی تخم مرغ خوراکی ویک واحد مرکز مایه کوبی وخرده فروشی واکسن در شهرستان می باشد که در سال جاری به بهره برداری رسیده است .

دکتر جعفرکامیاب پور همچنین از پیگیری احداث کشتارگاه توام مرغ وبوقلمون ومیدان دام وسردخانه نگهداری فرآورده های خام دامی وپروتئینی با ظرفیت بالا در شهرستان درآینده نزدیک خبرداد .وی افزود طرح احداث کشتارگاه صنعتی دام توسط شهرداری نیز دردست بررسی واقدام می باشد .

 

-----------------------

 

خطرات ناشی از بارش برف و بروز سرمای شدید برای دامهای عشایر شهرستان مراوه تپه


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراوه تپه از توابع استان گلستان به دنبال بارش شدید برف و بروز سرمای شدید و کم سابقه در این شهرستان به دامداران عشایر منطقه هشدار داد.
دکتر دوجی مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان مراوه تپه  گفت ؛ بارش شدید برف طی روزهای 13 و 14 بهمن ماه 1390 در شهرستان مراوه تپه با وجود خوشحالی کشاورزان ؛ سبب نگرانی های دامداران بویژه عشایر شهرستان مراوه تپه شده است . دکتر دوجی از دامداران شهرستان مراوه تپه بخصوص از دامداران عشایر خواست در زمان بارش برف و سرمای شدید  ؛ ضمن افزایش کیفیت و کمیت تغذیه دامها و استفاده از آغول بویژه در شبها از بیرون بردن دامها بمنظور چرا خوداری نمایند ؛ زیرا بیرون بردن دامها در زمان بارش برف و سرمای شدیدعلاوه بر اتلاف انرژی کسب شده از تغذیه دستی ؛ سبب وقوع سقط جنین در میش های آبستن بعلت استرس ناشی از سرما خواهد شد . 

----------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی :

تمام کشتارگاه های طیور استان، پس از انقلاب صنعتی شدند

 

همزمان با دهه فجر، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار داشت: تمام کشتارگاه های طیور استان، پس از انقلاب، صنعتی شده اند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اعلام داشت: قبل از انقلاب، ذبح مرغ در شرایط کاملا غیربهداشتی انجام می شد که پس از انقلاب و به مدد بهره مندی از توان نیروهای متعهد و متخصص، کشتارگاه های طیور یکی پس از دیگری در استان آغاز بکار کردند و ثمره این تلاش، فعالیت 15 کشتارگاه طیور در حال حاضر است که محصول تولیدی آنها از سلامت کامل برخوردار بوده و خروجی آنها تحت نظر کارشناسان دامپزشکی در حال تحویل به بازارهای مصرف است و استان خراسان رضوی این افتخار را دارد که در زمینه بسته بندی مرغ و تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش نیز به عنوان اولین استان در
کشور پیشگام بوده است.
وی خاطرنشان ساخت: نظر به ضرورت اطمینان بخشی و نیز جلوگیری از بروز هرگونه تخلف خواسته یا ناخواسته، در تمامی کشتاگاه های یادشده در استان علاوه بر ناظرین بهداشتی، ناظرین ذبح شرعی که تماماً، روحانی هستند نیز آموزش های لازم را دیده اند مستقر هستند.
وی با رد برخی شبهات که توسط برخی افراد به کشتارگاه های طیور در زمینه سرزنی مرغ با دستگاه وارد می شود نیز گفت: ذابحین در کشتارگاه های طیور نیز آموزش های لازم را دیده اند و ذبح در کشتارگاه ها با رعایت موازین اسلامی انجام می شود و از هیچ دستگاهی در این خصوص استفاده نمی شود اما سایر مراحل استحصال مرغ به طور کاملا مکانیزه و با حداقل دخالت افراد انجام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان افزود: سالیانه نزدیک به 60 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های استان با شرایط ذکر شده، ذبح و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

 

نظر شما
ادامه