کد خبر: ۷۹۵۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، خوزستان، خراسان جنوبی و زنجان

 

آغاز ایمن سازی دام های روستایی خراسان رضوی علیه تب برفکی


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی مرحله سوم در گاودارهای روستایی استان علیه بیماری تب برفکی از امروز، یک شنبه 25 دی ماه خبر داد. 

مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت : طبق پیش بینی ها، در این مرحله، کلیه دام های سنگین(گوساله و گاو) مناطق روستایی به تعداد بیش از 200 هزار راس، تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری، اجرای عملیات یادشده به بخش خصوصی دامپزشکی واگذار شده است که بخش دولتی نظارت کاملی بر اجرای عملیات فوق خواهد داشت. وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری، کلیه دام های سنگین استان  با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت. دکتر ازغدی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 15 روز ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و درصورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای- بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود. او مجددا تاکید نمود، با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

ازغدی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ  از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

---------------------------------

 

نزدیک به 150 کیلوگرم مرغ کشتار روز غیرقابل مصرف در اندیکا کشف ومنهدم شد


رییس شبکه دامپزشکی اندیکا از توابع خوزستان اعلام کرد :طی بازرسی های بعمل آمده از مراکز عرضه گوشت و مرغ در سطح شهرستان، نزدیک به 150 کیلوگرم مرغ کشتار روز تاریخ منقضی وآلایشات غیرخوراکی کشف و ضبط گردید.

دکتر کیوان نیا گفت : پس از دریافت حکم قضایی محموله در حضور صاحب آن معدوم گردید.

---------------------------------

 

59 نفر در مراکزبخش خصوصی دامپزشکی خراسان جنوبی فعالیت دارند


 معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: 59 نفر در مراکز بخش خصوصی دامپزشکی در استان فعالیت دارند.

دکتر محمود قربان زاده افزود:هم اکنون تعداد 42 مرکز خدمات رسانی بخش خصوصی دام و طیور در شهرهای مختلف  استان فعالیت دارند که این مراکز شامل داروخانه ،کلینیک و مرکز واکسیناسیون دامپزشکی است که در این راستا برای تعداد 39 نفر کاردان و تعداد 20 نفر کارشناس در استان اشتغال زایی شده است.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی دامپزشکی گفت: درحال حاضر تعداد 11 مرکز درمانی، 8 مرکز مایه‌کوبی، 2 مرکز پخش دارو،واکسن و مواد بیولوژیک ،5 مرکز فروش واکسن های بهادار و یک آزمایشگاه در استان وجود دارد.

قربان زاده با بیان اینکه کلیه مراکز بخش خصوصی تحت نظارت مستقیم دامپزشکی فعالیت دارند تصریح کرد:طی سالجاری تعداد 543 مورد بازدید از مراکز یاد شده انجام شده است.وی اظهار داشت:متاسفانه فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی از خدمت در شهرستان های سربیشه،نهبندان و سرایان استقبال نمی کنند و به همین علت ظرفیت خالی برای داروخانه، درمانگاه و مراکز مایه کوبی در این شهرستان هاوجود دارد.
وی خاطرنشان کرد : دامپزشکی استان آماده است با ارائه تسهیلات به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی از تاسیس مراکز بخش خصوصی در مناطق محروم حمایت  کند.

 

------------------------------------

 

آغاز مرحله دوم مایه کوبی روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی ( دباغی) در سال 90


اداره کل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد : مرحله دوم  مایه کوبی روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی ( دباغی) در سال 90 بطور همزمان در  استان و با مشارکت بخش خصوصی در سطح کلیه شهرستانهای تابعه ازمورخه 25/10/90 لغایت 27/11/90 درسطح واحدهای روستائی وعشایری آغاز خواهد شد .

این اداره کل ازکلیه  دامداران خواست در طول انجام واکسیناسیون از هر گونه جابجائی و نقل و انتقال دامها خودداری کرده و با اکیپهای اعزامی همکاری نمایند.

 

نظر شما
ادامه