کد خبر: ۷۸۲۳۸

حکیم مهر: تاکنون تصور بر این بود که سگ‌ها فقط نوعی رفتار مرتبط با کلمات را یاد می‌گیرند؛ اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که این حیوانات قادر به درک کلمات هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زومیت، سگ‌ها توانایی ذاتی در تشخیص اسم‌ها دارند و با شنیدن نام اشیا، آن‌ها را در ذهن خود بازنمایی می‌کنند. دوستان پشمالوی ما ممکن است این قدرت قابل‌توجه خود را تاکنون پنهان نگه داشته و حتی از برگرداندن اشیا به صاحبان‌شان در هنگام تقاضای افراد نیز امتناع کرده باشند؛ اما مطالعه‌ای جدید در مورد فعالیت مغز سگ‌ها، این موضوع را فاش می‌کند.

تاکنون بیشتر تحقیقات انجام‌شده درباره‌ی مهارت‌های زبانی سگ‌ها، توانایی آن‌ها را در بازیابی اشیای خاص آزمایش می‌کردند و با نتایج ناامیدکننده، ارزیابی میزان تشخیص کلمات مرجع را در سگ‌ها دشوار می‌کردند. نویسندگان مطالعه‌ی جدید برای به‌دست‌آوردن درکی عمیق‌تر، از نوار مغزی غیرتهاجمی (EEG) برای اندازه‌گیری میزان فعالیت مغزی این حیوانات در هنگام شنیدن تعدادی اسم ازمیان واژگان آموخته‌شده‌ی آن‌ها استفاده کردند.

محققان از صاحبان ۱۸ سگ خواستند تا نام اسبا‌ب‌بازی‌هایی را که حیوانات خانگی‌شان آن‌ها را می‌شناسند بر زبان بیاورند و سپس شی کاملا متفاوت را در دست بگیرند. نویسندگان مطالعه با بررسی نوار مغزی سگ‌ها متوجه شدند که فعالیت مغزی حیوانات بسته به اینکه نام گفته‌شده توسط صاحبان‌شان با اسباب‌بازی موجود در دستان آن‌ها مطابقت داشت یا خیر، متفاوت بود.

به‌عنوان مثال، وقتی سگ‌ها با عدم تطابق مواجه شدند، مغز آن‌ها با تولید سیگنالی شبیه به آنچه در انسان‌ها با عنوان «اثر ان۴۰۰» شناخته می‌شود، واکنش نشان داد. نویسندگان می‌نویسند: «این واکنش مغزی خاص عموما زمانی ایجاد می‌شود که کلماتی را می‌خوانیم یا می‌شنویم که با انتظارات ما هم‌خوانی ندارند و به‌عنوان یک همبستگی عصبی به‌خوبی تثبیت‌شده از پردازش معنایی دیده می‌شوند.»

«ماریانا بوروس»، نویسنده‌ی مطالعه توضیح می‌دهد که وجود چنین سیگنال‌هایی در نوار مغزی سگ‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها با شنیدن نام یک شی، خاطره‌ی آن را فعال می‌کنند. لیلا ماگیاری، نویسنده‌ی همکار مطالعه نیز می‌گوید: «سگ شما بیشتر از چیزی که نشان می‌دهد می‌فهمد. سگ‌ها صرفا نوعی رفتار خاص را با کلماتی خاص یاد نمی‌گیرند؛ آن‌ها ممکن است در واقع معنای برخی از کلمات را مانند انسان درک کنند.»

قدرت تاثیر ان‌۴۰۰ برای کلماتی که سگ‌ها با آن‌ها آشنا بودند، بیشتر بود و این نتیجه را تایید می‌کرد که حیوانات واقعا اسم‌ها را می‌فهمند. علاوه‌براین محققان دریافتند که این توانایی به دایره‌ی واژگان سگ بستگی ندارد که نشان می‌دهد پردازش معنایی ویژگی ذاتی گونه است و به‌عنوان محصول آموزش گسترده به‌وجود نمی‌آید.

پردازش معنایی ویژگی ذاتی سگ‌ها است

بوروس می‌نویسد: «مهم نیست که سگ چند کلمه می‌فهمد؛ به‌هرحال کلمات شناخته‌شده، بازنمایی ذهنی را فعال می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که توانایی بازنمایی به‌طورکلی در سگ‌ها وجود دارد؛ نه فقط در تعدادی از آن‌ها که نام بسیاری از اشیا را می‌دانند.»

نویسندگان مطالعه توضیح می‌دهند که با وجود مهارت‌های زبانی پیشرفته‌ای که توسط الگوهای فعالیت مغز سگ‌ها نشان داده شده است، حیوانات احتمالا کلمات را مانند انسان‌های بزرگسال یا حتی نوزادان پردازش نمی‌کنند.

محققان اشاره می‌کنند که نوزاد انسان هنگام یادگیری کلمات درک می‌کند که کلمه‌ها به دسته‌بندی‌ها اشاره دارند؛ نه اشیای مجزا. در نقطه‌ی مقابل، سگ‌های شرکت‌کننده در تحقیق «تصویرسازی یک‌به‌یک از نام اشیا به اشیای مجزا» را نشان دادند؛ اما هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر تصویرسازی به دسته‌ها توسط آن‌ها مشاهده نشد.

محققان می‌گویند دررابطه‌با توانایی درک کلمات برای موارد خاص فرض بر این است که سگ‌ها برای بازنمایی ذهنی یک شی باید بازنمایی ذهنی آن را برانگیزانند و این دو را به‌شیوه‌ای مفهومی به یکدیگر مرتبط کنند.

نتایج مطالعه در ژورنال Current Biology منتشر شده است.

 

برچسب ها: دامپزشکی، سگ،
نظر شما
ادامه