کد خبر: ۷۸۲۳۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر فهیمه اسلامی» دامپزشک و رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش چهارمحال و بختیاری:
وی افزود: دانشجویان سال آخر دامپزشکی می‌گویند در حوزه دامپزشکی حیات‌وحش پول نیست و ما حتی اگر کیس‌های درمانی حیات وحش را هم درمان کنیم، چون متولی آن فرد نیست، درآمدزایی ندارد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «متاسفانه در دوره DVM به مسائل مربوط به حیات وحش پرداخته نمیشود، مثلا دمای بدن همه گونهها را باید حفظ میکردیم اما زمانی که سوال میکردم که حالا دمای بدن پلنگ چیست؟ تکستی در این خصوص نداشتیم.» این را «دکتر فهیمه اسلامی» بانوی دامپزشکی که ریاست اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط ریست استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارد، به حکیم مهر میگوید و ادامه میدهد: «ما در دوره عمومی دامپزشکی، حتی یک خط هم حیات وحش نمیخوانیم، در حالی که از زنبور، اسب، طیور، دام اهلی و... مطلب فراوان است. متاسفانه داستان این است که اساتیدی که بتوانند دامپزشکی حیات وحش آموزش بدهند را نداریم. اساسا دامپزشکی حیات وحش در کل دنیا جدید است و سابقه طولانی ندارد اما ما همان را هم خیلی عقب هستیم.»

وی علت این نقصان را ضعف شدید وزارت علوم میداند و تصریح میکند: «البته شاید ما دامپزشکان هم هیچ وقت نخواستیم و به دنبال آن نرفتیم و مطالبه نکردیم که حداقل دو، چهار یا هشت واحد دامپزشکی حیات وحش به دوره عمومی اضافه کنند. حیوانات که فقط اهلی نیستند؛ بسیار پیش آمده در اداره پرنده شکاری به من ارجاع میشود و تجربهای که من دارم، متاسفانه با آزمون و خطا به دست آمده، چون علم آن را نداریم و مدام باید در اینترنت سرچ کنیم و به دنبال تکستهای خارجی و مقالات بگردیم که مثلا وقتی گرگ میآید و میخواهیم آن را بیهوش کنیم و دندان او را بکشیم، چه باید بکنیم.»

دکتر اسلامی خاطرنشان میکند: «من هر زمان که دانشجویان سال آخر دامپزشکی را میبینم، به آنها میگویم که حیات وحش مغفول مانده است، اما پاسخ اکثریت آنها این است که در این حوزه پول نیست و ما حتی اگر کیسهای درمانی حیات وحش را هم درمان کنیم، چون متولی آن فرد نیست، درآمدزایی ندارد.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 85 رشته دامپزشکی دانشگاه دولتی شهرکرد هستم.

حکیم مهر: آیا به رشته دامپزشکی علاقهمند بودید یا دست تقدیر شما را به این سمت سوق داد؟

واقعیت این است که بیشتر دست تقدیر بود، چون هدف من از ابتدا رشته پزشکی بود اما رتبهها که اعلام شد، با مشورت چند نفر از دوستان و توجه به این مسئله که دامپزشکی دکترای حرفهای است، این رشته را انتخاب کردم. خودم هم از ابتدا به حیوانات علاقه داشتم و تا یادم میآید، حیوان خانگی نگهداری میکردم، اما همواره حیات وحش را به صورت ویژهتری دوست داشتم.

حکیم مهر: وقتی رشته دامپزشکی را انتخاب کردید، اطرافیان چه واکنشی داشتند؟

پدر و مادرم من را حمایت کردند و یک مقدار که جلوتر رفتم، متوجه شدم که این حوزه چقدر گسترده و با آن چیزی که فکر میکردم، متفاوت است. گستردگی این رشته و اینکه جای کار زیادی داشت، من را بیشتر خوشحال میکرد و همواره حمایت از طرف خانواده، همراه من بوده است.

حکیم مهر: اینکه یک بانوی دامپزشک وارد عرصه حیات وحش شود، اتفاق جالبی است. شما چگونه وارد این مسیر شدید و بعد از دوره عمومی چه کردید؟

من قبل از اینکه وارد رشته دامپزشکی شوم، علاقه زیادی به حیات وحش داشتم و همیشه مستندهای حیات وحش را در تلویزیون دنبال میکردم. متاسفانه در دوره DVM به این مسائل پرداخته نمیشد، مثلا دمای بدن همه گونهها را باید حفظ میکردیم اما زمانی که سوال میکردم که حالا دمای بدن پلنگ چیست؟ تکستی در این خصوص نداشتیم. خاطرم هست در سال دوم یا سوم که بودم، یک خرس سیرک را به کلینیک ارجاع دادند. من در آنجا متوجه شدم که چقدر ما هیچ چیز نمیدانیم و چقدر این حیوان زیبا و مظلوم است. مثلا یک گاو ممکن است چند صاحب داشته باشد که دائما وضعیت او را پیگیری میکنند اما آن حیوان وحشی هیچ صاحبی ندارد و تنها و مظلوم است و به همین شکل علاقه من خیلی بیشتر شد.

 بعد از اتمام دوره DVM من دیدم که هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم حیات وحش بخوانم، لذا همزمان که تکستهای مرتبط میخواندم، در یکی از واحدهای طیور مسئول فنی شدم. آن زمان وزارت علوم یک آزمون استخدامی منتشر کرد که یکی از رشتههای جذاب آن تحت عنوان «کارشناس حیات وحش» بود که از میان دامپزشکان نیرو میگرفت. استانهای دیگر هم بودند اما من چون در چهارمحال بودم، این استان را که یک نفر نیرو میخواست، انتخاب کردم. در آزمون شرکت و مراحل دیگر را طی کردم و به عنوان دامپزشک کارشناس حیات وحش استخدام شدم. در ابتدا هم که هیچ چیز نمیدانستم و اگرچه خیلی تکست خوانده بودم اما در عمل همه چیز متفاوت بود. مثلا طول بال یک عقاب از یک طرف تا سمت دیگر دو و نیم متر است و چنگالهای قدرتمندی دارد که به من میگفتند آن را بگیر و مهار کن. یا مثلا سال گذشته یک مورد خرس در یک باغ شخصی داشتیم که از یک چشم آن خون جاری بود و گفتند آن را بیهوش و درمان کنید و خلاصه یک دنیای عظیم است. من تلاش کردم خودم را برسانم و در وبینارهای دوستانی که قبلا این دورهها را دیده و کار کرده بودند، شرکت میکردم و از همکارانی که فعالتر بودند و دوره دیده بودند، میپرسیدم. با چند نفر از اساتید خارجی هم کانال ارتباطی زدم و چند کتاب تکست خارجی سنگین خریداری کردم و خواندم تا بتوانم خودم را برسانم.

حکیم مهر: آیا هیچ وقت از حیوانات نترسیدید یا از نظر نیروی بدنی کم نیاوردید؟

شاید اتفاق میافتاد که از نظر نیروی بدنی کم بیاورم اما هیچ وقت نمیترسیدم و همیشه با خودم این تفکر را داشتم که دوست دارم برای حیوانات کاری کنم. در حوزه حیات وحش همیشه بحث درمان مطرح نیست، بلکه برنامهریزی برای حفاظت از این گونهها بسیار مهم است، چون به این شکل نیست که مدام کیس داشته باشید. بلکه هر سال ممکن است یک بار یا دو بار کیس بیاید که نیاز به اقدام ما باشد. لذا کار اصلی ما این است که چطور برنامهریزی کنیم تا گونهها را حفظ و حراست کنیم. من علم بومشناسی حیات وحش و علم حفاظت را نخوانده بودم و این حوزهها را شاید فارغالتحصیلان محیط زیست بخوانند اما من میخواستم آنها را یاد بگیرم و با دامپزشکی مخلوط کنم، چون در هر صورت کیس زیاد نیست.

حکیم مهر: چرا حیات وحش مقداری مغفول مانده است؟

واقعیت این است که از یک مقدار گذشته و متاسفانه خیلی مغفول مانده است. ما در دوره عمومی دامپزشکی، حتی یک خط هم حیات وحش نمیخوانیم، در حالی که از زنبور، اسب، طیور، دام اهلی و... مطلب فراوان است. زمانی که من در محیط زیست استخدام شدم، متوجه شدم که ما چقدر علم داریم که نمیدانیم. من وقتی بالای سر کیسی میروم که باید آن را بیهوش کنم، مجبور هستم به تکستهای خارجی رجوع و کتابهای خارجی که روی حیات وحش کار کردند را دانلود کنم. مثلا ما از داروهای بیهوشی و اینکه در لحظه چه درمانی برای حیوان نیاز است، هیچ چیزی نمیدانیم. از زمانی هم که من اینجا هستم، در کنار مدیرکل که ایشان هم دامپزشک هستند، بسیار تلاش کردیم تا کمی حواس را به سمت دامپزشکی حیات وحش جلب و حداقل دیپلما یا رشته تخصصی حیات وحش را اضافه کنیم.

حکیم مهر: در این مسیر چه کارهایی انجام دادید؟

مکاتبات زیادی کردیم و در حال حاضر خود دانشگاه شهرکرد هم پیشقدم شده است. متاسفانه داستان این است که اساتیدی که بتوانند دامپزشکی حیات وحش آموزش بدهند را نداریم. اساسا دامپزشکی حیات وحش در کل دنیا جدید است و سابقه طولانی ندارد اما ما همان را هم خیلی عقب هستیم. خود من تا حدودی حیات وحش را میشناختم اما زمانی که از بچهها سوال میکردم که مثلا فرق یوزپلنگ و پلنگ چیست، نمیدانستند. ما از گونههای حیات وحش کشور خودمان هیچ چیز نمیدانیم.

حکیم مهر: اشکال کار کجاست؟

این ضعف شدید وزارت علوم است. البته شاید ما دامپزشکان هم هیچ وقت نخواستیم و به دنبال آن نرفتیم و مطالبه نکردیم که حداقل دو، چهار یا هشت واحد دامپزشکی حیات وحش به دوره عمومی اضافه کنند. حیوانات که فقط اهلی نیستند؛ بسیار پیش آمده در اداره پرنده شکاری به من ارجاع میشود و تجربهای که من دارم، متاسفانه با آزمون و خطا به دست آمده، چون علم آن را نداریم و مدام باید در اینترنت سرچ کنیم و به دنبال تکستهای خارجی و مقالات بگردیم که مثلا وقتی گرگ میآید و میخواهیم آن را بیهوش کنیم و دندان او را بکشیم، چه باید بکنیم.

حکیم مهر: شما دو راهکار ارائه کردید؛ یکی اینکه رشته تخصصی دامپزشکی حیات وحش ایجاد شود و دیگری اینکه چند واحد به دوره DVM اضافه شود. کدامیک شدنیتر است؟

این حداقل است. راه حل شدنی این است که بچه ها در دوره DVM از اکولوژی و از حیات وحش بدانند و بعد چند مبحث درمانی یاد بگیرند. ما خیلی وقتها میتوانیم اساتید خارجی را که کار کردند، اضافه کنیم و حداقل به صورت آنلاین از آنها یاد بگیریم یا اساتید ما یاد بگیرند و به ما بیاموزند که چه اتفاقی افتاده است. ما خیلی از علم حیات وحش عقب هستیم. البته از بچههای خود ما هستند که رفتند و دورههایی را در هند و آفریقا دیدند و تجربه کسب کردند که تعداد آنها انگشتشمار است و این برای ما کم است. ما نیاز داریم که علم حیات وحش به صورت سیستماتیک فعلا به دوره عمومی ما اضافه شود و بعد برای آن چارهاندیشی کنیم و واحدهایی با تخصص حیات وحش بگذاریم. در دوره تخصص هم باید از اساتید و تکستهای خارجی استفاده شود. کمااینکه خیلی وقتها اساتید ما به قدر کافی از حیات وحش نمیدانند، چون همه ما از صبح تا شب درگیر دام اهلی هستیم.

حکیم مهر: شما به عنوان رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان، مهمترین کاری که انجام میدهید، چیست؟

شاید 20 درصد کار من مرتبط با درمان و اقدامات درمانی است و 80 درصد وقت خود را برنامهریزی می کنم تا بتوانم کاری کنم که زیستگاهی که فلان گونه در آن هست، حفظ شود تا آن گونه، احساس امنیت کرده، تولیدمثل کند و بقا داشته باشد. خوشبختانه اتفاق خیلی خوبی که چند سالی دنبال آن بودیم و سال گذشته رقم خورد، افتتاح مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در چهارمحال و بختیاری بود. این مرکز در حال حاضر اتاق پرندگان شکاری و اتاق پستانداران با درهای مخصوص و شرایط ایدهآل، اتاق رادیولوژی و سونوگرافی و حتی اتاق جراحی دارد.

حکیم مهر: برای خانمهای علاقهمند به دامپزشکی و مخصوصا حیات وحش چه توصیهای دارید؟

حیات وحش علمی است که دانشجویان ما باید خیلی در مورد آن بدانند. من هر زمان که دانشجویان سال آخر دامپزشکی را میبینم، به آنها میگویم که حیات وحش مغفول مانده است. اما پاسخ اکثریت آنها این است که در این حوزه پول نیست و ما حتی اگر کیسهای درمانی حیات وحش را هم درمان کنیم، چون متولی آن فرد نیست، درآمدزایی ندارد. شاید یک بخش این باشد اما یک مبحث خیلی مهم این است که حیات وحش متعلق به کشور ماست. شاید اگر از اول علم آن را میدانستیم و در آن خیلی خوب میبودیم، اوضاع خیلی از گونهها به شرایط الان نمیرسید. شاید اگر از اول یک تیم قدرتمند بودیم که حیات وحش را بلد بودیم و مداخله میکردیم، خیلی از گونهها که الان به شرایط در خطر انقراض رسیده، شاید نمیرسید. اما الان هم هنوز دیر نیست و ما گونههایی از حیات وحش را داریم که سرمایههای کشور ما هستند. حداقل این است که دانشجویان بیایند و علم آن را یاد بگیرند.

ما فشار زیادی به وزارت علوم میآوریم که این مساله را جدی بگیرند و حداقل از تجربههای چند نفری که در سطح کشور چند سالی در حوزه حیات وحش کار کردند، استفاده کرده و به بچههای DVM یاد بدهند که با این ذهنیت بالا بیایند. وقتی از اول این ذهنیت را ندارند و به یکباره در ترم 12 میگویند که دامپزشکی حیات وحش هم هست، وقتی هیچ چیز نمیدانیم و بیرون میآییم، همین میشود. این عشق باید در دل همه ما وجود داشته باشد چون اینها متعلق به کشور ماست و اگر تمام شود، برای همیشه تمام شده، مثل ببر هیرکانی که تا ابد تمام شد. این نقش و وظیفه ماست که برای آنها تبیین کنیم که چنین دریای بزرگی وجود ندارد که ما ندیدیم و آنها را علاقهمند کنیم.

حکیم مهر: البته بحث مالی هم شاخص مهمی است. آیا واقعا درآمد دامپزشکی حیات وحش آن طور هست که یک دامپزشک بتواند با آن زندگی خود را اداره کند؟

بله، وقتی یک دامپزشک کلینیک درمانی راهاندازی میکند، اگر علم حیات وحش را داشته باشد، میتواند به حیات وحش هم کمک کند، اما ما این علم را نداریم. مثلا در استانهای دیگر اتفاق افتاده که یک عقاب با بال شکسته را پیش فلان دامپزشک بردند و او هم چون نمیدانسته، تصور کرده مانند پر کبوتر است که اگر آن را از بیخ بکشد، دوباره در میآید. در حالی که در مورد پرنده شکاری اگر این اتفاق بیفتد، حدود دو سال و نیم طول می کشد تا جایگزین شود و مثل کبوتر نیست که دو ماه دیگر در بیاید.

حرف من این است که وقتی علم حیات وحش را داشته باشیم، قویتر هستیم. مثلا میگویم که فلان دامپزشک روی بحث بیهوشی کار کرده و بیهوشی حیات وحش را هم بلد است و الان نیاز داریم که از علم او استفاده کنیم. مثل در داستان خرس دماوند، خرس را بگیریم و فلان دکتر هست که از او در رابطه با بیهوش کردن کمک بگیریم.

متولی دامپزشکی حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست است و شاید امکان استخدام دامپزشک در این سازمان وجود نداشته باشد یا شاید سازمان در آن سال استخدام نداشته باشد. از طرفی هم اگر این شخص صرفا یک کلینیک راهاندازی و روی تابلوی آن دامپزشکی حیات وحش را درج کند، شاید اتفاقی برای او نیفتد. منظور من این است در کنار کاری که میکنیم، بچههای درمان و آنهایی که بیهوشی و جراحی میخوانند و بعدها میخواهند جراح شوند، یک پیوست حیات وحش هم خوانده باشند که وقتی میگوییم میخواهیم برای درمان پلنگ تیم بگذاریم، بدانند چطور باید نزدیک شوند، بیهوش کنند و مداخله و درمان انجام دهند. ما میتوانیم این علم را بومیسازی و آن را حداقل در چند دانشکده دامپزشکی مهم پیاده کنیم.

حکیم مهر: آیا دامپزشک حیات وحش بودن، اختلالی در زندگی شخصی و مشترک شما به وجود نمیآورد؟ چطور این مساله را مدیریت میکنید؟

صرف دامپزشک بودن شاید اختلالی ایجاد نکند اما زمانی که دامپزشک حیات وحش باشید و در این حوزه مسئولیت داشته باشید، شاید دیگر شب و روز معنایی نداشته باشد. شما در حیات وحش مثل حوزه دام اهلی نمیتوانید به صاحب دام بگویید که فردا صبح مراجعه کند. نیمهشب فلان اتفاق برای فلان خرس در فلان نقطه افتاده و من نمیتوانم به او بگویم همین جا بمان تا من فردا صبح بیایم. حیوان ممکن است به مردم نزدیک شود یا مردم او را بزنند. لذا در حیات وحش بحث تعطیلی و شب و روز مطرح نیست و فقط نیازمند همدلی است. من عاشق این رشته هستم و میخواهم یک کار خوب برای حیات وحش و محیط زیست کشور انجام دهم و خوشبختانه همسر و خانوادهام کاملا من را پشتیبانی میکنند و با من همقدم هستند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
1
7
در ابتدا اداره حفاظت از محیط زیست کشور با همکاری دامپزشکی کشور باید کارشناسان مستخدم خود را برای گذراندن دوره تکمیلی به کشورهایی که باغ حیات وحش مدیریت شده دارند اعزام نماید و در محیط واقعی و اجرایی در کنار اساتید و کارشناسان کارآزموده آن کشور دوره ببینند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
0
5
نمی‌دونستم اداره نظارت بر حیات وحش هم داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
درود،
اداره نظارت بر حیات وحش جزو چارت اداری سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
1
8
زیباترین قسمت این مصاحبه آنجا که گفته میشود حیوانات وحشی تنها و مظلوم هستند،حیوانات حیات وحش و این مخلوقات خداوند را هر کس به هر نحوی کمک و یاری برساند و به فکر انها باشد و برای سلامت و رفاه انها تلاش کند به بهترین نحو در این دنیا پاسخ عمل خود را خواهد گرفت. خداوندا خودت همواره مواظب حیوانات حیات وحش باش،آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
5
5
در دوره تحصیل حیوانات به چند دسته نشخوارکننده، تک سمی، گوشتخوار ، پرنده، آبزی و ... تقسیم شد و ویژگیها و بیماریهای هرکدام بررسی گردید
همه چیز رو که نمیشه تو دانشگاه یاد گرفت دکتری عمومی به اندازه کافی پربار بود البته برای افراد علاقمند
کسی که علاقمند باشه خودش می‌تونه اطلاعات بیشتر رو در اینترنت جستجو کنه و قوی بشه
همون‌طور که کسانی رو هم داریم که به دلیل عدم علاقه حتی قادر به یک تزریق ساده هم نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
حالا چون ................. باید یک رشته دانشگاهی براش تعریف بشه
اینهمه وقت و انرژی صرف چقدر کاربرد داره؟
چقدر جای اشتغال هست؟
چند درصد فارغ التحصیلان جذب خواهند شد؟
اونایی که کار دولتی پیدا نمی‌کنند چکار کنند؟ پرورش خرس قطبی بزنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
2
دوز استاندارد بیهوشی سگ، گرگ یکسان و براساس وزن حیوان است
مسلمه که برخی حیوانات ممکن است حساسیت نشان دهند که روشهای احیا موجودند
برخی حیوانات هم با دوز استاندارد بیهوش نمی‌شوند بنابراین باید دوباره تزریق انجام داد تو انسان هم همینطوره
برای سایر گونه ها هم تو اینترنت قابل جستجو هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
اصلا هم اینطور نیست
مثلا تاثیر داروی زایلازین (رامپون) در سگ و گرگ کاملا معکوس است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
زایلازین تو سگ داروی بیهوشیه
تو گرگ تاثیر معکوس داره ؟؟
یعنی گرگها باهوش میشن؟
البته ببخشیدا ولی فکر نمیکنم زایلازین داروی انتخابی مناسبی از نظر خیلی از دامپزشکان باشه
حالا اینکه شما چرا اونو ترجیح می‌دین خودش جای سوال داره؟
دکتر نیوشا جهانمردی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
استفاده کردم ناشناس محترم اولی، شما فکر کنم از اینترنت مدرک DVM گرفتید! یا دکتر گوگل.
تمامی رشته های دانشگاهی با مرور زمان و پیشرفت و توسعه علوم نیاز به بازنگری و تغییر دارند. اضافه کردن واحدهای داروسازی صنعتی و واحدهای صنعت غذا و لبنیات و همینطور با توجه به اهمیت حفاظت و حیات وحش اموزش واحدهای مرتبط می تواند به شکل اختیاری به جای واحدهای عمومی بدون کاربرد در کوریکولوم اموزشی دکترای حرفه ای بسته به استان و زیست بوم دانشکده محل تحصیل در دستور کار قرار گیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
خانم دکتر جهانمردی عزیز از شما بعید است
داروسازی صنعتی دیگه چیه؟
مگه دامپزشکی واحد داروشناسی سنتی هم دارد؟ گرچه علوفه غذای اصلی دامهاست ولی دمنوش تا حالا ندیدم استفاده کنند!!!
واحد صنعت غذا و لبنیات؟؟؟
پس یعنی رشته صنایع غذایی رو هم ادغام کنند با دامپزشکی؟؟؟
زمان دانشجویی دانشجوی قوی و پرتلاشی بودین نمی‌دونستم فقط همون چیزایی رو که استاد سرکلاس تدریس کردن رو فقط یاد میگیرید
حتی خود اساتید هم برای هر واحد درسی چندین تحقیق از ما میخواستن تا یاد بگیریم نباید فقط به مطالب ارایه شده اکتفا کنیم و همیشه باید در جستجوی علم در اینترنت باشیم
در اخر خدمتتون عرض کنم که تمام رشته به سمت تخصصی تر شدن میرن یعنی به سمت مخلوط شدن و آش کشک خاله شدن
به نظرم حجم مطالب ارایه شده در دوره عمومی اونقدر زیاد هست که خیلی از دامپزشکا تقریبا تهی از هر علمی هستند پس لطفا بدون مطالعه دستور کار ارایه ندید
دکتر نیوشا جهانمردی
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
ایالت ها و استان های مختلف بسته به اینکه چه نیازی را مرتفع می کنند قطب صنعت هستند یا دامپروری بایستی تجدید نظر در اموزش های دانشگاهی داشته باشند. تهران و کرج قطب صنعت دارو و تولید واکسن هستند. ارتباط صنعت و دانشگاه برای تربیت نیروهای باکفایت و کوالیفاید که بتوانند در فیلد تولیدات داروهای دامپزشکی و واکسن ها پاسخگوی نیاز صنعت و آینده باشند با گوشزد اهل فن در صنعت مثل دکتر سعیدی فر از سالها پیش گوشزد شده‌. از دامپزشکان در صنعت فوق انتظار می رود تا پیاده سازی روشهای اصول تولید خوب cGMP و الزامات کیفی و نظارت بر تولید محصول اثر بخش و انجام PMS را آموزش دیده باشند. داروسازی بالینی در دانشکده های دامپزشکی آموزش داده می شود اما نیاز صنعت را در استان های نامبرده مرتفع نمی کند. با توسعه صنایع لبنی و برندهای بزرگ و رویکردهای صادراتی، کشورهای مقصد صادرات الزامات و استانداردهایی برای تایید محصولات تولیدی و صادراتی دارند و الزام حضور دامپزشک در پروتکل های صادراتی، که از ابتدای زنجیره تامین مواد اولیه و شیر خام به عنوان مهم ترین ماده اولیه این صنعت و الزام حضور دامپزشک آغاز می شود. آموزش های اختیاری یا در دانشکده ها یا با تمرکز استانی در دانشکده همان استان یا توسط دوره های بازآموزی و کارآموزی تخصصی توسط اداره رفرنس تهران باید انجام شود. در این زمینه من کوتاهی و عدم توجه و درنتیجه تبدیل شدن مسئول فنی به یک مهر و امضا بدون داشتن پشتوانه دانش و تجربه تخصصی لازم و صرفا آزمون و خطا که عملا به مشکلات صادراتی و تحمیل هزینه به صاحبان صنعت و بی ارزش شدن جایگاه سازمان دامپزشکی/دامپزشک شده، را به عینه لمس کرده ام. در حوزه مهم حیات وحش و ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی گونه های رو به انقراض...هم کیس پیروز که به نماد امید و هویت مردم تبدیل شده بود ضرورت آموزش تخصصی حیات وحش ناگفته پیداست. متشکرم از تعریف و لطف تون به بنده کوچک.
القاصی المهر
|
Germany
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
1
متاسفانه بار علمی دامپزشکان ایرانی در سطح نازلی است. برای دوره های تخصصی همانند حیات وحش می بایست با گزینش شایسته (( نه رانتی و سهمیه ای مثل دهه ۷۰ )) شایستگان الیت را به کشورهایی مثل هندوستان ،کنیا و تانزانیا و ... فرستاد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
4
2
باز یک فکر خام و ناپخته..
رشته حیات وحش برای کشوری که حیات وحشی ندارد
الان کل دانشگاه ها هم حتما این رشته رو میزنند و کرور کرور دانشجو میگیرن بعدش نوبت دانشگاه آزاد میرسه که یک دنیا کاردان، کارشناس و دکترای حیات وحش تولید کنه بده بیرون و خلاصه حمایت از تولید دامپزشک .............. و چاپیدن جیب ملت بیچاره..
اما کو کار؟ کو زیرساخت مورد نیاز برای این کار؟ کو حیات وحش؟
نهایت یک عده انسان تحصیلکرده افسرده تولید میکنیم که احساس بی ارزشی کنند و به مرز خودکشی برسند.
دقیقا مثل متخصصینی که سازمان گرفته اما کاری براشون پیش بینی نکرده
ب ع
|
Germany
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
3
4
ایشان یک نمونه عالی از یک فرد با تجربه در یک زمینه تخصصی هستند که میتوانند به خوبی به دانشگاه و سازمان های متولی (دامپزشکی و محیط زیست) مشاوره بدهند. ای کاش از ایشان بهره ببرند و قدمهای عملی در جهت بهبود شرایط برداشته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2
0
افتخار ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
0
سعی نمایید مدیریت کمتر و کارشناس باشید تا رشد علمی نمایید . مدیریت صرف عمر تباه کردن است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
0
سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی، تعدادی دامپزشک را برای ادامه تحصیل و کسب تجربه در زمینه حیات وحش به دانشکدههای مطرح مرتبط، انتخاب کنند. نتایج خوبی خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
این مطلب عقل می خواهد و قدری ...
نظر شما
ادامه