کد خبر: ۷۷۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مقام‌های محلی در ایالت کلرادوی آمریکا، مرگ یک مرد ۳۴ ساله بر اثر سم ناشی از گازگرفتگی توسط یک نوع مارمولک سمی محلی به نام «هیولای هیلا» را تایید کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این مرد جوان از دو «هیولای هیلا» به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کرد که حالا مقام‌ها می‌گویند گاز گرفته شدن توسط یکی از آنها، او را پس از چهار روز تقلا برای زنده ماندن، کشت.

مارمولک هیلا سمی است و از گونه‌های بومی در جنوب غربی آمریکا محسوب می‌شود اما گازگرفتگی از سوی آنها تقریبا هیچگاه به مرگ انسان ختم نمی‌شود.

آخرین مورد ثبت شده مرگ بر اثر گازگرفتگی مرتبط با هیولای هیلا به ۱۹۳۰، یعنی حدود ۱۰۰ سال قبل، باز می‌گردد. برای همین هم کارشناسان معتقدند این مرد ۳۴ ساله احتمالا قربانی حساسیت و آلرژی شدید به سم این نوع مارمولک شده است.

دکتر نیک برندهوف، کارشناس سم‌شناسی در کلرادو به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفته است مورد مرگ قبلی در سال ۱۹۳۰ آن قدر نادر بود که حتی تحت عنوان یک مورد در مجله پزشکی هم عنوان نشد.

به گفته این سم‌شناس اغلب موارد گازگرفته شدن توسط این نوع مارمولک سمی با کمی خونریزی و تورم در منطقه گازگرفتگی همراه می‌شود. با این حال دکتر برندهوف تاکید کرده است مرگ این مرد ۳۴ ساله به ما یادآوری می‌کند که باید در مورد نگهداری از حیوانات به ویژه گونه‌های غیراهلی و احتمالا خطرناک تجدیدنظر کرد.

آن طور که گفته شده این مرد ساکن منطقه جفرسون ایالت کلرادو - که هویت او فاش نشده - دو مارمولک سمی هیلا داشته است.

هیولای هیلا، بزرگترین گونه مارمولک در جنوب غربی آمریکا است و بنابر اطلاعات موسسه «اسمیتسونین» آمریکا، قد آنها گاه تا ۵۶ سانتیمتر می‌رسد.

نام آنها برگرفته از نام رودخانه هیلا - Gila River - در این منطقه است.

به گزارش بی بی سی، نگه داشتن مارمولک هیلا به عنوان حیوان خانگی در کلرادو غیرقانونی است مگر برای آن مجوز رسمی صادر شده باشد.

این مردِ قربانی، همچنین چند رتیل به عنوان حیوان خانگی داشت که مالکیت آنها در کلرادو غیرقانونی نیست.

پلیس سازمان پارک‌ها و حیات‌وحش کلرادو گفته که دستور انتقال این دو مارمولک هیلا از خانه مرد قربانی را دریافت کرده است.

قرار است آنها به یک مرکز بازپروری حیات‌وحش و ویژه مارمولک‌ها و خزندگان صحرایی منتقل شوند اما مارمولکی که سم آن در بدن مرد قربانی پیدا شده ابتدا به دانشگاه شمال کلرادو منتقل خواهد شد تا یک هفته‌ای در آزمایشگاه سم‌شناسی آنجا مورد تحقیق قرار گیرد.

کارشناسان در پی آن هستند که دریابند چرا سم این مارمولک که گفته شده حدود ۲۵ سانتیمتر طول دارد و هنوز جوان است و به بلوغ کامل نرسیده، موجب مرگ یا واکنش شدید آلرژیک مرد قربانی شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
1
از قرار معلوم این مرد 34 ساله کرم هم داشت وگر نه این همه موجودات سمی رو در منزل خود نگهداری نمیکرد!
نظر شما
ادامه