کد خبر: ۷۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن اختیارزاده» افزود: ریم بهداشتی بین اماکن دامی و صنایع وابسته و نیز سایر واحدهای تولیدی صنعتی و خدماتی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی محسوب می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال حکیم مهر که برخی افراد به دنبال دور زدن قوانین بهداشتی حریم فاصله بین مرغداری‌ها و دامداری‌ها هستند، از نظر شما اهمیت رعایت فاصله پیش بینی شده در قانون برای مراکز دامپزشکی چیست؟ گفت: «حریم بهداشتی بین اماکن دامی و صنایع وابسته و نیز سایر واحدهای تولیدی صنعتی و خدماتی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی محسوب شده و این موضوع بر اساس نقطه نظرات کارشناسی در طی سالهای گذشته انجام شده است.»

«دکتر حسن اختیارزاده» افزود: «در ضوابط و مقررات نظام دامداری کشور که به استناد ماده ۱۹ قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب ۱۳۵۰ و آئیننامه مربوطه تنظیم و از سوی وزیر کشاورزی و عمران روستایی و وزرای کشاورزی و جهاد کشاورزی وقت در مقاطع مختلف ابلاغ شده، پیشبینی شده است و در ماده (۶) قانون نظام جامع دامپروری مصوب ۱۳۸۸/۰۵/۰۷ نیز رعایت حریم بهداشتی الزامی است.»

وی با تاکید براینکه ایجاد حداقل فاصله مجاز بین دامداریها به منظور محدود کردن اثرات تجمعی محیط در سایر کشورها نیز مطرح بوده است، تصریح کرد: «حتی در آبزیپروری نیز به منظور کاهش انتقال انواع بیماریها و انگلها این موضوع دارای اهمیت بوده و رعایت می‌شود. بر این اساس به عنوان نمونه حداقل فاصله بین واحدهای آبزیپروری ماهیان بالهدار در کشورهای نروژ، کانادا و استرالیا (قسمت تاسمانیا) حداقل فاصله یک کیلومتر و در کشور اسکاتلند هشت کیلومتر است. همچنین در مطالعات انجام شده در کشور نیوزلند نیز تاکید شده است که این فاصله بهداشتی در مزارع آبزیپروری باید حداقل ۵ کیلومتر باشد.»

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
7
1
با سلام پس چگونه در چین و بعضی از کشورها در یک مزرعه هم ماهی گرمابی ، هم مرغ و هم دامداری با هم وجود دارد .پس اولویت اصلی رعایت امنیت زیستی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اینجا چین نیست ایرانه
دانش دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
1
2
با احترام به استاد ارجمندم جناب آقای دکتر اختیارزاده
فواصل بین دامداری هایی که مدیریت مشترک ندارند تا حدودی می تواند در کنترل مخاطرات بهداشتی موثر باشد؛ ولی قدر مسلم بهینه سازی ساختار واحدها و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی و مدیریت بهداشتی واحد برای مراکز نزدیک بهم بسیار کارساز است. اصرار و پافشاری صرفا بر فاصله واحدها و تسامح و تساهل در اصول امنیت زیستی منطقی نیست. چه بسیار واحدهایی که از نظر محل استقرار و ضوابط فواصل مشکلی ندارند اما اصول اولیه بهداشت را رعایت نمی کنند و موجب بروز بیماری و ضرر به سرمایه های دامی می شوند و برخی هم که غیر مجازند؛ ولی به بهانه رشد تولید و ازین قبیل شعارها همچنان فعالند و برخورد قانونی با آنها نمی شود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
2
درود بر آقایان دکتر نوروزی و دکتر اختیارزاده گرامی
قطعا اولویت اول سازمان دامپزشکی پیشگیری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دوست عزیز در صحبت قطعا چنین است.
اما متاسفانه در عمل خلاف آنرا می بینیم. در سازمان دامپزشکی درمان بر پیشگیری اولویت دارد. کافی است نگاهی به دستورالعمل صدور پروانه های دامپزشکان بیندازید تا متوجه این موضوع شوید. جایی که به راحتی پیشگیری قربانی درمان شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
جایی که اولویت اول سازمان دامزپشکی حمایت تمام قد از فروش دارو و داروخانه های دامپزشکی است نمی توان از "اولویت پیشگیری بر درمان" صحبت کرد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
1
کاش فاصله بین مرکز درمان و مرکز واکسن هم اجرا شود.
دوستان من مرغدار هستند برای گرفتن واکسن به درمانگاه دامپزشکی مراجعه می کنند که همانجا هم لاشه مرغ و هم دام باز میشود همانجا هم واکسن و یخچال دکتر دامپزشک کنار هم است آیا این کار درست است؟؟؟؟؟؟ بهتر نیست درمان کنار واکسن نباید باشد و جدا باشد از همدیگر اول دامپزشکان رعایت کنند بهتر است بعد دیگران
درد دل مرغداررو دامداران
نظر علی مقدم- دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
1
با احترام ضمن تایید تصمیمات فنی سازمان دامپزشکی کل کشور، چند ماه
پیش به اتحادیه های دامداران و مرغداران اعلام شد که طبق دستور وزارت جهاد کشاورزی اصل مربوط به رعایت امنیت زیستی مناطق بحرانی و پرخطر در تولیدات دامی و طیور مورد تایید وزارت جهاد نیست و بدون محدودیت و درنظر گرفتن حرائم بهداشتی فقط برای افزایش تولید حجمی تا آنجایی که می توانند پروانه صادر کنند .
موضوع مدیریت متمرکز چند دامداری نزدیک به هم مطرح نیست. الان بحث احداث و راه اندازی مگافارم های مرغداری متاسفانه دوباره بدون در نظر گرفتن حریم بهداشتی مورد نیاز، شده دغدغه اصلی افرادی که به خاطر عدم مدیریت صحیح موجبات به هم ریختن بازار گوشت و مرغ از نظر کمی و قیمت را فراهم آورده اند.
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
2
در مکان و‌جمعیتی که عاری از کلیه بیماریهاباشد .. فاصله بی شک معنی دار نیست .. اما انچه مسلم است چنین مکان و جمعیتی در روی کره زمین یافت نمیشود .. شاید در اینده در مریخ …
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
1
3
سلام بر دکتر عزیز و سایر دست اندرکاران محترم. در این زمینه
بزرگترین مشکل ما در کشور در تمامی زمینه ها علی الخصوص دامپزشکی الگو گرفتن از سایر کشور ها بدون بومی سازی ایده است .
قانون رعایت فواصل نیز از این موضوع مستثنی نیست همانطور که پیشگیری و روش های آن در کشور ما تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است
نظر شما
ادامه