کد خبر: ۷۷۵۲

حکیم مهر - رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: علی‌رغم آزاد‌شدن صادرات گوشت مرغ وعده‌های جایزه صادراتی در حد حرف باقی‌مانده و هنوز اجرایی نشده است که اگر پرداخت شود سالانه 400 هزار تن صادرات گوشت مرغ خواهیم داشت.

عطا‌ءا... حسن‌زاده در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد: امسال یک میلیون و 650 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که بیش از نیاز و مصرف سرانه‌ی کشور است.

وی با اشاره به این‌که بیش از 33 درصد پروتئین مورد نیاز جامعه از طریق گوشت مرغ تامین می‌شود، گفت: مصرف سرانه کشور 23 کیلوگرم بوده که از متوسط جهانی بالاتر است.

به گفته‌ی حسن‌زاده ایران رتبه‌ی هفتم تولید گوشت مرغ را در جهان دارد و با توجه به وجود ظرفیت‌های خالی برای تولید توانایی تولید دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد که حدود 400 هزار تن آن مازاد مصرف جامعه بوده و قابلیت صادرات را دارد.

رییس اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: علی‌رغم آزاد‌شدن صادرات گوشت مرغ، وعده‌های یارانه‌های صادراتی در حد حرف باقی‌مانده و هنوز اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که 500 تومان جایزه صادراتی هر کیلو گوشت مرغ پرداخت شود، توانایی صادرات را خواهیم داشت.

به گفته‌ی حسن‌زاده سالانه بیش از دومیلیون تن گوشت مرغ وارد کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس می‌شود و کشور برزیل امسال سه میلیون تن صادرات گوشت مرغ به این کشور را خواهد داشت که با توجه به نزدیکی قومی و مذهبی و هم‌چنین مزیت کوتاهی مسیر اگر از نظر قیمتی قابل رقابت باشیم، می‌توانیم جایگزین کشور‌های صادر‌کننده شویم.

رییس اتحادیه مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 درصد ظرفیت سالن‌های مرغداری خالی است که اگر جایزه صادراتی عملیاتی شود، این میزان ظرفیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و توانایی صادرات محصول به کشور‌های همسایه را خواهیم داشت. چراکه شرایط کشتار، بسته‌بندی، فرآوری، قطعه‌بندی، انجماد در سطح جهانی است و قابلیت ارائه‌ی محصول کیفی و صادراتی را دارد.

وی تاکید کرد: علی‌رغم این‌که تولید‌کنندگان برای تامین نیاز و تقاضای ماه‌های پایانی سال، جوجه‌ریزی را افزایش داده‌اند و میزان جوجه‌ریزی به 100 میلیون قطعه در ماه رسیده است، نه تنها مرغ منجمد در بازار همزمان با تولید بالا عرضه می‌شود، بلکه قیمت خرید هر کیلو مرغ زنده کمتر از قیمت کف اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: شش ماه پیش قیمت کارشناسی‌شده هر کیلو مرغ زنده از سوی وزیر جهاد کشاورزی دو هزار و 360 تومان اعلام شد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسوول تنظیم بازار این قیمت را اعمال نکرده است.

وی با بیان اینکه طی 9 ماهه اخیر هر کیلو مرغ زنده دو هزار تا دو هزار و 100 تومان خریداری شده است، گفت: اگر هر کیلو مرغ زنده به قیمت کف اعلام شده وزارت کشاورزی خریداری شود، مرغ گرم در بازار مصرف سه هزار و 300 تومان عرضه خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه