کد خبر: ۷۷۵۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
دبیر انجمن صنفی کلینیک‌های دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با حکیم مهر:
«دکتر ایمان امیران» افزود: مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات درمانی حیوانات خانگی سبب افزایش هزینه‌های درمانی و کاهش رغبت مردم برای انجام امور درمانی می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیر انجمن صنفی کلینیک‌های دامپزشکی استان خراسان رضوی معتقد است فردی که کاندید انتخابات شورای استانی میشود، نباید نسبت به بحث مسائل صنفی خود، دیدگاه تکبعدی داشته باشد: «مثلا فردی که داروخانه یا مرکز مایهکوبی دارد، حتما باید نسبت به مسائل صنفی فردی که مسئول فنی بهداشتی جایی هست، اطلاعاتی داشته باشد و در تصمیمگیریهای خود مسائل جمعی را در نظر بگیرد، نه اینکه منفعت یک گروه خاص یا بخش خاصی را دنبال کند.»

«دکتر ایمان امیران» در گفتوگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «شاکله نظام و شاکله شورای مرکزی نظام دامپزشکی یک شاکله تقریبا دولتی است و ما حضور افراد غیردولتی برآمده از صنف که با درد جامعه صنفی دامپزشکی آشنا باشند را در شورای اصلی نظام خیلی کمتر میبینیم. شخصا معتقد هستم که اعضای شورای جدید باید برای تغییر این رویه و اصلاح قوانین در خصوص بهبود این وضعیت اقدام کنند و این ساختار کلی نظام را تغییر دهند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما مهمترین ویژگی‌ها و خصوصیات کاندیدای اصلح انتخابات نظام دامپزشکی چیست؟

تمام دوستان و عزیزانی که در این حوزه فعالیت میکنند، افراد قابل و توانمندی هستند، کمااینکه شورای نظام دامپزشکی هیچ انتفاعی برای اعضا ندارد و آنها صرفا برای احقاق حقوق صنفی تلاش میکنند و زحمت میکشند. از نظر بنده شخصی که برای این وظیفه خطیر و مهم کاندید میشود، باید در خصوص مسائل صنفی و حدود اختیارات خود در شورای نظام استانها اشراف اطلاعاتی داشته باشد. متاسفانه گاهی آنچه که در تبلیغات کاندیداهای محترم میبینیم، شعارهای تبلیغاتی خارج از حیطه وظایف یک فرد در شورای نظام استان است و به نظر من این وعدهها خیلی ایدهآل گرایانه و خارج از حیط اختیارات است و اساسا کار اشتباهی است. فرد باید منطقی و کارشناسانه حدود اختیارات خود در شورا را بداند و نسبت به حل مشکلات صنفی اقدام کند.

دومین مسالهای که باید به آن اشاره کرد، این است که هر کدام از عزیزانی که خود را کاندید انتخابات شورای نظام میدانند، در یک زمینه خاص ازجمله داروخانه، مسئولین فنی، کلینسین، بخش دولتی و... در حال فعالیت هستند و قطعا نگاه صنفی به حرفه خودشان دارند. به نظر من فردی که کاندید انتخابات شورای استانی میشود، نباید نسبت به بحث مسائل صنفی خود، دیدگاه تکبعدی داشته باشد، مثلا فردی که داروخانه یا مرکز مایهکوبی دارد، حتما باید نسبت به مسائل صنفی فردی که مسئول فنی بهداشتی جایی هست، اطلاعاتی داشته باشد و در تصمیمگیریهای خود مسائل جمعی را در نظر بگیرد، نه اینکه منفعت یک گروه خاص یا بخش خاصی را دنبال کند.

مساله بعدی این است که چنین شخصی باید فرصت و زمان کافی برای امور صنفی داشته باشد و بتواند برای شرکت در جلسات متعدد، پیگیریهای مسائل صنفی، برگزاری کمیتههای تخصصی در حیطه وظایف خود و شرکت در کمیسیونهای مختلف که در نظام برگزاری میشود، وقت بگذارد. چیزی که الان شاهدیم این است که در برخی شوراهای نظامهای گذشته به دلیل سختی کار و مشغله عزیزان، برگزاری کمیتههای تخصصی در هر زمینهای خیلی کمرنگ بوده است. برای اینکه بتوانیم نظامی فعال، پویا و قوی داشته باشیم و ارتباط خیلی موثری بین همکاران مختلف ایجاد کنیم، قطعا تقویت کمیتههای استانی در شوراهای استانی خیلی موثر است. به نظر من چنین فردی باید بتواند نسبت به برگزاری و حل این مسائل هم وقت مناسبی داشته باشد و هم این مساله را مدیریت و پیگیری کند.

موضوع چهارم این است که کسی که به عنوان کاندیدای نظام فعالیت میکند، باید از نظر حرفهای خوشنام بوده و روابط اجتماعی خیلی خوبی داشته باشد. همچنین درخصوص فعالیتهای گروهی ارتباطات خیلی خوبی با همکاران خود ایجاد کند و بتواند مشکلات و درد صنف خود را بشنود و پیگیر آن مسائل شود. چنین فردی باید حتما در انتخاب و تصمیمگیری خود منفعت جمعی و صنفی را لحاظ کند و این مساله باید خیلی برای او اهمیت داتشه باشد.

چنین فردی و چنین کاندیدایی چه از بخش خصوصی و چه دولتی باید بین بخش خصوصی و بخش دولتی ارتباطات خوبی ایجاد کند. همچنین ارتباط خوبی با ادارات کل دامپزشکی و با بخش خصوصی داشته باشد تا بتواند از طریق این مسیر با تعامل، مشکلات صنفی را حل و کاری کند که به نفع اعضای نظام استان باشد.

حکیم مهر: چه انتظاری از شورای نظام دامپزشکی جدید استان در راستای انجام وظایف خود دارید؟

همانطور که می‌دانید طبق قانون تاسیس نظام دامپزشکی مصوب سال 1376، نظام دامپزشکی باید یک نهاد دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی باشد که در اصل اینطور نیست. شاکله نظام و شاکله شورای مرکزی نظام دامپزشکی یک شاکله تقریبا دولتی است و ما حضور افراد غیردولتی برآمده از صنف که با درد جامعه صنفی دامپزشکی آشنا باشند را در شورای اصلی نظام خیلی کمتر می‌بینیم. شخصا معتقد هستم که اعضای شورای جدید باید برای تغییر این رویه و اصلاح قوانین در خصوص بهبود این وضعیت اقدام کنند و این ساختار کلی نظام را تغییر دهند.

انتظار دومی که ما از اعضای شورای نظام جدید باید داشته باشیم این است که پیرو وظیفه اصلی و مهم نظام دامپزشکی که حفظ و حمایت از حقوق صنفی اعضا در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی است، این دوستان باید نسبت به این احقاق حق و دفاع از بخش خصوصی تلاش کنند تا قدرت و اعتبار بیشتری به دامپزشکی دهند. یک‌سری مطالبات صنفی هست که قطعا نیازمند پیگیری و فشار برای حل آن است. به نظر من این افراد باید دغدغه‌هایی را که خیلی از همکاران با آن مواجه هستند، در اولویت قرار دهند. مثلا بحث مالیات که جزو مسائل اصلی است و بحث تعرفه‌های دامپزشکی که همیشه دیر ابلاغ می‌شود. بحث کلینیک‌های حیوانات خانگی و تشکیل کمیته‌های تخصصی در سازمان دامپزشکی و پیگیری این موضوعات صنفی جزو اولویت‌هایی است که فکر می‌کنم باید اعضای شورای جدید حداقل در بخش درمانگاهی به آن توجه و برای حل آن اقدام کنند. قطعا در بخش‌های مختلف مسائل خیلی با اهمیتی وجود دارد. در حوزه مسئولین فنی و داروخانه‌ها دوستان مشکلات خود را دارند و کسانی که کارشناس هستند بهتر می‌توانند نظر دهند و پیگیری‌های حقوقی و صنفی آنها بهتر باید انجام شود و صورت بگیرد.

آخرین مساله‌ای که ما از اعضای شورا انتظار داریم، در خصوص ساختار نظام دامپزشکی است. به طور کلی سازمان‌های مردم‌نهاد باید صدای افرادی باشند که در صنف کار می‌کنند و این صدا از طریق آنها باید به مراجع بالاتر انتقال پیدا کند و بعد نسبت به آن تصمیم‌گیری و اقدام شود. متاسفانه وضعیت نظام در سیستم فعلی به این صورت است که ما تبدیل به مجری یک‌سری فرامین و دستوراتی شدیم که بعضا شاید خیلی هم کارشناسی‌شده نباشند. دستوراتی که از بالا صادر می‌شود و شوراهای استانی ملزم به اجرا و ابلاغ آن برای همکاران بخش خصوصی هستند. این ظلم بزرگی به بخش خصوصی است. شورای جدید باید این تغییر و تحول را ایجاد کند و صدای بخش خصوصی را بشنود و این صداها را برای حل مشکلات به دوستان نظام مرکزی انتقال دهد تا قوانین و مقرراتی که صادر می‌شود، بر اساس نیازهای موجود و مشکلات پیش روی همکاران ما باشد.

حکیم مهر: از نظر شما شورای جدید چه اولویت‌هایی را باید در دستور کار قرار دهد؟

حداقل در بخش کلینیک‌ها مسائلی که خیلی از همکاران ما با آن درگیر هستند، بحث تعرفه‌ها و مالیات است. موضوع جدیدی که اخیرا به وجود آمده، بحث مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات درمانی در حوزه حیوانات خانگی است. درست است طبق ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های فعلی که سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرده، اجرای آن واجب است اما به هر صورت این مساله را می‌توان با رایزنی حل کرد. در بخش حیوانات خانگی یک موضوع اصلی در رابطه با سلامت جامعه وجود دارد که نباید از موضوع بحث دام مولد یا دامی که برای سلامت و تغذیه انسان استفاده می‌شود، جدا شود. کمااینکه آنها معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند اما متاسفانه ما بخش حیوانات خانگی را از این قاعده مستثنی نکردیم و همکاران ما با توجه به زحمات زیادی که می‌کشند، این مساله به آنها تحمیل شده است. در حالی که افزایش هزینه‌های درمانی باعث می‌شود که رغبت مردم هم برای انجام امور درمانی کاهش پیدا کند و قطعا تاثیر خود را روی بهداشت و سلامت جامعه خواهد گذاشت. به نظر من دوستان عزیزی که در شورا قرار می‌گیرند باید در این زمینه هم پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

 در نهایت برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم هر کدام از دوستانی که انتخاب می‌شوند، به نوبه خود برای پیشرفت امور صنفی و احقاق حق همکاران زحمتکش ما تلاش موثر و مفیدی انجام دهند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر مهرداد ملایی
|
Hungary
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
5
انشالله هرکس که وارد نظام میشود فقط نیتش کمک به هم رشته ای هایش باشد و لاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
چه افسانه قشنگی .دوست من با ایشال و ماشاله هیچی درست نمیشه این رویا و خیال شما هم قابل ستایشه ولی متاسفانه عملی نیست اصلا شورا و این برنامه رو گذاشتن واسه ....پس لطفا واقع بین باش و امیدوارم نباش .مرسی اه
نظر شما
ادامه