کد خبر: ۷۷۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
«دکتر حامد زارعی» افزود: طبق گفته‌هایی که به من رسیده، برخی دوستان سالن هم اجاره کردند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را پیگیری می‌کنند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پنجمین دوره انتخابات شورای نظام دامپزشکی استان‌های سراسر کشور در شرف برگزاری است و همین مساله بهانه‌ای شد تا به سراغ ریاست سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران برویم تا در جریان آخرین جزئیات از روند آماده‌سازی شرایط و بسترهای برگزاری انتخابات قرار گیریم.

«دکتر حامد زارعی» به حکیم مهر می‌گوید: «همین رئیس استانی که در این رویداد انتخاب می‌شود، رئیس هیات بدوی انتظامی استان خواهد شد و وظایف بسیار خطیری خواهد داشت. حال تصور کنید که خود این شخص دارای تخلفات گسترده باشد و مراجع نظارتی و حوزه‌های مختلف او را تایید نکنند و رئیس هیات بدوی انتظامی استان شود. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ بنابراین تصوری که سازمان نظام دامپزشکی یک تشکل یا سازمان غیردولتی است و افراد نباید تایید صلاحیت شوند، یک تصور کاملا اشتباه است.»

وی تصریح می‌کند: «از برخی رؤسای استان‌های فعلی که تعداد آنها نیز محدود است، تعجب می‌کنم که چطور به این مساله معترض هستند. افرادی که خودشان در چهار سال گذشته با همین قانون انتخاب شدند و با همین قانون جلو آمدند، حالا به این قانون اعتراض دارند که هیات نظارت معنی ندارد و نباید هیات نظارت داشته باشیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت روند برگزاری انتخابات شورای نظام دامپزشکی استان‌ها چگونه است؟

ضمن عرض سلام و احترام و اظهار تاثر از حادثه دلخراش تروریستی کرمان و امیدواری از اینکه این اقدام طبق فرمایش مقام معظم رهبری، پاسخ سختی خواهد داشت، بنده به نوبه خودم این فاجعه را به مردم خطه کرمان و کشور تسلیت عرض می‌کنم.

در خصوص انتخابات نظام دامپزشکی خوشبختانه روند به خوبی در حال انجام است و امورات آن دقیقا مطابق زمان، نظم و انضباط پیشبینی شده جلو می‌رود. از پیش مقرر شده بود که لیست نهایی اعلام شود که این اتفاق افتاد و عزیزان می‌توانند از تاریخ هجدهم دیماه به مدت ۱۰ روز تبلیغات خود را شروع کنند.

حکیم مهر: آیا آماری از تعداد اعتراضات کاندیداها نسبت به رد صلاحیت‌ها دارید؟

فکر می کنم حدود ۴۰ پرونده به عنوان اعتراض به نظر هیات نظارت استانی، از هیات‌های نظارت استان‌ها از سراسر کشور به هیات نظارت مرکزی واصل شد. هیات نظارت مرکزی از نهم تا سیزدهم دی ماه طی جلساتی بسیار فشرده که شاید تا ۳ صبح هم طول می‌کشیدند، با حضور تمام اعضا به این موارد رسیدگی کرد. در تعدادی از پرونده‌ها نظریه استان رد و در تعدادی نیز با توجه به مدارک، مستندات و بررسی‌هایی که انجام شد، نظریه استان تایید شد.

حکیم مهر: کدام استان‌ها بیشترین مشارکت و کدام کمترین را داشتند؟

آمار مشارکت‌ها از روی لیست نهایی قابل ردیابی است، اما قطعا استان‌های پرجمعیتی مثل تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و شیراز شرکت‌کنندگان بیشتری دارند.

حکیم مهر:‌ برخی افراد کارزارهایی درخصوص پیش‌بینی چندین صندوق رای در استان‌ها را‌ه‌اندازی کردند. کمااینکه در بعضی استان‌ها به دلیل گستردگی، فاصله با مرکز استان زیاد است و این مساله دردسر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که افراد کمتر مشارکت کنند. آیا این امکان وجود دارد که در استان‌هایی که فاصله شهرستان‌ها تا مرکز استان مثلا بیشتر از دو ساعت راه باشد، صندوق پیش‌بینی کنید؟

ما در حال بررسی این مساله هستیم، چون به عوامل مختلفی بستگی دارد، علی‌الخصوص در حال حاضر که کشور در شرایط خاصی قرار دارد. ما در حال انجام هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌ها و استانداری‌ها هستیم تا تمام اتفاقاتی را که منجربه مشارکت بالاتر می‌شود، رقم بزنیم. خود ما هم تمایل داریم که در برخی استان‌ها که فاصله زیاد است، این اتفاق بیفتد. اگر محدودیت‌ها به ما اجازه دهد، می‌توانیم چند صندوق در استان‌های بزرگ تعبیه کنیم. این مساله در هیات اجرایی مرکزی در حال بررسی است و به محض حصول نتیجه به اطلاع عزیزان خواهیم رساند.

حکیم مهر: آیا می‌شود در آینده انتخابات سازمان نظام دامپزشکی به صورت الکترونیک برگزار شود؟

همان‌طور که مستحضر هستید، برگزاری انتخابات به صورت کاملا الکترونیک مورد تایید قرار نگرفت. در واقع درخصوص نظام‌های دیگر و سایر انتخابات نیز برگزاری انتخابات به صورت صد درصد الکترونیکی مورد تایید نیست و اجازه برگزاری انتخابات کاملا الکترونیکی به ما داده نمی‌شود. آنهایی هم که به صورت الکترونیکی است، به این صورت است که صرفا قسمتی از پروسه انتخابات در بسترهای مجازی انجام می‌شود. حتی در دوره‌های قبل هم که صحبت از انتخابات الکترونیک بود، حضور فرد در پای صندوق رای الزامی بود و آن رویه الکترونیک، صرفا کاغذ را حذف می‌کرد، در صورتی که وقتی صحبت از انتخابات الکترونیک می‌کنیم، باید به به گونه‌ای باشد که مشارکت کنندگان از منزل هم بتوانند وارد سامانه شوند و انتخاب کنند، اما بستر این کار در هیچ جای کشور مهیا نیست و چنین اجازه‌ای به ما داده نمی‌شود، بنابراین حضور در پای صندوق رای الزامی است. این حضور گاهی با تعرفه نوشته می‌شود و گاهی در دستگاه کلیک می‌خورد.

 کاری که امسال ما انجام دادیم این است که احراز هویت ما مثل سابق نیست که حتما کارت نظام دامپزشکی فرد گرفته شود. کمااینکه آن موقع بعضا کارت را سوراخ می‌کردند و فرد ناچار بود کارت دیگری را بگیرد. الان احراز هویت کاملا مکانیزه است و فرد با کارت ملی خود که به آنجا می‌رود، احراز هویت کاملا به صورت سراسری انجام می‌شود.

حکیم مهر: سوال دیگر این است که با توجه به نزدیکی به انتخابات، چرا فضای حاکم آن طور که باید شور انتخاباتی ندارد؟ امسال فضایی را که سال‌های قبل دیده می‌شد و رقابت بین افراد و گروه‌ها بود را نه در فضای مجازی و نه در فضای واقعی نمی‌بینیم. به نظر شما علت این دلسردی چیست؟

در این خصوص دوستان باید نظر دهند، اما من این مساله را تایید نمی‌کنم. کمااینکه در تماس‌های ‌دوستان از استان‌های مختلف با بنده، خیلی از افراد تدارک برگزاری پرشور انتخابات را دیدند. شاید یکی از دلایل این باشد که ما امسال قوانین را بسیار جدی می‌گیریم و تاکید داریم که تا قبل از اعلام مهلت قانونی مقرر شده، هیچ‌کس حق تبلیغات و معرفی خود را نخواهد داشت. زمان انجام تبلیغات از هجدهم به شکل رسمی شروع می‌شود. طبق گفته‌هایی که به من رسیده، برخی دوستان سالن هم اجاره کردند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را پیگیری می‌کنند. من هم امیدوارم و خواهش می‌کنم که عزیزان با شور انتخاباتی زیاد خود کمک کنند تا انتخابات پرشور برگزار شود. خوشبختانه تعداد ثبت‌نام کنندگان و داوطلبین قابل ملاحظه بود و رقابت خوبی هم بین آنها وجود دارد.

حکیم مهر: یکی از انتقاداتی که از سوی برخی اعضای نظام مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه نظام دامپزشکی یک تشکل و صنف خصوصی است، اصلا چه نیازی به تایید صلاحیت افراد وجود دارد؟

سازمان نظام دامپزشکی صرفا یک تشکل و یک انجمن نیست، بلکه یک سازمان دارای قانون و مصوبه مجلس است که سازوکار خود را دارد. درست است که غیردولتی است، اما بر اساس قانون شکل گرفته و از همه مهمتر، وظایف بسیار زیاد حاکمیتی به این سازمان تفویض شده است. مثلا سازمان در سال گذشته قریب به ۷۰ هزار پروانه و  مجوز صادر کرده و بنابراین سازمان صرفا در حد یک انجمن صنفی کوچک نیست که افراد تایید صلاحیت نشوند. از طرفی پروانه‌ها و مجوزهای ما در تمام کشور را حتی بنده که رئیس سازمان هستم، امضا نمی‌کنم و همه آنها را رؤسایی امضا می‌کنند که قرار است در این رویداد انتخاب شوند، بنابراین تایید صلاحیت این افراد برای ما بسیار مهم و عین قانون است.

از طرف دیگر تمام تخلفات صنفی بخش دامپزشکی کشور در سازمان نظام دامپزشکی بررسی می‌شود. طبق قانون، هیات‌های بدوی و عالی انتظامی در سازمان نظام دامپزشکی شکل می‌گیرند و نکته جالب‌تر اینکه همین رئیس استانی که در این رویداد انتخاب می‌شود، رئیس هیات بدوی انتظامی استان خواهد شد. لذا شخصی که در این انتخابات قرار است رئیس استان شود، وظایف بسیار خطیری دارد. حال تصور کنید که خود این شخص دارای تخلفات گسترده باشد و مراجع نظارتی و حوزه‌های مختلف او را تایید نکنند و رئیس هیات بدوی انتظامی استان شود. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ بنابراین تصوری که اینجا یک تشکل یا سازمان غیردولتی است و افراد نباید تایید صلاحیت شوند، یک تصور کاملا اشتباه است و شاید عزیزان به این نکات دقت نکردند و خواهش من این است که به این نکات توجه کنند.

حکیم مهر: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی رؤسای استان‌ها به بهانه‌های مختلف به محاکم گوناگون شکایت کردند.

من هم از برخی رؤسای استان‌های فعلی که تعداد آنها نیز محدود است، تعجب می‌کنم که چطور به این مساله معترض هستند. افرادی که خودشان در چهار سال گذشته با همین قانون انتخاب شدند و با همین قانون جلو آمدند، حالا به این قانون اعتراض دارند که هیات نظارت معنی ندارد و نباید هیات نظارت داشته باشیم و این برای من جای سؤال است که این افراد چطور می‌توانند این ادعا را داشته باشند.

حکیم مهر:‌ به گفته برخی منتقدان دیگر، بعضی مواردی که در سال‌ ۹۴ منجر به ورود دیوان عدالت اداری و نقض انتخابات شد، در حال حاضر نیز ممکن است که وجود داشته باشد.

در سال ۹۴ وزیر وقت آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کردند که نحوه و شیوه انتخابات طبق قانون از سوی وزیر تعیین می‌شود. در آیین‌نامه مذکور، به ماده ۶ قانون تاسیس نظام مواردی اضافه شده بود، ازجمله اینکه فرد حتما باید پنج سال سابقه کار داشته باشد تا بتواند در انتخابات ثبت‌نام کند. هیات این مورد را مغایر قانون تشخیص داد و اتفاقا به درستی هم تشخیص داد، چون ما نمی‌توانیم به قانون چیزی اضافه کنیم. آیین‌نامه تغییر کرد و در سال ۹۷ وزیر وقت آیین‌نامه جدید را ابلاغ و این موارد را اصلاح کردند.

انتخابات سال ۹۷ با همان آیین‌نامه برگزار شد و افراد و رؤسای استان‌ها انتخاب شدند و از آن سال تا الان مشغول هستند و کار می‌کنند و کاملا هم قانونی بود. اتفاقا در این دوره از انتخابات هم ما دقیقا طبق همان آیین‌نامه سال ۹۷ جلو می‌رویم که با استفتایی که از وزارت جهاد داشتیم و تاییدی که انجام شد، تا وقتی که شورای مرکزی آیین‌نامه جدید ندهد و وزیر محترم آیین‌نامه جدید را ابلاغ نکند، آیین‌نامه قدیمی کاملا قانونی و پابرجاست. بنابراین داوطلبین را طبق آیین‌نامه قبلی و با شرایط آن اعلام کردیم که کاملا هم قانونی بوده است. بنابراین آن اختلاف یا تصوراتی که شاید در ذهن بعضی افراد هست، درست نیست.

حکیم مهر: آیا این مساله مغایر با بررسی صلاحیت‌ها نیست؟

خیر. ما اجازه ثبت نام و اجازه داوطلبی را برای همه افراد در نظر گرفتیم. همه افراد طبق قانون ثبت نام کردند و در انتخابات حضور دارند، اما باید شرایط ماده ۶ قانون در مورد این افراد احراز شود. بنابراین هیات‌های نظارت استانی و هیات‌های نظارت مرکزی آن شرایط را در مورد افراد بررسی می‌کنند. شرایطی که شما در ماده ۶ ملاحظه می‌کنید، شامل التزام به دین مبین اسلام یا سایر ادیان، التزام به قانون اساسی، عدم سوء پیشینه کیفری و سوء پیشینه مواد مخدر و داشتن حسن شهرت شغلی و اجتماعی است. این هم مشخص است فردی که قرار است در استان وظایف بسیار خطیری در زمینه بهداشت جامعه بر عهده بگیرد، باید عاری از هرگونه تخلفات اجتماعی و تخلفات صنفی باشد. لذا به هیچ وجه مغایر با قانون نیست.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

من از همان روز اولی که توفیق پیدا کردم خدمتگزار دامپزشکان در سازمان نظام باشم، به همه عزیزان قول دادم که هیچ کار غیرقانونی اعم از ویژه‌خواری و فعالیتی که شائبه رانت و فساد داشته باشد، در سازمان انجام ندهیم و به شدت جلوی آن بایستیم. در مورد انتخابات نیز همین است. من متاسفم که برخی افرادی که البته تعداد آنها انگشت‌شمار است، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به هر شکل ممکن، اجازه ندهند انتخابات برگزار شود یا آن را به تعویق بیندازند و در روند برگزاری انتخابات خلل ایجاد کنند. این افراد قطعا مطمئن باشند که به جایی نخواهند رسید و ما اجازه نخواهیم داد که موارد غیرقانونی شکل بگیرد و در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها با قدرت خواهیم ایستاد و یک انتخابات پرشور و باشکوه را پیاده خواهیم کرد. در واقع انتخابات در موعد مقرر و خارج از هرگونه فشاری برگزار خواهد شد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
م. ج کار از کار گذشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
1
17
کاش یک گروه برای حل بیکاری تشکیل می‌شد بجای صحبت راجع به انتخابات نظام دامپزشکی. یه آمار راجع به تعداد بیکاران رشته دامپزشکی بگذارید. فعالیت سودمند جهت رونق صنعت دامپزشکی. آخه این افراد که سال‌هاست پست دارند چکار کردن.... به خاطر خدا کار کنید به فکر مردم کشورتون باشید. فقر زده ریشه‌ی مردم. دیگه امیدی نیست.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
1
11
.......... کسی که دچار تخلفات گسترده است قطعا بین اعضا جایگاهی ندارد و به او رای نخواهند داد. ................ مگر نه این است که رییس شورای استان از بین ۳ نفر توسط رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تعیین میشود، بنابراین رییس سازمان میتواند شخصی را انتخاب کند که تخلفی نداشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
همین که خیلی از روسای فعلی تایید شدن باعث سردی انتخاباته که نشون میده وضع موجود ادامه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
5
3
جناب دکتر زارعی حرفهای شما کاملا صحیح است ولی این دلیل نمیشود که دستورالعمل های تان برخلاف قوانین وضع شده باشد. شورای مرکزی مرجع قانونگذاری نیست وصرفا در مواردیکه به ایشان اختیار داده شده میتواند مواردی را مصوب و ابلاغ نماید. اگر از ابتدای ورودتان به شورای مرکزی نظام دامپزشکی به دنبال اصلاح قانون تاسیس نظام دامپزشکی و اصلاح آیین نامه مصوب وزیر جهاد و‌در کل اصلاح تمام قوانین میبودید، امروز میتوانستید انتخاباتی در چارچوب قوانین برگزار کنید.
نوسترادموس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
7
7
این انتخابات برگزار نمیشود. این خط و این نشان
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
5
به منه کلینیسین گفته شده بر اساس یکسری قوانین اجازه فعالیت دارم که همه قبول دارند اشکالاتی به آن وارد است و در صورتیکه خارج از آن اقدامی انجام دهم به عنوان تخلف میبایست پاسخگو باشم. الان وضعیت شورای مرکزی هم همین است ، چون مجبور است یا با قوانین پر از اشکال و‌ایراد انتخابات برگزار کند و یا تخلف کند و دستورالعملی تنظیم کند که با قوانین همخوانی ندارد ولی در ظاهر دستورالعملی منطقی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
قانون بد بهتر از بی قانونی هست
دکتر محمد صفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
2
10
جهت پیشگیری از مهندسی انتخابات نظام بهترین کار افزایش صندوق های رای گیری جهت مشارکت بالا می باشد ، هرچه تعداد شرکت کنندگان در انتخابات افزایش پیدا کند ، افراد لایق تری انتخاب خواهند شد ، افرادی که بدنبال احقاق حقوق اعضاء بوده و از تغییرات نترسند و در تصمیم گیری هایشان فقط "صنفی" فکر و عمل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
3
4
چرا تا کنون از مجلس شورای اسلامی در خصوص ماده ۶ قانون تاسیس و دو تبصره ی آن و بند ۳ که گفته شده داشتن حسن شهرت شغلی و اجتماعی استفساریه نگرفته اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
ایکاش مسئولین، کامنتهای زیر مطلب را هم بخوانند. این پیشنهاد بسیار خوب است. هر کسی از حسن شهرت شغلی و اجتماعی یک تفسیر جداگانه دارد، در چنین مواقعی بهترین تفسیر، تفسیر همان مرجعی هست که قانون را مصوب کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
5
2
............. نامه های معاون دادستان مازندران وعضو هیات نظارت ونامه مدیرکل حقوقی وزارت جهادکشاورزی درتایید انحراف از قوانین دروضع وابلاغ اصلاحیه وتضییع حقوق انتخاب شوندگان محرز ومسلم است حق گرفتنی است نه دادنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
موضوع چیه؟؟؟
دکتر xy
|
Germany
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
1
6
لطفا در هر استان چند شعبه رای گیری ایجاد کنید یا انتخابات الکترونیکی برگزار کنید. به دلیل شرایط سخت رفت و آمد و دوری راه از مرکز استان در انتخابات شرکت نخواهم کرد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
2
برطبق قوانین موجود، دانشجوی تمام وقت دکترای تخصصی (چه با بورد و چه بدون بورد تخصصی) بدلیل تمام وقت بودن دوره های رزیدنتی حق فعالیت ندارد و از دریافت پروانه نیز محروم است. حال چگونه فردی که از دوره رزیدنتی فارغ التحصیل نگردیده است، در شورای نظام نیز حضور دارد، در شبکه های اجتماعی خود را متخصص عنوان می کند و بصورت علنی در بیمارستان دامپزشکی فعالیت دارد و از همه عجیب تر برای دیگران قانون نظام نیز تصویب می کند.
..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
0
1
............ حضور افراد و تعداد رای ها نشان خواهد داد که انتخابات شورا .... داغ بود یا سرد!
متاسفانه دیگه انگیزه ای برای اعضا نذاشتند
فالوده خورده شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
1
0
شیراز فقط خودشون به خودشون رای میدن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
0
0
سلام
من چند سالی ایران نبودم فقط یادمه اون موقع که رای گیری می کردند تو استان زنجان چند تا صندوق تو خود مرکز استان و چند تا شهر مثل قزوین و ابهر بود.یک سری اعتراض هم دارم که می خوام اینجا مطرح کنم و خواهش می کنم رسیدگی و منعکس کنید.
من چند سال نبودم و الان اومدم و این ده سالی که نبودم رو نظام می گه باید حق عضویت بریزی ....
اونم به نرخ روز...و اینکه برای یکی از دوستام هم چند روزه ثبت نام زدیم اصلا سامانه اقدامی نکرده.یکی از دوستان هم مشکل تاریخ تولدش تو سامانه بود که سامانه نه اجازه تغییر نه اجازه رفتن به مرحله بعد رو میده
نظر شما
ادامه