کد خبر: ۷۷۲۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با وجود تعداد زیاد دام سبک و سنگین در استان هشدار داد: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دام های سبک و سنگین لازم است که دامداران موارد ایمنی را با حساسیت کامل رعایت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، «دکتر سید مختار رجائی فر» اظهار کرد: با وجود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۴۲ هزار راس دام سنگین در استان و با توجه‌ به قدرت و سرعت انتشار بیماری تب برفکی به‌عنوان واگیرترین بیماری‌های دامی لازم است دامداران همکاری لازم برای واکسیناسیون و ایمنی سازی دام ها را داشته باشند.

رجائی فرد تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی توسط دامداران و مشارکت و همراهی هرچه بیشتر دامداران در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی از بیماری های دامی ضروری است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با هشدار با تنوع و شیوع بیماری های مشترک دامی و انسان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در هفته های گذشته یک فرد دامدار به دلیل فعالیت قصابی و ارتباط با دام به علت مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) فوت شد.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF= Crimean - Congo Hemorrhagic Fever)یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار و از بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتان توسط کنه منتقل می شود.

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

«حامد اردکانی» با اشاره به قربانی تب کریمه کنگو اظهار کرد: این فرد ارتباط مستقیم با دام سروکار داشت که بدلیل مبتلا شدن به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فوت کردند.

اردکانی با هشدار به خطرات این بیماری و راههای انتقال آن گفت: یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق لاشه دام، گوشت و ترشحات دام آلوده است که شوربختانه در استان ما در مناطقی به صورت غیرقانونی و خارج از کشتارگاه ذبح دام انجام شده و سلامتی مردم را تهدید می کند.

پیش تر مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: در دشت روم (۲۰ کیلومتری شهر یاسوج) ۶۰ قصابی بین راهی، همچنین ۱۷ قصابی دیگری در سایر نقاط استان به صورت بین راهی گوشت عرضه می کنند که خارج از کشتارگاه ذبح صورت می گیرد.

«دکتر مختار رجایی فر» افزود: ۵۰ درصد از جگر های عرضه شده در قصابی های غیرمجاز بین راهی در استان آلوده است این درحالی است که جگرها به دلیل انگلی بودن با نظارت دامپزشکی در کشتارگاه ها معدوم می شوند اما این جگرها در قصابی های بین راهی بدون نظارت به مردم عرضه می شوند.

رجایی یادآور شد: "شش" و "روده" لاشه های دام در قصابی های بین شهری مشتری ندارد و اغلب در کشتارگاه حذف می شوند اما در این قصابی ها به صورت غیرمجاز و به قیمت گوشت ۴۰۰ هزار تومانی به مردم فرخته می شوند.

وی گف: ذبح ها باید با نظارت ها انجام شود چرا که برخی از بیمارهای مشترک بین انسان و دام کشنده است و حتی در سالجاری در کشور ۶۰ مورد بیماری ناشی از "تب کنگو" گزارش شده است که ۲ نفر از آنها فوت شد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به راههای پیشگیری تاکید کرد: از خرید ومصرف گوشت دامی هایی که بصورت غیر بهداشتی ذبح وعرضه شده، خودداری کنید همچنین ازکشتار دام درمحیط خارج از کشتارگاه وتماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام خودداری شود

اردکانی ادامه داد: گوشت های خریداری شده از افراد غیرمطمئن را به مدت ۲۴ ساعت دردمای ۴ درجه سانتی گراد(دریخچال) نگهداشته و پس از پخت کامل مصرف نمایید چرا که ویروس بیماری در فرآورده های دامی ، پس از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه ودرحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می رود.

وی از شهروندان خواست تا تخلفات بهداشتی را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند چرا که کارشناسان و بازرسان بهداشتی استان به صورت ۲۴ ساعته همه گزارشی های دریافتی را رصد و بررسی می کنند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
0
تعداد ۷۷ قصابی بدون رعایت شرایط بهداشتی؛ پس چرا کاری انجام نمیشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
0
4
دکتر بهمنش (مدیرکل سابق) برای جمع آوری کشتار غیر مجاز جونش رو هم وسط گذاشت ولی فایده نداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
0
اشتغال جایگزین تنها چاره این کار هست
نظر شما
ادامه