کد خبر: ۷۷۲

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که سیب، یکی از سالم‌ترین و مفیدترین میوه‌ها به شمار می‌رود که منابع سرشاری از ویتأمین‌های موردنیاز بدن در آن یافت می‌شود و یکی از مؤثرترین مواد غذایی برای مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان بوده و به بهبود بخشیدن حافظه نیز کمک می‌کند و میزان یادگیری را هم بالا می‌برد.
کارشناسان درباره فواید سیب تحقیقاتی را انجام داده‌اند که خلاصه‌ای از آن شامل این موارد است:
خوردن دو عدد سیب در روز برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها بسیار مؤثر است، زیرا میزان ایمنی بدن را افزایش داده و در نتیجه بدن می‌تواند بهتر در برابر بیماری‌ها مقاومت کند.
سیب شامل ماده‌ای ضروری و عنصری اساسی برای کمک به استخوان‌های آسیب‌دیده است و از بروز پوکی استخوان در زنان و مردان جلوگیری می‌کند.
خوردن سیب قرمز به هضم غذا کمک می‌کند، زیرا سرشار از ماده‌ای به نام «پکتین» است که فیبری قابل حل بوده و در پیشگیری از حملات قلبی مؤثر است.
تحقیقات جدیدی در کلینیک مایو در انگلستان نشان می‌دهد که خوردن سیب بسیار سودمند بوده و از بروز سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.
حال سؤال این است که: آیا این ضرب المثل که «خوردن یک سیب در یک روز شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند؟» واقعیت دارد؟ بله. محققان و پزشکان به این سؤال جواب مثبت داده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که 100 گرم سیب قرمز با پوست، 1500 میلی‌گرم ویتامین ث دارد که می‌تواند در مراحل اکسیداسیون مؤثر باشد.در واقع در مراحل اکسیداسیون، بدن می‌تواند بافت‌های آسیب دیده خود را ترمیم کرده و آنها را بهبود بخشد.
مطالعه‌ای در دانشکده داروسازی کالیفرنیا نشان می‌دهد که خوردن 2 عدد سیب – حتی اگر کوچک هم باشند- یا آب سیب طبیعی در هر روز به مدت 6 هفته در کاهش کلسترول بسیار مؤثر است و همین عامل بسیار مهمی برای جلوگیری از بروز حملات قلبی به شمار می‌رود. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب ـ به ویژه در پوست آن ـ مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شود و با کاهش سلول‌های تخریب شده موجب ساخت سلول‌های جدید می‌شود و بدین ترتیب روند تخریبی سلولی را در بیماری‌های سرطانی کاهش می‌دهد. همچنین وجود ماده‌ای در پوست سیب موجب می‌شود که با خوردن 50 میلی‌گرم آن در روز، امکان بروز سرطان روده تا 43 درصد کاهش یابد. سیب‌ها عامل بسیار مهمی در کاهش بیماری‌های دستگاه تنفسی هستند. نتایج مطالعاتی حاکی از آن است که خوردن پنج عدد سیب در هفته در مردان موجب بهبود عملکرد دستگاه تنفسی و به ویژه ریه می‌شود. مصرف سیب (و سایر موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدان) موجب طراوت و شادابی بیشتر پوست و مانع از ایجاد چین و چروک زیاد و پیری زودرس پوست می‌شود. این مطالعات همچنین حکایت از رابطه بین رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات و میوه‌ها با داشتن پوستی صاف، شاداب و شفاف دارد.
براساس تحقیقات، در موادی مانند انواع غلات، گلابی و هلو میزان فعالیت آنتی اکسیدان‌ها کمتر از موادی مانند سیب، پرتقال، موز و گریپ‌فروت است.در سبزیجات هم به جز سیر، فعالیت آنتی اکسیدان‌ها در کلم بروکلی و گوجه فرنگی زیاد است، اما بیشترین فعالیت آنها در سیب‌ها وجود دارد. در سایر سبزیجات مانند اسفناج، هویج، پیاز و سبزیجاتی با برگ‌های سبز هم میزان فعالیت آنتی اکسیدان‌ها بسیار بالاست؛ اما هیچکدام از آنها به میزان فعالیت آنتی‌اکسیدان سیب نیست.

 

 

نظر شما
ادامه