کد خبر: ۷۷۱۸۰
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
معاون سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدحسن گلپایگانی» افزود: در ارتباط با پلمپ اماکن یا جلوگیری از تخلفات، همکاران اداره کل دامپزشکی به‌عنوان ضابطین خاص قضایی می‌توانند با همکاری نیروی انتظامی درخواست برخورد قانونی کنند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به نظر می‌رسد که مساله رسیدگی به معضل «درمان غیرمجاز» یکی از گره‌های کور قوانین سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است؛ خاص آنکه سازمان نظام دامپزشکی فقط می‌تواند در مورد تخلف آن دسته از همکارانی ورود کند که حتما به عضویت نظام دامپزشکی درآمده باشند و کارت عضویت دریافت کرده باشند.

معاون امور فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن تقسیم‌بندی درمان غیرمجاز به سه دسته، می‌گوید: «درخصوص افرادی که عضو نظام نیستند، اگر لایحه‌ای قوی وجود داشته باشد می‌توان کل اقدامات آنها را جرم‌انگاری کرد. به هر حال این فرد مدرک دامپزشکی دارد و مورد او مطرح شده و برای او تشکیل پرونده انجام می‌شود، کمااینکه ممکن است دو سال دیگر بخواهد پروانه بگیرد و این تخلف برای او به منزله یک سوء سابقه است. گام بعدی این است که از آنجا که تخلف انجام داده و مجوزهای لازم را هم نداشته، می‌شود بر اساس مقدار و شدت تخلفی که انجام داده، جنبه جرم هم پیدا کند و شاید در دادگاه صالحه علیه او اقدام شود.»

«دکتر محمدحسن گلپایگانی» تصریح می‌کند: «نظام دامپزشکی عملاً این ابزار را ندارد که جایی را پلمپ کند. در ارتباط با پلمپ اماکن یا جلوگیری از تخلفات، همکاران اداره کل دامپزشکی به‌عنوان ضابطین خاص قضایی می‌توانند با همکاری نیروی انتظامی درخواست برخورد قانونی کنند اما نظام دامپزشکی و پرسنل آن تا این لحظه به عنوان ضابط خاص محسوب نشدند و بنابراین ما نمی‌توانیم جایی را ببندیم، پلمپ کنیم یا حتی ورود کنیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از فعالیت درمانگران غیرمجاز در حرفه دامپزشکی چیست؟

درمان‌های غیرمجاز در هر حرفه‌ای وجود دارد. شما در اصناف مختلف هم که بررسی کنید، افرادی هستند که بدون داشتن مجوز از مرجع ذی‌صلاح، اقدام به خرید و فروش کالایی  یا ارائه خدمات می‌کنند. اصولا فلسفه ایجاد نظام‌های صنفی، ایجاد روابط و تنظیم روابط کاری است و اینکه افراد در چارچوب قانون و ضوابط فعالیت انجام دهند، تعیین صلاحیت شوند و کار کنند.

درمانگران غیرمجاز به سه بخش تقسیم می‌شوند؛ دسته اول عده‌ای هستند که با مدرک «پیرادامپزشکی» در حال انجام کار درمانی هستند. این افراد دارای کارت عضویت نظام دامپزشکی هستند و با شکایت هر مرجعی اعم از دولتی یا حتی اعضای نظام دامپزشکی، رئیس نظام دامپزشکی استان می‌تواند به استناد آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات صنفی همکاران دامپزشک، علیه افراد اعلام تخلف کند و آن تخلف در هیات بدوی مطرح شود. حتی اگر فردی از وقوع تخلف اطلاع داشته و اعلام تخلف کند، هیات تحقیق برای تحقیق و بررسی وارد عمل شده و در صورتی که تخلف آن فرد محرز شود، در هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی ادامه مسیر می‌دهد.

دسته دوم درمانگران غیرمجاز مربوط به خود همکاران دامپزشک می‌شود، مثلا فردی دارای مدرک دامپزشکی یا تخصص دامپزشکی، دارای مجوز داروخانه یا مرکز مایه‌کوبی است ولی کارهای درمانی انجام می‌دهد. این هم از لحاظ قانون تخلف است، چون هر فرد باید صرفاً در چارچوب پروانه‌ای که دارد، فعالیت کند. اگر یک کلینیسین فاقد مجوز مایه‌کوبی، فعالیت مایه‌کوبی انجام دهد، تخلف انجام داده است. اگر داروخانه‌داری که مجوز درمانی ندارد، اقدام به کار درمانی کند، او هم تخلف کرده است. پس این قسمت به حوزه تخلفات درمانگران غیرمجازی که دارای کارت عضویت نظام دامپزشکی هستند مربوط می‌شود و بخش دولتی، نظام دامپزشکی و در رأس آن رؤسای شورای نظام دامپزشکی استان‌ها به راحتی از آن مطلع هستند و می‌توانند از این موارد شکایت کنند؛ ضمن اینکه افرادی هم به صورت خصوصی می‌توانند شاکی خصوصی داشته باشند.

دسته سوم درمانگران غیرمجاز افرادی هستند که هیچ‌گونه مستند، مجوز یا سابقه‌ای به اسم دامپزشکی ندارند و بعضا ممکن است در برخی روستاها به شکل سنتی کار درمان، مایه‌کوبی یا تجویز دارو انجام دهند. در مورد این دسته اگر گزارشی برسد، می‌شود در مراجع قضایی علیه آنها اعلام جرم و پیگیری کرد. پرونده آنها در هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی یا شوراهای نظام دامپزشکی استان‌ها مطرح و بعد به اداره کل دامپزشکی ارجاع می‌شود. این افراد سلامت عمومی را تهدید می‌کنند. سلامت عمومی دو وجه دارد؛ یکی به واسطه کار درمانی که انجام می‌دهند و دیگری تجویز غیرقانونی آنتی‌بیوتیک‌ها و ممنوعیت مصرف آنهاست که می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند، بنابراین مرجع ذی‌صلاح می‌تواند از آنها بابت تهدیدی که علیه بهداشت و سلامت عمومی انجام می‌دهند، شکایت کند. موارد مختلفی از این نوع تخلف وجود دارد که اگر آن را در سایت‌های مختلف سرچ کنید، درمانگران غیرمجازی را خواهید یافت که خارج از حوزه نظام دامپزشکی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی به رای دادگاه صالحه محکوم شدند.

حکیم مهر: آیا به صرف اینکه این افراد دامپزشک نیستند، سازمان نظام دامپزشکی نمی‌تواند ورود کند؟

نظام دامپزشکی در هیات رسیدگی به تخلفات صنفی، همانگونه که از اسم آن برمی‌آید، به تخلفات صنفی افراد رسیدگی می‌کند. ما در خصوص افرادی می‌توانیم ورود کنیم که درمانگر غیرمجاز باشند و بر اساس ضوابط و مقررات، تخلف انجام ‌دهند. اگر این کاری که انجام می‌دهند، سلامت عمومی جامعه را تهدید کند، مصداق جرم است. در این صورت ضمن اینکه در آن هیات رسیدگی به تخلفات صنفی برای آنها حکم صادر می‌شود، در دادگاه ذیصلاح و محاکم قضایی نیز اعلام جرم می‌کنند. به طور ساده، تفاوت بین تخلف و جرم در این است که تخلف می‌تواند در هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی رسیدگی شود و جرم در دادگاه‌های صالحه.

درخصوص افرادی که هیچ گونه ارتباطی با دامپزشکی ندارند، اگر لایحه‌ای قوی برای آنها نوشته شود، کل اقداماتی را که آنها انجام می‌دهند، می‌توان به نوعی جرمانگاری کرد. به استناد یکی از مواد قانون برنامه ششم توسعه، هر فردی می‌تواند در هر دادگاهی از بابت اینکه فردی به سلامت عمومی و بهداشت عمومی لطمه می‌زند، شکایت کند و علی‌القاعده دستگاه‌های متولی امر مثل سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی به عنوان جزئی از سازمان‌های مردمنهاد فعال در جامعه یا همچنین بخش دولتی به‌عنوان مدعی‌العموم می‌تواند علیه آن فرد شکایت کند.

حکیم مهر: آقای، دکتر وضعیت در مورد درمانگران غیرمجازی که دامپزشک هستند اما در نظام دامپزشکی عضویت ندارند و فاقد کارت نظام هستند، چگونه است؟ آیا نظام دامپزشکی می‌تواند به تخلف او ورود کند؟

بله، به هر حال فردی که جرم یا تخلف را انجام داده، مدرک دامپزشکی دارد.

حکیم مهر: دقت بفرمایید، این شخص عضو نظام دامپزشکی نیست.

به هر حال ایشان مدرک دامپزشکی دارد و مورد او مطرح شده و برای او تشکیل پرونده انجام می‌شود، کمااینکه ممکن است دو سال دیگر بخواهد پروانه بگیرد و این تخلف برای او به منزله یک سوء سابقه است. گام بعدی این است که از آنجا که تخلف انجام داده و مجوزهای لازم را هم نداشته، می‌شود بر اساس مقدار و شدت تخلفی که انجام داده، جنبه جرم هم پیدا کند و شاید در دادگاه صالحه علیه او اقدام شود.

حکیم مهر: اگر یک نفر بخواهد علیه این فرد شکایت کند، باید در دادگاه این کار را انجام دهد؟

در ارتباط با جرم‌ها باید در دادگاه شکایت شود؛ در ارتباط با تخلفات صنفی در نظام دامپزشکی.

حکیم مهر: اگر بنده الان یک مورد از تخلف شخصی که دامپزشک نیست اما بنابر گزارش‌های رسیده به حکیم مهر، به صورت علنی پانسیون راه‌اندازی کرده و اقدام به مایه‌کوبی و... می‌کند، چطور به آن رسیدگی می‌کنید؟

در وهله اول، نظام دامپزشکی اجازه جلوگیری از فعالیت هیچ واحدی را ندارد. اگر به گفته شما این فرد یک مرکز با اسم و رسم دارد و در شهر فعالیت می‌کند، هرگونه فعالیت او باید به تایید یک مرجع برسد. کمااینکه خیلی از واحدهای صنفی حتی خارج از حوزه نظام دامپزشکی، برای محل کسب خود باید از اداره اماکن مجوز بگیرند. اگر شما چنین گزارشی را دارید، بهترین کار این است که به اداره اماکن نیروی انتظامی مراجعه کنید تا از طریق شکایت اقدام به پلمپ شود.

ممکن است به آنجا مراجعه کنید و ایشان مجوزی داشته باشد که برای شخص دیگری باشد که این بحث دیگری است. اگر با این شدت کار می‌کند و کسی به او کاری ندارد، نظام دامپزشکی عملا این ابزار را ندارد که جایی را پلمپ کند. در ارتباط با پلمپ اماکن یا جلوگیری از تخلفات، همکاران اداره کل دامپزشکی به‌عنوان ضابطین خاص قضایی می‌توانند با همکاری نیروی انتظامی درخواست برخورد قانونی کنند اما نظام دامپزشکی و پرسنل آن تا این لحظه به عنوان ضابط خاص محسوب نشدند و بنابراین ما نمی‌توانیم جایی را ببندیم، پلمپ کنیم یا حتی ورود کنیم.

در خصوص ورود به این اماکن باید هماهنگی لازم با دادستانی انجام شود یا توسط ضابطین خاص یا عام که نیروی انتظامی هستند، برای ورود به آنجا حکم گرفته شود تا بروند و بررسی کنند که اگر فاقد پروانه باشد، نسبت به جلوگیری و پلمپ مکان اقدام شود. این اقدام سیر مراجع قضایی و احکام خاصی دارد و طی همان تشکیل پرونده‌ای که انجام می‌شود، می‌توانند در دادگاه اعلام جرم کنند. مدعی‌العموم هم می‌تواند سازمان دامپزشکی یا نظام دامپزشکی باشد و از طریق این که ایشان تهدید علیه بهداشت عمومی می‌کند، به سلامت حیوانات ضربه می‌زند و رفاه حیوانات و اخلاق دامپزشکی را نادیده می‌گیرد، اعلام جرم کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
2
13
............ درمانگران غیر دامپزشک برید عشق کنید!...
پاسخ ها
دامپزشك
| Germany |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اينطوري هم نيست از طريق شبكه دامپزشكي به راحتي قابل پيگير قضايي هست. سازمان نظام دامپزشكي ............ خيلي كارهايي كه انتظار هست انجام بده رو توانايي نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
بزرگترین درمانگران غیر مجاز داروخانه های دامپزشکی هستند که با خیال راحت و با بزرگترین تابلو ممکن و بصورت رسمی در حال فعالیتند.
اگر فروش دارو بدون نسخه و مشاوره درمانی به دامدار تعریف دیگری دارد دوستان بفرمایند تا من هم توجیه شوم
دکتر دامپزشک
|
Germany
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
4
13
بی مسئولیت تر و بی پشتوانه ترین قشر ما دامپزشکا هستیم. همه نون میخورن از این رشته جز خود دامپزشکا .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
16
9
احسنت دکتر عزیر و کاربلد. مثل همیشه دقیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
4
7
درمان غیرمجاز جرم انگاری شده است ماده ۱۱ قانون سازمان دامپزشکی درمان غیرمجاز را جرم دانسته است. همچنین درمان غیرمجاز در قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی جرم دانسته شده اصل مقرره اخیر در مورد پزشکی است ولی چون در تبصره ۵ ماده ۳ همان قانون داروهای دامی را دارای احکام مشابه داروهای انسانی دانسته است بنابراین از وحدت ملاک آن میتونه استفاده بشه و در مورد درمان غیرمجاز دامی هم به کار برده شود. درمان غیرمجاز از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی نیس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی درست است که تمثیلی است اما دامپزشکی که دارای دانش بوده و در کار خودش مهارت لازم را داشته نظامات حرفه ای را رعایت کرده و اقدامات در بهبود دام بیمار موثر بوده را نمی‌توان گفت بهداشت عمومی را تهدیدکننده است اما چون مجوز نداره کار و عملش وفق مقررات پیشگفته جرم می باشد و سازمان دامپزشکی صلاحیت ذاتی برخورد قانونی را دارد سازمان نظام جهت رعایت حقوق اعضای نظام نیز می تواند مراتب را به سازمان دامپزشکی گزارش نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
سازمان دامپزشکی تا الان منفعل بوده از هیچ دامپزشکی شکایت نکرده نهایت شکایت سازمان از داروخانه داران بوده که دارو تاریخ گذشته یا مسول فنی یه لحظه رفته بوده بانک نبوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
وقتی مجوز رو نظام می ده
یه کم از
پولی .... که از درمانگران مجاز می گیره خرج مقابله با غیرمجازها کنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
2
8
همکارانی که مجوز درمان دارند و به وفور دارو میفروشند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
و البته داروخانه داران به وفور درمان می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
داروخانه داران بدون نسخه دارو میفروشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اگه به همه یکسان مجوز بدن و هرکی حداقل بتونه ۲ بخش دامپزشکی همزمان مجوز بگیره این مشکلات پیش نمیاد وقتی بعضی قدیمیا هنوز دو مجوز همزمان دارن مثلا درمانگاه و مایع کوبی وکاردان و دیپلم ها مجوز داروخانه دارن این مشکلات پیش میاد الان درآمد دامپزشکا پایین آمده حداقل دو مجوز باید بدن الان هم هنوز به بعضیا میدن به بعضیا نه کلا نظام دامپزشکی سراسر اجحافه باید مجوزهارو تهران صادر کنن استان ها فقط محل رو بررسی کنن. نظام استانی = اجحاف، حق خوری، پارتی بازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
1
7
در یکی از بندها که گفتید شاید دادگاه صالحه جرم ... عالی گفتید.
امان از این شایدها، دادگاه‌ها و ...
یه مجرم رو بردیم دادگاه ، دادگاه تبرئه کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
1
13
والا نظام و سازمان دامپزشکی فقط و فقط زورشون به دامپزشکان دارای پروانه و مجوز میرسه که دارن کار قانونی خودشونو انجام میدن
تاحالا کسی دیده که یه درمانگر غیرمجاز رو توبیخ کنن یا شکایت کنن ازش یا بهش گیر بدن؟!
..................................
موفق باشید
همكار
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
1
1
.....................
وقتي كسي دامپزشك است و عضو نظام نيست، طبق گفته خود معاون سازمان نظام كه نمي توانند ورود كنند، اينجا هم به صرف داشتن مدرك دامپزشكي باز هم نمي توانيد ورود كنيد. مدرك داشته باشد هيچ ارتباط به قانون نظام دامپزشكي كه فقط براي اعضا آن تنظيم شده ندارد .............
dr vet
|
France
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
.................
عزیزان توجه کنین خیلی از کلینیک ها جمع شدن به خاطر همین درمانگرهای غیر مجاز و صدور بیش از حد پروانه مطب و درمانی
اداره دامپزشکی تا حدی برخورد انجام میده ولی نظام دامپزشکی ....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
صدور بیش از حد چیه شما دکتراتون هاروارد گرفتین فارغ التحصیلان جدید دهستان تو قانونم هست ظرفیت وجود نداره نظام یه چند سالی واسه یه عده خاص منافع اکثریت رو زیر پا گذاشت اما یه مدته این کارو کمتر میکنه شما درآمد داشته باشین دامپزشکان جدید مدرکشون بزارن در کوزه و هوا بخورن یذره وجدان داشته باشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
3
اونایی که رد صلاحیت شدن به کجا باید رجوع کنند برای تایید صلاحیت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
به وجدانشون زمانی داشتن حق خوری میکردن یا جار میزدن به هیچ کس مجوز ندین الان تو سایتا مدام مظلوم نمایی میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
3
0
خب دکتر جان مگه کسی شکی در این موضوع داشته؟ بله هرگونه ورود به مراکز پلمپ و ... با شبکه دامپزشکی شهرستان و نظام فقط می تواند گزارش تخلف را به شبکه بدهد.نظام یک ارگانNGO است.
DVSC
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
2
3
کاش به ادارات دامپزشکی نیرو بیشتری اختصاص میدادن که رصد بیشتری به مراکز درمانی می شد و همچنین بازدید در تایم های شب که اوج پیک فعالیت افراد فاقد پروانه طبابت ، همچنین توقف فعالیت پانسیون ها و فعالیت غیردامپزشکان که به وفور جدیدا زیاد شده است. صرف اعمال فشار بر مراکز مجاز و دارای پروانه ثمره ای ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
شکمت سیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
1
................ کلا دامپزشکی ضعیف کشه. اونی که چند تا مجوز به نامشه و با تخلف های عیانش جلوی کار کردنه چند تا دامپزشک رو می گیره ازش تجلیل میشه ولی اونی که با کلی قرض و بدهی یه مجوز میگیره و میخواد خصوصی کار کنه رو ناامید و دلسرد می کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
1
0
معاون محترم
سازمان دامپزشکی چنین مجوزی ندارد بلکه بازرسان آن می توانند تخلفات را یادداشت و به نظام دامپزشکی گزارش دهند تا در هیات های بدوی و مرکزی بررسی گردد ..........
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز شاغل شهرستان شاهین شهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
0
دکتر خداوکیلی قانون را مطالعه کنید همه جا آشنا میخواد مراجعه کنید و دستور پلمپ بگیرید
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
0
0
جز وظایف حاکمیتی هست ربطی به نظام نداره پس دارو و درمان سازمان چه کاره هست
نظر شما
ادامه