کد خبر: ۷۷۱۵۶

حکیم مهر: رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این موسسه معرفی ۶ نژاد اصلاح شده مرغ بومی ایران در ۶ استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسن خمیس آبادی» روز سه شنبه در حاشیه برگزاری همایش نکوداشت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اهمیت پرورش، توسعه و افزایش بهره‌وری نژادهای مختلف مرغ بومی در کشور، برنامه تکثیر این نژادها توسط معاونت بهبود تولیدات دامی در قالب تأسیس ایستگاه‌های اصلاح نژادی در ۶ استان شامل اصفهان، خراسان رضوی، فارس، یزد، آذربایجان‌غربی و مازندران اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط انجام شده است، اظهار کرد: طرح ملی اصلاح نژاد مرغ بومی که از مهمترین اهداف آن حفظ ذخایر ژنتیکی توده مرغ‌های بومی کشور است با توجه به قدمت ۳۰ ساله، توانسته است ضمن حفظ ذخائر ژنتیکی، توان تولید مرغ‌ های بومی را در شرایط روستایی افزایش داده و موجبات کمک به اقتصاد خانوار روستایی را فراهم کند.

وی گفت: در صورت عدم اجرای این طرح بلندمدت و با ارزش، ما تا به امروز ذخایر ژنتیکی ارزشمند طیور بومی خود را از دست داده بودیم. ضمن اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح افزایش تولید تخم مرغ در این گونه ها بوده به طوریکه تا قبل از اصلاح نژاد این گونه ها سالانه حدود ۸۰ دانه تخم می گذاشتند ولی اکنون تا ۲۲۰ عدد در سال افزایش یافته است.

خمیس آبادی در ادامه یکی از اهداف اصلی این موسسه را تامین امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: در همین راستا در سال های اخیر برنامه ها و ایده های خیلی خوبی در اختیار بهره برداران و کشاورزان قرار داده و یافته های زیادی داشتیم که از مهمترین آن ها که ارزش اقتصادی بالایی دارد رونمایی از چند دستاورد کلان بوده است.

وی یکی از این دستاوردها را استفاده از خوراک کامل سیلاژ در تغذیه دام دانست و اظهار کرد: طرح دوم بررسی معرفی کیت تشخیصی اوره در خوراک دام و طیور زیرا میزان اوره ای که در خوراک دام استفاده می شود اگر حد نصابش رعایت نشود تلفات به دنبال دارد.

وی سومین طرح را رقیق کننده اسپرم دام و طیور برشمرد که ارزش اقتصادی زیادی برای کشور داشته و در مقایسه با نمونه های خارجی کیفیت بالاتر و ارزآوری زیادی برای کشور دارد.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه تحقیقات یک جریان پویا است، گفت: امروز که به یافته ای رسیدیم نباید کار را تعطیل کنیم بلکه هر سال به دنبال ایده های جدیدتری باشیم و یک جریان پویا را داشته باشیم.

خمیس آبادی ، به اجرای طرح کلان علوفه نیز اشاره کرد که مشترک بین ۹ موسسه اجرا می شود و افزود: طرح کلان تولید گوشت سفید و تخم مرغ و همچنین طرح لاین آرین از دیگر این طرح هاست که در بخش ژنتیک و اصلاح باهمکاری تمام محققان کشور در این حوزه و با خرد جمعی انجام می شود و بر روی تولیدلاین آرین که یکی از ذخایر ژنتیکی است کار می کنیم تا مرغ گوشتی آرین را ارتقاء دهیم که از نظر عملکردی با سویه های وارداتی رقابت کند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های این موسسه حفظ و ثبت تبارنامه نژادهای مختلف اسب در کشور است که این طرح در بعضی از استان ها به پایان رسیده و باید تمام اسب ها ثبت و شناسنامه دار شوند.

 

نظر شما
ادامه