کد خبر: ۷۶۵۷
کتاب Morphine against Morphine که نتیجه تحقیقات پایان نامه دانشجوی قبلی و دوست و همکار فعلی ام دکتر مجید متقی نژاد به راهنمایی دوست و برادر ارجمندم جناب آقای دکتر صادقی و اینجانب است به زبان انگلیسی در یک انتشارات دانشگاهی کشور آلمان چاپ شد و در سراسر جهان از جمله سایت آمازون به معرض فروش گذاشته خواهد شد...

حکیم مهر - یک عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از انتشار کتابی جدید و متفاوت در زمینه داروشناسی در آلمان خبر داد.

دکتر محمدکاظم کوهی در وبلاگ شخصی خود نوشت : " کتاب Morphine against Morphine که نتیجه تحقیقات پایان نامه دانشجوی قبلی و دوست و همکار فعلی ام دکتر مجید متقی نژاد به راهنمایی دوست و برادر ارجمندم جناب آقای دکتر صادقی و اینجانب است به زبان انگلیسی در یک انتشارات دانشگاهی کشور آلمان چاپ شد و در سراسر جهان از جمله سایت آمازون به معرض فروش گذاشته خواهد شد. این ششمین کتاب من و دومین کتاب چاپ شده در خارج از کشور خواهد بود. "

 

این کتاب هم اینک در نشانی زیر در کشور آلمان به مبلغ 49 یورو به علاقمندان عرضه شده است :

http://www.bod.de/index.php?id=296&objk_id=629822

گفتنی است دکتر کوهی و دکتر صادقی، متخصص و عضو هیأت علمی گروه فیزیولوژی، فارماکولوژی و سم‎شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستند و دکتر متقی‌نژاد هم در حال تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در همین دانشکده است.

پایان نامه دکتر مجید متقی نژاد در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی با عنوان اثرات رژیم های مختلف دوزاژ مورفین بر سندرم قطع مصرف در موش سوری، ششم دی 1389 دفاع شده است.

در چکیده این پایان نامه که مبنای انتشار کتاب "مورفین علیه مورفین" بوده آمده است :

" راه های ترک دادن مورفین همواره با ناکامیهایی روبروست و استفاده از مواد جایگزین نظیر متادون نیز علیرغم موفقیت نسبی به دلیل عدم تأمین آرامش روانی در دوره ترک، در مواردی ممکن است به نتیجه دلخواه نرسد. در این مطالعه، با استفاده از یک مدل تجربی، از خود مورفین برای ترک دادن وابستگی به آن استفاده شده است. مواد و روش ها: چهل سرموش سوری نر در 5 گروه کنترل منفی غیر وابسته،کنترل مثبت وابسته، وابسته تحت درمان با افزایش فواصل تجویز، وابسته تحت درمان با فواصل تجویز نامنظم و وابسته تحت درمان با کاهش تدریجی دوزتقسیم بندی شدند. کلیه گروه ها بجز گروه کنترل منفی با دوزهای افزایش یابنده مورفین (15-45 mg/kg) در مدت 7 روز وابسته شدند و سپس به مدت 14 روز به یکی از طرق زیر مورفین دریافت کردند: در گروه وابسته تحت درمان با افزایش فواصل تجویز هر 24 ساعت همان مقدار 45 mg/kg) )با فواصل افزایشی (هر بار 6 ساعت بیشتر از بار قبل)، در گروه وابسته تحت درمان با فواصل تجویز نامنظم همان مقدار45 mg/kg) ) با فواصل نامنظم (12، یا 36، 24ساعت یک بار و وابسته تحت درمان با کاهش تدریجی دوز24 ساعت یکبار (هر بار 2.5 mg/kg کمتر از دوز قبلی) مورفین دریافت کردند. در پایان، علائم قطع مصرف بررسی و شاخص تام قطع مصرف (Total Withdrawal Index = TWI) محاسبه گردید. بعلاوه، حیوانات پس از بیهوشی با دی اتیل اتر، با گیوتین کشته شده و خون آنها جمع آوری و سطوح کورتیزول و قند خون در آزمایشگاه تعیین گردید. تغییرات وزنی حیوانات (مقایسه وزن در ابتدا و انتهای دوره) نیز ثبت شد. نتایج: TWI در گروههای کنترل منفی 5/0±8/17 و وابسته 1/1±8/54 بود (P<0.001). افزایش فواصل تجویز، فواصل تجویز نامنظم و کاهش تدریجی دوز این شاخص را به ترتیب به 9/0±6/30، 6/0±3/36 و 5/0± 5/28 کاهش داد (P<0.05). سطح کورتیزول خون بر حسب g/dLµ در گروههای کنترل منفی 9/0±4/5 و مثبت 1±7/12 بود (P<0.001) و افزایش فواصل تجویز، فواصل تجویز نامنظم و کاهش تدریجی دوز این میزان را بترتیب به 5/0±8، 9/0±3/11 و 5/0 ±4/7 کاهش داد ((P<0.05برای گروههای افزایش فواصل تجویز وکاهش تدریجی دوز در مقایسه با گروه کنترل مثبت). سطح قند خون بر حسب mg/dL در گروههای کنترل منفی 6/2±6/84 و مثبت 6/2±5/121 بود (P<0.001) و افزایش فواصل تجویز، فواصل تجویز نامنظم و کاهش تدریجی دوز این میزان را بترتیب به 8/5±5/106، 7/2.±7/119 و 1/3 ±5/86 کاهش داد (P<0.05 برای گروه کاهش دوز در مقایسه با گروه کنترل مثبت). در ارتباط با تغییرات وزن، وزن حیوانات در انتهای دوره در مقایسه با ابتدای آن درگروههای کنترل منفی 8/3±6/16 درصد افزایش و در گروه وابسته 5/1±2 درصد کاهش از خود نشان داد (P<0.001). افزایش فواصل تجویز، فواصل تجویز نامنظم و کاهش تدریجی دوز، تغییر وزن بترتیب به میزان 5/0±9 درصد، 9/0±9/5 درصد و 6/1 ±3/13 درصد افزایش نشان داد. تغییر در وزن در مورد گروه آخر در مقایسه با گروه شاهد مربوطه (گروه وابسته) بیشتر و از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). نتیجه گیری: احتمالاً میتوان از خود مورفین با فواصل افزایشی تجویز یا تجویز نامنظم ویا کاهش تدریجی دوز در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده کرد. در این حالت، ضمن تضمین همکاری بیمار، از استرسهای روانی بیشتر به وی جلوگیری میگردد."

برای دسترسی به جزئیات بیشتری از این پایان نامه و دریافت 15 صفحه اول آن اینجا کلیک نمایید.

پیش از این هم از دکتر کوهی، کتابی درباره رابطه زنواستروژن‎ها با سرطان پستان به رشته تحریر درآمده که این کتاب به زبان انگلیسی در 132 صفحه توسط انتشارات VDM Verlag Dr. Müller منتشر شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه