کد خبر: ۷۶۵۴۵

حکیم مهر: سرپرست معاونت پیشگیری و بهداشت سازمان دامپزشکی با اشاره به تولید آبزیان در کشور گفت: ۱۰ درصد ارزش صادراتی محصولات کشاورزی ایران مربوط به آبزیان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسن اختیارزاده» روز پنجشنبه در نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: فراورده‌های شیلاتی کشور یکی از محصولات صادراتی است و ظرفیت افزایش صادرات را دارند.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه آ (A) صادرکنندگان برتر فراورده‌های شیلاتی افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ کارگاه دارای کد ای. سی. (EC) هستند.

اختیارزاده تصریح کرد: فراورده‌های شیلاتی هم‌اینک به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۶۰ کشور ثالث تابع قوانین اتحادیه اروپا، کشورهای اوراسیا، عربی و چین صادر می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی صادراتی بودن محصولات فراورده‌های شیلاتی یادآور شد: در صادرات فراورده‌های شیلاتی کشور علاوه بر الزام‌های داخلی، استانداردهای خارجی هم رعایت می‌شود.

سرپرست معاونت پیشگیری و بهداشت سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: فراورده‌های شیلاتی ایران دارای بازارپسندی مطلوب است.

وی گفت: سال گذشته یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که از این میزان ۶۵۰ هزار تن پرورشی بود و بخش قابل‌توجهی از این تولیدات به نقاط مختلف دنیا صادر شد.

چرخه پرورش آبزیان در چهارمحال و بختیاری تکمیل شود

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی نیز گفت: چرخه پرورش آبزیان در این استان سریع‌تر تکمیل شود.

«کاظم عبدی» هماهنگی چرخه پرورش آبزیان با سایر قسمت‌های زنجیره تولید در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تاکید کرد: این استان رتبه نخست تولید ماهیان سردابی کشور را دارد.

وی افزود: به‌همین منظور تکمیل زنجیره ارزش افزوده پرورش آبزیان به‌ویژه ماهیان سردآبی این استان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی قرار دارد.

صادرات خاویار قزل‌آلا از چهارمحال و بختیاری به روسیه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون خاویار قزل‌آلای این استان به کشور روسیه صادر می‌شود.

«محمدکاظم منزوی» تصریح کرد: ورود سرمایه‌گذاران و مردم محلی به زنجیره ارزش افزوده ماهی می‌تواند به اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی منجر شود.

وی با اشاره به کیفیت ماهیان سردابی تولیدی در مزرعه‌های پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این استان با تولید سالانه ۲۶ هزار تن ماهی قزل‌آلا از ۴۸۰ مزرعه پرورش ماهی رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را دارد.

منزوی اظهار داشت: ماهیان سردابی تولیدی در چهارمحال و بختیاری محصولاتی اثرگذار برای تشکیل زنجیره ارزش در بخش اقتصادی استان هستند.

چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و برخورداری از منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برق‌آبی شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به‌ویژه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد.



نظر شما
ادامه