کد خبر: ۷۶۵۳۹

حکیم مهر: رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مادران باردار تا دو هفته پس از زایمان، کارکنان بهداشت و درمان، کارکنان بهزیستی، دامپزشکی، جانبازان، افرادی که جزو گروه پرخطر هستند، بیماران دیابتی، تالاسمی و... ملزم به دریافت واکسن آنفولانزا هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی همدان، «دکتر یعقوب اندامی» با بیان اینکه شمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی با آغاز فصل سرما و پاییز افزایش می‌یابد، اذعان کرد: بیماری‌های کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل سرما بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: سرماخوردگی یک بیماری ویروسی بسیار شایع است که معمولاً با علائم سوزش گلو و آبریزش بینی آغاز می‌شود؛ ویروس سرماخوردگی می‌تواند به‌راحتی از شخص یا سطوح آلوده به سایر افراد منتقل شود و به طور میانگین هر فرد بالغ دو الی سه بار در سال سرما می‌خورد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آنفولانزا و کرونا علائمی مشابهی همچون بدن‌درد، مشکلات گوارشی و.. دارند که در سرماخوردگی وجود ندارد، اذعان کرد: گلودرد، آبریزش بینی و چشم، سرفه و. از علائم مشترک بیماری آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی است که تنها با تست و نمونه‌گیری می‌تواند به نوع ویروس پی برد

اندامی با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد اذعان کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: درصورتی‌که فرد علاوه بر ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی و کرونا به بیماری عفونی دیگری هم مبتلا شده باشد پزشک به او آنتی‌بیوتیک می‌دهد در غیر این صورت آنتی‌بیوتیک تأثیر بر روند درمان بیماری‌های ویروسی ندارد

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تأکید بر عدم مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران، اظهار کرد: ضرر داروهایی که به‌صورت خودسرانه استفاده می‌شود بیشتر از منفعت آن است

اندامی گفت: تاکنون بیش از ۸ نوع ویروس آنفولانزاو تعداد بی‌شماری ویروس سرماخوردگی شناخته شده است به همین دلیل بیماران بلافاصله پس از بهبودی به نوع دیگری از ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می‌شود .

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دلیل آنکه یکبار به کرونا، آنفولانزا و یا سرماخوردگی مبتلا شدند دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنندو این امر سبب می‌شود که بار دیگر به نوع دیگری از ویروس هم مبتلا شوند

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه استفاده از ماسک برای محیط‌های پرتجمع و اماکنی که تهویه مناسب ندارد، توصیه می‌شود، اذعان کرد: در مکان‌هایی که فاصله افراد کمتر یک تا یک ونیم متر باشد باید از ماسک استفاده شود.

اندامی با بیان اینکه افرادی که علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و یا کرونا دارند باید از ماسک استفاده کنند، ابراز کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی استفاده از ماسک و واکسیناسیون علیه آن ویروس توصیه می‌شود.

وی ضمن اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: در این راستا شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل سی ثانیه، عدم لمس دهان، بینی و چشم‌ها با دست‌های آلوده، عدم برقراری تماس دستی و یادر آغوش کشیدن افرادی که علامت دارند، رعایت فاصله، عدم حضور در اماکن پر جمعیت و .. اشاره کرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سرماخوردگی به دلیل کثرت نوع ویروس واکسن ندارد، اظهار کرد: توصیه می‌شود نوزادان بالای ۶ سال و تمام افراد جامعه نسبت به واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

اندامی با بیان اینکه افراد در معرض خطر و سالمندان درصورتی‌که یک سال از تاریخ واکسن آنها گذشته باشند می‌توانند علیه کرونا واکسینه شوند، تصریح کرد: نیازی به تزریق واکسن مجدد علیه ویروس کرونا برای عموم مردم و افرادی که یک سال از تاریخ واکسن آنها گذشته وجود ندارد

وی با بیان اینکه گروه سنی ۶ ماه تا ۹ سال درصورتی‌که برای نخستین‌بار از واکسن آنفولانزا استفاده می‌کنند باید تنها نصف دوز واکسن را دریافت کنند، تصریح کرد: پس از یک ماه لازم است فرد نسبت به دریافت دوز یادآور اقدام کند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان بیماران خاص و افرادی حساس می‌توانند در شهریورماه و اوایل بهار نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند، عنوان کرد: سایر افراد می‌توانند در شهریورماه و یا اوایل مهرماه نسبت به دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند .

اندامی گفت: مادران باردار تا دو هفته پس از زایمان، کارکنان بهداشت و درمان، کارکنان بهزیستی، دامپزشکی، جانبازان، افرادی که جزء گروه پر خطر هستند، بیماران دیابتی، تالاسمی و... ملزم به دریافت واکسن آنفولانزا هستند

وی بیان کرد: پس از دریافت واکسن آنفولانزا ۲ هفته طول می‌کشد تا بدن شما پادتن‌هایی تولید کند که از بدن شما محافظت به عمل‌آورند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در دوران بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و یا کرونا فرد مجاز به تزریق واکسن نیست، اذعان کرد: بعد از آنکه فرد بهبودی نسبی را به دست آورد و تب او قطع شد می‌تواند نسبت به دریافت واکسن اقدام کند .

اندامی تأکید کرد: درصورتی‌که فرد مبتلا به بیماری کرونا، آنفولانزا و یا سرماخوردگی شد باید سه تا پنج‌روز از رفتن به محل کار ومدرسه جلوگیری کند و پس اتمام دوره تا بهبودی به مدت یک هفته از ماسک استفاده کند.



نظر شما
ادامه