کد خبر: ۷۶۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بر سلامت و اقتصاد جامعه، از افزایش موارد ابتلا به کیست هیداتید در استان فارس خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رویداد ایران، «دکتر عباس رضاییان زاده» در کمیته کیست هیداتید که با حضور نمایندگان اداره کل سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به بیماری ‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان، گفت: انسان، میزبان تصادفی بیماری‌های مشترک با حیوان است و نقش مستقیم ندارد، به همین دلیل برای کنترل این بیماری ‌ها باید بر چرخه زندگی حیوانات نظارت و کنترل داشته باشیم.

او افزود: با توجه به تمایل بسیاری از خانواده ‌ها و افراد به نگهداری از حیوانات در منزل، این موضوع نیازمند مدیریت صحیح است، زیرا حیوانات و به ‌ویژه سگ و گربه، بیماری‌ های مشترک زیادی با انسان دارند.

رضائیان زاده با اشاره به افزایش موارد گزارش شده کیست هیداتید در استان، بیان کرد: کیست هیداتید یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه شده و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند حین چرا در مراتع، به انگل آلوده شده و انسان نیز بر اثر تماس تصادفی یا مصرف آب و سبزی آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می ‌شود.

معاون علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به مقاومت بسیار بالای تخم های این انگل در محیط و بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، یک سگ آلوده می تواند دو هزار و هفتصد گوسفند را آلوده کند.

رضائیان‌زاده ضمن تاکید بر اهمیت بیماری های مشترک انسان و حیوان در سلامت و اقتصاد جامعه گفت: شناسایی سگ‌ های صاحب ‌دار و گله‌ ای و تجویز داروی ضد انگل «پرازیکوانتل» به صورت هر 6 هفته یک بار، شست و شوی صحیح سبزی ها، مدیریت سگ ‌های ولگرد از سوی ارگان‌ های ذیربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتارهای قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه‌ های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه‌ ها، قصابان و دامداران در زمینه این بیماری و جلب مشارکت مسوولان و مردم، از اقدامات موثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است.

رضائیان زاده به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل، با مراجعه به کلینیک های دامپزشکی، مراقبت های بهداشتی موردنیاز حیوان خود را دریافت و بر اساس توصیه های دامپزشک کلینیک، اقدامات لازم را انجام دهند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
غریب آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
0
این مسئله به یک عزم جدی و فرهنگ سازی جدی نیاز مند هست .
نظر شما
ادامه