کد خبر: ۷۶۳۶۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
در حالی که افزایش بی‌رویه تعداد دانشجویان رشته دامپزشکی در کشور، فارغ‌التحصیلان این رشته را با چالش و مشکلات معیشتی جدی روبرو کرده است، در بسیاری از کشورها کمبود دامپزشک موجب نگرانی گردیده است!

حکیم مهر: در حالی که افزایش بیرویه تعداد دانشجویان رشته دامپزشکی در کشور، فارغالتحصیلان این رشته را با چالش و مشکلات معیشتی جدی روبرو کرده است، در بسیاری از کشورها کمبود دامپزشک موجب نگرانی کارشناسان و دستاندرکاران گردیده است!

به گزارش حکیم مهر، «Tony McReynolds» در یادداشتی در پایگاه اطلاعرسانی انجمن بیمارستانهای دامپزشکی آمریکا نوشت:

در سال ۲۰۱۹، تعداد ۱۱۶ هزار دامپزشک در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بودند که تقریباً دو سوم آنها در حوزه حیوانات خانگی فعالیت داشتند. اگر مالکیت حیوانات خانگی به نرخ رشد فعلی خود ادامه دهد، ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ به نزدیک به ۴۱ هزار دامپزشک دیگر نیاز خواهد داشت.

اگر دانشکده‌های دامپزشکی آمریکا تعداد پذیرش دانشجویان دامپزشکی را به سرعت به مقدار قابل‌توجهی افزایش ندهند، تعداد دامپزشکان حدود ۱۵ هزار نفر کمتر از تعداد مورد نیاز خواهد بود.

این محاسبات بر اساس گزارشی است که در این ماه با عنوان مقابله با کمبود حرفه‌ای دامپزشکی منتشر شد. این گزارش سه مطالعه انجام شده توسط دکتر جیمز لوید (DVM, PhD) مشاور ارشد در Animal Health Economics و رئیس سابق کالج دامپزشکی دانشگاه فلوریدا را مطرح نموده است.

از جمله یافته‌های این مطالعات به شرح زیر است:

ویزیت‌های دامپزشکی حیوانات خانگی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۵ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی حیوانات خانگی در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به مقدار ۳۳ درصد افزایش یابد. این منجر به افزایش تقاضا برای خدمات دامپزشکی می‌شود. تقاضایی که با توجه به نرخ رشد و ریزش فعلی، این حرفه پاسخگوی چنین شرایطی نخواهد بود.

سالانه نزدیک به ۲۰۰۰ دامپزشک در آمریکا بازنشسته می‌شوند. این رقم بازنشستگی تعداد دامپزشکانی را که هر سال به دلیل فرسودگی شغلی یا عوامل دیگر این حرفه را ترک می‌کنند، در نظر نمی گیرد.

در همین حال، تعداد دامپزشکان ایالات متحده سالانه فقط ۲.۷ درصد افزایش می‌یابند (در دانشکده‌های دامپزشکی آمریکا هر سال حدود ۲۶۰۰ دامپزشک جدید فارغ‌التحصیل می‌شوند).

گذشته از این، نتیجه این است:

۱۸۰۵۰ دامپزشک حیوانات خانگی برای جایگزینی کلینیسین‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازنشسته شوند، مورد نیاز است.

علاوه بر این، برای جبران رشد جمعیت حیوانات خانگی به ۲۲۹۰۹ دامپزشک اضافی نیاز است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ جمعیت حیوانات خانگی به ۱۰۲ میلیون سگ و بیش از ۸۲ میلیون گربه برسد.

دکتر لوید همچنین راه‌های موجود برای مقابله با چالش‌های ناشی از کمبود قریب‌الوقوع دامپزشک را مورد بحث قرار می‌دهد که شامل افزایش نیروی کار دامپزشکی از طریق افزایش پذیرش دانشکده‌ها و افزایش تعداد دانشکده‌های دامپزشکی است.

با این حال، لوید می‌نویسد که پذیرش ۱۵ هزار دانشجوی دامپزشکی جدید در دانشکده‌های دامپزشکی طی ۱۰ سال آینده عملی نیست زیرا دانشکده‌های دامپزشکی باید تعداد فارغ‌التحصیلان سالانه خود را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهند.

نتیجه گیری او به شکل زیر است: «افزایش ثبت‌نام دانشجویان دامپزشکی به این تعداد زیاد تقریباً امکان‌پذیر نخواهد بود.»

او پیشنهاد می‌کند که راه‌حل جزئی کمبود ممکن است در «توسعه کامل‌تر نقش‌ها و مشارکت‌های پرستاران/ تکنیسین‌های دامپزشکی و مشارکت حرفه‌ای کامل‌تر کل تیم مراقبت‌های بهداشتی دامپزشکی» باشد.

راه‌های دیگر پیشنهادی دکتر لوید عبارتند از:

  - گسترش برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه دامپزشکی

  - افزایش استفاده از بهداشت از راه دور/پزشکی از راه دور (تله‌مدیسین)

  - مدل‌های عملی نوآورانه

دکتر لوید یک توصیه دیگر دارد: «زمان شروع، اکنون است.»

 


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
12
هرچقدر کمتر باشه، بهتره. این جوری ارزش رشته حفظ میشه. نه مثل ممکلت ما ک همه رشته ها اشباع شدن.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
10
باید دید دانشکده های دامپزشکی سمنان، کرمانشاه، لرستان، فناوریهای نوین امل و اخیرا همدان در زمان ریاست چه کسی بر گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم مجوز گرفته اند علی برکت الله!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
تمام اخبار مبنی بر کاهش ظرفیت، صوری بود. واقعیت همینیه که می بینیم: صدور مجوزهای جدید و دانشکده های جدید و طبعا دانشجویان بیشتر.
م.س.م
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
10
به دکتر لوید بگید کمبود داشتن خیلی بهتر از پربود داشتن هست.

توی کمبود ، یک درصدی از کارها انجام نمیشود، ولی پربود، مثل مسمومیت است و کل مجموعه را تحت الشعاع قرار میدهد و تخریب می‌کند.
دامپزشکی در کشور ما دچار مسمومیت شده.
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
2
9
دامپزشکی در ایران تمام شده است. این را به جوانان می گویم. سراغ این رشته نیایید. از اول هم رشته خوبی نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
8
6
منظور
حتما میخای بگی دامپزشکای ایران براشون امریکا کار هست
اینا فرق گاو و گوسفند رو نمیدونن برادر فقط ادعا شو دارن
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
2
6
یک سویه از دانشگاه آزاد جدا کنند ببرن یکی از ایالات آمریکا پخش کنن در مدت ۲سال یک جوری از نگرانی درشون بیاره که مرغای آسمون بحالشون گریه کنن!! آزاد ارومیه، آزاد سنندج، آزاد بافت، آزاد شبستر، آزاد تورقوزاباد و...!!
نظر شما
ادامه