کد خبر: ۷۶۲۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: عرضه‌کنندگان لبنیات سنتی در خصوص نگهداری، حمل و استحصال شیر به عنوان یک فراورده خامی دامی ملزم هستند از دامپزشکی مجوز فعالیت بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد اسدی» روز شنبه اظهار داشت: از آنجا که نظارت بر بهداشت و کیفیت محصولات خام دامی با سازمان دامپزشکی است از این رو واحدهای صنفی عرضه لبنیات سنتی باید در خصوص فعالیت‌های خود از این سازمان مجوز و تاییدیه دریافت کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی عرضه‌کننده لبنیات سنتی در خصوص نحوه حمل شیر از دامداری تا محل کار خود باید گواهی حمل شیر دریافت کنند و در خصوص نگهداری این فراوده خامی دامی و نحوه استحصال و جوشاندن شیر برای از بین رفتن میکروب‌های موجود در آن نیز باید با سازمان دامپزشکی هماهنگ باشند و بازرسان این سازمان نظارت‌های دوره‌ای بر فعالیت این مراکز داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از سوی دیگر پس از تبدیل شیر به محصولاتی نظیر ماست، پنیر، دوغ و کشک مسئولیت نظارت بر نحوه تولید و عرضه این فراوده‌های لبنی بر عهده مرکز بهداشت است از این رو واحدهای عرضه‌کننده لبنیات سنتی برای فعالیت خود باید از این ۲ مرکز مجوزهای لازم را کسب کرده باشند.

اسدی مراقبت و حفظ سلامتی مردم را از مهمترین رسالت‌های سازمان دامپزشکی برشمرد و گفت: در حالی که این اداره‌کل در خصوص حفظ و تداوم فعالیت واحدهای صنفی عرضه‌کننده لبنیات سنتی تاکنون همکاری خوبی داشته است و نظر بر حفظ اشتغال و معیشت فعالان این حوزه است ار واحدهای تولید لبنیات سنتی نیز درخواست می‌شود نسبت به دریافت مجوز از سازمان دامپزشکی اهتمام بیشتری به کار گیرند.

وی با بیان اینکه مصرف شیر آلوده و خام عامل بروز برخی بیماری‌ها نظیر تب‌مالت، سیاه‌زخم، سل و تب کیو می‌شود، یادآور شد: شیر پس از دوشش باید تا چهار درجه سانتی‌گراد خنک شود و در تمام طول مسیر تا زمان عرضه به خریدار در این دما نگهداری شود و اگر درجه حرارت بالا باشد میکروب‌های موجود در شیر شروع به افزایش و تولید انواع آنزیم می‌کنند، همچنین هم زدن طولانی و با شدت بالای شیر مثلا تکانه‌های شدید تانکر حمل شیر هم ممکن است سبب ضربه به گویچه‌های چربی شیر، تاثیر آنزیم‌ها بر چربی و تغییر مزه شیر می‌شود.

به گزارش ایرنا، سالانه ۲۷۰ هزار تن شیر در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که بخشی از این تولیدات به صورت فله‌ای در بازار به فروش می‌رسد.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
2
با سلام
عرضه لبنیات یه مجوز صنفیه و اصلا نیاز به تاییدیه دامپزشکی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
1
در صورت صدور مجوز دامپزشکی مسئولیت نظارت بر عرضه شیر خام در این مراکز و ممنوعیت عرضه بر عهده دامپزشکی قرار می گیرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
1
ماشاالله
همه دنیا به سمت مکانیزه شدن و تکنولوژی پیش میرن ما هم دنبال عرضه محصولات سنتی بهداشتی هستیم.
وقت اون نرسیده که مراکز عرضه فراورده های خام به صورت سنتی اعم از گوشت گاو و گوسفند.شیر خام و ...جمع بشه و تبدیل بشه به سوپر پروتینهای که مواد خام دامی رو به صورت بسته بندی و بهداشتی و با هویت و مشخصات کامل طبق خواسته مشتری توزیع بکنند.
فلسفه وجود قصابی یه معضله بعد دنبال توزیع شیر خام هستید.
بازم ماشالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
1
بیش از ۱۵۰ مغازه ماست بندی در شهرکرد وجود دارد. چگونه میتوانید ورود شیر به این مغازه ها رو کنترل و پایش کنید
نظر شما
ادامه