کد خبر: ۷۶۱۳۳

حکیم مهر: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد از برگزاری نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی خبر داد. هر ساله 14 مهر ماه بعنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده و ثبت این روز در تقویم رسمی کشور، نشان دهنده اهمیت دامپزشکی می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر علی فاتحی نیا» مدیر کل دامپزشکی استان صبح امروز در ابتدای دیدار از نام گذاری 14 مهر امسال با عنوان «دامپزشکی، یک قرن خدمت» اشاره نمود و خاطر نشان کرد: این روز فرصتی است تا بتوان ابعاد فعالیت های دامپزشکی را در کشور بیش از پیش به عموم مردم نمایاند.

همچنین وی از نام گذاری ایام هفته دامپزشکی با عناوین (14 مهر؛ دامپزشکی در خدمت رشد تولید  ملی  ـ 15 مهر؛ دامپزشکی،سلامت غذا از مزرعه تاسفره ـ 16 مهر؛ دامپزشکی، خدمت رسانی در مناطق روستایی و عشایر ـ17 مهر؛ دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی و توسعه پایدارـ  18 مهر؛ دامپزشکی، آموزش و پژوهش ـ  19 مهر؛ دامپزشکی، خدمات و فناوری های نوین ـ 20 مهر؛ دامپزشکی، اخلاق حرفه ای و حقوق حیوانات) خبر داد.

او افزود: بدون شک یکی از رسالت های خطیر دامپزشکی، بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی خصوصاً بیماریهای مشترک انسان و دام و در نتیجه کنترل این بیماریها و جلوگیری از انتقال آن به جمعیت انسانی بوده که منجر به ارتقاء سلامت عمومی خواهد گردید.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت انجام عملیات متعدد در زمینه پیشگیری و مراقبت در مناطق روستایی و عشایری و عمدتاً مناطق صعب العبور یکی از مأموریت های اصلی دامپزشکی در همین راستا می باشد که حلاوت خدمت رسانی به روستائیان در این مناطق، سختی این فعالیت ها را بر اکیپ های دامپزشکی آسان می نماید.

وی خاطر نشان کرد، امروز حوزه خدمات دامپزشکی در جامعه بسیار گسترده است بطوریکه اکثر قریب به اتفاق جامعه از خدمات دامپزشکی بهره می برند و این خدمات فقط معطوف دامداران یا تولید کنندگان نبوده و نقش مهم دامپزشکی در امنیت و ایمنی غذا برجسته است.

فاتحی نیا تصریح کرد: طی یکسال گذشته بیش از 1248136 کیلوگرم پا و پنجه مرغ، تخم نطفه دار کبک 46000قطعه ، کبک زنده 3710قطعه ، تخم مرغ خوراکی3480500 کیلوگرم، دنبه117712 کیلوگرم، محصولات لبنی 30940 کیلو گرم و پودر گوشت 78000 کیلو گرم به سایر کشورها صادر شده است.

وی همچنین گفت: طی یکسال گذشته ، انجام عملیات خونگیری تست و پایش دام های سنگین به منظور شناسایی و حذف دام های بیمار به طور مستمر صورت گرفته است که تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه دارد و شامل انجام تست مشمشه در 1624 سر اسب، تست سل در 28880 رأس دام سنگین، 29187خونگیری دام سنگین بوده است که از این میزان44 راس دام سنگین مسلول و460 راس دام سنگین بروسلوز مثبت حذف گردید.

وی 48365 مورد واکسیناسیون تب مالت دام سنگین،81477 مورد واکسیناسیون تب مالت گوسفندی،  55166 مورد واکسیناسیون تب مالت بز، 978482 مورد واکسیناسیون تب برفکی دام سبک، 103223مورد تب برفکی واکسیناسیون دام سنگین،288441 مورد واکسیناسیون آبله گوسفندی،181297 مورد واکسیناسیون آبله بزی،  629331 مورد  واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، 9461مورد واکسیناسیون هاری در راستای پیشگیری از بیماری های دامی عنوان نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: کلیه مراحل تولید، فرآوری، توزیع و عرضه ی فرآورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی می باشد و کلیه کشتارهای دام و طیور استان از نخستین مراحل پرورش تا مراحل پس از کشتار تحت مراقبت و پایش این ارگان دولتی قرار می گیرد که در این مدت زمان 12 ماهه  372773 راس دام سبک، 10909 راس گاو و گوساله، 33 راس گاومیش، 2484 نفر شتر، 402 قطعه شتر مرغ،16398350 قطعه طیورگوشتی، 1773815 قطعه بلدرچین و 78328 قطعه بوقلمون  در کلیه کشتارگاه های  دام و طیور استان تحت نظارت کارشناسان شرعی و بهداشتی دامپزشکی ذبح شده است.

ایشان در پایان بیان نمود طی این مدت 35823 مورد بازدید از واحد های تولید و عرضه فرآورده های خام دامی صورت گرفته شده که میزان 80134کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف معدوم و 86780  کیلوگرم فرآورده مشکوک ضبط و مورد آزمایش قرار گرفته و72 پرونده جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

فعالیت ۳۱ کلینیک و ۴۶ داروخانه دامپزشکی در استان یزد

رئیس نظام دامپزشکی استان یزد از فعالیت ۵۴۰ دامپزشک در استان یزد خبر داد و گفت: ۷۰ درصد این دامپزشکان از جامعه زنان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر کاظم نجفی» روز چهارشنبه در نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان یزد به مناسبت روز دامپزشک با اشاره به فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی در سطح استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱ کلینیک دامپزشکی در سطح استان فعال هستند.

وی یادآور شد: در شهرستان یزد ۱۳ کلینیک، در ابرکوه دو، در اردکان ۶، در مهریز دو، در میبد دو و در شهرستان‌های بافق، بهاباد، تفت و خاتم هر کدام یک کلینیک دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند.

نجفی با اشاره به اینکه شهرستان اشکذر هم به لحاظ دامپروری هم از نظر پرورش اسب از شهرستان‌های مهم استان یزد به شمار می رود، عنوان کرد: هنوز در این شهرستان کلینیک و مراکز مایه کوبی فعال نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان یزد ۱۴ مرکز مایه کوبی مستقل به سازمان دامپزشکی یا مستقل از این سازمان فعالیت می کنند، اظهار داشت: سه مورد از این مراکز در مرکز استان، دو مورد در مهریز و بقیه در هر شهرستان به جز اشکذر و مروست، یک مرکز مایه کوبی فعال است.

نجفی همچنین از فعالیت ۴۶ داروخانه در سطح استان خبر داد و با بیان اینکه ۱۹ داروخانه دامپزشکی در مرکز استان فعال هستند، افزود: پت شاپ‌ها مجوزی از سازمان دامپزشکی ندارد و به طور مستقل مشغول فعالیت هستند.


نظر شما
ادامه