کد خبر: ۷۶۱۰۸

حکیم مهر: یک کارشناس حیات‌وحش در استان یزد نبود قوانین مناسب در مورد کسب سرپرستی حیوانات و خسارات و تعارضات گونه‌های آسیب‌رسان و مزاحم شهری را یاداور شد و اظهار کرد: حذف برخی گونه‌های جانوری در شهرها مانند سگ و گربه‌های ولگرد بی تاثیر در اکوسیستم زیست شهری هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مهدی زارع خورمیزی» در مورد مزایا و معایب گونه‌های حیات وحش شهری، گفت: در خصوص میزان خسارت و تعارض گونه‌های آسیب‌رسان و حیات وحش شهری با زندگی انسان به ترتیب سگ، گربه و روباه، بیشترین موارد گزارش شده تاکنون هستند.

وی با بیان این که قطعاً گونه‌هایی مانند سگها و گربه‌های ولگرد جزو حیات وحش نیستند، به خسارات این گونه‌ها به جوامع شهری اشاره و عنوان کرد: نظر شخصی و فنی من این است که سگ‌ها و گربه‌های ولگرد باید بدون تعارف حذف شوند.

زارع خورمیزی اضافه کرد: اخیراً حضور مکرر روباه در سطح شهر یزد باعث شده، روباه‌ها نیز جزئی از حیات وحش شهری محسوب شوند و در مکان‌هایی مانند باغات، انبارهای کشاورزی و حتی فضای خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها باعث ایجاد مزاحمت و خسارت شوند.

این کارشناس حیات‌وحش در خصوص نحوه جلوگیری از ورود روباه به سطح شهر، گفت: مردم باید از فراهم کردن آب، غذا و امنیت برای روباه‌ها خودداری کنند و همچنین راه‌های ورود و خروج آنها به منازل و اماکن را بسته نگه دارند.

وی گفت: روباه‌ها در مکان های متروکه، باغات، بیابان‌ها و امثال چنین فضاهایی می‌توانند امینت و غذای خود را یافته و در نتیجه زادآوری داشته باشند.

زارع خورمیزی به آن دسته از شهروندان که در داخل خانه حیوان یا پرندگانی را می‌تواند تامین‌کننده غذای روباه شوند، توصیه کرد: الزامی است که از چنین حیوانات و پرندگانی باید در فضاهای محصور و مطمئن حفاظت شود و از رهاسازی آنها در محیط پیرامون پرهیز کرد.

وی با تاکید بر این که هر سه حیوان روباه، سگ و گربه ولگرد می‌توانند ناقل بیماری هاری باشند، گفت: سگ‌ها و گربه‌های ولگرد علاوه بر انتقال بیماری و وارد کردن خسارت به انسانها، باعث انقراض بسیاری از گونه‌های حیوانی حیات وحش نیز هستند.

وی یکی دیگر از خسارات وارده بر اثر وجود سگ‌های ولگرد را خسارت به دامداران ذکر کرد و افزود: حمله سگ‌های ولگرد به گله گوسفندان یکی دیگر از مضرات وجود این حیوانات است که هر ساله شاهد وقوع آن در سطح کشور هستیم.

زارع خورمیزی با اشاره به قوانین موجود در کشورهای دیگر، گفت: متاسفانه برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر که برای کسب سرپرستی حیوانات، قوانین زیادی وجود دارد و همه افراد واجد شرایط نیز مطابق با این قوانین نیستند، در کشور ما چنین قوانینی وجود ندارد و شاهد بروز مشکلاتی در این رابطه هستیم.

وی در همین رابطه به رهاسازی سگ‌ها در سطح شهر توسط صاحبان سابق آنها به عنوان یکی از مشکلات قابل توجه در این باره اشاره کرد و این مشکل را ناشی از نبود قوانین و برخوردهای جدی در این خصوص ذکر کرد.

این کارشناسی حیات وحش در استان کنترل جمعیت حیات وحش شهری را یک موضوع کاملاً علمی و فنی خواند و در خصوص اقدامات موثر در این باره گفت: مدیریت پسماندها و زباله‌ها و پرهیز از غذا رسانی به گونه‌های مزاحم شهری، دو اقدام ساده اما بسیار موثر در کنترل جمعیت حیات وحش شهری است.

وی با بیان این که اکثر مارهای موجود در سطح شهر از گونه‌های غیرسمی هستند، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از حیات وحش شهری مختص به بندپایانی مانند حشرات، عنکبوت‌ها، عقرب‌ها و رتیل‌هاست.

زارع خورمیزی در پایان متذکر شد: در سال‌های اخیر ساس‌ها، کک‌ها، زنبور ها و شپش موی سر نیز از پر دردسرترین گونه بندپایان برای انسان‌ها بوده است.

نظر شما
ادامه