کد خبر: ۷۶۰۳۲
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
یادداشتی خواندنی برای همکاران دامپزشک داروخانه‌دار و کلینیسین:
سفره دلش را باز کرد: پانزده بیست سال پیش اوضاع ما رو به راه بود. دامداری‌ها رونقی داشتند و دامداران برای دام‌هایشان خرج می‌کردند. من هم از جون و دل راهنماییشون می‌کردم، اما رفته رفته ...

پیچ وا پیچ

دکتر مرتضی توکلنیا

کارشناس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان گیلان

 چندی پیش برای بازدید از داروخانههای دامپزشکی به یکی از شهرها رفته بودم. وارد مغازهای شدم، دیدم رخت و لباس خوش آب و رنگ بچههای خردسال آویزانه. اولش فکر کردم بوتیک بچههاست و اشتباهی رفتهام. بعدش که وسایل پلاستیکی رو دیدم، تصورم بود مغازه اسباببازی فروشیه. بیشتر که دقت کردم، چند تا بسته غذا و عکس سگ و گربه رو دیدم و تقریباً مطمئن شدم مغازه پتشاپه. عقب عقب آمدم تا تابلوی مغازه را دوباره ببینم، دیدم یکی از داخل مغازه که گویا همان داروخانه بوده، منو صدا میکنه «ای یار جفاپیشه کجایید کجایید؛ منظور همینجاست بیایید بیایید» و ناگهان از لابلای وسایل دوست و همکلاسی قدیمی داروخانهدارمان هویدا شد. بعد از چاق سلامتی و احوالپرسی و پرس و جو از بقیه هم دانشگاهیها، نمیدانستم چی رو بازدید کنم. یه چند تا قفسه دارو پشت سرش چیده بود.

گفتم: «اینا چیه؟ برای خالی نبودن عریضه است؟!»

خندید و گفت: «نه، برای جوریه باره، خیلیهاشونم جعبه خالیه! به هر حال اسم اینجا داروخانه دامپزشکیه و ما عرقی به این رشته داریم. تو که خوب منو میشناسی؟»

و بعدش سفره دلش را باز کرد ... «پانزده بیست سال پیش اوضاع ما رو به راه بود. دامداریها رونقی داشتند و دامداران برای دامهایشان خرج میکردند. من هم از جون و دل راهنماییشون میکردم و حتی در مورد مصرف بیرویه آنتیبیوتیکها و مقاومت میکروبی هشدار میدادم، اما رفته رفته و طی چند سال اخیر که مشکلات اقتصادی گریبانگیر کشور شد و جمعیت دامی هم کم شد و داروها گران شدند، فروش داروهای ما هم افت شدیدی کرد. پس داروهای دامی که هیچ! در مورد داروهای مرغی هم که شرکتهای زنجیرهای آمدند و مرغداریها هم با آنها قرارداد بستند، دست دامپزشکان و داروخانهدارها توی گردو رفت. این شرکتها هم که داروهای مرغداریها را طبق بخشنامههای شما نعوذ بالله از خود باریتعالی هم میتوانند تهیه کنند، فروش داروهای مرغی ما را به خاک ذلت نشاندند. بنابراین مرغداریها و داروهاشون هم که هیچ! مونده بود چند تا مرغ و خروس و گاو و گوسفند محلی که اونا هم بخاطر بالا رفتن قیمتها دارو کمتر مصرف میکردند و تکاپوی هزینههای ما رو نمیکردند.»

او ادامه داد: «اما از اون ور استقبال از وسایل سگ و گربه به تدریج بیشتر و بیشتر شد. من اوایلش مقاومت میکردم و بر سر عقیده قدیمی و نوستالژیکم بودم که اولویت در دامپزشکی اقتصاد کشور و تولید ملی هست و تمایلی نداشتم در این مبحث که به نظرم بیشتر مصرفکننده بود و وارداتی، وارد بشم، اما به تدریج دیدم نه، اینطوری اگه پبش بره، از قافله عقب میمونم و دخل و خرجم به هم نمیاد. ضمن اینکه این صنعت هم رو به رشده و نیاز به حمایت داره!»

خودش که خندید، منم آرام گفتم: «آره ارواح عمهات!»، اون گفت «چی؟»، من گفتم «هیچی، گفتم فدای خندهات»، اونم تبسمکنان گفت «آره جون عمهات!»

و ادامه داد: «بنابراین شروع کردم به آوردن وسایل پتشاپی. البته وضعیت فروش داروهای سگ و گربه ما بهتر نشده که هیچ، بدتر هم شده، چون  الان بیشتر دامپزشکان داروهای سگ و گربه را برای داروخانههای انسانی نسخه میکنند. داروهای انسانی به خاطر یارانهای که میگیرند به نظر هم ارزانترند و هم در بستهها و اندازههای کوچکتری عرضه میشن؛ بگذریم که فروش دارو در فضای مجازی و مستقیم از شرکتهای بالادستی و قاچاق داروهای خارجی هم مزید بر علت شده؛ البته بعضی موقع من هم جستهگریخته از همین داروهای خارجی به خاطر کیفیت بهتر و نبود مشابه داخلی و اصرار کلینیسنها میارم. یه مقدار هم جو منفی در مورد بعضی داروهای دامی نسبت به مشابه انسانی وجود داره که معلوم نیست از کجا ناشی میشه، مثلا میگن فلان داروی دامی شوک میده یا ...، پس داروهای سگ و گربه هم که هیچ! هیچ که هیچ که من هم شروع کردم به آوردن بیشتر وسایلی که ملاحظه میکنی که البته این هم در حال اشباعه. البته یه کم بد چیدمشون. قراره یه متخصص و دیزاینری بیاد برام اینا رو دیزاین کنه، بیشتر تو چشم بیاد. به نظرت خوبه؟ چطوره؟»

گفتم «تو خودت بهتری!؟» در همین اثنا یه خانمی با یک دختر نوجوان وارد مغازه شدند. گویا میخواستند برن مهمونی و گفتند که یه جایزه میخوان برای جشن تولد «پاپی» توله دلبند صاحبمجلس. دوست دامپزشک ما در حال معرفی وسایل بود که من دستی به علامت خداحافظی تکون دادم و آرام آرام از مغازه خارج شدم. دوست ما که متوجه شد، صدا زد «موش موشک، کجا میری؟ دفتر بازدید داروخانه رو امضا نمیکنی عندلیب!» من هم گفتم «عوضش کردی. میام عنقریب!»

آمدم بیرون، دیدم یکی با یه پلاستیک دارو داره میاد داروخانه. داروها رو که نگاه کردم، آنتیبیوتیک سفتریاکسون بود و مترونیدازول و سرم و یکی دو قلم داروی دیگر که از داروخانه انسانی گرفته بود. پرسیدم «پس داروخانه دامپزشکی چی میخواین؟» گفت «برس مو !!» نسخهاش را که نگاه کردم، قیمت داروی سفتریاکسون رو حدوداً ۱۵ هزار تومان زده بودند. خب، از اونور قیمت سفتیپرین دامی (مشابه سفتریاکسون انسانی) حدوداً ۹۰ هزار تومنه. حساب کتاب کردم، دیدم با توجه به میزان مصرف و دز داروها تفاوت چندانی از نظر قیمت ندارند، اما حالا چه اصراری هست که دامپزشکان دام کوچک لزوماً از داروهای انسانی استفاده کنند؟ بیاطلاعی و ناآشنایی با داروهای دامی؟ بستهبندی بهتر داروهای انسانی؟ نبود داروهای مشابه در دامپزشکی؟ تبلیغات منفی در مورد داروهای دامی؟ دسترسی راحت به داروخانههای انسانی؟ ترس از عدم پاسخ به درمان و رقابتهای حرفهای؟ آموزش ضعیف دانشگاهی؟ یا شاید هم بالا بردن کلاس کار؟

با یکی دو تا از دوستان که تماس گرفتم، دیدم برای گاوها هم بعضاً از همین سفتریاکسون انسانی استفاده میکنند، اما چرا بعضی دامپزشکان این آنتیبیوتیکهای نسبتاً جدید (مانند سفالوسپورینهای نسل سوم) را به عنوان گزینه اول در بسیاری موارد انتخاب میکنند؟ با توجه به اینکه بیست سی سالی هست که آنتیبیوتیک جدیدتری به بازار نیامده، پس موضوع مقاومت میکروبی نسبت به آنتییبوتیکها کجای این داستان قرار میگیرد؟ وقتی بدانیم از علل ایجاد مقاومت میکروبی، اشتباه در انتخاب دارو، مصرف زیاد و کیفیت نه چندان مطلوب برخی داروهاست و هنگامی که عامل مسبب یک عفونت درمانگاهی شناخته شد، داروی مطلوب را میتوان بر اساس  شناخت بیماری و تجربه در منطقه انتخاب کرد و در مواقعی آزمایش خون، تعیین میکروب و آنتیبیوگرام ضروری است، آیا نباید تمهیداتی اندیشیده شود؟ اما وقتی در تعرفههای دامپزشکی سال ۱۴۰۲ ابلاغی وزیر حتی اسمی از سگ و گربه برده نشده و به صورت توافقی «اسمشو نبر» هستند، چگونه میتوان به بهبود وضعیت اندیشید؟ به نظر این موضوع هم خیلی «پیچ وا پیچ» یا در هم پیچیده شده. فکری به ذهنم رسید. بهتره بفرستمش حکیم مهر، شاید فرجی شد. گفتم «فرجی» یاد فرجیپور دامدار قدیمی شهر رودبار افتادم. چقدر بهش گفتم ...

شهریور ۱۴۰۲


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
جوان
|
Germany
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
4
15
دکتر جان مشکلات داروخانه های دامپزشکی رو بسیار شیوا و روان بیان کردین اما کاش به دخالت پت شاپها در فرایند درمان و واکسیناسیون و بعضا فروش داروها هم اشاره ای میکردین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
4
19
با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر توکل نیا
ممنون از نوشته ارزشمند شما
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
3
15
مثل همیشه عالی. ممنونم جناب دکتر توکل نیا
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
1
13
مطب رو خوندم یاد ورشکستگی یا (بهتره بگم ورشکسته کردن) داروخانه خودم افتادم خواستم باز ی مطلب شکواییه ای بنویسم یادم اومد جناب حکیم مهر فقط برخی مطالب رو نشر میدهند پس با خودم گفتم ساکت بمون بهتره!
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
با سلام و احترام،
لطفا در صورت تمایل یادداشت خود را به ایمیل حکیم مهر ارسال بفرمایید. در صورت نام نبردن از اشخاص و نداشتن مشکل حقوقی، حتما در حکیم مهر منتشر خواهد شد.
info@hakimemehr.ir
hakimemehr2013@gmail.com
مجازاتگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
3
17
این که داروخانه تبدیل شده به پت شاپ زیاد تعجب نداره شما وارد درمانگاه های دامپزشکی میشید بیشتر به پت شاپ و پانسیون فروش سگ و گربه تبدیل شده و اینکه داروخانه میتونه دارو و تجهیزات دامپزشکی بفوشه ولی درمانگاه با چه مجوزی این کار و میکنه
حدیث سقطچی
|
Turkiye
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
8
13
آقای دکتر توکل نیا همکار عزیز و محترم...
امکان نداره از کلمه کلمه ای که مینویسید لذت نبرد...چقدر ارزشمنده این حجم علاقه ی شما به رشته ی کاریتون ...خدا شما رو برای ما و سازمان دامپزشکی حفظ کنه...
پاسخ ها
جک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
در راستی و درستی دکتر توکل نیا هیچ شکی نیست. انسان با اخلاق ، متعصب به رشته دامپزشکی، نمونه از لحاظ سلامت اداری و مالی. اینجور افراد همیشه در سیستم دولتی بایکوت میشن
کلینسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
7
7
دکتر توکلنیا عزیز سفتیپرین رو به صورت وریدی نمیشه زد..‌.
بنده مترونیدازول دامی هم ندیدم....
به هیچ وجه هم از سفتریاکسون انسانی در بخش دام بزرگ استفاده نکردم که شما میگید...
بحث فروش وسایل پت شاپ هم در داروخانه چیز عادی هست...ملت پت نگه میدارن و بازارش خوبه....
حالا بنده یه سوال دارم...دو سال پیش به علت فروش داروهای ضد انگل و انتی بیوتیک قاچاق در یک داروخانه شهرستان ما بخش دارو درمان اومد یه جریمه ای برای این داروخانه لحاظ کرد...گفتنی هست این داروخانه واکسن دامی هم میفروشه...الان مدتیه میبینم لینکو انرو و ای سلنیوم اکسپای 2022رو داره به دامدار بنده خدا میفروشه...ایا نظارتی از طرف شبکه وجود داره اصلا؟ چطور تو این یکسال هیچکی نیومده ببینه کدوم داروها تاریخ انقضاشون گذشته؟
گویا سیستم منفعت یک شخص رو بر عموم مردم ترجیه میده..‌‌.چرا برای سود بردن کسی باید به تولید ملی اسیب برسه؟
ما گرفتار مشکلات مدیریتی هستیم...یکی از همکارای من متوجه شده از شما چراغی روشن نمیشه به فرمانداری نامه زده و مشکلات را اعلام کرده..‌‌‌‌‌..در صورتی که این مشکلات رو رئیس شبکه باید دنبال کنه که متاسفانه نمیدونم چه منفعتی میبره که اهمیتی نمیده..‌‌.شما برای بازدید شهرستان ماهم تشریف بیار خوشحال میشیم...
بنده گیلانیم شماره شمارو هم دارم خوشحال میشم باهم صحبتی داشته باشیم...
پاسخ ها
توکل نیا
| United States of America |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
با تشکر از جنابعالی . اصل طرح این موضوع همین انعکاس نظرات دست اندرکاران بوده و خوشحالم که برخی مسایل را مطرح کردید. واقعیت این است که هر کسی بایستی مسول اعمال و فعالیت های خود باشد .حال ان شخص کلینیسن ، داروخانه دار، ادارات و یا مسولین بالاتر باشد. اگر موضوع بطرف مقاومت میکربی کشیده شد همه اذعان خواهیم کرد که با توجه به میزان مصرف انتی بیوتیک ها اوضاع چندان خوبی نداریم. در همین ارتباط شما را به کتاب مقاومت میکربی در دام و چالش های بهداشتی نوشته دکتر سید مصطفی عزیزیان ارجاع میدهم. در مورد مصرف سفتریاکسون وریدی انسانی و سفتی پرین عضلانی دامپزشکی هم درست میفرمایید . اما واقعا علت تزریق این انتی بیوتیک در سگ ها تنها ارجعیت تزریق وریدی ان است؟ یا موضوعات دیگری که در متن بالا به انها اشاره شد؟ متاسفانه در برخی نقاط کشور در دام هم بصورت وریدی توسط خود دامدار استفاده میشود چون اثری روی لاشه برجای نمیگذارد و...
دریادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
با سلام .اون همکار شما که به فرمانداری نامه زده اگر موضوع رو از سر دلسوزی دنبال میکرد که یه کمی شک دارم اول موضوع رو بعد از اداره شهرستان به اداره کل گزارش میکردید . متاسفانه در بخش خصوص اینجوری جا افتاده نظارت دامپزشکی خوبه اما نه برای خودش، بلکه برای همکارش. همیشه هم گلایه میکنن از وضعیت موجود دامپزشکی و ... اما هیچ وقت نخواستن یه جوالدوز که به بخش دولتی میزنن یه سوزن هم به خودشون بزنن ببینن مسبب خیلی از این مشکلات خودشونن.
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
درودی مجدد دکتر توکلنیای عزیز
هر کسی مسئول اعمال خودش باشه که نشد جواب دکتر جان...پس بخش دارو درمان کارش چیه؟ پس نظارت برای چی انجام میگیره؟ طی یکسال گذشته کسی یخچال مطب من رو باز نکرده ببینه چی دارم توش...در بخش مواد غذایی هم که نظارت بر قصابی ها باید بشه هم خبری نیست... شما تشریف بیار یک ساعت من رو بذار جای کارشناس یک شبکه...جواب خوبی ازتون تحویل نگرفتم...
اقای دکتر مسئله درمان رو براتون باز میکنم... ببینید یه توله گربه 300گرمی رو سفتیپرین چقدر براش میتونی تزریق کنید؟؟ برای یک سگ 20کیلویی که تزیقات عضلانی برای یه دامپزشک سخته چه برسه برای صاحب دام شما با یه انژیوکت زدن و تحویل یه میکروست بهش میتونی ادامه درمان رو داخل خونه توسط خود صاحب دام انجام بدی...حالا بیا سفتیپرین بده بهش که بگو عضلانی بزن بهش..‌‌..
الان من نیاز دارم پنتوپرازول برای سگ تجویز کنم از چه داروی دامی استفاده کنم؟؟!
ببخشید مقاومت انتی بیوتیکی رو در یه سگ من رعایت کنم که چی بشه؟ گوشت سگ رو هم قرار کسی بخوره؟(اصل مطلب راجب دام کوچک هست) شما تشریف ببرید مقالات روز دنیارو در درمان دام کوچک مطالعه بفرمایید ببینید در بحث دارویی ما کجا هستیم و اونها کجا...
در مورد مدیریت زخم دام بزرگ چرا باید به دو تا پماد دامی که داریم اکتفا کنیم...میتونیم به روز باشیم و از پماد های گوناگون انسانی هم استفاده کنیم...
ما کاری نداریم دامدار چی از کجا میگیره و تزیق میکنه...شما یه سفتریاکسون شنیدید که زده میشه همون رو اینجا مطرح کردید دکتر عزیز...
من سوگند دامپزشکی خوردم کارم رو با وجدان کاریم انجام بدم...یکی هم سوگند خورده متاسفانه داروی تاریخ انقضا گذشته به دامدار قالب میکنه...یکی هم سوگند خورده اما پشت میز مدیریت رفته ولی دلش نه به حال دامدار نه دام و نه تولید ملی میسوزه...خدا پدر اونایی را بیامرزه که مسئولیت پذیر هستن...
اقای دکتر این حرفای من رو اینجا یادتون بمونه...من حرف برای گفتن زیاد دارم
ممنون که مطالبم رو‌خوندید و جواب دادید...
برای اولین بار ممنون از حکیم مهر که مطالبمو حذف نکردید...
دریادل
| Germany |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
کلینیسن عزیز چرا فکر میکنید بحث مقاومت انتی بیوتیکی در سگ منوط به خوردنه گوشت اونه. این نشان از عدم درک شما از مبحث مقاومت های دارویی و تاثیرات ان بر جوامع انسانی است.
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
جناب دریادل عزیز...حوصله ای برای بیان نامه های زده شده نیست...قبل من نامه زدن ...من نامه زدم...بعد من هم نامه زده میشود...ماجرا ادامه دارد...جواب دکتر توکلنیارو یکبار بخوانید....هرکس مسئول اعمال خودش هست!...
اولین اعتراضی به کارشناس شبکه کردم این بوده که چرا یخچال درمانگاه بنده طی یکسال گذشته یکبار باز نشده...دستش درد نکنه ماه بعد اومد یخچال مطب را باز کرد...ما توقع نظارت و اجرای قانون رو داریم...مفهومه؟
الان نامه ی این همکار محترم به فرمانداری خلاصه اش میشود بی کفایتی شبکه دامپزشکی یک شهرستان‌...شما با یکم شکی که داری هر طور میخوای فک کن...
ما جوالدوز نمیزنیم انتقاد میکنیم نه در جهت منافع شخصیمون در جهت آسیب ندیدن بخش تولیدمون...یک گاو فقط سرمایه یک دامدار ضعیف نیست بلکه سرمایه مملکته برادر من...متاسفانه شما دلسوزی مارو نبینی و فکر میکنی با کسی پدر کشتگی داریم...
مخاطب بنده شما نیستی... شخص دکتر توکلنیا هست....بنده به هدف خودم رسیدم...
سپاس از نظرتون
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
دریادل عزیز
شما پاسخگو باش ضد انگلی که به دامدار به صورت فله ای فروخته میشه آسیب بیشتری به جوامع انسانی میزنه یا تزریق یک انتی بیوتیک به سگ....؟ شما اصل مطلب رو ول کردی چسبیدی به حاشیه...
دوست عزیز اعلام کردم مخاطب من شما نیستی...
شخصی که مخاطبم بود مطلب رو گرفت...
مقاومت در فهمیدن کار اشتباهی هست...
موفق باشید
توکل نیا
| United States of America |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
جناب کلینیسین عزیز
با درود پس نظر شما این است که علت اصلی استفاده وفور از داروهای انسانی نبود مشابه ان در دامپزشکی است که من هم در متن به ان اشاره کردم. موضوعی که بایستی مسئولین رده بالای سازمان هم در ان اندیشه کنند
اما در مورد اینکه هر کسی مسئول اعمال خودش است ایا شما غیر این میگوئید ؟درحال حاضر بخش خصوصی وظیفه درمان و بخش دولتی وظیفه نظارت را برعهده دارد و بایستی در ارتباط با فعالیت های خود پاسخگو هم باشند و البته نقدهایی بر هردو وارد است.
در مورد مقاومت میکربی هم فقط موضوع مصرف گوشت نیست و قبل از مصرف ان در دامپزشکی حتی مبحثش اولین بار توسط فلیمینگ کاشف پنی سیلین باز شد و او به صراحت ان را عنوان کرده بود . باز هم توصیه میکنم کتاب مقاومت میکربی در دام و چالش ها.. دکتر سید مصطفی عزیزیان را مطالعه بفرمایید اما موضوع ان در دام های کوچک این است که اگر عمیق تر نگاه کنیم بهر حال این انتی بیوتیک ها از طرق مختلف منجمله ترشحات ،ادرار و مدفوع حیوان کوچک هم به طبیعت میرسند و در انجا با میکربها مواجه میشوند و در یک انتخاب طبیعی میکربهای قوی بجا میمانند .(ضمن اینکه اصلا یکی از مهمترین مشکلات بیمارستانهای انسانی همین ایجاد میکربهای مقاوم بیمارستانی هستند که در انجا اصلا مبحث باقیمانده ها در گوشت و شیر مطرح نیست)
مورد هم فقط سفتریاکسون نیست . این دارو را از ان جهت مطرح کردم که نباید از این دارو به صرف "راحتی تزریق وریدی و ادامه ان " استفاده کرد. بطور مثال مایکوپلاسما ها چون دیواره سلولی ندارند بنابراین به سفالوسپورین های بتا لاکتام مقاومند .بنابراین میتوان با بکارگیری بیشتر از ازمایشگاه ، وانعکاس نتایج به عموم و انتقال تجربیات بالینی از مصرف غیر اصولی و بیرویه انتی بیوتیک ها کاست .باز هم این نکته را تکرار میکنم که بیست سالی هست که انتی بیوتیک جدیدی به بازار نیامده است
و ممنونم که موضوعاتی را مطرح کردید
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
دکتر توکلنیای عزیز و بزرگوار شما در بخش دولتی در جایگاه نظارتی هستید و باید کارتون رو به درستی و در چهارچوب وظایف کاریتون انجام بدید...ببخشید وظایف خودتون رو رها کردین و در مورد دیگر بحث میکنید....چرا اصل مطلب رو‌نمیگیرید .................... عزیز دل اینطور که شما میگی پس نباید اصلا از انتی بیوتیک در هیچ زمینه ای استفاده بشه اون هم به این علت که مقاومت ایجاد میشه...اما در حیطه کاری خودتون هم انقاد کن برادر عزیز...یکسری داروهارو اسم گذاری کردید جزوی از شاخه otcو‌گفتید دامدار عین نقل و‌نبات استفاده کنه...که بدترینشون ضد انگل بوده...علت بالا بودن امار سرطان در کشور ایا ربطی به این‌موضوع نداره؟؟ به من کتاب معرفی نکن دکتر جان شما سعی کن به صورت مسئله انتقاد کنی....من کلیینسین در سال گذشته یک بار داروی تولترامایسین را تجویز کردم اما دامدار میاد به وفور میگه خودم از داروخانه گرفتم و تزریق کردم....
حالا شما از مقاومت انتی بیوتیکی حرف بزن...
با انتهای مطلبتون موافقم..‌‌‌‌‌بایدمصرف بی رویه انتی بیوتیک هارو کاهش بدیم...اما چطور؟ دکتر عزیز ۸۰درص از کیس های ارجاعی به ما یه دوره داروخانه براشون انتی بیوتیک تجویز کرده...انتی بیوتیک هم نداده باشه ضد انگل خورده...
در اخر ما حق کسی رو‌نمیدیم داروخانه انسانی بخوره...در مقالات به روز دنیا داروهای انسانی رو‌برای دام کوچک تجویز میکنن...دز داروها هم کاملا تعیین شده و مشخصه...شما نظارتتون رو لطفا بر تجویز دارو در داروخانه بیشتر کن خیلی از مسائل مقاومت انتی بیوتیکی حل میشه...
............... موفق باشید
کلینیسین دام کوچک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
1
6
به عنوان یک کلینیسین دام کوچک تجربه ی خودم را می گویم. اصلی ترین علت عدم تجویز داروی دامی برای پت، نبود آن داروها و اصلا تولید نشدن آن ها در بخش دامی است. برای تمامی بیماری های چشم، گوش، و بینی، حتی یک داروی دامی نیست که برای یک بچه گربه تجویز کنیم!
در حوزه ی بیماری های عفونی، برای یک پت 2 کیلویی اصلا نباید داروی دامی تجویز کرد! طرف یک کیلو پودر داکسی سایکلین را بخرد که 10 گرم آن را مصرف کند؟ باقی آن را دور بریزد؟ فاجعه ی مقاومت میکروبی را باعث میشویم اینطور.
و در نهایت وقتی 4 قلم از نسخه را فقط داروخانه ی انسانی دارد و فقط یک قلم مشابه دامی دارد، در به در کردن صاحب پت بین داروخانه های مختلف کاری اصولی نیست.
از تایپ کردن خسته شدم وگرنه باز هم دلیل هست برای گفتن. ولی در نهایت این را بگویم ، در امریکا و اروپا هم دامپزشکان داروی انسانی برای پت تجویز می گنند و حق نسخه برای داروخانه ی انسانی دارند.
پاسخ ها
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دکتر جان به مطالب خوبی اشاره کردید
دکتر توکلنیای عزیز و دوست داشتنی سالهاست خاطره نویسی میکنه و مخاطب های خاص خودش رو داره...خیلی خوب میشد قبل اینکه این مطلب رو بنویسه یه مشورتی با همکاران زحمت کش بخش خصوصی انجام بده که این همه سوال براش پیش نیاد...
به هر حال کار درمان تجربه میخواد و اطلاعات....
دامپزشک
| Japan |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
سلام شما باید از داروهای دامی استفاده کنین نمیشه نظر شخصی انجام بدین و دارویی که در فارماکوپه دامی نیست استفاده کنین شما دامپزشک هستین و پروانه درمان دارین
توکل نیا
| United States of America |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
کلینیسین عزیز ساعت ۱۲:۴۸
ممنونم از محبت شما . واقعیت هم همین است که همکاران دامپزشک بخش خصوصی در این زمینه اطلاعات ، مهارت و تجربه بیشتری دارند اما در مورد سوالاتی که مشخصا در مورد" علل استفاده از انتی بیوتیک های انسانی" مطرح کردم در اصل پاسخ هایی بوده که از جانب همکاران بخش خصوصی دریافت نمودم و خوشحال میشوم اگر چیزی را از قلم انداختم و یا بنظر شما علت اصلی تری است ذکر نمایید
دریادل
| Germany |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
اقای دکتر بحث هم همینه. چرا نباید داروهای دامی در ساشه ها و بسته بندی های کوچک برای استفاده های محدود تولید بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
6
۱۸۰ تومن امروز درآمد بنده بود. متاسفم برای اوضاع کشورو دامپروری. سه تا درمانگاه برای یه بخش. واقعا ظلمه
ناشناس
|
France
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
7
3
فروش داروهای دامی باید بدون‌نسخه باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
شما جایی سراغ دارید که برای فروش داروهای دامی از دامدار نسخه هم خواسته شده باشه؟
متاسفانه سازمان دامپزشکی کلا بی خیال این قسمت از قانون شده
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
1
3
جالب بود
طباطبایی
|
Germany
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
2
3
هردم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
عالی از نظر نوع بررسی شما و البته اسباب تاسف از نظر صنفی که گلیم بختش را سیاه بافته اند .
توکل نیا
|
United States of America
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
3
3
جناب دکتر طباطبایی
به عنوان اولین مدیرکلی که من در بدو خدمتم در استان گیلان افتخار همکاری با جنابعالی را داشتم بسیار از شما آموختم و باعث وسعت دید و نگرش من نسبت به مسایل مختلف شدید . کاش از وجود شما کمال استفاده در سازمان دامپزشکی کشور میشد و مطمئنم که بسیاری از مسایل فنی و.. فعلی حل میشد
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
1
6
دوست کلینیسین در جریان نیستند که آنتی بیوتیک های انسانی به وفور در دام کوچک خصوصا سگ و گربه استفاده میشوند و بحث مقاومت های میکروبی رو اصلا نشنیدند و فقط فکر میکنند چون گوشت سگ خورده نمیشود میتوان هر بلایی سرش آورد فقط نق و نوق میکنند از اون افرادی که همه را مقصر میدانند و عدم موفقیت خود را به گردن دیگران می اندازند متاسفانه دست و پای بخش دولتی را بستند بعد میگویند نظارت کن وقتی با تخلفی مواجه میشوید باید بفرستید هیئت تخلفات که خود آقای متخلف ممکن است عضو هیئت رسیدگی به تخلف باشد یا دوست او مسئول رسیدگی باشد
پاسخ ها
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
مهندس جعفری سلام
صحبت من رو‌ متوجه نمیشی برادر...وقتی شما نظارتی بر چیزی نداری و داروهایی مثل نقل و نبات در دامهایی که به مصرف انسان میرسه استفاده میشه چرا بحث رو سمت دام‌کوچک میبرید؟ حرف من اینه ایا یک سگ یا یک اسب به کشتارگاه ارجاع داده میشه؟؟؟ در بخش طیور ایا ما مرغ بدون انتی بیوتیک به سفره مردم تحویل میدیم؟ اگه این گوشت مرغ باقیمونده انتی بیوتیکی نداشت که بازار صادرات مرغ به روسیه الان دست ما بود...الان شما مسئله مهم رو ول کردی رفتی چسبیدی به حاشیه برادر بخش دولتی من...
شما انتقاد من رو نق و نوق تلقی کردی....انتقاد پذیر باش دوست عزیز...شما من رو نا موفق مورد خطاب قرار دادی از کجا معلومه که من فردی نا موفق هستم؟
اقای دکتر من فردی هستم که تو این شرایط روی پای خودم هستم نه منتظر تسریع هستم و نه بسته ی معیشتی!... یک درمانگاه رو اداره میکنم...من میتونم برای یک سال پشت هر میزی که شما میشینید بشینم و یه شبکه رو‌مدیریت کنم...اما بعید میدونم شما برای یک روز بتونید پشت میز درمانگاه من بشینید...موفقیت مفت به دست نمیاد...هرجا که هستی کارت رو درست انجام بده دوست عزیز من....
ناظر حکیم جان لطفا سانسور نکن....
دو تا مطلب رو در بحث با دکتر توکلنیا مالیدی دوست عزیز
توکل نیا
| Hong Kong |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
جناب کلینیسین عزیز
متاسفم که بحث به دعوا و کشمکش انجامیده. هیچکس نمیتواند فعالیت ها و دستاوردهای بخش خصوصی را بویژه در امر پیشگیری و درمان حیوانات کوچک کتمان کند و به همکاران بخش خصوصی که توانسته اند در عین حال که روی پای خود ایستاده اند جمعی کارافرین هم باشند تبریک میگویم .و پسندیده هم نیست که اینگونه به همکاران دولتی تاخته شود و دستاوردهای بخش دولتی در حوزه بهداشت و مبارزه با بیماریها و.. نادیده گرفته شود. اینگونه از کوره در رفتن ها جز ایجاد تشتت ما را راه بجایی نخواهد برد .حتما کاستی ها وجود دارد و خود من در چندین متن قبلی و فعلی به انها اشاره داشته ام (مثل از گردونه خارج کردن داروخانه ها از فروش داروهای طیور که لاجرم انها را به سمت فروش مستقیم دارو و... میکشاند) .اما با این شاخه ان شاخه پریدن هم چیزی حل نمیشود. .‌اگر من هم میخواستم موصوع فروش دارو بدون نسخه توسط داروخانه ها ، فعالیتهای پت شاپ ها، استفاده وفور از انتی بیوتیک ها در طیور و... را در همین متن مطرح میکردم که خودش یک‌ کتاب میشد .انشالله اسیاب به نوبت توسط من ، شما یا یکی از دوستان دیگر که به نوشتن متنی در این باب ها بپردازند.
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
دکتر توکلنیای عزیز ما داریم بحث میکنیم...هم شما و هم دوستان عزیز دیگر که نظر میدن جزو افراد تحصیل کرده هستن....نه من با کسی دعوا دارم نه کسی با بنده....گردن بنده در مقابل شما از مو باریکتره....
رک حرف زدن کن خوشایند شما نیست برای همین برداشت میکنید بنده از کوره در رفتم...از نظر دوستمون انتقاد کردن نق و نوق شد از نظر شما انتقاد کردن این شاخه اون شاخه پریدن هست....شما بلد کارید و ما به شما احترام میگذاریم...ببینیم با بلد کار بودن شما و بقیه دوستان در بخش دولتی کی میخواد مشکلات حل بشه...با کتاب نوشتن شما مشکلی حل نمیشه شما هم چیزی ننویس که کار از نوشتن هم گذشته....ما که مینویسم و انتقاد میکنیم میشیم دشمن شما در بخش دولتی....به هر حال همه میدونن مشکلات از کجاست و نیازی به بازگویی بنده نیست....
دریادل
| Germany |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
بسته معشتی رو عزیز دل من برات تهیه میکنم. چرا توهین میکنی. معرفی کن خودتو بسته معیشتی تو رو خودم تهیه میکنم
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
دریادل عزیز بهتون پیشنهاد میکنم از سری مطالب دکتر توکلنیا که نوشتن بروید پل ورسک رو یک بار دیگر بخونید‌...خیلی خواندنی تر هست...خبلی درد داره...
اون چی گه ره
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
ای کلینیسین
ای همه چیزدان ! ای روی پای خود بایست! ای افشاکننده بسته! ای از کوره در نرو ! ای گردن  از مو باریک تر! ای فاش کننده عدم صادرات مرغ به روسیه بخاطر آنتی بیوتیک ! ای نقل و نبات ! ای راه نجات !  تورو خدا آروم تر ..والله برای سلامتیت خوب نیست. خوب نیست نیست!
جعفری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اون تسری دلبندم تسریع از سرعت میاد تسری یک قانون مصوب مجلسه یک لیوان آب خنک بخور اداره کردن درمانگاه تو کاری نداره از صبح تا شب نشستی با گوشی نق میزنی و زمین و زمان و مقصر میدونی تو میخوای شبکه رو مدیریت کنی اول باید بتونی در آزمون هایی که برای ورود گذاشتند و رد شدی قبول بشی بعد چند سالی در رده های مختلف خدمت کنی اونوقت شاید رئیس شبکه بشی که بعیده شما با این همه ناله زاری بتونی رئیس یبشی و همه رو مقصر بدونی جز خودت که رو پای خودت ایستادی ضمنا اگر مخاطبت فقط توکل نیا است اینجا جاش نیست که در کامنت بدون نام و نشان به همه توهین کنی و انتظار داشته باشی کسی وارد بحث تو و نویسنده نشه شماره شو داری خصوصی باهاش صحبت کن
...........................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
آقای جعفری همه فهمیدن رییس شبکه هستی و مثلا خیلی زحمت کشیدی
بجای این حرفها به دردل آقای دکتر که میگه رییس شبکه می‌دونه و زیرسبیلی رد می‌کنه گوش کن
برادری هم که گفتی بعدش باید به اداره کل می‌گفت نه فرمانداری الان اداره کل در جریانه
جوابش چی بود؟ هرکس باید مسئول کار خودش باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
1
هدف از انتخاب این تصاویر توسط رسانه چیست؟
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
ناشناس عزیز
این تصاویر را خود من انتخاب کردم . چون در متن اورده بودم که بعضی داروخانه ها بنا به عللی ناخواسته شبیه پت شاپ شده اند. نیت خاصی نبود. ضمنا" بسیاری داروخانه های کشور با این صورت هم نیستند وبیشتر به کار تخصصی خودشان میپردازند
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
1
4
چیزی که من میدونم ... پر درآمد ترین بخش تو دامپزشکی داروخونه هان ....
الان هم واقعا اگه نمیصرفه ضرر میکنن جمع کنم برن... چرا جمع نمیکنن ؟؟؟ ببین این نالیدن ها همیشه هست برای این که دست زیاد نشه.... والا داروخونه بهشت این رشته
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
بنده هم با نظر کلی شما موافقم. درعین حال بعضی داروخانه ها هم به علل گوناگون میخواهند جمع کنن برن; .البته مقاله یه کمی مبالغه آمیز هست که با توجه به شناختی که از نویسنده پیدا کردم میتواند ناشی از فکر ایشان و با هدف جذابیت بیشتر مقاله باشد .اما برادر من مثل اینکه شما اصل مطلب را نگرفتید ؟ .............. موضوع اصلی انحراف از معیاریه که در تمامی شغل ها و رشته ها و حتی ارکان زندگی ما ریشه دوانیده!!!
مطلق زاده
|
Serbia
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
2
4
مثل همیشه جالب ونفیس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
4
ادب مرد به زدولت اوست
ما کارمندان سازمان دامپزشکی بخاطر حقوق و مزایایی که میگیریم شرمنده آقای کلینیسین متکی به خود هستیم. صدافسوس که ایشان در سازمان دامپزشکی تشریف ندارند تا یک روزه تمام مشکلات دارو درمان حل بشه....
نظر شما
ادامه