کد خبر: ۷۳۷۱۵
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نگاه شما:
اگر در بیست سی سال پیش نیروهای فنی ادارات به تنهایی قادر به مهار بیماری‌ها بودند، شکی نیست که در حال حاضر این نوع عملیات‌ها بدون همکاری نیروهای بخش خصوصی دامپزشکی میسر نیست ...

پیس! پیس!

دکتر مرتضی توکلنیا

کارشناس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان گیلان

رفته بودیم عید دیدنی خونه دایی، دختر داییم که پزشک اورژانسه خاطره جالبی را تعریف میکرد. او که خودش هم در اوایل همهگیری کرونا به شدت بیمار شده بود، میگفت: یه روزی توی پاویون بیمارستان رازی رشت که مریضهای کرونایی را بستری میکردند نشسته بودیم، دیدیم یک خانم با دو نفر دیگر پشت سر هم دارن میان. خانم جلویی که یک اسپری الکل دستش بود، هر قدمی که بر میداشت پیس! پیس! هوا را اسپری میکرد و بعد به عقبش نگاه میکرد و به گیلکی به همراهانش میگفت: «بایید! بایید!» (یعنی بیایید، بیایید!!).

اوایل دهه نود یک مقالهای داشتم تحت عنوان «شناخت شاخصههای بیماریها، راهگشای نحوه مبارزه» و در آن برای خودم یک ترازوی مبارزه با بیماری ترسیم کرده بودم که یک کفه آن به نام «واکسیناسیون» و کفه دیگر آن به نام «قرنطینه» بود. سپس بر اساس شاخصههای مهم اپیدمیولوژیکی بیماریها مثل تعدد میزیان، درجه ابتلا، میزان مرگ و میر، عفونت حامل، طریقه انتقال بیماری، پراکندگی جغرافیایی، سویههای بیماری و وجود واکسن موثر، چندین بیماری را امتیازبندی و سپس دستهبندی کرده بودم که به صورت نظری کدام روش واکسیناسیون یا قرنطینه برای مبارزه با آنها ارجح است. نهایتاً اینکه در یک سوی بیماریها، تب برفکی قرار میگرفت که کفه ترازوی آن به طرف قرنطینه و بیوسکیوریتی تمایل داشت و در سوی دیگر بیماریهایی مثل شاربن قرار داشتند که واکسیناسیون در آنها گاهاً مثل آب روی آتش بود. بنابراین اگر بیماری طاعون گاوی به همت سازمان دامپزشکی کشور در سالهای نه چندان دور ریشهکن شد، مقداری هم به علت تکمیزبانه بودن بیماری، نبود عفونت حامل، تکسویه بودن ویروس، انتقال مستقیم بیماری، درصد بالای مرگ و میر و همچنین وجود واکسن موثر بود. البته محور و ستون اصلی این ترازو هم میتواند آموزش افراد واقعاً هدف قلمداد شود که در جهت کنترل تمامی بیماریها به ویژه بیماریهای مشترکی نظیر هاری نقش تعیینکنندهای دارد.

یادم است یک بار سر گلهای برای واکسیناسیون گوسفندان رفته بودیم که پنج تا شش قلاده سگ گله داشت. وقتی خواستیم سگها را واکسن هاری بزنیم، چوپانان تنها دو سگ را آوردند و گفتند که قادر به گرفتن و مهار بقیه سگهای قویهیکل نیستند و تقاضا میکردند که واکسنها را به خودشان بدهیم تا در غذایشان بریزند. معلوم شد که اولاً چوپانان بیش از صاحبان اصلی گله نیاز به آموزش داشتند و سگهایی که احتمال درگیری و نهایتاً ابتلا به بیماریشان بیشتر بوده، واکسن دریافت نمیکردند. ثانیاً برای واکسیناسیون آنها به امکانات ویژه و حتی تفنگ و دارت نیاز است و چهبسا بایستی در فکر طعمه و واکسن خوراکی برای اینگونه سگها و گوشتخواران وحشی هم بود.

از این گذشته، وقتی وارد مباحث مالی و اعتبارات بخش مبازه با بیماریهای دامی هم میشویم، همگی اذعان میکنیم که با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشود و نیاز به پول و امکانات است. برای بخش خصوصی که قسمتی از وظایف پیشگیرانه را به آنها سپردهایم، بایستی بصرفد تا کار کنند و از آنجاییکه هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد، اگر هم نصرفد ناچار مطالبه بیشتری از دامدار خواهد کرد و چنانچه برای دامدار هم نصرفد، کلاً کار زمین میماند و شاهد شیوع بیماری و دور تسلسل باطل خواهیم بود.

علاوه بر اینها موضوع مدیریت نیروها بسیار محوری است. ایجاد ارتباط تنگاتنگ، صمیمانه و مشوقانه با پرسنل و نیروهای عملیاتی حائز اهمیت فراوانی است. با این حال اگر در بیست سی سال پیش نیروهای فنی ادارات به تنهایی قادر به مهار بیماریها بودند، شکی نیست که در حال حاضر این نوع عملیاتها بدون همکاری نیروهای بخش خصوصی دامپزشکی میسر نیست.

در این میان حضور نیروهای جهادی نیز اگرچه فینفسه از بعد تبلیغی و ترویجی مثبت است اما در نهایت چارهساز نیست. بطور مثال برای بیماری تب برفکی که نیاز به حداقل سهبار مایهکوبی سالیانه دارد، چه تعداد نیرو و با چه هزینه گزافی بایستی از نقاط مختلف کشور تجمیع و مدیریت شوند. بله، برای عملیاتهای تابستانه و ارودیی نظیر سمپاشی اماکن، ترویج و آموزش و کنترل بیماریهای انگلی مناطق دوردست میتوانند کمکحال سازمان باشند و ما هم در گذشته در قالب نیروهای بسیج سازندگی از آنها سود میبردیم، اما برای کنترل بیماریهای استراتژیک موضوع کاملاً فرق میکند. اگر بیماریهایی نظیر آبله، شاربن، آنفلوانزای پرندگان و... را در زمانهای مختلف کنترل کردیم، آن را مرهون تلاش و همکاری صمیمانه مدیران ردههای مختلف سازمانی، ستادی و نیروها و پرسنل فنی و صحرایی بودهایم. خلاصه اینکه هر بیماری مقتضیات خودش را دارد و هر گردی هم گردو نیست و با تهدید و توپ و تشر و پیس پیس هم هیچ کاری پیش نمیرود؛ ضمن اینکه این تهدید با آن تهدید که تبدیل به فرصت و حرکت رو به جلو میشود تفاوت دارد و بیشتر به کتمان حقیقت و حرکت رو به عقب منتهی میشود.

گفتم توپ، یاد یک لطیفه دو منظوره افتادم. میگن چند تا بچه داشتند توی کوچه توپبازی میکردند. یکدفعه توپشان افتاد خونه همسایه. یکی از بچهها در خونه رو زد و از قضا صاحب اون خونه که فرد معتادی بود از سر بساط بلند شد و در را باز کرد. پسرک به محض دیدن صاحبخانه گفت «توپم؟»؛ صاحبخونه هم به سرعت پاسخ داد: «خب، منم توپم!»

فروردین ۱۴۰۲

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
9
جناب اقای دکتر توکل نیا
با سلام و عرض ادب
مطالب شمابسیار خوب و مختصر راجع به کنترل بیماریها بود
مجید ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
10
با سلام
در جواب کامنت دوست عزیز بایست عرض کنم به این دست مطالب آنچه شرط بلاغت بود ... گفته می شود.قبل از اینکه توپ و تشر و تهدید برای آرزوهای دست نیافتنی بکار برده شود نتیجه ی آن در قالب متنی به زیبایی پیش چشم می آید.ممنون جناب دکتر توکل نیا
مشکل وقتی حادث میشود که تعهد و تخصص هر کدام در جای خود نباشد و شخص یا جریانی سعی کند با یکی از این دو جای دیگری را پر کند...القصه در خصوص سایرینی که خارج از گود ایستاده اند فکر می کنند تا حالا کم کاری شده است و این مدیر می تواند با انواع تعهد و کار جهادی جای خالی تخصص و امکانات را پر کند.
نتیجه ی این طرز فکر می شود عدم تصویب حق محرومیت ،بودجه سلامت و....
یا علی
پاسخ ها
مبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
داشتن تعهد و کار جهادی منافاتی با تخصص ندارد. اگر تعهد و تخصص با هم باشد نتیجه عالی خواهد بود. بله تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص کارساز نیست . نیروهای موجود در سازمان ، ادارات کل و شهرستان ها باید تفکر جهادی داشته باشند و حداقل به اندازه توان خودشان با صداقت و انگیزه کار بکنند و از دامدار چشمداشتی نداشته باشند.
اردوهای جهادی علاوه بر جنبه تبلیغاتی جنبه خدماتی و جنبه آموزشی هم دارد و نیروهای جهادی که تعداد زیادی از آنها دانشجویند در میدان تجربه کسب کرده و بعد از فارغ التحصیلی می توانند در مبارزه با بیماریها نقش اساسی داشته باشند.
اگر نیروهای خارج از سازمان به علت تعداد کم برای کنترل بیماری ها کافی نباشد، افزایش نیروهای سازمان و تبدیل نیروهای خود سازمان به نیروی جهادی قطعا چاره ساز خواهد بود.
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
همکار عزیز مبین
یکی از مهمترین ارکان نیل به اهداف کنترلی بیماریها ایجاد رابطه تنگاتنگ و دامنه دار با دامداران و ایجاد نوعی اعتماد به نیروهای صحرایی چه دولتی و چه خصوصی نزد دامداران میباشد که با حضور مقطعی و عملیات های موردی نیروهای جهادی میسر نمی‌باشد. اما در مورد امور ترویجی ،، آموزش بیماریهای مهم دامی و مشترک منطقه ، ارتقای سطح دانش دامداران
در خصوص بیماریهای تغذیه ای و... و کنترل برخی بیماریهای انگلی شکی نیست که استفاده از نیروهای جوان مثمر ثمر خواهد بود والبته به ارتقای سطح بینش و دانش این نیروها نیز کمک خواهد کرد
دکتر احمدی همکلاسی سال ۶۴
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
8
مرتضی جان مطالب عالی و ارزنده در راستای تایید فرمایش شما منم سالیان سال پیش یک چک برگشتی داشتم تحویل یک وکیل سن بالا دادم تا پیگیری حقوقی بشه وقتی قرار داد امضا شد فرمودند که برای رفتم به این شهرستان نیاز به ماشین هست و ماشین نیاز به بنزین دارد و بنزین هم پول میخواهد پس لطفا این مبلغ را به حساب واریز کنید تا کار انجام شود آری دوست عزیز با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود برای کنترل بیماری نیاز به بودجه و صرف هزینه و همکاران مجرب و با سواد هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
2
9
آقای دکتر توکل نیای عزیز!
علمی و دقیق و در ضمن شیرین نوشتید مثل همیشه
اما:
کاش این نکته را اضافه می فرمودید که ما اگر مثل ریشه کنی طاعون گاوی دیگر موفق نیستیم یه علت اساسی داره اون تمایل شدید مدیران شهرستانی(بعضا) برای بقاست
به همین منظور آمارسازی می کنند
گزارش رخداد بیماری هم نمیدهند
متاسفانه ادارات کل هم اراده ای برای برداشتن این پدیده پلید ندارند
دامپزشک اداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
6
یک مدیر کلی داشتیم که میگفت رییس اداره ای می خواهم که همیشه در اداره باشد وهر موقع تلفن اداره را میگیرم سریع در پشت میزش پاسخ تلفن مرا بدهد با این طرز تفکر کی میشود بیماری را کنترل کرد.خودم برای گرفتن آمار یک بیماری از تکنسین ظرف قرار داد کلینیک درخواست کردم یک برگه آمار را ارائه داد با بررسی بیشتر فهمیدم کپی آمار قبلی و تکراری است . وبا بازدید میدانی درصدی صوری و جعلی بود .نحوه اجرای دستورالعمل خیلی مهم است وشخص مسئول باید در میدان بررسی کند نه روی برگه آمار .آقای دکتر آقامیری برنامه کنترلی ۶ بیماری را در دستور کار سازمان قرار دادند که خیلی طرح خوبی است ولی مدیریت شناخت صحیحی از بیماریها در سطوح شهرستان دارند یا خیر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
۹۰درصد رییس ادارات شهرستان ساعت حضورشان ۱۰صبحگاهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
شما کدوم استانی که روسا ساعت ۱۰ میان؟
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
6
کاملا درسته و درست کامله متشکرم
دکتر امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
2
عالی بود. احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
0
2
سلام
کسی می دونه تسری رو به چه نحوی میخوان در حکم کارگزینی درج کنن لطفاً شفاف سازی کنین .
پاسخ ها
آرش کمانگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
درصد پست*ضریب مدرک تحصیلی*حق شغل+شاغل
بطور مثال کسی که پست کارشناسی داره درصدش ۴۰ می باشد و با مدرک کارشناسی که ضریب مدرکش ۳ می باشد و حق شغل و شاغلش بطور مثال جمعٱ ۳۵۰۰۰۰۰ میباشد بصورت زیر بدست میآید
۴۰%*3500000*3=x
سدیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
0
3
ذهن زیبا، قلم شیوا
هزاران آفرین .
همکار خراسان شمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
0
1
عالی بود دکتر! امیدوارم که اون کسی که براش نوشتی حتما بخونه!!
حدیث سقطچی
|
United States of America
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
2
مثه همیشه شیوا و خوش بیان ...که نشانگر هوش بالا و تفکر قوی شماست‌.‌...
بهرام
|
Germany
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
1
درود جناب دکتر توکل نیا.چقدر قلم خوبی دارید.بخش خصوصی و دولتی دوبال پرواز یک پرنده هستند
ف.ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
1
عالی آقای دکتر عزیز؛
البته چه خوش بی مهربونی هردوسر بی
بله قطعا بخش خصوصی و دولتی با همکاری یکدیگر میتوانند موفقیت بهتری کسب کنند ، به شرطی که هردو نسبت به یکدیگر نظر مثبت داشته باشند و کم کاری و بی توجهی برخی افراد رو به کل بخش مربوطه نسبت ندهند....
نظر شما
ادامه