کد خبر: ۷۵۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد از شیوع احتمالی بیماری خطرناک بروسلوز در روستای باجره این شهرستان ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست به هُشدار‌های این اداره توجه کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «محمدرضا علی پور» گفت: تلفات و سقط جنین در دام‌های سبک روستای باجره بخش ممبی از توابع شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش شده و اکیپ نمونه‌گیری دامپزشکی جهت اخذ نمونه‌های سرمی به منطقه اعزام تا نتایج آزمایشگاهی با اولویت بیماری بروسلوز مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص تبعات ناشی از این بیماری، خاطرنشان کرد: بروسلوز از بیماری‌های عفونی واگیرداری است که به لحاظ قابل انتقال بودن از دام به انسان، جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس اداره دامپزشکی بهمئی گفت: این بیماری، ضرر‌های اقتصادی بی‌شماری به صنعت دامپروری تحمیل می‌کند که برجسته‌ترین این زیان‌ها، سقط جنین و عواقب پس از آن است.

علی پور افزود: بیماری بروسلوز بدلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین بعلت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بُعدِ اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهرستان بهمئی از شهرستان‌های ششگانه گرمسیری محسوب می‌شود که با شهرستان بهبهان استان خوزستان هم مرز است. این شهرستان تا یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجابت- مرکز واکسیناسیون مستقل
|
Germany
|
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
0
وقت بخیر
خسته نباشید
ضمن تشکر از پیگیری همکاران دولتی

در گزارش فوق و گزارش های مشابه نیاز است با برنامه ریزی و بصورت جدی تر به موضوع ورود شود.

شاید بتوان گفت :
تاکید، الزام و حتی اجباری کردن واکسیناسیون بروسلوز
توسط دامدار و بخش خصوصی (در طرح ها) و مانیتورینگ مستمر طرح های همزمان واکسیناسیون بروسلوز با سایر واکسن ها ‌ جهت رصدِ دقیقترِ واکسیناسیون بروسلوز و یا بررسی علتِ عدم تزریق این واکسن ،
راهکار اصلی برای پیشگیری از وقوع و گسترش این بیماری باشد.
.
باید دید در این روستا و سایر موارد مشابه،
تاریخچه واکسیناسیون بروسلوز چگونه است،
در صورتیکه طی چند سال گذشته واکسن بروسلوز تزریق نشده باشد نیاز است با برگزاری جلسات مشترک بین بخش دولتی و خصوصی علت عدم تزریق واکسن تب مالت بررسی شده و راهکار ارایه گردد ..
البته که تعرفه خدمات واکسیناسیون بروسلوز بسیار پایین است و نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد.

نجابت - فارس - مرکز واکسیناسیون مستقل
نظر شما
ادامه