کد خبر: ۷۵۶۷۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
اختصاصی حکبم مهر:
دکتر جمشیدی می‌گوید: معدل پرشان به خاطر دروس عمومی پایین آمد، اگر نه حتما جزو ۱۰ نفر اول می‌شد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال جاری، مشخص شد که «پرشان جمشیدی» فرزند «دکتر روح‌الله جمشیدی» رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جویبار در گروه آزمایشی علوم تجربی، موفق به کسب رتبه نوزدهم شده است. این موفقیت بهانه‌ای شد تا به سراغ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جویبار برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۱ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد تبریز و فارغ‌التحصیل سال ۷۷ هستم.

حکیم مهر: چرا رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟ آیا علاقه‌مند بودید یا دست تقدیر شما را در این مسیر قرار داد؟

بنده از دوران کودکی بسیار به این حوزه علاقه‌مند بودم. زمانی هم که در دوران دبیرستان محصل بودم، حدود ۱۰ گوسفند داشتم. آن زمان در باغ‌هایی که درس می‌خواندم، گوسفندان من هم در اطرافم می‌چریدند و دوستانم می‌گفتند که این گوسفندان هم پروفسور شده‌اند. خلاصه اینکه علاقه زیادی به حیوانات داشتم و انواع مختلف پرندگان و... را نگهداری می‌کردم. پس رشته دامپزشکی برای من یک رشته تحمیلی نبود و از روی عشق و علاقه آن را انتخاب کردم. بعد از دیپلم ابتدا به خدمت سربازی رفتم و در سال ۷۱ وارد تبریز شدم.

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

بعد از فارغ‌التحصیلی طرح نیروی انسانی را در گلوگاه بهشهر گذراندم. همزمان با اینکه معاون شبکه بهشهر بودم، در گلوگاه مطب داشتم. حدود ۱۰ سالی در آنجا در مطب و کشتار‌گاه‌ها و مرغداری‌ها فعالیت می‌کردم. بعد در آزمون استخدامی شرکت کردم و قبول شدم و به اداره آمدم. بعد از مدتی مسئولیت اداره دامپزشکی بهشهر را گرفتم و مدتی آنجا بودم. بعد از آن، چند سالی مسئولیت اداره دامپزشکی نکا را داشتم، از نکا به اداره کل آمدم و کارشناس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی شدم. الان هم دو سالی هست که در جویبار در خدمت شما هستم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات دامپزشکی شهرستان چیست؟

واقعیت این است که در حال حاضر مشکل خاصی به ذهنم نمی‌رسد که عنوان کنم و تنها دغدغه‌ای که وجود دارد، از ناحیه مرغداران و درخصوص تهیه نهاده و... است. بجز این، دغدغه خاصی که قابل طرح کردن باشد نداریم.

حکیم مهر: آقای دکتر، به موضوع افتخارآفرینی آقا «پرشان» فرزندتان در آزمون سراسری گروه علوم تجربی بپردازیم. ضمن تبریک مجدد، آیا ایشان در کودکی هم نشانه‌های نبوغ را داشت؟

بله، پرشان از همان روزهای کودکی و مدرسه نشانه‌های نبوغ را از خود نشان می‌داد. مثلا انواع ضرب‌های دو رقمی، سه رقمی و چهار رقمی را انجام می‌داد. همان زمان هم ما احساس می‌کردیم که نابغه ریاضی است. در کنکور امسال هم که اکثریت داوطلبان از سخت بودن درس ریاضی شاکی بودند، پرشان ۷۸ درصد زد. متاسفانه یکی از دلایل پایین آمدن رتبه‌اش، دروس عمومی بودند که اصلا خوشایند او نیست. مثلا به زور به او می‌گفتیم که ادبیات، دینی، عربی و اجتماعی بخوان، چون اصلا تمایلی به این دروس نداشت. اما وقتی با دروسی مثل شیمی، فیزیک، ریاضی و زیست چلنج می‌کند، حس بسیار خوبی می‌گیرد.

حکیم مهر: دوران ابتدایی آیا در مدرسه دولتی بود یا غیر انتفاعی؟

تا سال پنجم مدرسه پیشتازان بود و بعد هم در آزمون تیزهوشان قبول شد و به مدرسه سمپاد شهید بهشتی ساری رفت.

حکیم مهر: به‌عنوان یک پدر حمایتگر، نقش شما در این موفقیت چه بود؟

راستش بچه‌ها من را مسئول تغذیه می‌دانستند، چون خیلی نسبت به تغذیه آنها حساس بودم و همیشه به زور به آنها صبحانه می‌دادم. یک جورهایی می‌توانم بگویم که کارهای حمایتی و هماهنگی با مادرش بود و من بیشتر کار پشتیبانی، حمل و نقل و... انجام می‌دادم.

حکیم مهر: آیا همسر شما شاغل هستند؟ نقش مادرشان چه بود؟

همسرم متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران است. ایشان نقش بسیار پررنگی داشتند و بچه‌ها حساب خاصی از ایشان می‌برند، چون در زمینه درس و کلاس شوخی نداشتند. بچه‌ها گاهی که می‌خواستند از ایشان سوال درسی بپرسند، به صورت پتوپیچ می‌آمدند که اگر احیانا بلد نبودند، مورد اصابت ضربه قرار نگیرند. در کل مادرشان خیلی بچه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و ارتباط بسیار خوبی با آنها دارد.

حکیم مهر: چند فرزند دارید؟

دو فرزند. پسر دیگرم کلاس پنجم است.

حکیم مهر: ایشان هم نشانه‌های نبوغ دارند؟

بله. خود پرشان می‌گوید که برادرم از من قوی‌تر است. پسر دومم شم اقتصادی قوی‌تری دارد.

حکیم مهر: احتمالا مادرشان در انتخاب رشته تجربی نقش پررنگی داشتند.

بله، صد درصد. هنوز هم سر این قضیه با مادرش چلنچ دارد و می‌گوید که من می‌خواستم رشته ریاضی بروم و شما اجازه ندادید و به تجربی رفتم. گذشته از آن سر این مساله هم بحث دارند که پرشان به رشته دندانپزشکی شهید بهشتی علاقه‌مند است اما مادرش می‌گوید پزشکی تهران را انتخاب کن. حتی دیروز هم مادرش او را به اتاق عمل برد و با چند نفر از جراحان باسابقه شهر صحبت کرد که نظر او را عوض کند و از فکر دندانپزشکی بیرون بیاید و به رشته پزشکی برود.

حکیم مهر: آقای دکتر، البته که تکلیف این رتبه تقریبا مشخص است اما احساس درونی خودتان چیست؟ آیا هیچ‌وقت تمایلی نداشتید که فرزندتان دامپزشکی بخواند؟

حقیقت را بخواهید خیر و هیچ‌وقت این مساله را از او نخواستم.

حکیم مهر: آیا شما یا خودشان به مهاجرت هم فکر می‌کنید؟

خیر. به خودش هم گفتم که تو فرزند این مملکت هستی و اینجا برای تو زحمت زیادی کشیدند و باید به این مملکت خدمت کنی. اگر هم به این مرحله رسیدی، با امکانات این مملکت و زحماتی بوده که در مدرسه تیزهوشان برای تو کشیده‌اند. مدرسه سمپاد جزو مدارس دولتی است و برای تو هزینه کرده است. مثل این است که شما برای رشد یک درخت و باغ زحمات زیادی بکشید و میوه‌ آن را یک نفر دیگر بچیند، لذا از نظر اخلاقی هم صحیح نیست. در کل گاهی از این صحبت‌ها می‌کند اما من مخالفت می‌کنم و می‌گویم باید همینجا خدمت کنی، اما اینکه تا چه اندازه موثر باشم، نمی‌دانم.

حکیم مهر: نحوه استفاده ایشان از کلاس‌های فوق برنامه چطور بود؟ آیا در کلاس کنکور خاصی شرکت کرده بود؟

با گروه‌های مختلف کار می‌کرد اما اصلا او را ارضا نمی‌کردند و بلافاصله از آنها فاصله می‌گرفت. من هر آموزشگاهی که او را ثبت‌نام می‌کردم، دو جلسه می‌رفت و دیگر ادامه نمی‌داد و می‌گفت این به دردم نمی‌خورد و وقت تلف کردن است. اما بیشتر آزمون‌ها را به صورت اینترنتی شرکت می‌کرد.

حکیم مهر: برنامه روتین ایشان در سال منتهی به کنکور چطور بود؟ عموما در طول روز چقدر درس می‌خواند؟

زیاد درس نمی‌خواند، به گونه‌ای که مادرش نگران بود و می‌گفت با این روند درس خواندن، ممکن است نتیجه نگیرد. مادرش او را با خودش مقایسه می‌کرد و می‌گفت که من در طول روز ۱۶ ساعت و ۱۷ ساعت درس می‌خواندم اما او بیشتر از ۶ و ۷ ساعت درس نمی‌خواند. ما هم نگران بودیم اما بعدا متوجه شدیم که این مدت کم را به صورت عمیق می‌خواند.

حکیم مهر: آیا در مهمانی‌ها و برنامه‌های تفریحی شرکت می‌کرد؟

خیر،‌ اصلا شرکت نمی‌کرد. در این یک سال ما هر جا که می‌رفتیم، او در خانه می‌ماند و شرکت نمی‌کرد. حتی در عید قربان هم که نذری داشتیم و گوسفند قربانی کردیم، نیامد و برای او کباب و گوشت بردیم. اگر خیلی می‌خواست که برای خود زنگ تفریح در نظر بگیرد، یک مهمانی را در حد یک ربع می‌آمد و شام می‌خورد و می‌رفت.

حکیم مهر: آیا در میان بستگان نیز سابقه چنین درخششی در کنکور داشتید؟

خیر، لااقل در این حد نداشتیم.

حکیم مهر: حالا به نظر می‌رسد که وظیفه شما به‌عنوان پدر سنگین‌تر شده است. برنامه شما از این به بعد چیست؟

همچنان نقش حمایتی خود را باید ادامه دهم تا درسش تمام شود. اگر لازم باشد در تهران برای او خانه‌ای کرایه کنم تا راحت باشد. به هر حال ما پدرها محکوم به حمایت از فرزندان هستیم.

حکیم مهر: برای پدر و مادرهایی که سال آینده فرزند پشت کنکوری دارند، چه توصیه‌هایی دارید؟

این که این مساله را جدی بگیرند و مخصوصا به آزمون‌های عمومی بها دهند. معدل پرشان به خاطر دروس عمومی پایین آمد، اگر نه حتما جزو ۱۰ نفر اول می‌شد. کمااینکه خودش می‌گوید دوستانی که الان رتبه تکرقمی آوردند، در آزمون‌ها از من عقب‌تر بودند، اما معدل پایین باعث شد که تراز او افت کند. توصیه من این است که دوستان دروس عمومی، امتحان نهایی و معدل را جدی بگیرند چون امسال تاثیر ۵۰ درصد داشت. ما از این مساله غافل شدیم و زیاد آن را جدی نگرفتیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
محسن
|
Canada
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
1
25
واقعا به دکتر جمشیدی عزیز و خانواده محترمش تبریک میگم، این موفقیت نشان از تفکر و زندگی سالم کاری و فردی پدر و مادره که بستر رو برای شکوفا شدن استعداد فرزندش ایجاد کرد. ان شاالله موفق باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
حالا میگند خارج نمی‌ریم تا بعد ، فعلا که از رتبه های برتر کنکور آمار کشوری بود ، شاید تخفیف هم دادند ، ۸۰ درصد به خارج رفته اند اکثرا آمریکا و کانادا و فقط ۶ درصد برگشته اند
دکتر .......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
15
6
ضمن تبریک به این خانواده محترم
بارها گفته شده بنده هم میگم یعنی هیچ غیر دامپزشکی در تمام خانواده دامپزشکی فرزندش رتبه نیاورده ؟؟؟؟!!!!
وقتی سازمان رو فقط دامپزشک ببینید این سرخوردگی همکاران عزیز غیر دکتر رو سبب شده و خواهد شد و تبعاتش همین الان دامنگیرمون شده بعدش پیشکش
مدرک نه توانمندی میاره و نه شخصیت عزیزان
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
الان مشابه تسری این آقا یا خانم همکار که دامپزشک هم نیست میره دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنه که رتبه کسانی رو که در کنکور امسال برتر شدند و دامپزشک هستند رو در سازمان دامپزشکی باید با ضریب برابر بین همه غیر دامپزشکان توزیع کنند تا عدالت برقرار بشه تو رو خدا نگاه کنید چقدر کینه از رشته ای که در حال ارتزاق ازش هستند در اینها وجود داره
قربونت برم الان که هر کوره دهاتی بری پر از دوره دکترای دامپزشکیه خوب یک خورده تغییراتی در کالیبر ایجاد کن و بصورت جهشی و مجازی یه دکترا بگیر بزن تو حکم دیگه خیالت راحت بشه

ما هم یا شما موافقیم مدرک مهم نیست آدم بودن و کینه و بغض نداشتن مهمه خدا عاقبتت رو بخیر کنه
زینک اکسید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
دکتر ...... دکتر ....... این جا هم حسادت و کینه؟
بچه تو نتونسته موفق بشه چرا اینجا ......پراکنی میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
عزیزدل مگر حکیم مهر یا سازمان دامپزشکی با کسی خصومت داره که فقط موفقیت فرزندان دامپزشکان را انعکاس بده حتما کسی نبوده یا روابط عمومی استانتان حال نداشته. همه چی رو دامپزشک غیردامپزشک نکنید. با نظر ناشناس ۰۳:۰۸ کاملا موافقم . شما هم برو یه دکترای دامپزشکی بگیر هم خودت رو راحت کن و هم بقیه رو. البته ..... البته ..... اگه میتونی؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
1
12
همه پدر ها پشتیبانی و حمل و نقل
کار اصلی و ستودنی کار مادران است.
بهتره با مادران این بچه ها مصاحبه کنید.
دکتر جشنانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
1
4
دوست و هم دوره دانشکده دامپزشکی موفقیت فرزند دلبندلتان را از صمیم قلب تبریک عرض نموده و امیدوارم شاهد موفقیتهای بیشتر اقا پرشان باشیم
دکتر نیوشا جهانمردی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
11
4
................ جای تاسف دارد که به صراحت عنوان کرده آقای دکتر، به فرزندم نگفتم برود دامپزشکی. ............... به آقای دکتر بفرمائید کمی جهان بینی تون را عوض کنید، صد سال پیش و همچنان هم به برکت تلاش های پروفسور میرشمسی دامپزشک پدر علم واکسن ایران جزو معدود واکسن سازان جهان هستیم اگر فرزندتان امروز از فلج اطفال سرخک سرخجه...واکسینه هست به همت دامپزشکان رازی بوده و هست. اگر باز هم نمی دانید که دامپزشکی، مادررشته هست، سرچ کنید تا با مدیر عامل فایزر، که در دوران کووید، جان میلیون ها انسان را نجات داد آشنا شوید. دامپزشک هستند..‌. البته که دامپزشکی ............... در یک کشور با اقتصاد نفتی، و نفت خام فروش، تولید و اقتصاد تولیدی اهمیتی ندارد. سری به عربستان بزنید تا ببینید این کشور با اقتصاد نفتی، چه مجتمع دامداری بزرگ صد هزار راسی دارد و چطور به تولید ارزش و بها می دهد... .....................
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
خودت اگه رتبه کنکورت به پزشکی و دندانپزشکی میرسید میومدی دامپزشکی؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
خانم دکتر واقعیت های موجود را بپذیرید و دیدگاهتان را عوض کنید
دکتر نیوشا جهانمردی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
بحث در مورد نگاه ایشون به رشته دامپزشکی هست. فعلا که فرزندشون را که ریاضی دوست داشتند محبور کردند تجربی برود علیرغم استعداد و علاقه فرزندشون. یک رسانه هم نباید تولید محتوای عامیانه کند بلکه باید به ارزش ها و ابعاد مختلف یک حرفه بپردازد و فرهنگ سازی کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
دکتر غیر ممکنه خودتون اگه رتبه پزشکی داشتید اومده باشید دامپزشکی.
حسین
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
هیچ منطقی در حرفهای شما وجود ندارد کجا این اقا دامپزشکی رو تخریب کرده؟ با رتبه ۱۹ بیاد دامپزشکی ؟ چرا باید اینکارو کنه اگر علاقمند باشه چرا که نه ولی علاقه نداشته باشه دیوانست
من‌‌ خودم اگه ایشون با این رتبه دامپزشکی انتخاب کنه هر جا باشه باهاش برخورد شدیدی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
شما فعلا از حق و حقوق خودت دفاع کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
1
3
تبریک به دکتر جمشیدی وفرزند ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
0
6
فقط تعجبم از اینه که در هیچ مورد با خود فرد مصاحبه نشده و با پدرش مصاحبه کردن !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
کانون فرهنگی و گاج میان صحبت کنند
دامپزشک ایرانی
|
Germany
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
0
4
.................. پرشان جان توانمندی تو قابل ستودن است اما کاری که به نظرت درست است را انجام بده که پانزده سال بعد به قول دکتر شیری نگویی زندگی خودم را نکردم و زندگی که خواست پدر و مادر بود را انجام دادم خدای ناکرده سرخورده شوی . بازهم به پرشان عزیز تبریک عرض می کنم ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
3
پرشان جان ،برو به رشته مورد علاقه آت ریاضی . متاسفانه دوستی و‌ علاقه مادرها به ضرر فرزندان تمام می شود .من تجربه های بسیاری دارم . حرف مرا گوش دهید و به رشته مورد علاقه آتان ریاضی بپردازید و الا به شدت پشیمان خواهی شد.
همکار بابا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
0
0
آقا پرشان عزیز، اگر زندگی آرام و آسوده در ایران می خواهی با پزشکی خوندن نصف راه رو اومدی ، نصف دیگرش ازدواج با چشمان باز با یک دختر نیک سرشت و مهربون است (درآمد خوب+ همسر خوب+ کار خیر= خوشبختی) ؛ تحصیل در رشته ریاضی آوارگی و جلای وطن دارد مگر اینکه در رشته ریاضی دانشگاه صنعت نفت وابسته به وزارت نفت یا دانشگاه شهید عباسپور وابسته به وزارت نیرو بخونی تا حتما جذب بشی و حقوق و مزایای تضمین شده داشته باشی والا درس خوندن رشته های دانشگاه شریف، امیرکبیر، علامه و... باید جلای وطن کرد. توصیه می کنم رشته مادر گرامی یعنی پزشکی رو انتخاب کن تا چراغ راه داداشت هم باشی.
نظر شما
ادامه