کد خبر: ۷۵۴۸۵
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: توزیع غیرهدفمند شیرخشک در سطح شهر باعث شده است که پرورش دهندگان و فروشندگان حیوانات خانگی جزو مصرف کنندگان اصلی شیرخشک باشند. قیمت ارزان شیرخشک باعث شده است، فروشندگان حیوانات خانگی از شیرخشک برای تغذیه حیوانات شان استفاده کنند. در حالی که شیرخشک برای مصرف نوزادان در بازار کمیاب است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرآرانیوز، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره وضعیت موجودی و عرضه شیر خشک در داروخانه‌های مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال ۱۴۰۰، سه میلیون قوطی شیر خشک در مشهد عرضه شده است. این عدد در سال ۱۴۰۱ به سه میلیون و ششصدهزار رسیده است. با این حال کمبود شیرخشک در داروخانهها، یک حقیقت محرز است.

«دکتر سید‌علی جعفری نژاد» از یک حقیقت عجیب درباره علت کمبود شیرخشک در مشهد پرده برداشت و گفت: دلیل این امر نیز توزیع غیرهدفمند است. شیرخشک نسبت به غذای مخصوص حیوانات خانگی ارزان‌تر است. از این رو فروشندگان حیوانات خانگی به دلیل این تفاوت قیمتی راغب هستند که به جای غذای مخصوص حیوان از شیرخشک استفاده کنند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی؛ خوراک سگ و گربه

اردیبهشت ماه امسال بود که دستیار وزیر بهداشت اعلام کرده بود که تولیدکنندگان شیرخشک برای تولید این محصول ارز ترجیحی به نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند و این ارز برای تأمین مواد اولیه به یورو و بر حسب تعداد قوطی تولیدی به تولید کنندگان اختصاص می‌یابد.

پدرام پاک آیین با بیان اینکه میزان تولید شیر خشک در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ میلیون قوطی خواهد بود، تصریح کرد: تدابیر لازم برای تأمین ارز مورد نیاز این میزان شیر خشک اندیشیده شده و در حال حاضر، همه شرکت‌ها با حداکثر ظرفیت به تولید مشغول اند؛ بنابراین مشکلی از لحاظ کمبود شیر خشک عادی (رگولار) در کشور وجود ندارد.

وی گفت: مواد اولیه شیر خشک موجود در بازار با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده و با توجه به اختلاف قیمت آن در بازار ایران با بازار جهانی، نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر زنجیره تأمین هوشمندسازی و تشدید شده است.

از آنجا که واردات خوراک حیوانات خانگی در سال ۱۳۹۹ ممنوع شد و هم اکنون نیز به دلیل کمبود ارز در کشور و تحریم ظالمانه این ممنوعیت وجود دارد. از این رو غذای حیوانات خانگی با ارز آزاد و البته به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. پس اختلاف قیمت معناداری با شیرخشکی دارد که با ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

شیرخشکی که در عمل با بودجه عمومی تهیه شده و باید خوراک نوزدان شود، اما توسط عده‌ای سودجو خوراک حیواناتی می‌شود که برای سرگرمی خریداری شده اند و عمر محدودی دارند.

اختلاف قیمت ۵۰ درصدی شیرخشک نوزاد با شیرخشک حیوانات

تنها کافی است نگاهی به اختلاف قیمت بین شیر خشک مخصوص انسان با شیرخشک مخصوص حیوانات خانگی بیاندازید تا معما حل شود. شیرخشک مخصوص انسان که بسیار مغذی است و حاوی مواد ارزشمند خوراکی است در بسته‌های ۴۰۰ گرمی و به قیمت ۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

اما ارزان‌ترین نوع شیرخشک مخصوص حیوانات خانگی که به هیچ وجه از نظر ارزش غذایی قابل مقایسه با شیرخشک مخصوص نوزاد نیست، در بازار در بسته‌های ۴۰۰ گرمی به قیمت ۱۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. البته این کالا در قیمت‌های بسیار بالا تری نیز وجود دارد. به عنوان مثال شیرخشک ۲۵۰ گرمی مخصوص توله سگ بیفار بیش از ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بررسی این مسائل نشان می‌دهد که سازمان غذا و دارو به وضوح در این زمینه کم کاری می‌کند. دولت از محل بودجه عمومی برای پرورش نسلی سالم و کودکانی سلامت از جیب مردم هزینه می‌کند. اما عدم اختصاص این یارانه به صورت هدفمند به خانواده‌های دارای نوزاد باعث شده است که در عمل شیرخشک در بازار کم باشد و البته عده‌ای سودجو از این محصول یارانه‌ای برای حیوانات خانگی شان استفاده کنند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
1
3
ایشان درک درستی از دامپزشکی ندارند. شیر خشک مورد استفاده در دامپزشکی مثل شیر خشک مورد استفاده انسان نیست بلکه در پاکتهای کاغذی ۵۰ـ۳۰ کیلوگرمی است دقیقأ مثل پاکت سیمان که مورد مصرف گاوداریهاست برای گوساله تازه متولد شده است تا شیر گاوی که تازه زاییده وارد بازار انسانی بشه البته بعد از مدتی همان گاو خودش هم غذای انسان می‌شود. سگ و گربه هم که وضعش مشخصه زیرا آنچنان مراکز تکثیری ووجود نداره که کمبود شیر به وجود بیاورد و توله از مادر تغذیه می‌کند. به هر حال هر کسی در کشور داره سعی می‌کند که ناکارامدی خودش را گردن دیگران بیاندازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ماست خریدم ویسکوزیته و طعم دقیقا مثل شیری که با شیر خشک تهیه شده باشه بود، گاوهه شیر خشک خورده؟ لبنیاتیه شیر خشک زده؟ من شیر خشک خوردم نفهمیدم ماست نیست؟ ماست نفهمید من آدم نیستم...
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ناشناس ۱۶:۳۱، فکر کنم عرض بنده را متوجه نشدید. حرف اصلی من این بود که دامپزشکی چنان مصرف شیر خشک انسانی ندارد که باعث کمبود شیر شود. شیر خشک فقط برای گوساله است نه گاو که فقط در گاوداریهای صنعتی شیر خشک استفاده می‌شه زیرا در سنتی‌ها گوساله فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند و جمعیت دامداری صنعتی در کشور ما خیلی کم است. البته در مقایسه با دیگر کشورها ما صنعت دامداری آنچنانی نداریم، کشورهای همسایه ما از گرجستان، ارمنستان و ارکیه خیلی بهتر از ما عمل کردند حتی عربستان سعودی که بزرگترین راندمان گاو شیری را در شرکت المراعی در حومه ریاض دارد با ۱۰۰ هزار راس گاو شیری. پس این کمبود شیر خشک و این چیزها همه بهانه برای پنهان کردن ناکارامدی مدیران و مسئولان است.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
0
البته کاهش تولید شیر خشک و مشکلات مربوط به اون که وجود داره.. دلیل اصلی این قضیه نمیتونه باشه اما میتونه کمبود رو مضاعف کنه.. اگر صحت داره وزارت بهداشت میبایست نظارتشو بیشتر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
1
1
مرعم‌ گرون شده گوشتم گرون شده فکرکنم این حیوانات خانگی بد جور دارن همه چیز رو کمیاب میکن
نظر شما
ادامه