کد خبر: ۷۵۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مسعود عربشاهی» افزود: از نظر من فقط مواردی که تخلفات آشکار بهداشتی است، در سرنوشت مردم تاثیر سوء دارد و همکاران در نظارت‌های خود کوتاهی جدی کردند، حضور نداشتند، مدرک‌فروشی کردند باید با برخورد جدی مواجه شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس نظام دامپزشکی استان قم اینکه اکثر قضات حاضر در هیات بدوی انتظامی از قوانین عمومی کشور استفاده می‌کنند، به این دلیل است که قوانینی که برای نظام دامپزشکی تعریف شده کافی نیست و این مساله نیاز به یک بازبینی و تجدیدنظر دارد.

«دکتر مسعود عربشاهی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «اگر دامپزشکانی که در مجموعه‌های مختلف در کنار هم کار می‌کنند، رعایت حال هم را بکنند، تعداد شکایات از دامپزشکان خیلی کم می‌شود. اگر از یک دامپزشک خطایی علمی سر زد، دامپزشک بعدی می‌تواند دوستانه او را راهنمایی کرده و خطای او را پوشش دهد نه اینکه دامدار را تحریک کند که دامپزشک تخلف و خطا کرده و ایشان هم اعاده حیثیت و طلب خسارت کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از شکایاتی که از دامپزشکان و از مراکز دامپزشکی شامل کلینیک، داروخانه، بیمارستان و... در هیات بدوی انتظامی شورای نظام دامپزشکی استان‌ها مطرح می‌شود، چیست؟ فراوانی این شکایت‌ها بیشتر در چه حوزه‌ای و چه زمینه‌هایی متمرکز است؟

بنده با این نحوه شکایت و بررسی کردن به طور کلی مخالف هستم. کمااینکه از یک قاضی با فرصت کمی که دارد دعوت می‌کنیم و وقت می‌گیریم که حضور پیدا کند برای رسیدگی به این که مثلا یک همکار دامپزشک ما دو یا سه روز دیرتر به محل کار خود آمده است. خود قاضی که در طول زندگی خود متخلفان حرفه‌ای را به دام می‌اندازد و برای آنها حکم صادر می‌کند، متعجب می‌شود که برای یک دامپزشک با این سطح تخلف چه حکمی را باید صادر کند؟

به نظر من اگر این مساله در اختیار خود نظام دامپزشکی‌های استان باشد و آنها قبل از اینکه این موارد به قاضی برسد، یک پیش‌داوری کنند، خیلی منطقی‌تر خواهد بود و خیلی از این مراجعات ریزش پیدا می‌کند. از نظر من فقط مواردی که تخلفات آشکار بهداشتی است، در سرنوشت مردم تاثیر سوء دارد و همکاران در نظارت‌های خود کوتاهی جدی کردند و به تذکرات اهمیت ندادند، حضور نداشتند، مدرکفروشی کردند و... باید با برخورد جدی مواجه شود.

حکیم مهر: نقاط ضعف قوانین در حوزه هیات بدوی انتظامی چیست؟

معمولا قوانین ما کافی نیست و اکثر قضات محترم حاضر در هیات بدوی انتظامی از قوانین عمومی کشور استفاده می‌کنند، چون قوانینی که برای نظام دامپزشکی تعریف شده کافی نیست. این مساله نیاز به یک بازبینی و تجدیدنظر دارد.

حکیم مهر: جدای از این مساله، در برخی استان‌ها دیده شده که از دامپزشکان در دادگاه‌های عمومی شکایت می‌شود. آیا راهکاری اندیشیده شده در مورد اینکه دامپزشک مجبور نشود در این حوزه پاسخ‌گو شود یا حتما الزام دارد که برود؟ آیا این همپوشانی نیست؟

خیر، همپوشانی نیست. ما اگر در مجموعه‌های خود چنین موردی را ببینیم، سریعا نامه می‌نویسیم و اگر تخلف دامپزشکی باشد درخواست می کنیم که آن تخلف در نظام دامپزشکی بررسی شود و در اغلب اوقات هم موفق بودیم. همچنین اگر دامپزشکی یک جرم دیگر را خارج از حیطه دامپزشکی مرتکب شده باشد، قبلا از دادگستری خواستیم که با حفظ حرمت از دامپزشک دعوت به حضور کنند. یا مثلا در جایی که می‌بینیم مشکلاتی وجود دارد، ازطریق نظام دامپزشکی به همکار دامپزشک ابلاغ شود که با یک صورت خوب و بدون برخورد زننده، دامپزشک به شعبه مورد نظر مراجعه کند. دلیلی ندارد که تخلف دامپزشکی حتی با توجه به قوانین کم موجود، در دادگاه‌های عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

حکیم مهر: یکی از انتقادات این است که احکام صادره بازدارنده نیست و گاهی با یک درج در پرونده فیصله می‌یابد.

فرض کنید یک نفر با این منطق شکایت می‌کند که گربه من را یک دامپزشک درمان اشتباه کرده است. درست است که این یک تخلف بوده اما می‌توان از طریق برگزاری یک نشست با حضور صاحب دام و همکاران متخصص این مساله را فیصله داد و نیاز نیست که خیلی روی آن وقت و هزینه گذاشت. خروجی آن چه می‌شود؟

اما از طرفی دامپزشکی را در نظر بگیرید که مسئول کنترل کیفیت یک کارخانه بزرگ است که محصولات نهایی آن به مصرف خوراک دام یا انسان می‌رسد اما اصلا آنجا حضور ندارد. ما مکرر تذکر دادیم و در ادامه دیدیم که کارفرما سوء استفاده کرده و مواد بیکیفیت و آلوده را وارد چرخه تولید کرده است. در اینجا دیگر نمی‌‌توان از جرم دامپزشک گذشت و باید با او شدیداً برخورد شود.

لذا تخلفات تفاوت زیادی با هم دارند و در برخی موارد واقعا نیاز نیست که وارد شکایات قضایی شد، کمااینکه مشکل با یک تذکر و توضیح مرتفع می‌شود.

حکیم مهر: اساساً دامپزشکان چه مواردی را باید رعایت کنند تا درگیر شکایات نشوند؟

اگر بخواهم خیلی واضح‌ بگویم، باید کمی به عقب برگردیم. اگر دامپزشکانی که در مجموعه‌های مختلف در کنار هم کار می‌کنند، رعایت حال هم را بکنند، اوضاع درست می‌شود. اگر از یک دامپزشک خطایی علمی سر زد، دامپزشک بعدی می‌تواند دوستانه او را راهنمایی کرده و خطای او را پوشش دهد نه اینکه دامدار را تحریک کند که دامپزشک تخلف و خطا کرده و ایشان هم اعاده حیثیت و طلب خسارت کند. احساس من این است که دامپزشکان جوان حتما باید مدتی با دامپزشکان باتجربه‌تر کار کنند تا بتوانند رفتار و برخوردها و آداب اجتماعی دامپزشکی را یاد بگیرند؛ این مهمترین نیاز است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز شاغل مرکزعرضه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
5
دکتر سلام ببخشید مدرک فروشی یا دور زدن همه ما توسط کارفرما؟؟ کدام درسته؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
21
دکتر اگر مسوول فنی حضور مداوم داشت و تمام نواقص و تخلفات بهداشتی را متذکر و مانع گردید و این حضور و برخورد خوشایند کارفرما نبود و هر روز در اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی دنبال اخراج مسوول فنی بود رییس محترم نظام چه عکس العملی نشان میده و چه دفاعی از مسوول فنی میکنه؟!! صادقانه منتظر جواب هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
سلام بله این بحث مطرح هست و کرارا با ان مواحه میشویم ولی این دلیل نمیشود در مقابل خواسته های غیر قانونی کارفرما کوتاه بیاییم وظیفه نظام و اداره کل حمایت همه جانبه اجرای قانون میباشد به همین دلیل در انتهای قراداد مینویسیم هرگونه تفاهم قراداد وـ... خارج از قراداد تنظیم شده تخلف محسوب شده و مورد قبول نخواهد بود ودر مواقعی که کار فرما با مسول فنی به مشکل بر میخورن نظام دامپزشکی تمام حق حقوق منطقی مطرح شده در قرار داد را به نفع مسول فنی دریافت خواهد کرد و موارد مصداقی زیاد داریم که خارج از این بحث میباشد با تشکر عربشاهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
دکتر عربشاهی بزرگوار. مسوول فنی بهداشتی در مقابل خواسته های غیر قانونی کارفرما کوتاه نیامده ولی اداره کل ونظام دامپزشکی از عملکرد قانونی مسوول فنی دفاع نکرده ومسوول فنی اخراج گردیده و با این اوضاع آشفته اقتصادی و بازار کار حدود ۳ سال است که بیکار می باشد فقط و فقط به دلیل اجرای قانون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
14
به راحتی میشه دامدار را تحریک کرد و حتی عملکرد صحیح همکار دامپزشک را زیر سوال برد و همکار را به دردسر انداخت ولی همیشه باید یادمون به این ضرب المثل بیوفته که میگه: چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
عالی گفتین باهاتون‌موافقم. متاسفانه برخی دامپزشکان فکر میکنند با زیر سوال بردن همکار و‌تخریب ایشان میتوانند درامد بیشتری کسب کنند. حتی اگر واقعا درآمد بیشتری هم‌کسب کنند در جایی دیگر مجبور میشوند آنرا بیهوده هزینه کنند
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
0
3
حکیم مهر!! چرا در مورد اساتید دانشگاه باهنر کرمان مطلبی نمیذاری. شاید اطلاع نداری
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
0
4
کاش دوستان همکار که خودشون رو با جامعه پزشکان مقایسه میکنن ، اول یکم هم از پشتیبانی و هواداری پزشکان نسبت به یکدیگر در مواقع فالت های علمی بسیار ، یاد بگیرند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
0
3
........ دوران خوبان مثل شما تمام شده! بلایی سرمون اوردن اگر همدیگه را نخوریم شانس اوردیم.
باکتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
3
باید هم را بخوریم تا نخورندمون ..........
مجید صفی خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
0
اینجانب 6 ماه پیش درخواست کار به دامپزشکی شهر ......... با نام سازمان نظام مهندسی دامپزشکی این شهرکه همش دوست رفیق بازی و خواستن یک طرفه است واقعا برای این سازمان واین شیوه گزینشی متاسفم ودراین سازمان سابقه و عملکرد ارزشی ندارد و فقط خواست یک نفر است ولاغیر...............
کار در مقابل نان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
1
الله الله تو پناهی برضعیفان یا الله
پاسخ ها
Sfrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
خبر رسید که نونی که میخوریم 18 برابر قیمت اصلیش سوبسیت می‌خورده
نظر شما
ادامه