کد خبر: ۷۵۳۵۳

حکیم مهر: رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی گفت: این منطقه خاستگاه اسب اصیل ترکمن است که جهاد دانشگاهی به این حوزه نیز ورود کرده و راه اندازی مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از جهاد دانشگاهی، «مهسا پرنیان» با بیان اینکه این نهاد کارنامه موثر و درخشانی در خدمت به کشور دارد، افزود: جهاد دانشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی و فعالیت ‌های دانش‌بنیان، دارای زیرساخت‌های قوی است و انتقال این ظرفیت‌ها به خراسان شمالی برای بهره‌مندی مردم پیگیری می‌شود.

وی افزود: در خراسان شمالی نیز تلاش می‌شود با توجه به مزیت های نسبی منطقه و نیازهای استان، ظرفیت های ملی جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف به کار گرفته شود.

پرنیان ادامه داد: راه اندازی مرکز استانی شبکه ملی درمان سرطان پستان از آن جمله است که در سفر رییس جمهور ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت. همچنین مجلس شورای اسلامی هشت میلیارد تومان اعتبار برای این طرح منظور کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت استان خراسان‌شمالی از نظر ابتلا به سرطان پستان و با عنایت به پیگیری‌های نمایندگان مجلس، استاندار خراسان‌شمالی، مسئولان استانی و مسئولان جهاد دانشگاهی، امید است با تخصیص این اعتبار راه اندازی این پروژه در استان آغاز شود و با حمایت‌های استانی و ملی و تخصیص اعتبارات تکمیلی به بهره برداری برسد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی عنوان کرد: خراسان‌شمالی به لحاظ اینکه نیمی از جمعیت آن را روستاییان شریف تشکیل می‌دهند و اغلب به مشاغل دامپروری و کشاورزی اشتغال دارند، پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری دارد که با توجه به این ظرفیت، جهاد دانشگاهی به پشتوانه پژوهشگاه زیست فناوری رویان اصفهان طرح‌هایی را در این منطقه پیگیری می‌کند.

اصلاح به نژادی دام سبک

وی یادآور شد: فعالیت‌های مرکز اصلاح به‌نژادی دام سبک از جمله برنامه‌ها در این زمینه است که تاکنون (از سال ۹۹ تاکنون) حدود سه هزار و ۵۰۰ راس دام سبک تلقیح مصنوعی شده‌اند و اکنون این عملیات برای یک هزار و ۱۰۰ راس دام در حال انجام است که طرحی بسیار مثمرثمر و موفقیت آمیز بوده است.

پرنیان خاطرنشان کرد: طرح آنالیز شیر نیز از دیگر برنامه‌ها بوده که در قالب این طرح ارزش اصلاحی گله‌ها مشخص می‌شود و شیر، آنالیز شده و مقدار پروتئین و چربی آن مشخص می‌شود و سپس به سمت کارخانه می‌رود.

وی ادامه داد: این طرح نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی انجام می‌شود و در برنامه است که برای همه گاوداری‌های استان اجرا شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین این منطقه خاستگاه اسب اصیل ترکمن است که جهاد دانشگاهی به این حوزه نیز ورود کرده و راه اندازی مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن از برنامه بوده که با جدیت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در قالب این طرح روی ژنوتایپینک و ثبت DNA اسب اصیل ترکمن کار خواهد شد که امید است با به ثمر نشستن این پروژه نیز خدمتی به استان و به ویژه جامعه پرتلاش تولیدکنندگان و پرورش کنندگان اسب ترکمن در این منطقه شود.

وی یادآور شد: خراسان‌شمالی از نظر شاخص‌های توسعه، از استان‌های محروم کشور است و در بسیاری از شاخص‌ها در رتبه‌های آخر کشوری قرار دارد. بنابراین، این وضعیت می‌طلبد که ظرفیت‌های ملی به کار گرفته شود و این ظرفیت‌ها به استان بیاید تا به محرومیت زدایی استان کمک کند.



نظر شما
ادامه