کد خبر: ۷۵۲۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
این گزارش در حالی منتشر شده که برابر ابلاغیه سال 1387 علی نیکزاد معاون وقت وزیر کشور شهرداریها موظفند با بکارگیری دامپزشک در قالب یک اکیپ نسبت به زنده گیری سگ‎های بدون صاحب اقدام نمایند و پس از معاینات لازم در صورت لزوم (ابتلا به بیماری غیرقابل علاج یا واگیردار و خطرناک) با روش "مرگ راحت" معدوم شوند. / امید است اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی دراین باره پیگیری لازم معمول و نتیجه را به اطلاع هموطنان برساند...

حکیم مهر - همزمان با نوزدهم آذر (دهم دسامبر) روز جهانی حقوق حیوانات، خبرگزاری مهر گزارشی از سگ‎کشی بی رحمانه در تبریز منتشر کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده که برابر ابلاغیه سال 1387 علی نیکزاد معاون وقت وزیر کشور شهرداریها موظفند با بکارگیری دامپزشک در قالب یک اکیپ نسبت به زنده گیری سگ‎های بدون صاحب اقدام نمایند و پس از معاینات لازم در صورت لزوم (ابتلا به بیماری غیرقابل علاج یا واگیردار و خطرناک) با روش "مرگ راحت" معدوم شوند.

با توجه به آن که مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اخیراً در گفتگو با حکیم مهر، کمک به حیوانات را علاقه ذاتی خود عنوان کرده بود، امید است اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی دراین باره پیگیری لازم معمول نماید و نتیجه را به اطلاع هموطنان برساند.

متن گزارش خبرگزاری مهر که در سایت تابناک بازنشر شده بدین شرح است :

یک تشکل مردم نهاد فعال در آذربایجان شرقی با طرح این ادعا که سگ‌های ولگرد و بی سرپرست در تبریز به طرز بیرحمانه‌ای توسط برخی شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری کشتار می‌شوند، از مسئولان برای جلوگیری از این اقدام استمداد کرد.

به گزارش مهر، اشرف یوسفی، رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت آذر گفت: چندی است که سگ‌های بدون صاحب سطح شهر تبریز به بهانه جلوگیری از انتقال بیماری، زیباسازی چهره شهر و حمایت از حقوق شهروندان، توسط برخی شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری جمع آوری شده و در مکانی به نام معدومگاه بعد از دو یا سه روز نگهداری در سخت ترین شرایط کشته می‌شوند.
وی با بیان اینکه ظاهرا مسئولان شهرداری در خصوص نحوه معدوم سازی این حیوانات نظارت کافی ندارد مدعی شد: این حیوانات زبان بسته پس از نگهداری در معدومگاه، با روش‌های بسیار فجیع مانند ضربه به جمجمه توسط لوله‌های فلزی و کوبیدن سر آن‌ها به دیوار و یا حلق آویز شدن کشته می‌شوند.

این فعال حقوق حیوانات با مطرح کردن این موضوع که چنین کشتار بیرحمانه‌ای برای دستیابی به سودهای کلان توسط عده‌ای معلوم الحال صورت می‌گیرد، ادامه داد: با وجود اینکه پیمانکار مربوطه طبق قرارداد، برای کشتن سگ‌ها با داروی بیهوش کننده هزینه دریافت می‌کند اما حیوانات یاد شده هرگز با داروی بیهوش کننده کشته نمی‌شوند چراکه هزینه داروهای فوق زیاد بوده و با وجود دریافت مبلغ از سوی شهردرای، پیمانکاران یاد شده از روشهای غیراخلاقی و غیربهداشتی برای معدوم سازی حیوانات استفاده می‌کنند.
یوسفی با بیان اینکه هیچ گونه نظارتی بر تعداد حیوانات معدوم شده به صورت مستمر وجود ندارد، افزود: آمار ارائه شده توسط پیمانکار جهت دریافت هزینه بیشتر دستکاری شده و آمار غیرواقعی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آمادگی تشکل «حامیان طبیعت آذر» برای جلوگیری از کشتار حیوانات بی گناه، افزود:ما آماده ایم بعد از جمع آوری سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر اقدام به واکسیناسیون و درمان بیماری‌های انگلی و جسمی آنها کنیم و طی عمل جراحی کاملاً علمی توسط دامپزشکان سگ‌های نر را وازکتومی یا عقیم سازی نماییم.
یوسفی اضافه کرد: این تشکل با تغذیه مناسب و انجام حمایت‌های لازم نه تنها امکان زندگی و مرگ به صورت طبیعی را برای این حیوانات فراهم می‌کند بلکه با جمع آوری و درمان حیوانات مانع انتقال بیماری‌ها به انسان از طریق این حیوانات شده و سطح شهر هم تمیز می‌شود.

وی افزود: انجام عمل عقیم سازی موجب می‌شود تا معضل سگ‌های بدون صاحب و انتقال بیماری در طی دو تا سه سال در سطح منطقه به طور کامل حل و فصل شده و تحت کنترل درآید.
رئیس هیئت مدیره این تشکل حامی حیوانات با انتقاد از آن دسته از افرادی که طرح عیقم سازی سگ‌های ولگرد را طرحی از قبل شکست خورده معرفی می‌کنند، آنان را افرادی با نظرات سطحی و فاقد تحلیل کارشناسی توصیف کرد و افزود: با وجودی که همه کارشناسان معتقدند به جای معدوم سازی حیوانات باید با روش‌های اصولی به عقیم سازی آن‌ها پرداخت اما متاسفانه جای این سئوال است که چرا مسئولان تبریز به چنین اقدامی دست نزده است.

وی ادامه داد: موضوع به اینجا ختم نمی‌شود زیرا اجساد سگ‌های ولگرد که با بیرحمانه ترین شکل ممکن کشتار می‌شوند به زباله گاه تبریز منتقل و به «کومورچایی» ریخته می‌شوند که می‌تواند فاجعه زیست محیطی دیگری را رقم زند.

یوسفی با یادآوری بخشنامه وزارت کشور در رابطه با کنترل حیوانات بی سرپرست، کشتار حیوانات سالم را بر اساس مفاد این بخشنامه فاقد وجاهت قانونی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرداری تبریز جمع آوری حیوانات بی سرپرست را به شرکت خصوصی واگذار کرده و آن شرکت در نقض صریح بخشنامه، حیوانات را به صورت غیراصولی و خشن جمع آوری و به طرز فجیع، غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی معدوم می‌کند لازم است به دلیل عدم صلاحیت، قرارداد با این پیمانکار لغو و طبق ماده 9 همان بخشنامه این امور به تشکل‌های مردمی و زیست محیطی واگذار گردد.

 

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر امید مرادی
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
0
0
تحقیقات به وضوح روش حذف فیزیکی یک موجود زنده جهت کنترل جمعیت آنرا بی نتیجه و در بسیاری موارد برهم زننده اکو سیستم می دانند، اما متاسفانه هنوز در کشور ما با استفاده از روشهای بدوی که در کمتر جایی میتوان مشابه آنرا دید حذف حیوان تنها راه کنترل جمعیت آن محسوب می شود و اراده ای جهت اجرای روشی صحیخCNVR که همان گرفتن حیوان،عقیم سازی،واکسیناسیون و رها سازی (Catch, Neuter,Vaccinate and Release) آن می باشد وجود ندارد.
امیدوارم مسئولین پاسخی قانع کننده برای این اتفاق داشته باشند.
دامپزشک بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی
|
-
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
0
متاسفانه هیچ کدام از کارهای ........ بر اساس اصول نیست
نهایت .........................
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
0
اول اینکه نه تنها مسسولین دامبزشکی راضی به این کار ها نیستند .مردم عادی هم بخصوص مردم با فرهنگ تبریز با ان سابقه دیرینه در مدنییت راضی به چنین رفتاری نمی باشند .اما اگر شرکت هایی قرار است چنین کارهایی را برای شهرداری انجام بدهد بایستی شرکت های دامبزشکی باشند نه اعوان و انصار شهردار و شهردارها .اینجاست که نقش کم رنگ نظام دامبزشکی استان و قدرت رایزنی انها در میان مسوولین شهر صفر است .همه می دانیم که کتاب veterinary pharmacology booth&mc doneld در فصل اخر خود مبحثی به نام اتانازیا دارد که این را دامبزشک با سواد تبریزی می داند نه کارگر شهرداری .اما چه کسی است که به شهردار تبریز بقبولاند که کسانی در این شهر هستند که می توانند به صورت اصولی و به دور از نظریه های قرطی و غربی و سوسول بازی جمعییت این سگ ها را کنترل نماید .من یکی حاضرم ....
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
. . . . تبریزی
سعید جلالی
|
-
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
با سلام و تحیت .
این مورد در مشهد هم در حال انجام است . متاسفانه سود جویی و پول پرستی باعث سوئ استفاده از ماموریتی شده است که دستگاههای دولتی مذکور مسئول آنند.ب ظلم به هر شکلی بد است اما ظلم به حیوانی که جز آفریننده اش پناهی ندارد زشتی خاصی دارد . این در حالی است که شاید با امکاناتی مثل استفاده از گازهای ارزان تولید مانند مونو اکسید کربن بتوان مرگ راحت ایجاد کرد .
در مشهد هم وضع وجیعی ایجاد کرده اند بماند که متاسفانه دزدیهای زیادی هم دارد صورت می گیرد . کار به جایی رسیده که سگ پرورش می دهند و آنرا می کشند و جنازه اش را تحویل می دهند تا پولی بگیرند .
علی - س
|
-
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم با عنوان علی - س / ضمن تشکر از بازدید و اظهار نظر شما / تیتر و تصاویر مربوط به خبرگزاری مهر است و بدون تصرف منتشر شده است. حکیم مهر

لطفاً مستندات دقیقی در خصوص نحوه قتل بی رحمانه این سگها ارائه نمایید. تصاویر منتشر شده همگی مربوط به لاشه حیوان پس از مرگ است و تصویری در مورد نحوه کشتار مشاهده نمی شود تا دلیلی بر تیتر غیر حرفه ای شما مبنی بر سگ‎کشی بی‎رحمانه باشد. لطفاً دقت بیشتر مبذول نمایید
رضا ترابی
|
-
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
همه جا صحبت از اینه که مردم فهیم تبریز نسبت به این کار منزجر شده و راضی نیستن...قطعا همینطوره چون هیچ انسانی توان تحمل این جنایت هارو نداره اما سوال اینجاست که اگه راضی نیستن پس چرا جلوشو نمی گیرن؟ خسته نشدن از بس فقط حرف زدن...؟ چرا ......... ؟ چرا هر سال این مشکل رو توی تبریز داریم؟ چرا هر سال قرارداد این شرکت .... تمدید میشه و مردم تبریز فقط شفاهی اعتراض می کنن؟
آشنا
|
-
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
بابا دلتون خوشه....مدیر کل عزیز و فرهیخته دامپزشکی آذربایجان شرقی، اقلا 3روز هفته رو توی جلسات تهران و ........ تشریف دارند، دیگه وقت رسیدگی به این کارهای بی اهمیتو ندارند. خداییش خجالت نمی کشین با این تیتر زدنتون؟؟؟؟
علی - س
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
جناب آقای دکتر لطفی زاده، اینکه فردی باسابقه و متخصص شما، هم در امر نشر خبر و هم در زمینه دامپزشکی خبری را بدون مستندات دقیق انتشار داده و مسئولیت را متوجه منبع دیگری نماید که به احتمال زیاد آگاهی چندانی از امر مربوطه ندارد، کاری غیر حرفه ای تلقی می گردد. در ضمن در تیتر همان خبرگزاری خبری از عبارت آزمونی برای مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی مشاهده نمی شود که باز خود شما به دلیل دامپزشک بودن زیر سوال می روید چون: همانطور مطلعید وظیفه بخش دولتی دامپزشکی شامل (سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن ادارت کل دامپزشکی استانها) و نیز بخش خصوصی دامپزشکی در مورد سگها، خدمت رسانی به سگهای صاحبدار است که در مورد بخش دولتی تمرکز بر روی سگهای دامداران و روستائیان و در مورد بخش خصوصی تمرکز بر روی سگهای خانگی و یا همان حیوانات خانگی است و هیچ گونه مسئولیتی در مورد سگهای بدون صاحب و ولگرد متوجه مجموعه دامپزشکی نمی باشد. اما اگر مسئله از بعد انسانیت مورد بحث قرار گیرد مسلماً مجموعه دامپزشکی از کشتار بی رحمانه هیچ حیوانی استقبال نمی کند و همیشه آماده همکاری با شرکتهای خصوصی مرتبط و نیز شهرداریها که متولی اصلی برخورد با سگهای ولگرد هستند، می باشد تا این حیوانات گرچه به عنوانی تهدیدی برای سلامت انسان به شمار می روند اما به صورت کاملاً انسانی معدوم شوند.
-*-*-*-*-*-*-*-
مجدداً یاد آور می شوم هیچ تصویر واضحی از نحوه کشتار این سگها که نشانه ای از بی رحمانه بودن آن باشد منشتر نشده و کلیه تصاویر حیوانات بدون جان را نشان می دهد و اگر هم کشتار بی رحمانه ای صورت گرفته و آزمونی در راه باشد این آزمون متوجه انجمنها و نهادهای حمایت از حقوق حیوانات است، نه مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی که با مشکل لاینحل و مهم کمبود نیروی انسانی متخصص جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای واگیر دام و طیور دست و پنجه نرم می کند.
دکتر محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم / از بازدید و احساس مسئولیت شما تشکر می کنم / خبرگزاری مهر جزء منابع رسمی نشر اخبار در کشور است و بنابر نشر مستند اخبار در این خبرگزاری است. مگر آنکه متوجه اشتباهی شوند و آنرا طی تکذیبیه یا اصلاحیه جبران نمایند که این مورد کمتر اتفاق افتاده است. لذا بازنشر آن در حکیم مهر مغایر اصول حرفه ای نیست. در مورد تیتر چون حضرتعالی به بخشی از تیتر با عنوان سگ کشی بی رحمانه در تبریز اشاره فرموده بودید عرض شد که این تیتر مربوط به خبرگزاری مهر بوده است. لیکن اینجانب عمیقاً معتقدم دامپزشکان در صف اول و خط مقدم دلسوزی برای حیوانات و احقاق حقوق آنها هستند و مدیرکل دامپزشکی یک استان که نقش استاندار در برابر رئیس جمهور را برای رئیس سازمان دامپزشکی دارد قطعاً از بعد حاکمیتی پیگیری این موضوع واجب و لازم است و امیدوارم ان شاء الله مدیرکل محترم دامپزشکی آذربایجان شرقی موضوع را پیگیری و از طریق روابط عمومی اداره کل بصورت شفاف نتیجه را به اطلاع همگان برسانند. این پیگیری از آنجایی باید انجام شود که نماینده سازمان دامپزشکی کشور یکی از افرادی است (از بعد حقوقی و نه لزوماً فرد حقیقی) که ذیل دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات ولگرد (بدون صاحب) وزارت کشور را امضاء نموده است.
آرمین
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
همکار ارجمند جناب آقای دکتر مرتضوی از تبریز در صورت امکان لطفآ منظورتان را از (به دور از نظریه های قرطی و غربی و سوسول بازی جمعییت این سگ ها را کنترل نماید) شرح دهید . با تشکر
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
sاینکه انها هیسترکتومی یا لاباراهیسترکتومی نماییم به این می گن غرب زدگی در شرایط ما این کارها امکان ندارد اما اتانازیا با داروی ارزان بهترین روش است
دکتر محمدیان
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
آقای دکتر مرتضوی احتمالا شما تازه کار و تازه فارغ التحصیل شده اید
خیلی از مطالب دامپزشکی در کتاب ها و حالت دانشگاهی هست و در عالم کاری علی الخصوص ادارات دامپزشکی کارایی ندارد
بنده در اداره کل دامپزشکی استان چنین افرادی با علم و از نظر سواد در درجه عالی باشد ندیدم شما سراغ دارید
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
دکتر محمدیان عزیز بنده 10 سال است که فراغ التحصیل هستم 13 سال است که به آن اذاره رفت و آمد می کنم .انسان های باسواد در میان کارمندان استان خیلی هستند .منتها باید رایزنی کزد کار را گرفت و به دست متخصصان داد .این کار مدیران نظام دامبزشکی است که متاسفانه هیچ مراوده ای با شهردار ها و مقامات استان ندارند نتوانسته اند ارتباط برقرار نمایند سرشان به کار خودشان بوده است .امتا این که بگوییم کارمندان استان کم سواد هستند این نا انصافی بزرگ است اما کم حوصله هستند بله .
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
0
0
آقای دکتر مرتضوی
از اینکه به پیام بنده پاسخ دادید نهایت تشکر را دارم
متاسفانه چند سالی است رابطه بازی ..... بیداد میکند و دنبال افراد تحصیل کرده و باسواد نیستند
سیستم حاکم بر این مکان امکان کار و تحقیق را از کارکنان رسمی و طرحی و قرار دادی گرفته
من شما را بجا نیاوردم شما کدام دانشگاه و کدوم ورودی بودید؟- دکتر مرتضوی
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
0
0
ورودی 72 دانشگاه ازاد تبریز
نظر شما
ادامه