کد خبر: ۷۴۹۷۷

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: تمام مراکز پرورش، تکثیر و تفریخ آبزیان استان باید نسبت به دریافت یا تمدید پروانه‌های بهداشتی دامپزشکی اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، «دکتر سیدمختار رجائی فر»، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد صبح روز 4 شنبه 14 تیرماه 1402 در جلسه کمیته ارزیابی و هماهنگی های بین بخشی مزارع آبزیان استان که با حضور نمایندگان شیلات، بیمه محصولات کشاورزی ، اتحادیه آبزی پروران استان و کارشناسان حوزه آبزیان ادارات دامپزشکی شهرستان های بویراحمد و دنا تشکیل گردید با اشاره به امکان بروز بیماری های ویروسی از جمله VHS ،IPN  و IHN که در زمره بیماری های ویروسی اخطار کردنی سازمان دامپزشکی کشور محسوب می شوند، اظهار کرد: عدم رعایت اصول قرنطینه‌ای و بهداشتی  و تامین تخم چشم زده غیرمجاز از مبادی غیرقانونی و غیرمجاز سایر استانها می‌تواند سبب ورود و گسترش این بیمار یها را در استان باعث شوند.

وی گفت: وجود اتحادیه قوی و منسجم، رعایت دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی، رعایت مسائل قرنطینه ای و بیوسکیوریتی و ... می تواند در تحقق و امنیت غذایی در حوزه صنعت آبزی پروری مثمر ثمر باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان از فعالیت تعداد 72 مزرعه غیرمجاز پرورش ماهیان سردآبی در استان انتقاد کرد و گفت: کمیته ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان جهادکشاورزی می تواند با تشکیل جلسات متعدد و دعوت از مسئولین دستگاه قضایی و دادستانی از فعالیت این نوع مراکز بدلیل  ریسک خطر پذیری فعالیت این نوع مراکز در بحث بیماری های ویروسی و اخطار کردنی آبزیان و همچنین حمایت از صنعت آبزی پروری حمایت و پشتیبانی نماید.

دکتر رجائی فر ضمن تاکید بر همکاری  آبزی پروران با حوزه دامپزشکی و شیلات و صدور و تمدید پروانه های بهداشتی دامپزشکی افزود: عدم ورود تخم چشم‌زده ماهی از مناطق آلوده به استان، یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های مهمی چون سپتی‌سمی خون‌ریزی ماهیان قزل‌آلا است.

وی با تاکید بر تقویت و حمایت مسئولین استانی از اتحادیه و تعاونی پرورش دهندگان ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وجود تشکل‌ها می‌تواند سبب تسهیل در امور پرورش‌دهندگان و افزایش کنترل و نظارت‌های مطلوب دامپزشکی و شیلات بر روند تولید در سال مهار تورم و رشد تولید شود.

 

نظر شما
ادامه