کد خبر: ۷۴۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران شهرستان خوی با انتقاد از واردات گوشت مرغ به کشور گفت: کشور ما از نظر تولید گوشت مرغ خودکفا است، ولی مکررا شاهد واردات در زمانهای حساس بازار هستیم.

علی محمد هادی نژاد افزود: واردات گوشت مرغ در زمانی که تولید داخل آماده عرضه به بازار است، باعث افت شدید قیمت مرغ و مقرون به صرفه نبودن تولید شده، به گونه ای که از تیرماه سال جاری، سه واحد تولیدی 45 هزار قطعه ای خود را غیر فعال کرده ام.

وی با اشاره به روند ثبت سفارش تصریح کرد: ثبت سفارش به صورت درست و منسجم انجام نمی پذیرد، به این معنی که بسیاری از واردکننده ها در ابتدا مرغ را تا مرز حمل می کنند، سپس در مرز (مرز بازرگان در مورد شهرستان خوی) با انواع ترفندها، شیوه ها و احیانا فشارها اقدام به اخذ مجوز ورود می کنند.

واردات قاچاق در شهرستان خوی اوج گرفته است

تولیدکننده نمونه کشوری با اشاره به قاچاق گوشت مرغ گفت: مدتهاست که در سطح شهر، ونها و کامیونتهای ترکیه ای به راحتی تردد می کنند که ماشینهای خود را پر از محصولات کشاورزی و پروتئینی ازجمله مرغ منجمد، تخم مرغ، زیتون، پنیر و ... کرده اند و این یعنی قاچاق.

هادی نژاد ادامه داد: علیرغم آگاهی همگان از قاچاق بودن این گوشتها، هیچ ارگانی در خوی، اقدام به جلوگیری از عرضه آن نمی کند.

وی افزود: اینگونه واردات در همین سطح اندک خلاصه می شود، چراکه ورود از مبادی غیر رسمی با وسایط نقلیه ذکر شده یا اسب و قاطر در مورد محصولات کشاورزی و پروتئینی، توجیه اقتصادی و منطقی ندارد.

وی تاکید کرد: باید اذعان کرد که محل اصلی واردات، همان مبادی رسمی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

هزینه تنظیم بازار رمضان گذشته تسویه نشده است

هادی نژاد در خصوص تنظیم بازار گوشت مرغ در ماه مبارک رمضان گذشته گفت: سال گذشته معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی طی فراخوانی، تولید مرغداران داخل را برای تنظیم بازار خریداری کرد، ولی تا به امروز هزینه آن را پرداخت نکرده است.

وی افزود: وزارت بازرگانی دلیل عدم پرداخت بدهی خود را کمبود بودجه اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: با این وجود چگونه از تولیدکننده انتظار می رود که به تولید خود ادامه دهد؟

توانایی استفاده از مرز رازی را نداریم

فعال بخش خصوصی به افتتاح مرز رازی بین خوی و ترکیه در سال جاری اشاره و تاکید کرد: مرز رازی پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات دارد، ولی در زمان حاضر به راهی برای واردات محصولات و همچنین البسه تبدیل شده است که مورد اخیر، یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی بیگانه به شمار می رود.

هادی نژاد ادامه داد: بازرگانان ترکیه ای با قدرت بازاریابی بالا محصولات خود را وارد کشور ما می کنند، ولی شهرستان ما که از مراکز بسیار مهم تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و سالم در کشور است، قادر به بازاریابی و صادرات نیست.

وی همچنین اظهار داشت: مشکل بازاریابی نه فقط در مورد صادر به خارج کشور بلکه در داخل نیز وجود دارد و ما مرغ تولیدی خود را نمی توانیم به صورت کشتار شده به شهرها یا استانهای همجوار صادر کنیم.

وی گفت: صادرات ما تنها به صورت فروش مرغ زنده به ارومیه و تبریز است که به دلیل جابجایی، 50 الی 70 تومان از قیمت هر کیلو مرغ زنده کاسته می شود.

تهران، ما را هم به بازی بگیرد

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران شهرستان خوی همچنین گفت: سالهاست که اصرار داریم، در میادین تهران به ما غرفه بدهند تا به معرفی محصول خود در پایتخت بپردازیم، ولی همیشه به دلایل نامعلوم با آن مخالفت شده است.

هادی نژاد افزود: واردات بی رویه عملا تولید داخل را نابود کرده و حیثیت و آبروی ما تولیدکنندگان در خطر است.

موضوع واردات بی رویه و کنترل نشده، هر ایرانی را به یاد دوران قاجار و قراردادها و امتیازات تجاری و گمرکی می اندازد که روس و انگلیس طی معاهدات مختلف از پادشاهان ایران می گرفتند و به واسطه آنها تعرفه ها و تسهیلات گمرکی را به نفع بهبود تراز تجاری خود تغییر می دادند. البته نکته اینجاست که در زمان قاجار، این وضعیت اعطای امتیازات گمرکی و تجاری در برخی موارد بحرانی به فتواهای کارساز روحانیت انجامید. امروز چند قدم با بحران فاصله داریم؟

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همشهری
|
-
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
0
0
پیشنهاد میشود یک نفر دکتر دامپزشک را مسئول قرنطینه در دامپزشکی اذربایجانغربی کنند تا به این نابسامانیها خاتمه داده شود مسئول فعلی قرنطینه ..... است که کارش کار دیگریست البته بسیار ادم خوبیست ولی وارد نیست
نظر شما
ادامه