کد خبر: ۷۴۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل محیط‌زیست سمنان با اشاره به ارسال نمونه‌های ژنتیکی از یوزپلنگ تلف‌شده براثر تصادف روز گذشته به مرکز تخصصی بانک اسپرم و ژنتیک کشور، درباره عدم ذخیره‌سازی اسپرم این حیوان توضیح داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر بهرامعلی ظاهری» اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های کارشناسان مرکز تخصصی بانک اسپرم بر روی لاشه این قربانی تصادف جاده‌ای، یوزپلنگ تلف‌شده در روز گذشته، نابالغ بوده و کمتر از 2 سال سن داشته است.

وی افزود: بر این اساس امکان تهیه و ذخیره‌سازی اسپرم ازاین‌گونه ارزشمند جانوری وجود ندارد، اما نمونه‌های ژنی این قلاده یوز، تهیه و به مراکز ذخیره‌سازی ژنی کشور ارسال‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان عنوان کرد: متأسفانه دم یوز نر تلف‌شده توسط راننده یا فرد دیگری بریده‌شده است.

پایش 24 ساعته محدوده تصادف جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی به مدت چند شبانه‌روز

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به امکان بازگشت "هلیا" مادر یوزپلنگ تلف‌شده در تصادف روز گذشته به اطراف محل تصادف از آغاز پایش شبانه‌روزی در این منطقه از شب گذشته خبر داد و افزود: در نخستین شب این پایش، با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، رئیس حراست و مسئولان شهرستانی و تمامی مأموران اجرایی محیط‌زیست شرق استان سمنان، عملیات گشت و کنترل این عوامل در کیلومتر 135 محور میامی- سبزوار در راستای پیشگیری از تکرار تصادف جاده‌ای این‌گونه ارزشمند جانوری انجام شد.

ظاهری با بیان اینکه یوز مادر ممکن است حتی 5 الی 6 روز پس از تصادف، به محل تصادف توله‌اش بازگردد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توله هلیا روز گذشته در جریان تصادف جاده‌ای تلف‌شده است؛ رصد یک‌هفته‌ای تیم اعزامی محیط‌زیست با هدف جلوگیری از وقوع حادثه برای ماده یوز تلف‌شده پیش‌بینی‌شده است.

وی عنوان کرد: البته مادر یوز تلف‌شده معمولاً پس از چند روز پرسه در حوالی این محل و ناامیدی از یافتن توله‌اش به زیستگاه خود برمی‌گردد.

به گزارش تسنیم، "هلیا" فرزند "هَرب" یکی از یوزهای زادآور منطقه توران است که سال گذشته و پس از رسیدن به سن زادآوری 2 توله به دنیا آورد که یکی از این توله‌ها در همین تصادف روز گذشته تلف شد.

ماده یوز هلیا به همراه 2 توله خود بارها در منطقه توران، مشاهده و از آن‌ها تصویربرداری شده بود.

سن این توله یوز بین 12 تا 14 ماه تخمین زده‌شده و در شُرُف مستقل شدن بوده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک آینده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
0
لعنت خدا بر کسانی که به عمد گونه های ارزشمند این مرز و بوم را شکار می کنند
انشالله بدترین پیامد ها و بیماری ها گریبان گیرشان شود
نظر شما
ادامه