کد خبر: ۷۴۸۶۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرزاد جامعی» افزود: اکثر شکایت‌هایی که در استان انجام می‌شود، مربوط به کلینیک‌های دام کوچک و به ندرت در سایر موارد است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان اردبیل معتقد است که دست و بال هیات‌های بدوی انتظامی باید مقداری بازتر باشد چرا که در آیین‌نامه‌ هیات‌های بدوی، صرفا نوع جریمه‌ها مطابق تخلفات انجام ‌شده بیان می‌شود، در حالی که اکثر شکایت‌ها در مورد مسائل مالی است: «معمولا انتظار شاکیان این است که خسارتی را که در مورد دام متحمل شده یا معادل مبلغ دام را دریافت کند. درصورتی که مجازات‌های ما صرفا در مورد دکتر دامپزشک صورت می‌گیرد نه در مورد خسارتی که باید برگردانده شود.»

«دکتر فرزاد جامعی» در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید: هیات‌های بدوی پتانسیل رسیدگی به وجه خسارات را نیز دارند، کمااینکه اکثر نماینده‌های دستگاه‌های قضایی حاضر در هیات بدوی، به‌عنوان قاضی دادگستری دارای مسئولیت هستند و در آنجا به راحتی می‌توانند حکم صادر کنند.

وی تصریح می‌کند: «اکثر دامپزشکان ما در بخش خصوصی، قوانین و ضوابط دامپزشکی را خوب نخواندند و نمی‌دانند که مثلا شرح وظایف آنها چیست و در چه مواردی امکان دارد کاری را انجام دهند که خلاف ضوابط باشد. در ظاهر شاید احساس کنند که کار قانونی انجام دادند اما وقتی این کار در قالب قانونی انجام می‌گیرد، می‌بینیم که تخلفی صورت گرفته است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، هیات بدوی انتظامی شورای نظام دامپزشکی استان شامل چه کسانی هستند؟

هیات بدوی انتظامی شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل طبق دستورالعمل شامل رئیس شورای نظام به‌عنوان رئیس هیات، نماینده دادگستری به‌عنوان قاضی هیات، مدیرکل دامپزشکی استان به‌عنوان عضو، یک نفر برای بررسی و گزارش شکایات و همچنین دبیر جلسه هستند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از شکایاتی که از دامپزشکان و از مراکز دامپزشکی شامل کلینیک، داروخانه، بیمارستان و... در هیات بدوی انتظامی شورای نظام دامپزشکی استان‌ها مطرح می‌شود، چیست؟

در ابتدا لازم است عرض کنم که بنده از سایر استان‌ها خبری ندارم اما تعداد شکایت‌های انجام شده در استان اردبیل خیلی کم است. با این حال اکثر شکایت‌هایی که در استان انجام می‌شود، مربوط به کلینیک‌های دام کوچک و به ندرت در سایر موارد است. هیات بدوی استان تا کنون پرونده‌های زیادی را مورد بررسی قرار نداده، اما آنهایی هم که می‌آیند، قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرند و بیشتر آنها از کلینیک‌های دام کوچک شکایت دارند. چون احساس می‌کنند که دام کوچک آنها به دلیل قصور درمانی از بین رفته است. موارد جزئی دیگر نیز در مورد قصور مسئولین فنی است که آن هم از طریق اداره دامپزشکی یا شبکه‌های دامپزشکی واقع در شهرستان‌ها شکایت می‌شود.

حکیم مهر: از نظر شما نقاط ضعف قوانین در حوزه هیات بدوی انتظامی چیست؟

شاید نتوان گفت که قوانین نقطه ضعف دارند، اما به نظر من یک مقدار باید دست و بال هیات‌های بدوی انتظامی را بازتر کنند. چون در آیین‌نامه‌ای که برای هیات‌های بدوی نوشته شده، صرفا نوع جریمه‌ها مطابق تخلفات انجام ‌شده بیان می‌شود که محدود و مربوط به صنف است. در حالی که اکثر شکایت‌های ما در مورد مسائل مالی است. مثلا فلان شخص این مقدار پول گرفته و هیچ کاری نکرده است. انتظار آن فرد این است که مثلا در مقابل آن شکایت، وجهی را دریافت یا خسارتی را که در مورد دام متحمل شده یا معادل مبلغ دام را دریافت کند. درصورتی که در موارد شکایت، ما در هیات بدوی فرد شاکی را کاملا توجیه می‌کنیم که اولا این شکایتی که شما می‌کنید، یک شکایت صنفی است و مجازات‌های ما هم در مورد دکتر دامپزشک صورت می‌گیرد، نه در مورد خسارتی که باید برگردانده شود. لذا اگر فرد شاکی به دنبال خسارت است، باید این مساله را از مراجع قضایی دنبال کند و در آنجا وجه را مطالبه کند.

به نظر من در اینجا یک جایگاه خالی و نوعی خلاء در هیات‌های بدوی انتظامی احساس می‌شود، چون هیات بدوی پتانسیل رسیدگی به وجه خسارات را نیز دارد. کمااینکه اکثر نماینده‌های دستگاه‌های قضایی حاضر در هیات بدوی، به‌عنوان قاضی دادگستری دارای مسئولیت هستند و در آنجا به راحتی می‌توانند حکم صادر کنند.

در واقع بر اساس شواهد، قرائن و مدارکی که ما از هر دو طرف شاکی و متشاکی می‌گیریم، به راحتی می‌توان در جهت تسریع و جلوگیری از تحمیل پرونده و بوروکراسی اداری به دستگاه قضایی، در آنجا خودمان در مورد صنف تصمیم بگیریم. لذا نوعی جای خالی در قوانین احساس می‌شود و شاید در آینده همان دست اندرکاران و کسانی که قوانین هیات بدوی را می‌نویسند، خودشان به همین نتیجه برسند. لذا امیدوارم که در آینده شاهد این موضوع باشیم که دست و بال هیات‌های بدوی انتظامی را بیشتر باز کنند تا مردم راحت‌تر بتوانند شکایت‌های خود را انجام دهند.

حکیم مهر: اما گاهی نیز پیش می‌آید که فرد شاکی به جای هیات بدوی، مستقیما به دادگاه‌های عمومی‌ می‌رود و در آنجا از دامپزشک شکایت می‌کند و گاهی منجر به صدور حکم هم می‌شود. آیا راهکاری اندیشیده شده در مورد اینکه دامپزشک مجبور نشود در این حوزه پاسخ‌گو شود یا حتما الزام دارد که برود؟

تقریبا دو سال پیش با جلسه‌ای که با مراجع قضایی و دادستان محترم برگزار کردیم، در مورد معرفی و شرح وظایف نظام دامپزشکی، تعامل بسیار خوبی با دادستانی و دستگاه‌های قضایی داشتیم. در آنجا شرح وظایف هیات بدوی را برای آنها تشریح کردیم، توضیح دادیم، مکاتبه کردیم و کتبا هم اعلام کردیم که خوشبختانه توجه بیشتری به این قضیه شد. در نهایت از طرف دادستان محترم اردبیل به تمام شعبات قضایی نامه نوشته شد که هرگونه شکایت درخصوص مسائل دامپزشکی و صنف دامپزشکی صورت گیرد، حتما به هیات‌های بدوی ارجاع داده شود. یعنی در واقع ما مشکل را در استان حل کرده‌ایم.

حکیم مهر:‌ اساسا دامپزشکان چه مواردی را باید رعایت کنند تا درگیر شکایات نشوند؟

من خودم دامپزشک هستم و با توجه به اینکه در بخش اداری فعالیت می‌کنم، در مورد قوانین و ضوابط دامپزشکی اطلاعات کافی دارم اما اکثر دامپزشکان ما که در بخش خصوصی تشریف دارند، قوانین و ضوابط دامپزشکی را خوب نخواندند و نمی‌دانند که مثلا شرح وظایف آنها چیست و در چه مواردی امکان دارد کاری را انجام دهند که خلاف ضوابط باشد. در ظاهر شاید احساس کنند که کار قانونی انجام دادند اما وقتی این کار در قالب قانونی انجام می‌گیرد، می‌بینیم که تخلفی صورت گرفته است. لذا عدم آشنایی و عدم آگاهی از اطلاعات و قوانین دامپزشکی یکی از مشکلات ما دامپزشکان است که همیشه گریبانگیر ماست.

حکیم مهر: ‌برخی افراد با هربه ایجاد سروصدا و شکایت به سمت اخاذی می‌روند که گاهی منجربه صدور حکم هم می‌شود. چطور می‌شود از این مساله پیشگیری کرد؟

اگرچه این مساله تا کنون در استان اردبیل پیش نیامده اما از گوشه و کنار در مورد آن می‌شنویم و امکان آن هم وجود دارد. قانون‌گذار در هیات بدوی، قسمتی را مشخص کرده که وظیفه آن برعهده محقق است. یک از مواردی که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد این است که برای محقق‌ها کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برگزار شود تا بدانند که چه چیزی را و چگونه باید تحقیق کنند تا دچار این قبیل ظاهرسازی‌های برخی افراد نشوند. البته ما در استان سعی کردیم که محققین را از بین افرادی انتخاب کنیم که به قوانین و به ضوابطی که در بخش خصوصی هست، مسلط باشند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از شما تشکر می‌کنم و برای شما آرزوی توفیق دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
1
3
گاهی قانون نیست و یا کامل نیست .‌مثلا مرغداری تخمگذاری با تلفات روبرو است. انتی بیوتیک غیر مجازی درمان آن است . تجویز نکنی تلفات ادامه می یابد . قانونی حمایتی در این موارد وجود ندارد
.تجویز کنی تخم مرغ ها حاوی باقیمانده داروی غیر مجاز می شوند . مصرف شود فاجعه و مصرف نشود و معدوم شود هیچ قانون حمایتی وجود ندارد .
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
2
0
و برخی از صاحبان دام هم خبر ندارند که فالت دکتر بوده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
4
متاسفانه رسیدگی به شکایت به شدت سلیقه ای و بعضا مغرضانه است!! که در مراجع قضایی اوضاع وخیم تر است پرونده رو جهت تحقیق دامپزشکی به مهندس کشاورزی ارجاع می دهند اونهم هر چی دلش خواست می نویسه چون سر در نمیاره! به اندازه خود حیوان باید هزینه کنی و کارشناس سه نفره و پنج نفره و... روند پرونده رو اصلاح کنند!! حتی خود هیأت بدوی که نسبتا بهتر است باز بشدت سلیقه ای رفتار می کنند مورد داشتیم دامپزشک رو بدلیل تجویز nsaid در حیوان آبستن به عنوان تب بر بدلیل سقط جنین محکوم کرده بودند که معلوم هم نکرده بودند عامل سقط تب حیوان بوده یا داروی nsaid!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
باید نظام دامپزشکی کشور با رییس قوه ی قضاییه مکاتبه کند تا شاکیان یا به نظام دامپزشکی و هیات بدوی مراجعه کنند یا حداقل اگر قرار است در دادگاه رسیدگی شود کارشناس تعیین شده حتما دکتر دامپزشک باشد نه مهندس دامپرور
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
خودتان بهتر می دونید که قوه قضائیه به حرف نظام دامپزشکی تره هم خورد نمیکنه!!
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
متاسفانه در اکثر مواقع کارشناس تامین دلیل از مهندسین دامپرور هستند و چون از علم کافی برای کارشناسی مسائل تخصصی دامپزشکی برخوردار نیستند با نظرات اشتباهشان دامپزشکان زحمتکش را به دردسر می اندازند.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
حالا چون برامون تره هم خورد نمیکنن ما هم نباید نامه نگاری کنیم؟ حداقل کاری که رییس سازمان نظام دامپزشکی میتواند انجام دهد همین نامه نگاری هاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
1
متاسفانه در همین حد هم باز بودن دست برای برخی روسای نظام استانها زیاد هست. متاسفانه در استان .............. رییس نظام از همین مقدار قدرتی هم که در اختیار دارد در راستای منافع خود هر طور که بخواهد سواستفاده میکند و حکم صادر میکند و در واقع هم قاضی و هم سایر اعضای هیات بدوی را تحت کنترل خود گرفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
2
نخوندم. فقط تیتر رو خوندم.
شبکه‌ دامپزشکی اینجا هر ماه از من فایل ترموگراف یخچال ام رو میخاد. منم یکی از اقوامم در یک استان دیگه تو سرد خونه کار میکنه. هر ماه لطف میکنه فایلش رو واسم می‌فرسته منم میدم شبکه.

عرض ام اینکه شبکه اگه واقعا میخاد یخچال بنده رو کنترل کنه که خودش باید یک ترموگراف پلمپ بیاره بزاره و آخر ماه هم بیاد استخراجش کنه. نه اینکه من ترموگراف بزارم که آیا یخچال و دستگاه ذخیره برق ام کار میکنه یا نه.

مورد بالا صرفا یک مثال بوده که ما ایرانیان قوانین رو خوب بلدیم اما بخش دولتی قوانین رو نمیدونه چطور باید اجرا کنه بله عزیزانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
جالبه نظارت یخچال واکسن دامپزشک در حد استانداردهای سوئیس....درامد مرکز واکسیناسیون در حد سودان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
2
جناب دکتر چرا وقتی داروخانه ها هر ماه کلیه نسخه های بنده رو تحویل شبکه میدند و هر ماه خودم کلیه واکسن های که آوردم و میزان مصرف ام رو در سامانه ثبت میکنم باید یک روز رو هم تعطیل کنم و برم گزارش کاغذی تحویل شبکه بدم.
بنده اصلا از مراجعه به بخش دولتی متنفر شدم. چون وقتی مراجعه میکنم حتی در شان یک همکار که تعارف یک صندلی برای نشستن باشه هم با ما برخورد نمیشه.


در خصوص خسارات دامپزشکی اکثر ما بیمه مسولیت حرفه ای هستیم.

اگر دامدار هزار نوع خاله و عمه و اقوام و تکنسین درمانی نکرده و صرفا تحت نظر دکتر دامپزشک بوده میتونیم پاسخگو باشیم
ناهیدهادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
1
باسلام
امسال مالیات های سنگین برای شاغلین بخش خصوصی در حوزه کلنسین ها اعمال شد واز کسی صدایی در نیومد خرج در رفته برای من بعد از ۳۰ سال کار ماهی ۲۸ ملیون سود بوده که ۳۷ ملیون امسال بر آن مالیات بستند وبعد از مراجعه گفتند که پت شاپ را هم به اندازه درمان مالیات گرفتیم که باید جدا سازی کنی رفتم سراغ جواز دیدم یک هفت خوان در جلو هست که بایستی کلی از اشتباهات ادرات دولتی را تصحیح کنم مثل کد پستی که به آدرس نمیخوره وبه دنبال آن کد رهگیری و.... آیا واقعا درآمد ۲۸ ملیون درماه برای یک دکتر با سابقه ۳۰ سال زیاد است که شامل مالیات بشود این حرفه باید بخشودگی مالیاتی داشته باشد در شهر کوچکی که من کار میکنم اکثرا گوسفند دار وپرندگان خونگی وزینتی دارند و کارگرند چطور به طبقه ضعیف فشار بیارم که غیر ممکن است زندگی خودم را چه کنم این عدالت نیست رسیدگی اعتراضی به اداره مالیات هم که فایده ایی نداره واخرش بدهکار میشی وجریمت میکنند
مهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
3
1
جناب آقای دکتر جامعی نعمت بزرگی برای دامپزشکی اردبیل هستن هم کار کشته هم دلسوز برای همکار .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
0
0
سلام در نظام دامپزشکی استان فقط به تخلف باید رسیدگی گردد وهمین حالت هم است رسیدگی به جرم در حیطه دستگاه قضایی است یعنی دادسرای عمومی وانقلاب است وتازه طبق قانون اگر قاضی رسیدگی کننده در نظام دید مورد جرء جرایم است باید به دادسرا ارجاع دهد تا رسیدگی گردد در مورد تخفات حوزه دامپزشکی مجازات انان بسیار اولیه ومتناسب با تخلف نیست وهیچ باز دارنده هم نیست چرا این همه وقت وسرمایه صرف وقانون وضع شود بی حاصل بگین دامپزشکان ازادند هر کاری دوست دارند انجام دهند البته کار کلینسینها سخت است وخیلی از انان درستکار وخیلیها هم تخلف انجام می دهند درقانون نظام هم مرز بندی بین تخلف وجرم وجود ندارد خیلی کارها تخلف است ولی بین جرم وتخلف مجازات تعیین نشده است وباید اصلاح شود.
نظر شما
ادامه