کد خبر: ۷۴۸۴۲

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: پرداخت غرامت به دامداران یکی از راه های کنترل بیماری تب مالت در میان جمعیت دامی این استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» اظهار کرد: در گذشته بابت حذف دام مبتلا به بیماری تب مالت به دامدار غرامت پرداخت می شد اما با حذف این اعتبار از دامپزشکی، پرداخت غرامت از سوی این دستگاه نیز متوقف شد.

وی گفت: از سوی دیگر دامدار باید دام خود را بیمه اجباری می کرد که در صورت مشاهده این بیماری و حذف آن، غرامت مذکور از سوی بیمه به دامدار پرداخت می شد.

دکتر رمضانی افزود: برای بیمه کردن دام، ۵۰ درصد هزینه از سوی بیمه و ۵۰ درصد نیز از سوی دامدار پرداخت می شود اما دامدار راغب به پرداخت این هزینه نیست و دامپزشکی با چالش جدی برای حذف دام های مبتلا به بیماری تب مالت مواجه است.

وی تصریح کرد: تب مالت بیماری تک میزبانه است و از دام آلوده به انسان منتقل می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام یکی از مهمترین راه های پیشگیری از بروز این بیماری است، گفت: اما از آنجاییکه ساختار دامداری در این استان سنتی و عشایری است ۱۹ تا ۲۱ درصد از جمعیت دامی شامل بره ها واکسینه نمی شوند.

افزایش بیماری تب مالت میان جمعیت دامی خراسان شمالی

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، از افزایش بیماری تب مالت میان جمعیت دامی این استان خبر داد.

دکتر حسن قاسمی فرد اظهار کرد: شیوع بین گله ای بیماری تب مالت (بروسلوز) در این استان در سال ۹۴و ۹۵، ۲۴.۸ درصد بوده است.

وی گفت: از سوی دیگر شیوع این بیماری در داخل گله نیز ۴.۵ درصد بوده است.

دکتر قاسمی فرد افزود: اما با بررسی های صورت گرفته در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته و نیمه نخست فروردین امسال، شیوع بین گله ای این بیماری از ۲۴.۸ به ۳۷.۶درصد رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن شیوع داخل گله ای نیز از ۴.۵ درصد به ۶.۷ درصد رسیده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته یکی از دلایل اصلی این امر افزایش کیفیت تست های گرفته شده نیز می باشد.

وی تاکید کرد: هدف از پایش، بیماری یابی و واکسیناسیون علیه این بیماری، کاهش بروز تب مالت در میان جمعیت انسان است.

 

نظر شما
ادامه