کد خبر: ۷۴۸۳۷
تعداد نظرات: ۶۴ نظر
ترسم که به مقصد نرسی اعرابی:
بعضا مشاهده می‌شود که با تلف شدن دامی بعد از تزریق واکسن تب برفکی، فورا چند فرم دستی در مواردی هم ناقص تکمیل می‌شود و از سازنده واکسن تقاضای غرامت می‌گردد ...

ترسم که به مقصد نرسی اعرابی:

نگاهی به احتمال شوک‌ ناشی از واکسن تب برفکی و ‌تقاضای خسارت

دکتر وحید عطارد

آنچه مرا به ‌نگارش این نوشته وامیدارد، نگاهی است که نه از روی علم بلکه صرفاً برای سر باز زدن از مسئولیتی است که بر عهده متولیان بهداشت دام است و از راه تصمیمات انحرافی سعی به انداختن گناه به گردن تولیدکنندگان واکسن تب برفکی این کشور و پرداخت خسارت توسط تولیدکنندگان دارد که به این ترتیب گناه نکرده را به گردن گیرند. مگر کمی علمی فکر کردن و بر پایه دانش و آگاهی تصمیم گرفتن چه لگدی به کسی میزند که حتی اجازه کمی جستجو را نیز در سازوکار مجانی اینترنت به خود نمیدهیم و موضوع را پیگیری نمیکنیم؟

این  سوالی است که جوابش را نمییابم … آخر تصمیمگیری بر اساس اعتقادات شخصی و متعصبانه به بهانه حمایت مثلا از دامدار چرا باید دیگران را مقصر جلوه داد؟ شکی نیست برای داشتن تولید مطلوب باکیفیت و افزایش تولید نیاز مبرمی به حمایت از تولیدکننده  و به خصوص دامداران که نقش اساسی در زندگی مردم ‌دارند، می باشد اما تولیدکننده فقط دامدار نیست؛ واکسن ساز نیز نقش اساسی در تولید دارد. واکسنها با جلوگیری از بیماری باعث بقای موجودات زنده و‌ تکثیر آنها نمیشوند و بدین ترتیب افزایش تولید را سبب میگردند. بگذارید موضوع را موشکافانه بررسی کنیم. 

ابتدا به سندی از سازمان جهانی بهداشت دام اشاره میکنم که: تمامی اسناد مربوط به سلامت دام و‌ یا تلفات و هر نوع سند مرتبطی با موضوعات دامپزشکی میباید به امضا و‌ مهر مرجع صالح (competent authority) رسیده باشد. منظور از مرجع صالح، فردی است که دارای صلاحیت علمی و سازمانی او ثابت شده است و دارای حق قانونی برای صدور گواهی و اسناد است که این اسناد باید با شواهد و‌ مستندات و دادههای علمی و‌فنی مطابقت نماید. بعه بارت دیگر هر فردی چه در سمت دکتر دامپزشک و یا مسئول اداره و یا تکنسین دارای چنین وجاهتی نخواهد بود. (Chapter 3.1 . Quality of competent authority). 

مقصود از بیان این موضوع آن است که یادآوری شود برای تصمیم در مورد هر موضوع مرتبط به سلامت دام، نیاز به معیارهای خاصی است که بتواند آن موضوع را تایید یا رد ‌نماید و‌ صرفا تکمیل چند برگ فرم دلیل بر وجود و یا عدم وجود فرایند سلامتی نخواهد بود. 

بد‌ نیست نگاهی اجمالی به موضوع بکنیم؛ آنچه که به نام شوک و یا به عبارت دقیقتر شوک آنافیلاکتیک ناشی از تزریق مادهای بیولوژیک به بدن دام خوانده میشود، واکنشی است ایمنی و‌ عبارت است از: واکنشی آلرژیک که با طوفان ایمنی همراه میگردد و مقدار زیادی مواد التهابی را در خون رها میسازد و ‌میتواند به فوریت منجر به مرگ شود. بعضا ممکن است علایم بالینی خاصی مشاهده نشود اما ترشحات کف آلود از دهان و لرزش می تواند از علایم ظاهری آن باشد. معمولا متعاقب شوکهای ناگهانی در صورت عدم درمان مناسب، دام ممکن است تلف گردد که در اینصورت با انجام کالبدگشایی امکان تشخیص شوک آنافیلاکسی میسر است که به دلیل کاهش شدید فشار خون نبض ضعیف می گردد و‌ به دلیل عدم گردش خون، مقادیر زیادی مایع درون ریهها جمع میشود و تغییرات آماسی در دیواره نای و ورم اینترستیشیال ریهها بخوبی مشخص است و علت اصلی مرگ به دلیل هیپوکسی و عدم تنفس خواهد بود. به دلیل کاهش فشار خون و به دلیل ترشحات، مسدود شدن راههای تنفسی اتفاق میافتد و کاملا هویداست، در صورتیکه امکان دیده شدن هیچ کدام از علایم وجود نداشته باشد، با نمونه گیری از نای و ریهها برای آزمایشات آسیبی بافتی تشخیص قطعی امکانپذیر خواهد بود. 

دلایل ایجاد شوک آنلافیلاکتیک ناشی از تزریق واکسن تب برفکی متعدد هستند به شرح زیر:

1- عدم تولید علمی واکسن

2- عدم رعایت زنجیره سرد در حین حمل و نقل و عدم ذخیره  مطلوب واکسن

3- عدم تحمل دام به دلیل شرایط نگهداری ضعیف دام

4- انجام واکسیناسیون بیکیفیت

5- درمان قبل از واکسیناسیون دام با بعضی داروهای سیستماتیک

6- استفاده از هیدروکسی متیل سلولوز و ترکیبات آن در جیره غذایی دامها

برای اثبات اینکه کدامیک از موارد فوق علت اصلی شوک بودهاند، لازم است تک تک موارد بالا مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص شود کدامیک مسئول ایجاد شوک بوده و سایر موارد رد شوند.

حال باید توجه کرد که اعلام شوک ناشی از هر کدام از موارد بالا چقدر میتواند پر زحمت و با سختیهای زیادی همراه باشد.

از طرف دیگر بعضا مشاهده میشود که با تلف شدن دامی بعد از تزریق واکسن تب برفکی، فورا چند فرم دستی در مواردی هم ناقص تکمیل میشود و از سازنده واکسن تقاضای غرامت میگردد.

در این مورد چند نکته ضروری است یادآوری گردد:

1- تشخیص اینکه شوک حادث شده است، در ید توانایی همه کس نیست و شخص باید دارای صلاحیت علمی تشخیص را داشته باشد.

2- تشخیص باید همراه با مستندات علمی و آزمایشگاهی باشد.

3- مستندات علمی عبارتند از تکمیل فرمها، همراه با اعلام نشانههای بالینی و ‌کالبدگشایی منطبق با شوک، تصویر واضح از ضایعات پاتولوژیک، چگونگی تغذیه دام، وضعیت بهداشتی و سلامتی دامداری و دامها، سابقه دریافت درمان و یا واکسیناسیونهای قبلی، انجام واکسیناسیون طبق استاندارهای علمی از انجا که واکسیناسیون اقدامی بیولوژیک و علمی است و نیازمند دقت لازم است (عدم تزریق در رگ، تزریق بهداشتی، عدم‌تزریق در عقدههای لنفاوی، تزریق در محل مناسب و...) و در صورت نیاز برداشت نمونههای آزمایشگاهی برای تایید تشخیص.

4- درمان شوک بسیار ساده است و در قریب به اکثر موارد اگر درمان صحیح انجام شود، دام تلف نخواهد شد مگر آنکه تلف شدن ناشی از شوک نباشد (منظور از درمان صحیح استفاده از اپینفرین «آدرنالین» در وهله نخست و در صورت نیاز به ادامه درمان استفاده از کورتون و آنتیهیستامین خواهد بود). عدم درمان صحیح نتیجهبخش نخواهد بود.

از همه اینها که بگذریم و فرض را بر این بگذاریم که شوک به دلیل تزریق واکسن تب برفکی بوده است. نخست این سؤال مطرح میشود که کدامیک از داروها و مواد بیولوژیک هستند که در صورت استفاده خطر شوک در آنها صفر است و آیا به دلیل خطر شوک در معدودی انگشتشمار، آیا استفاده از واکسن منتفی است و اینکه واکسنی که مورد استفاده قرار میگیرد مورد تایید مرجع استفاده کننده که همانا سازمان بهداشتی است قرار دارد که در غیر اینصورت استفاده نمیگردید و اگر مشکلی هم ایجاد شود، بر عهده سازمان تاییدکننده است که جوبگوی آن باشد که این مهم در تبصره 2 ماده 11 بند (ز) آیین نامه اجرایی قانون سازمان دامپزشکی کشور به صراحت آورده شده است.

واکسیناسیون اقدامی است بهداشتی در جهت پیشگیری و کنترل از بیماریها و مشخصا میتواند به دلایلی که آورده شد و خارج از توان و دسترسی افراد است، می تواند منجر به شوک گردد که این تعداد در مقیاس استفاده میلیونی از واکسن بسیار بسیار معدود و قابل توجه نیست و اگر هم نیاز به توجهی داشته باشد، مسئولیت آن مستقیما متوجه دستگاه استفاده کننده خواهد بود. نگاهی به استفاده از واکسن کرونا که اخیرا توجه تمامی آحاد اجتماع جهانی را به خود جلب نمود موید شوک و تلفات انسانی ناشی از تزریق واکسن می باشد و در این ارتباط  نه شرکتهای سازنده را مجبور به پرداخت خسارت نمودند و نه کسی مقصر آن قلمداد شد که حمایت از سلامت عموم در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

خدایش بیامرزد «الکساندر فلمینگ» کاشف آنتیبیوتیک پنیسیلین را که جان بسیاری از انسانها را از مرگ حتمی نجات داد و تحویل شگرفی در علم پزشکی ایجاد نمود و بر طول عمر انسانها افزود و از مرگ موالید جلوگیری کرد، البته شوک ناشی از تزریق پنیسیلین متاسفانه جان تعدادی را نیز گرفته است. باید هزاران بار خداوند را البته شکر نمود که فلمینگ در کشور عزیزمان این کشف را نکرد وگرنه به دلیل شوک ناشی از تزریق، دهها بار به مرگ محکوم میشد و خسارات فراوانی را نیز باید میپرداخت؛ و این است حکایت تفکر و اندیشه غیرعلمی صاحبان بهداشت انسان و دام. 

و چرا عنوان «ترسم که به مقصد نرسی اعرابی» انتخاب شده است، بیانگر آن است که این روش برخورد با بیماری و تولیدکنندگان، قطعا به کنترل و ریشه کنی بیماری نخواهد رسید و باعث دلسردی تولیدکنندگان خواهد شد و نهایتا موضوع بیماری در مناقشه بین تولیدکنندگان و دامداران و سازمان بهداشتی همچنان ادامه خواهد یافت. راه اصولی و برخورد با چنین مواردی در صورت وقوع اگر مقرر به عدم توجه به یافته های علمی باشد و صرفا ادعا گردد که هیچکس قادر به تایید آن نخواهد بود و صرفا کمک به دامدار مدنظر است، همچنان که در قبل هم وجود داشت استفاده از صندوق کمک به خسارتدیدگان است که باعث اعتماد دامداران و همگان به تولیدکنندگان و سازمان بهداشتی تاییدکننده ماده بیولوژیک خواهد شد. والسلام

 

انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
محمد باقر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
28
با سلام خدمت همکار گذشته و دوست همیشگی دکتر عطارد عزیز :
مقاله خوبی بود و حقیر استفاده کردم لیکن سئوالی که ذهنم را مشغول کرده این است که آیا موضع علم و دانش می تواند تابعی از سمت ، پست و وضعیت اشتغال باشد ؟؟؟
چرا زمانی که در سیستم دولتی هستیم از موضع علمی و کارشناسی همه چیز را به گردن بخش خصوصی می اندازیم ؟؟؟!!! و زمانی که در بخش خصوصی فعلیت می کنیم باز از موضع علمی همه چیز را به گردن بخش دولتی می نهیم ؟؟؟!!!
یک جای کار ایراد دارد دوست عزیزم!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
احسنت
وحید عطارد
| United States of America |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
با سلام و عرض ارادت : باید بگویم حداقل اینجانب جانب هیچکدام را نکرفته ام ..
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
جالبه واکسن ....... بسیار بندرت موجب شوک در دام می شود ولی .......... از هر 50 رأس ، یک رأس دچار شوک می شوند ....................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
احسنت بر محمد باقر عزیز
جیمز بی دین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
3
10
.................. این مطلب کاملا درسته ولی دامی که بعد از تزریق واکسن دچار شوک شده اگر همه ان شش مورد بالا بجز مورد اول باعث شوک شده باشه باز هم مقصر واکسن هست چرا که دام بیچاره داشت به زندگی خودش ادامه میداد واکسن باعث شد بمیره ...
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
سلام : و بدین ترتیب واکسن را نباید تزریق کرد.
جیمز بی دین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
خیر دکتر جان باید تزریق کرد اگر شوک داد باید خسارت پرداخت گردد وگرنه از پرداخت خسارت طفره رفتن کاری ندارد و نیاز به مقاله ندارد کافی است بنویسید عدم مدیریت صحیح در دامداری و مشکلات تغذیه ای و مدیریتی
وحید عطارد
| United States of America |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
من هم معتقدم خسارت باید پرداخت شود اما متعاقب تایید فنی موضوع و پرداخت توسط سازمان تایید کننده . این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و قبلا هم از طریق صندوق کمک‌ به خسارت دیدگان پرداخت میگردید . لطفا دقیق تر مطلب را مد‌نظر قرار دهید .
علیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
آقای دکتر عطارد ، اتفاقا سازمان اشتباه کرده که تأیید تلفات دام ناشی از شوک را قبول کرده و اصلا صلاحیت این کار را ندارد، صلاحیت این کار بعهده نماینده های پخش استانی است تا مستقیما با دامدار مواجه بشوند و اون زمان فرمایشات و نظارت کارشناسی خود را ارائه کنندتا دامدار نظر کارشناسی رو نشانشان بدهد تا نیازی به درگیری ادارات به دلیل کیفیت پایین واکسنهای داخلی که اتفاقا بنام دانش بنیان هم تولید می شود! ، پاسخگو نباشند.
دکتر نیکخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
1
5
پس چرا یک بار ندیدیم واکسن ........ شوک بدهد !!!
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
سلام : گزلرش دفتر بهداشت و‌مبارزه با بیماریهای دامی سازمان در مورد شوک موجود است ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
در عنوان مطلب نوشته ای تقاضای خسارت، من به جنابعالی میگویم تقاضا لازم نیست . موظف هستید خسارت را پرداخت کنید. اینگونه با مردم رفتار نکنید . اگر روزی تصمیم بگیریم از شما واکسن نخریم که آن روز دور هم نیست باید .................................... نوشته های شما تحقیر سازمان و کارشناسان سازمان و صد البته دامداران است که امروزه دهها مشاور دارند .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
این مقاله است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
6
آقای عطارد عزیز
واکسن .......... را میبری میزنی به دام یک دامدار زحمت کش ،و بعد دام او در اثر عوارض شوک میمیرد. در قرار داد واکسن فروش هم آمده که اگر واکسنش شوک داد باید خسارت بدهد. میلیاردها تومان پول باد آورده از یک فروش یک واکسن الکی به جیب واکسن فروش رفته حالا بخواهد مطابق تعهدات قراردادش به دامدار خسارت بدهد . جنابعالی واکسن فروش را ترغیب میکنی که پول بیخود به دامدار نده.
غافل از اینکه کسانی در سازمان دامپزشکی هستند که موظف به احقاق حق دامدار هستند.
...............
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
با سلام و ارادات : اینکه میلیارد تومان به جیب تولیدکننده میرود ، بنده خبر ندارم و‌ سهمی هم از ان نمیبرم .. اما اینکه شوک ایجاد شده چیست و قرارداد پرداخت امضا گردیده . باید موارد قانونی مد نظر قرار گیرد . والا ادعای شوک با چند ورق کاغذ کار بسیلر ساده ایست . بهمین دلیل در دادگاه در صورت اقامه دعوا کارشناس معتمد دادگاه دارای صلاحیت اظهار نظر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
5
با سلام ، موارد بیان شده صحیح است ولی چون جهت دار مطرح گردیده به بیراهه می رود. قطعا تولید کننده باید پاسخگوی خسارت ناشی از سهل انگاری خود را بدهد.
دکتر طلایی
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
6
با سلام خدمت همه همکاران و آقای دکتر عطارد.
آقای دکتر کاش نظارتی وجود داشت تا حق دامدار بدبخت گرفته شود. مبحث واکسن تب برفکی همانند واکسن لمپی معروف محدود به شوک نیست از طوفان سقط گرفته تا تلف شدن بره تا شوک همه به وفور دیده شده طوری که از بعد تزریق واکسن بیش از ۲۰۰ مورد مراجعه داشتیم در این مورد. متاسفانه شاید به لحاظ علمی امکانات کاملی برای اثبات نباشه ولی هم بنده هم خود شما و هم خود شرکت سازنده خوب می‌دونیم که کیفیت واکسن در چه حدی هست. مگه میشه هر بار تولید واکسن رنگش تغییر کنه؟؟ مگه میشه کف حاصل از حل کردن واکسن مثل گچ رسوب کنه؟؟ چرا این اتفاق شوک و سقط و تلفات و غیره تو گله های که با واکسن تب برفکی شرکت خارجی رخ نمیده؟؟؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
دکتر طلایی عزیز . با سلام‌: با مراجعه به مقالات کاملا مشخص خواهد شد که واکسنهای خارجی هم شوک میدهند . و در کشور خود ما هم بارها و بارها دیده شده و دیده میشود . اما اهمیت واکسیناسیون انقدر هست که موارد شوک نیاز به بزرگنمایی ندارد و بعنوان یک پدیده بیولوژیک پذیرفته میشود . بهترین مثال ان‌ واکسن کروناست که قطعا جان‌انسانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
پاسخ آقای عطارد
هر واکسن فروشی واکسنش عارضه بعد از شوک داده داره مطابق قرار داد خسارت را میده، ................... قاعده فقهی هست که میگه ، لا ضرره و لا ضرار ، خسارت به مردمی که جز خدا و ما مسئولین دامپزشکی کسی را ندارند ....
دکتر طلایی
| Germany |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
آقای دکتر شوک تو همه واکسن ها و خیلی از داروها هست ولی چند درصد و چقدر؟؟ درسته اهمیت واکسیناسیون بالاست ولی نه با هر واکسنی. چند سال پیش تو شهرستان ما دام ها بر علیه لمپی اسکین واکسینه شدن که خود واکسن باعث بیماری شد و تلفات و عوارض خیلی بیشتر از خود بیماری داشت. به نظر شما هر واکسنی با هر درجه ای از استاندارد قابل تزریقه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
1
3
تک بیت استفاده شده توسط دکتر عطارد به شرح زیر اصلاح می گردد:
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
کاین ره که تو می روی به ترکستان است.
گلستان سعدی
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
7
2
باعرض سلام خدمت استاد خودم
ازنظر من مقاله بسیار پخته و کاملا علمی ست . وقتی افراد جامعه به گردو غبار ، دارو ، سوسک و ... حساسیت دارند بنابراین هراتفاق شامل واکسیناسیون هم میتونه شوک زا باشه . ریسک یا درصد حساسیت واکسن ها هم تابع یک اصل علمی ست . ۱ تا ۱۰ درصد احتمال شوک با ۵۰ تا به بالا احتمال شوک کاملا متفاوته . قطعا پذیرش ریسک - تا ۱۰ درصد معقول تراز ریسک ۵۰ به بالاست که درمورد اخیر واکسیناسیون بنظر من منتفی ست . باید دید ریسک شوک واکسن چقد بوده که اگر برخلاف پروتکل ها وبالاتر از آن بوده قطعا واکسن باید حذف بشه و سازنده مقصر . اما اگردر حیطه پروتکل و استاندارد بوده گپاهی متوجه سازنده نیست .درسالهای دور یادم هست واکسن شاربن دربزهای استان حساسیت زا بود و علت رو ساپونین موجود درواکسن می دونستن . بررسی های کارشناسان سازمان و موسسه رازی این موضوع رو تایید می کرد . از انجا که امکان تغییر در ساخت واکسن نبودو بررسی ها نشان میدا که امکان بروز شاربن دراستان به دلایل خاص از جمله جنس خاک منطقه صفر است ، و ایضا صرفه جویی سالهاست که واکسیناسیون متوقف شده و شکر خدا موردی از شاربن هم دیده نمیشه . اینکه دکتر عطارد به موضوع کاملا علمی نگاه کرده جای خوشحالی ست و تا جایی که از ایشون درخاطرم هست هیچوقت جانب مقصر حتی بخش دامپزشکی دولتی رونگرفتند و از بدو آشنایی با ایشان ( دانشجو و استادی ) این روحیه رو درایشان دیدم . اگر دوستان منتقد موضوعی رو در خاطر دارند یادآوری کنند . درکل دکتر عطارد از مفاخر دامپزشکی است که علاوه بر علمی بودن دست طولایی در فیلد هم داشتند . و علی رغم وضعیت جسمانی بطور شگفت انگیزی در فیلد فعالیت داشتند. خدا حفظشون کنه .
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
از حسن نظر شما سپاسگزارم . کاملا درست میفرمایید علمی نگاه کن به موضوعات مهمتر از همه چیز هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
جناب سبک رو
معلومه در گذشته مانده ای ، واکسن شاربن ملیونها دز مصرف میشه، اونم عوارض خودشو داره . واکسن فروش هم خسارتش رو میده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
سلام و درود،
به تمامی اساتید محترم توصیه می کنم قبل از درج هرگونه خبر و اظهار نظر، یک مروری از دو رفرانس معتبر بین المللی GMP و PIC/S در موضوع واحدهای داروسازی و واکسن سازی داشته باشند.
وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
9
2
با سلام به همگی : اگر واکسنی دارای کیفیت لازم نیست .. مسئولیت ان مستقیما متوجه سازمان بهداشتی ای است که اجازه مصرف میدهد .، و هنکامی که اجازه مصرف داده شد به این‌معنیست که واکسن دارای کیفیت لازم و‌مطلوب است و بنابراین مسئولیت تام و تمام ان بعهده تایید کننده خواهد بود خارج از انکه واکسن توسط چه شرکتی تولید گردیده است .. نمی توان گفت واکسن هم خوب است و مانعی برای تزریق ندارد و هم اینکه مطلوب نیست ولی تزریق شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
دکتر عزیز همه میدانیم که واکسن شوک دارد مسئله این است که چه کسی خسارت شوک را بدهد. منطق حقوقی میگوید من له الغنم فعلیه الغرم. یعنی هر کس که فایده چیزی را می برد غرامت و خسارت هم با اوست . چون با تایید واکسن از سوی سازمان و خرید آن سود و فایده به شرکت تولید کننده رسیده پس غرامت هم با ان شرکت است.
اون چی گه ره؟
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
این پاسخ مثل همان گرفتن وام از بانک هاست که موقع نپرداختن قسط ها و... بانک میاید بجای وام گیرنده یقه ضامن را میگیرد!! ان هم میشود جواب خوبی های ضامن
سبک رو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
اینکه دوستی بحث فقهی رو مطرح کردند کاملا درسته . اما نکته مهمی رو از قلم انداختند. اگر سازنده واکسن نفع مادی می بره . سارمان سفارش دهنده واکسن هم حظش رو میبره وبراش افتتاحیه میکیره ، ررومه میسازه ، طرح ها ش رو پیاده مبکنه و آمارسازی میکنه . اعتبار میگیره حق ماموریت میده پاداش میده و منافع مادی و معنوی دیگر . قطعا واکسن رومرجع ذیصلاح تایید کرده . شاید بعداز تایید اولیه نظارت رو رها کرده . بنظر من سازمان مربوطه به همان اندازه مقصره .
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
آقای سبک رو سازمان میتونه به جای استفاده از این واکسن های بی کیفیت از شرکت های معتبر خرید کنه یا واکسن های با کیفیت خارجی استفاده کنه آمار سازی هم لازم نداره همکاران سازمان چه با این واکسن چه با واکسن دیگه دارن وظیفشونو انجام میدن و با حداقل حقوق کارشونو انجام میدن و شریک مالی ...... شرکت های دارویی نیستند.سازمان چه حظ و نفعی میبره که سودش مال شرکت باشه و خسارت دهنده ایرادات شرکت سازمان باشه؟رزومه با واکسن دارای عملکرد خوب ساخته میشه یا با این واکسن ها؟افتتاحیه؟؟؟؟؟؟؟ظاهرا به تنها چیزی که فکر نمیکنید انتظارات بجای دامداران و پرورش دهندگان دام در کشوره.
........
|
Canada
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
4
سلام و احترام

نکته مهم این نوشتار در کامنت اول ذکر گردیده است که سخن افراد نمی بایست تابعی از جایگاه فعلی آنان باشد و این مهم در نوشتارهای حرفه ای بیشتر میبایست رعایت گردد .................

نکته مهم بعدی بکار نبردن عبارت نامناسب برای مخاطب قرار دادن همکاران سابق دولتی و بخش خصوصی و دامداران شریف این مرز و بوم است لگد زدن به کسی و ... در شأن نیست ما همه یک خانواده هستیم و شرط اول حفظ احترام است

از سوی دیگر جناب آقای دکتر شما که الحمدلله از ذیل تا صدر سازمان دامپزشکی مسئول بوده آید و تمامی الزامات تولید و .... را میدانید چطور ممکن است با این رویه مشکل داشته باشید در حالیکه خودتان برای دیگران انجام داده آید مگر شما دوره دیپلمای آمار در مزون دو الفورت فرانسه ........ نکذراندید چرا با این موضوع با دیدگاه اماری نگاه نمیکنید و با زبان امار سخن بگویید که در برابر سودهای میلیاردی تولیدکننده ............ پرداخت خسارات خرد بی ارزش چه ارزشی دارد و بیایید اینگونه بنگرید که اصلا دامهایی که به فرض محال از شوک واکسن هم نمرده باشد نه تنها برای تولید کننده واکسن مد نظر شما هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است ، شما ....... باید بدانید که شرکتهای بیولوژیک آمریکایی .... حتی حاضرند نه تنها خسارت دامدار را بدهند بلکه هزینه های بیشتری را هم بپردازند تا تحقیقات کاملی بر روی لاشه دام تلف شده صورت پذیرد تا ایرادات احتمالی محصول بیولوژیک خود را رفع کنند یا در راستای جایگزینی مواد شوک زا اقدام کنند حالا شما بجای اینکه این آموزه ها را .......... در کشور خودتان پیاده کنید و استانداردهای تولید کننده ایرانی را بالا ببرید برعکس عمل میکنید و از این موضوع که فرصتی برای شماست به دیدگاه ......... ضرر و زیان نگاه میکنید ؟ جناب آقای زندیه که با تولید دامداری غریبه نیستند و دامداری ایشان در یافت آباد گواه این مدعاست که باید شرایط دامداران دیگر را برای ایشان ملموس نماید و این وظیفه شما است که این دیدگاه را در ایشان و شرکت معظم ایشان ساری و جاری کتید ................... و ایشان را در مسیری که به ضررشان است یعنی تقابل با ساختار دامپزشکی ................ و دامداران شریف کشور رهنمون می‌سازید

در انتها اینکه جسارتا و با کمال تواضع باید عرض کنم همکار عزیزی که به قول شما اکنون بلد نیست شوک را تشخیص تفریقی بدهد یا فرمهای پرسشنامه را کامل پر کند ناشی از کوتاهی مدیران و همکاران سابقی است که تمایلی برای آموزش به آنان نداشته اند وگرنه این عزیزان از همان دانشگاههایی فارغ‌التحصیل شده اند که شما ...
پاسخ ها
سبک رو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
پاسخ اولین پاسخ رو خود دکتر باید بده . ولی فکر میکنم اپیدمیولوژی با آمار فرق مبکنه . برادر ویا خواهر عزیز رشته دکتر اپیدمیولوژی مربوط به بیماری هاست نه براورد ریالی خسارت واکسن .
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
جناب استاد سبک رو
آمار پایه اپیدمیولوژی است و عبارتست از گردآوری ، تحلیل و ارائه داده ها و بر این اساس مشخصا شرکت معظم سازنده واکسن به راهنمایی مسئول فنی آن یعنی استاد عطارد یک گردآوری ساده آمار میبایست به انجام رسانند تا درک نمایند که صورت مسئله چیست ضریب پراکندگی و میزان رخداد تلفات چگونه است و بعد براساس آن مطالعه سریع و گسترده‌ای را به انجام برسانند و بصورت مکتوب به سازمان دامپزشکی نتایج آن را ارسال نمایند و پس از آن ادعا نماید که تلفات مربوط به واکسن نیست و در رسانه های تخصصی مثل حکیم مهر پس از توافق با سازمان متولی بهداشت دام منتشر نماید
‌‌‌جمله آخر شما را نادیده میگیرم چرا که احتمالا خطایی رخ داده است و شما نمیتوانید اینقدر از تعریف اپیدمیولوژی به دور باشید که بر روی هر عاملی که سلامت جمعیتی را تحت‌الشعاع قرار میدهد مطالعه مینماید مگر اینکه زنده بودن یا نبودن دامها پس از مصرف واکسن را رخداد زیستی ندانیم که در اینصورت حق با شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
احسنت حرف حق
همکاردولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
2
ضمن سپاس از مطالب ارائه شده توسط دکتر عطارد
به نظر مبحث توسعه واکسیناسیون در کشورهای توسعه نیافته با پیچدگی هایی که دکتر هم بهش اشاره کردند، همواره وجود دارد. رفع هر کدام از این موارد اشاره شده نه در توان بخش دولتی بوده و نه در توان بخش خصوصی نه عزمی هست نه……. خاطرم هست استاد ارجمند جناب آقای تاجبحش در حاشیه سمیناری به بنده فرمودن، شما نمیتوانید تو یک مجموعه با ساختار غیر بهداشتی نتیجه واکسیناسیون موفقی داشته باشبد. به عبارتی تمامی ارکان و ملاحضات بهداشتی از کیفیت واکسن، سطح ایمنی دام، وضعیت جلبگاه و شیوه کار واکسیناتور و……. در جلوگیری از عوارض ناشی از عملیات واکسیناسون موثر خواهد بود. امید است افرادی خردمند و شایسته برمسند امور قرارگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
5
با سلام .........................
کاش یکی هم پیدا بشه از حقوق دامدار در مقابل این واکسن های بی کیفیت دفاع بکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
0
یه روز صبح رفتیم روستا برای مایه کوبی تب برفکی .باتشکر از سازمان که واکسن میداد میگفت پولشو از دامدار بگیر واریز کن به حساب
هی هی !
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
نه جناب دکتر این مشکل فرهنگی ماست که نمیخواهیم مسوولیت پذیرانه با مسایل برخورد کنیم و مشکلات را به گردن دیگران میگذاریم . شکی نیست که در موضوع شوک ،سازنده واکسن ، مدیریت دامدار و...همگی نقش دارند . اما اگر موضوع را با ترجیع بند شما به پایان ببریم و ان را نصب العین قرار دهیم دیگر هیچ دامداری واکسن نمیزند و هیچ واکسیناتوری جرات ان را نخواهد داشت و وموضوع اخیر را بارها خود ما تجربه کرده ایم . متاسفانه همین عدم پاسخگویی و مسوولیت پذیری در گذشته گاها منجر به نارضایتی دامداران و حتی عدم استقبال انها به مایه کوبی شده و از سوی دیگر به علت فشار سازمان برای بالا بردن واکسیناسیون منجر به ارائه امار کاذب نیز گردیده است که شدیدترین ان را در مواردعفونت های موضعی و سیستمیک پس از واکسن شاربن در گوسفندان دیده ایم که البته راکسیون دام ها شوک انافیلاکتیک نبوده و به اثرات مخرب مواد ادجوانت واکسن مربوط بوده است. بهر حال اولین قدم برای حل مشکل ،پذیرش مشکل است و نه طفره رفتن از مسئولیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
4
................ دریک رستوران اگر غذا کوچکترین مشکلی داشته باشد با اعتراض مشتری ، مدیر رستوران عذر خواهی کرد و اگر کار به شکایت برسد که کارش با کرامالکاتبین است.
..........
اصلا شما باید با کوچکترین اعلام دامدار که واقعا ولی نعمت شماست خسارتش را بدهید. چه رسد به اینکه ......... چنین نوشته های غیر علمی و غیر مستند بنویسید.
...............
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
غیر علمی و‌ غیر مستند ؟؟ عجب !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
سلام خدمت همکار قدیمی دکتر عطارد عزیز و همه دوستان
البته که مشکل فرهنگی شاید باشد ولی کلی نیست مسئله اصلی عدم قاطعیت سازمان دامپزشکی و ارگان های نظارتی در برخورد با شرکتها می باشد. ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
3
واکسن و شوک چیز عادی و ثابت شده ای است مانند واکسن کرونا
وحید عطارد
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
4
0
ضمن‌تشکر از کلیه انانکه که زحمت کشیده وقت گذاشتند خواندند و اظهار نظرهایشان را کامنت گذاشتند . از جمله افرادی هستم که امیدم را هرگز از دست نمیدهم و همیشه امیدوارانه به موضوعات مینگرم‌.. نگاه علمی به موضوعات اولین قدم در راه پیشرفت است . هرگاه که بجای تفکر و‌اندیشه علمی و حقیقت بینی ،احساسی و از روی تعصب اقدامی صورت گیرد شکی نیست که نتیجه ای در بر نخواهد داشت ، موضوع اصلا اقای فلان و شرکت فلانی نیست .، موضوع نگرش علمی و قانونی و عملکرد صحیح هست . با همه امیدواریم به بهبود به نظر میرسد این کاروان به مقصد نخواهد رسید . قطعا خواندن مطالب به دقت و موشکافانه از ارزش زیادی برخوردار است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
7
مطلب مشخص است به نفع تولید کننده واکسن/ دامدار بیچاره مهم نیست /این خلاصه مطلب
علمداري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
2
موضوع پرداخت خسارت به دامداري كه دامهايش در نتيجه اقدامات سازمانهاي متولي بهداشت دام تلف يا معدوم مي شوند موضوع بسيار مهمي است و تا زماني كه پروتكل كاملي نداشته باشد و دامدار از دريافت خسارت عادلانه مطمن نباشد همكاري لازم را نخواهد داشت و برنامه هاي مبارزه با بيماريها موفق نخواهد بود . در مورد تمام بيماريهاي دامي از جمله تب برفكي ، آنفولانزا ، سل و بروسلوز ، هاري ، مشمشه و ... صدق مي كند . كشورهاي مختلف پروتكل هاي متفاوت براي پرداخت غرامت به دامدار دارند اما به نظر من استراليا كاملترين و موثرترين برنامه دارد . بد نيست متوليان امر در اين خصوص مطالعه اي داشته و اقدامي بنمايند هرچند اجراي چنين برنامه اي نه تنها همت وزارت جهاد بلكه هيئت دولت را مي طلبد . لذا پيشنهاد و ارائه آن نيزنيازمند سازمان قوي و علمي و پرتوان مي باشد .
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
1
دولت به طور کلی مجوز مصرف واکسن را میدهد لکن بچ به بچ ممکن‌است ایراداتی در تولید باشد و بعضا منجر به شک یا عدم تاثیر و
.. بشود . لذا بحث خسارت بحث پیچیده ای است و بیشتر اقتصادی حقوقی است تا علمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
1
1
آقای دکتر عطارد عزیز
من اینطور متوجه شدم که شما فرمودید چون سازمان دامپزشکی واکسن را تائید کرده خود سازمان هم باید خسارت عوارض را به دامداربدهد.
از شما تشکر میکنم . ولی شما دامپزشک هستید نه حقوق دان سوال اینجاست چرا به حیطه حقوقی ورود کردید؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
ناشناس عزیز.. قوانین سازمان دامپزشکی را همه دامپزشکان باید بدانند . تبصره 2 ماده 11 بند (ز) آیین نامه اجرایی قانون سازمان دامپزشکی کشور را مطالعه فرمایید .. اما به نظر میرسد مطلب را مطالعه نفرمودید که اصل بر تشخیص است و در این‌موارد دادگاه حقوقی مستند به کارشناس معتمد علمی حکم صادر می کند . یعنی اینکه موضوع شوک بتدا علمی علمی است و برای اثبات ان نیازمند اطلاعات علمی است و برای مسایل حقوقی ان‌ کارشناس معتمد نظر میدهد ..
وحید عطارد
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
ضمنا فراموش کردم بگویم ، حیطه پزشکی قانونی حیطه حقوقی است اما پزشک اظهار نظر میکند نه حقوق دان . دادگاه بر اساس رای پزشکی قانونی حکم صادر می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
عطارد عزیز
............... . پس قبول داری بحث حقوقی است و دادگاه نظر میدهد.
نظر پزشکی قانونی هم باید برود زیر دست قاضی. او هم همه جوانب را می سنجد ، قرار داد و تعهد فروشنده
.............................
وحید عطارد
| United States of America |
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
دادگاه نظر نمی دهد . چنانچه کارشناس معتمد بگوید شوک‌ نبوده و یا مشکوک است ..قاضی رد دادخواست میکند . قرارداد هم باید دارای وجاهت قانونی باشد یعنی توسط مراجع قانونی تایید شده باشد .. در غیر اینصورت مفاد ان قابل قبول نخواهد بود .
وحید عطارد
| United States of America |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
در ضمن یاداوری می کنم که قرارداد هم بر پایه وقوع شوک استوار است ، و تایید شوک خود مقوله خاصی است بر اساس همان قرارداد که دارای اشکالات عدیده است . بهتر است گاهی گزارشات شوک را بخوانید تا کاملا متوجه شوید که چرا اینجانب انرا نقد‌کرده‌ ام و سعی کرده ام همگان را متوجه مشکلاتش کنم تا منبعد اینگونه عمل نگردد . تعجب هم‌ نکنید که کارشناس معتمد هم نظراتش را بر پایه پرسش از افراد صاحب صلاحیت و جستجوی علمی استوار می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
عطارد عزیز
موضوع حقوقیه ، مشخصه قرارداد فروش و مفاد آن مرجع هم قاضی و دادگاه. ................. طرف واکسن بی کیفیت ساخته باید تاوان بده و میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
وحید جان
......... شما دامپزشک هستی ، اجازه بده طرفین قرار داد برابر تعهدات طرفین عمل کنند . ربطی به من و شما نداره چرا وارد مباحثی بشیم که فقط قاضی میتونه نظر بده.
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
ناشناس جان :انگار جنابعالی متوجه موضوع نیستید.. بگذارید بگذریم از مباحث علمی مرتبط با شوک واکسن که هیچ کس مقصر نیست . می دانستم که اصلا علم جایگاهی ندارد . اما موضوع چیزدیگریست . می گویند واکسن بی کیفیت است . درست . اگر واکسن بی کیفیت است قطعا ایمنیت هم نخواهد داد . سازمان دامپزشکی با کدام مجوز و با کدام دلیل دادگاه پسندی واکسن بی کیفیت میخرد و در اختیار دامدار میگذارد و مردم را با ضرر و زیان روبرو می کند؟؟ . چه واکسن داخلی باشد چه خارجی .. کمی منطقی فکر کنیم …
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
همین فرمایش هم بحث حقوقیه ............... خودت گفتی علم به کنار. پشت بحث حقوقیه. به من و تو دامپزشک مربوط نیست. شما داری بیراهه میری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
0
با سلام خدمت استاد بزرگوار آقای دکتر عطارد عزیز. ما همیشه از دانش شما سود بردیم و از این بابت از شما ممنونیم ولی بحث علمی یک طرف و جواب دامداران با این همه حجم واکسیناسیون طرف دیگر . دوم اینکه در سالهای اخیر این مشکلات بیشتر بوده و معنی دار به طور مثال واکسنی که سازمان توسط کارشناسان تایید کرده و پس مصرف به علت عوارض دور از انتظار دستور جمع آوری داده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
0
1
سلام جناب دکتر عطارد
لطفا دز مصرف اپی نفرین در دام را میفرمایید و در فارماکوپه دارویی کشور برای دام اپی نفرین داریم؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
با سلام‌: اپی نفرین یا ادرنالین کلراید به صورت ویالهای ۱/. و ۱ میلیگرم به ازای هر میلی لیتر موجود است . مقدار مصرف برای گاو عموما ۱ میلی لیار به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن محاسبه میشود ..
لازم‌است در اینجا تذکر دهم‌استفاده از دکزامتازون و یا انتی هیستانین در شوکهای انافیلاکتیک جنبه کمکی دارد و درمانی نیست .. ابتدا باید ادرنالین تزریق شود و سپس اگر دام نیاز به ادامه درمان داشت از کورتون و یا انتی هیستانین به تناسب نیاز با معاینه دام استفاده شود . ملاحظه میفرمایید اکثر دامها به‌چه دلیل تلف میشوند ،.، ؟؟ تشخیص شوک و درمان ان صرفا در حیطه اختیار دامپزشک می باشد . و در زمان تزریق واکسن حضور دامپزشک الزامیست ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
ممنون جناب دکتر
دکتر نظری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
0
سلام دو موضوع وجود دارد پروسه ساخت واکسن خیلی حساس و مهم هست اون فرمولاسیون و میزان ترکیب خ موثر هست و دوم تولید واکسن ها بی کیفیت و صعبف تو واکسن ها سازی ها دولتی و با قدمت ۱۰۰ سال که برخی موارد حتی به نابود کردن واکسن ها مختلف تولیدی می‌شود نبود تجهیزات مناسب و مواد اولیه و نداشتن دانش علمی کافی و به روز منجر به تولید واکسن بی کیفیت تب برفکی و ... شده که نتیحه آن آمار بالا شوک در دام در صورتی که واکسن ها ساخت کشورها پیشرفته و پیشرو این گونه بی کیفیت و .. نیست
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
1
0
واکسن بی کیفیت هیچ کجای دنیا توصیه به استفاده نمیشود و اقدام به خرید ان و در اختیار گذاشتن برای تزریق ان توسط هر سازمان و شخصی جرم است . ولی توصیه می کنم این مطلب را مطالعه فرمایید . در مورد بهترین واکسنها . مقاله نیست اما نقطه نظرات اساتید دانشگاه اوهایو میباشد . البته برای دانشمندانی که این مطالب را غیر علمی و غیر مستند می دانند و علمشان فرازمینی است لزومی به مطالعه نیست .
Watch your herd closely for vaccine reactions
سجاد محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
0
0
سلام واکسن برای دام آبستن ضرضرداره یانه
نظر شما
ادامه