کد خبر: ۷۴۸۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه وضعیت جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح مناطق سکونتی استان نگران کننده است، گفت: گوشتخواران ولگرد از جمله سگ‌ها در زمینه انتقال و شیوع بیماری هاری به سایر حیوانات و انسان‌ها نقش اصلی را دارند.  

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصراترک، «دکتر حمید رمضانی»، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به بیماری هاری اظهار کرد: هاری شهری در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران شیوع دارد.

رمضانی با بیان اینکه هاری جزو بیماری‌های تصادفی و تک میزبان است، گفت: گوشتخواران وحشی و اهلی مخزن این بیماری هستند.

وی تصریح کرد: گوشتخواران ولگرد شامل سگ‌ها و گربه‌ها در زمینه انتقال و شیوع بیماری هاری به سایر حیوانات و انسان‌ها نقش اصلی را دارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هنگامی که سگ‌های روستاها پس از چند سال مراقبت، از سوی صاحبانشان رها می‌شوند، آنها برای پیداکردن غذا میان زباله‌ها و سطل‌های آشغال به دنبال غذا می‌گردند و حتی ممکن است که با حیات وحش نیز تماس پیدا کنند، تصریح کرد: این وضعیت یکی از علل انتقال و شیوع بیماری هاری است.

وی با تاکید بر این نکته که وضعیت جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح مناطق سکونتی استان نگران کننده است، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که بیشترین حیوان گزیدگی را نیز دارا است.

رمضانی همچنین عنوان کرد: در سال گذشته حتی گربه مبتلا به بیماری هاری را در استان شناسایی کردیم که در حال حاضر گربه به نمونه بارزی از شیوع هاری شهری تبدیل شده است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که مسئولیت جمع آوری گوشتخواران بدون صاحب از سطح شهرها با شهرداری‌ها، از سطح بخش‌ها بخشداری‌ها و از سطح روستاها با دهیاری‌ها است، بیان کرد: حتی در استان کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، در استان اقدامات دستگاه‌های متولی اشاره شده در زمینه مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد و جمع آوری آنها طبق انتظار نبوده است و با اقدامات موقت نمی‌توان از شیوع بیماری هاری جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، اداره کل دامپزشکی استان هر ساله جمعیت قابل توجهی از سگ‌های صاحب دار مناطق مسکونی استان را واکسینه می‌کند.

رمضانی در بخش دیگری از سخن خود به اقدام اداره کل دامپزشکی استان در سال گذشته در زمینه مقابله با بیماری‌های دامی نیز اشاره کرد و خبر داد: پوشش بهداشتی واحدهای دامی استان برای مقابله با بیماری‌های مشترک میان دام و انسان تا ۹ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در سال گذشته ۱۱ میلیون نوبت سر دام استان، واکسینه و ۳۲ هار دام مشکوک به بیماری نیز کشتار شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: در سال گذشته با اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون انجام شده ۶۶ درصد از کانون‌های بیماری‌های دامی استان کاهش یافت.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
3
0
حرف های بی سند و یا مستندات مخدوش ناشی از کم تجربگی برخی مقامات مثل همین اطهار نظرهای شاذ درباره افزایش شیوع هاری در گربه های شهری!؟ تنها باعث گسترش وحشت مردم عادی و تخطئه ی اقشار دامپزشکی در جوامع علمی می شود!؟ برای اثبات ادعاهای مشکوک به غلط خود تنها کافی است با یکی از دو روش RTCIT ( تزریق سوپرناتانت نمونه های مورد ادعا به سلول حساس و یا MIT تزریق به موش کوچک آزمایشگاهی حساس به هاری ، نتایج را اثبات و گزارش فرمایید!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
یک عده بجای یادگرفتن علم از غرب فقط همین سگ و گربه بازی را یاد گرفتند اما بد نیست بدانید در همان کشورها حیوانات ولگرد را جمع آوری ‌و عقیم میکنند و داشتن حیوانات خانگی و بیرون بردن انها هم مقررات و ضوابط دارد متاسفانه در ایران هیچ ضابطه ای نیست
نظر شما
ادامه