کد خبر: ۷۴۷۶۲

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۱۸۹ نفر در این استان به تب مالت مبتلا شدند که این رقم امسال ۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه پدافند غیرعامل با موضوع بررسی راهکار‌ها و چالش‌های موجود وپیشگیری از تداوم بیماری تب مالت بیماری مشترک بین انسان ودام باحضور جمعی از متولیان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برگزار شد.

 مدیردامپزشکی استان در این جلسه با بیان اینکه وضعیت بیماری تب مالت دراستان نگران کننده است گفت: سازمان دامپزشکی براساس وظیفه قانونی خود کار واکسیناسیون دام‌ها را انجام داده است.

دکتر رجایی افزود: حدود ۱۴ هزار دام سبک خون گیری و موارد مثبت شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: پاستوریزه کردن شیر به خصوص درمناطق روستایی و فروشگا‌های لبنیاتی که اقدام به توزیع شیر پاستوریزه می کنند از جمله راهکارهای پیشگیری از تب مالت است.

رجایی بیان کرد: کشتار‌های غیرمجاز، نبود سردخانه درکشتارگا‌ها و خرید نکردن شیر از مراکز پاستوریزه و معتبر می‌تواند زنگ خطری برای شیوع این بیماری وسایربیماری‌های انگلی باشد.

 سرپرست حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم دراین زمینه گفت: نخستین کارگروه پدافندغیرعامل باهدف جلوگیری از شیوع این بیماری در زمینه اجرایی، آموزشی، نظارتی، راهکار و مسائل مربوط به این بیماری مطرح و پیگیری شود.

دکترپور صمد افزود: درسال ۱۴۰۰ از مجموع آزمایش ۱۷ هزار و ۷۰۷ نفر دراستان ۱۸۹ نفر به بیماری تب مالت مبتلا بودند که درسال ۱۴۰۱ با افزایش ۵ درصدی مواجه شده ایم.

وی تعداد مبتلایان به تب مالت را ۲۲۷ نفر در سال جدید اعلام کرد و ادامه داد: این آمار نگران کننده است.

پورصمد استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در آگاهی و آموزش مردم و استفاده ازظرفیت دستگاه‌های نظارتی درزمینه نظارت بر کشتارگا‌های غیرمجاز از راهکار‌های جلوگیری از افزایش این بیماری عنوان کرد.

سرپرست حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از جمله دلایل شیوع بیماری تب مالت را قاچاق دام، با توجه به قرار گرفتن جاده های کهگیلویه وبویراحمد برای عبور دام، عنوان کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به افزایش این بیماری خانواده‌ها از نگهداری هرگونه حیوانات وحشی در منازل خود اکیدا خودداری کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هم دراین جلسه بااشاره به نبود برنامه ریزی‌های مناسب و اجرا نشدن برخی بخشنامه‌ها دراین زمینه گفت: آموزش‌های لازم باید به دامداران و بهورزان درسطح روستا‌ها داده شود.

سید رضا غلامی سوق با تاکید بر اینکه سلامت مردم برای همه ما در اولویت است افزود: نباید اجازه دهیم هرخرید ارزانی برای مردم گران تمام شود و باید نظارت از کشتارگا‌های غیرمجاز تا آموزش‌های لازم را در برنامه کاری گروههای متخصص قراردهیم تا بتوانیم این بیماری راکنترل کنیم.

غلامی عنوان کرد: یک درصد ازاعتبارات همه سازمان‌ها به پدافند غیرعامل اختصاص دارد و باید ازاین اعتبارات برای به کارگیری نیرو‌ها و آموزش‌ها استفاده شود.

 آموزش کارکنان و مربیان بهداشت، ارتباط درون بخشی بین ادارات، ورود دستگا‌های نظارتی برای مهارتخلفات بهداشتی و استفاده ازطرفیت رسانه‌ها بخصوص صداوسیما برای آموزش و آگاهی مردم به خصوص درمناطق روستایی ازجمله مصوبات این جلسه برای کنترل این بیماری بود.

 

نظر شما
ادامه