کد خبر: ۷۴۷۲۵

حکیم مهر: یافته های جدید محققان نشان می دهد: خطر حمله و گاز گرفته شدن توسط سگ ها ممکن است در روز هایی که هوای گرم ‌تر و آفتابی ‌تر وجود داشته و همچنین زمانی که سطح آلودگی هوا بالاتر است، تا۱۱ درصد بیشتر رخ دهد. با این حال، نویسندگان هشدار می دهند که برای تأیید این یافته ها به داده ها و تحقیقات بیشتری نیاز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، سگ ها یکی از جانوران ساکن در شهرها هستند که گاه به دلایل مختلفی به انسان حمله کرده و مشکلاتی ایجاد می کنند. بررسی های جدید محققان نشان می دهد، سگ ها در زمانی که هوا گرم تر یا آلوده تر است بیشتر به شهروندان حمله می کنند.

گفتنی است طی تحقیقات قبلی نشان داده شده است که هوای گرمتر و سطوح بالاتر آلودگی هوا می‌ تواند با افزایش پرخاشگری در انسان، میمون‌ های رزوس، موش‌ ها و برخی دیگر جانوران مرتبط باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا سگ ها نیز از این روند پیروی می کند یا خیر.

به همین دلیل «دکتر کلاس لینمن» و همکارانش داده‌های مربوط به گاز گرفتگی سگ را در هشت شهر ایالات متحده بین سال‌ های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند. این مطالعه شامل ۶۹ هزار و ۵۲۵ مورد گازگرفتگی سگ گزارش شده بود که به طور متوسط ۳ گزش در روز طی بازه زمانی ده ساله مورد بررسی قرار گرفته می شود.

طی این تحقیقات، نویسندگان ارتباط بین نرخ گاز گرفتن سگ و سطوح روزانه ذرات ریز آلاینده  PM2.5 ، ازن و دما را بررسی کردند. آنها همچنین سطوح امواج ماورا بنفش و بارندگی را نیز در رابطه با حمله سگ ها ارزیابی کردند.

محققان این تیم مطالعاتی گزارش می دهند:میزان گاز گرفتن سگ در روزهایی که سطوح فرابنفش بالاتری وجود دارد، 11 درصد، در روزهای با دمای بالاتر 4 درصد و در روزهایی که سطوح ازن افزایش می یابد، سه درصد افزایش پیدا می کند. در مقابل، میزان حمله و گاز گرفتن سگ ها در روزهایی که میزان بارندگی بیشتر بوده، اندکی کاهش یافت. نکته جالب توجه این است که نویسندگان هیچ تغییری در بروز گاز گرفتن سگ در روزهایی با سطوح بالاتر PM2.5 گزارش نکردند.

نویسندگان هشدار می‌دهد: در سوابق گاز گرفتن سگ ها در مورد سایر عواملی که می ‌توانند بر خطر حمله این جان به انسان تأثیر بگذارند، اطلاعاتی وجود ندارد. این موارد شامل نژاد سگ، جنسیت، یا عقیم شدن این جانور بوده و علاوه بر این، هیچ اطلاعاتی در مورد تعاملات قبلی بین سگ و قربانی گاز گرفته، از جمله اینکه آیا فرد با سگ آشنا بوده است یا خیر، در دسترس نبود.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که به نظر می ‌رسد این یافته‌ ها ارتباط بین دماهای بالاتر و سطوح آلودگی هوا و پرخاشگری در میان گونه‌ های مختلف سگ را نشان داده ولی تحقیقات بیشتری برای تأیید و بررسی این رابطه مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی در Scientific Reports منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه