کد خبر: ۷۴۵۶۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدحسن گلپایگانی» افزود: سازمان نظام دامپزشکی از ابتدای این ماجرا حضور داشت و سعی کرد نظرات خود را درخصوص امنیت و ایمنی غذایی منتقل کند. البته هنوز جای کار وجود دارد و نظرات جمع‌آوری می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در در روز ۳۰ اردیبهشت سال جاری رونمایی شد، حاوی سه بند و ماده در ارتباط با حوزه «دامپزشکی» است که متن کامل آن سه بند و ماده پیش از این در پایگاه خبری حکیم مهر منتشر شده بود.

انتشار این خبر باعث واکنش منتقدان به نقش کمرنگ دامپزشکی در این پیش‌نویس شد؛ اما معاون امور فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام دامپزشکی معتقد است که قبل از ارسال لایحه، سازمان نظام دامپزشکی طی یک نامه خطاب به وزارت جهاد کشاورزی و ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهادات مختلفی را ارائه کرده که در حال بررسی نهایی است. درواقع این یک کلیت است که در مجلس رایزنی‌های متعدد روی آن صورت خواهد گرفت و احکام مختلفی به آن اضافه خواهد شد.

«دکتر محمدحسن گلپایگانی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «سازمان نظام دامپزشکی از ابتدای این ماجرا، حضور داشت و سعی کرد نظرات خود را در خصوص امنیت و ایمنی غذایی منتقل کند. البته هنوز جای کار وجود دارد و نظرات جمع‌آوری می‌شود و آن چیزی که در نهایت باید از دل قانون بیرون بیاید، هنوز نهایی نشده است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از نقش دامپزشکی در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران چیست؟

همانطور که مستحضر هستید بحث امنیت غذایی یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در برنامه هفتم توسعه کشور گنجانده شده و در این میان، نقش اساسی در ارتباط با امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. حوزه ایمنی غذایی نیز بر عهده دامپزشکی و قسمتی از آن در حوزه فعالیت‌های اداره حفظ نباتات است. این بخش در سال‌های قبل نیز مصوباتی داشت که دامپزشکی نیز مشمول آن می‌شد.

حکیم مهر: مهمترین ایرادات را چه می‌دانید؟

مشاهدات و رایزنی‌های اولیه حکایت از این داشت که در بخش امنیت و ایمنی غذایی، هیچ فاکتوری برای دامپزشکی گنجانده نشده بود، اما با رایزنی‌هایی که ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی و همینطور همکاران سازمان دامپزشکی در این خصوص داشتند، چند مقوله اضافه شد که سه بند از آن پیش از این در پایگاه خبری حکیم مهر منتشر شد.

حکیم مهر: برخی افراد نسبت به منفعل بودن سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در این زمینه معترض بودند. چرا؟

سازمان نظام دامپزشکی از ابتدای این ماجرا حضور داشت و سعی کرد نظرات خود را درخصوص امنیت و ایمنی غذایی منتقل کند. البته هنوز جای کار وجود دارد و نظرات جمع‌آوری می‌شود و آن چیزی که در نهایت باید از دل قانون بیرون بیاید، هنوز جای کار دارد.

حکیم مهر: پیشنهادات سازمان نظام دامپزشکی چه بوده است؟

خوشبختانه آقای دکتر زارعی ریاست محترم سازمان، پیشنهاداتی را درقالب یک نامه خطاب به کمیسیون کشاورزی مجلس که مطمئنا در این خصوص نقش مهمی خواهند داشت، ارائه دادند. تاریخ نامه نشان می‌دهد که ارسال آن قبل از ارجاع و بسته شدن لایحه بوده است. در این پیش‌نویس که رسما از طرف سازمان نظام دامپزشکی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شده، پیشنهادات در قالب ۶ بند است که توجهیات لازم در آن به صورت اجمالی و خلاصه آورده شده است.

یکی از این ۶ پیشنهاد این بود که ماده ۳۴ برنامه ششم توسعه، مجددا ابقا شود؛ کمااینکه این ماده در حال اجراست و پیشرفت خوبی داشته و ما می‌توانیم در رابطه با ماده ۱۹ هم از آن استفاده کنیم. از طرفی بحث ایمنی محصولات فرآورده‌های با منشاء دامی و ممنوعیت مصرف آنتیبیوتیک و کاهش مصرف آنتیبیوتیک یک برنامه جهانی بوده و در تمام کشورهای در حال توسعه در حال اجراست.

پیشنهاد بعدی این بود که این مساله به صورت یک قانون در بیاید و بتوانیم در این خصوص نقش پررنگ‌ درمان و پیشگیری را برجسته کنیم. کمااینکه پیشگیری در اقدامات بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌ها نقش داشته باشد. آنچه که به تبعیت از آن می‌آید، استقرار سامانه‌های بهداشتی است که البته ایندو در قالب دو پیشنهاد جداگانه بوده‌اند، هرچند که در جهت کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و کاهش مصرف دارو و رسیدن به آنچه که می‌توان به آن صادرات پایدار گفت، همسو و همراستای یکدیگر هستند، چراکه اگر بتوانیم محصولات ایمنی را تولید کنیم، می‌توانیم بیشتر از گذشته بازارهای جهانی را تصاحب کنیم که این در جهت تحقق شعار سال و افزایش رشد تولید خواهد بود.

پیشنهاد دیگر در راستای کاهش مصرف و مدیریت بهینه دارو و درمان و جلوگیری از کارکرد درمانگران غیرمجاز و استقرار نسخه الکترونیک در برنامه هفتم بود تا از این طریق بتوانیم مدیریت بیشتر و بهتری را بر درمان همکاران دامپزشک اعمال کنیم و مصرف دارو و همچنین کارکرد درمانگران غیرمجاز را در اقصی نقاط کشور تحت کنترل درآوریم.

هویت‌دار کردن دام‌ها از طریق اجرای شناسنامه الکترونیک و بیمه اجباری دام‌ها که قاعدتا نقش دامپزشکی را پر رنگ‌تر خواهد کرد، از دیگر پیشنهادات ما بود. البته به دنبال بیمه‌ای هستیم که بتوانیم به صورت فراگیر برای تمام حیوانات اهلی داشته باشیم و همین‌طور بیمه مسئولیت حرفه‌ای همکاران در جهت ایمنی و امنیت شغلی و حرفه‌ای آنها.

اینها به طور خلاصه پیشنهاداتی بود که در نامه‌ای از طرف ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارسال شد تا موارد آن را در بررسی برنامه و بحث‌هایی که در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم خواهند داشت، مدنظر داشته باشند. امیدوار هستیم با بینش درست و صحیحی که اعضای محترم کمیسیون به ویژه فراکسیون امنیت غذایی خواهند داشت، نقش پر رنگ دامپزشکی را در امنیت و ایمنی غذایی ببینند و با تصویب آن بتوانند سلامتی و بهداشت و امنیت غذایی را برای مردم و همینطور رشد اقتصادی را برای کشور و صادرات پایدار را برای محصولات کشاروزی به همراه داشته باشند.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از زمان بررسی این نامه در مجلس چیست؟

این سوال را باید از دوستان مجلس بپرسید، اما مسلما پس از تقدیم لایحه از طرف ریاست محترم جمهور، کار بررسی آن شروع خواهد شد، چون زمان‌بندی برنامه از ۱۴۰۲ شروع می‌شود و مطمئنا مجلس آن را به عنوان یک نقشه راه در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داد، اما زمان آن را باید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق و هیات رئیسه اعلام کنند. انشاءالله رایزنی‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

امیدوار هستیم دوستان عزیز ما و آنهایی که دستی بر آتش و ارتباطاتی با نمایندگان محترم دارند، بتوانند اهمیت کار را ابلاغ کنند. در جلسات مختلف این بحث و تبادل نظر انجام شده و مطمئنا بحث تبادل نظر ادامه خواهد داشت تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوب و دلخواه برای دامپزشکی کشور برسیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
5
تلاش برای گنجاندن قوانین به روز و مفید برای جامعه و سلامت افراد و افزایش امنیت شغلی و اقتصادی دامپزشکان مثبت تلقی می شود اما سزاوار است با توجه به فشارهای طاقت فرسای اقتصادی موجود از افزایش بار مالی و مسئولیتی بدون تناسب منطقی با روال جامعه خودداری شود . نظر ایشان در مورد الزام صاحبان حیوانات خانگی در اخذ شناسامه و پرداخت هزینه های مربوطه شایسته است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
6
نظرات خوبیه، کاش در قانون گنجانده شود.از این نمایندگان بعیده که چیزی از سلامت و بهداشت بدانند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
5
خدا رو شکر امیدوار شدیم.باز نظام دامپزشکی یه حرکت کرد.سازمان دامپزشکی که کلا خواب است ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
3
2
چطور پیش نویسی تهیه شده اونم با روان نویس سربسته ( روان نویس دست دکتر را دقت کنید)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چه مسخره. واقعا دیگه هیچی نداشتی بهش گیر بدی؟ گیر دادی به روان نویس؟ یعنی واقعا متوجه نشدید عکس تزئینی است یا خودتون را می زنید به آن راه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
این عکس مدتهاست در حال استفاده حکیم مهراست. دکتر گلپا از مدیران فنی و دوست داشتنی است.
یک دوست
| Canada |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شمشیر وقتی از نیام بیرون میاد که برای جنگ با دشمنان باشه وگرنه برای صحبت با دوستان و همقطاران شمشیرها همیشه در نیام هستند
سرباز گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
1
دامپزشکی یعنی بخش خصوصی.

ایکاش می شد محرمانه ها را باز کرد که بودند مسوولان فنی که در غربت و‌تنهایی و در پرس افراد گردن کلفت چه مافیایی را متلاشی کرده اند

به هرحال خداوند از آنها راضی است و‌همین کفایت می کند و‌ سلاح ایمان بالاترین سلاح است


بزودی صدای حرکت سربازان عرصه سلامت عین بمب منفجر خواهد شد
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
3
9
جناب دکتر گلپایگانی عزیز .
بنده به شنا ارادتمند و یه شما علاقمندم .اما
۱-درکدام هم اندشی و کسب نظرات همکاران خبره موضوع‌پیگیری شد ؟
۲-نام بخشی که به این موضوع پرداخته چیست ؟
۳- اعضای گروه و سطح تحصیلات و صلاحیت اونهارو بفرمایید
۴- آماری از تعداد وساعات جلسات بررسی را بفرمایید
و چندین سوال دیگر
جناب دکتر عزیز در ساختمان بن بست شمشاد ............. چندین نیرو هم استقرار تمام وقت ندارند جنابعالی که فردی علمی و پاسخگو هستید ، .............. بند بند متن نامه به کمیسیون کشاورزی از اظهارات همکاران در خبرها و مطالب چند وقت قبله . یک کارشناس صاحب نظر خارج‌از ساختمان بن بست شمشاد اسم ببرید که همکاری کرده
چه ارتباطی بین فرزندآوری و نگه داری سگ هست . اصلا باشه چه ربطی به دامپزشکی داره ما مسوولیت بهداشت دامی و عمومی هستیم نه تنظبم خانواده .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
2
من فکر کردم کل برنامه توسعه هفتم را سازمان نظام دامپزشکی نوشت....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
بدبختی دامپزشکی از همین تفکراته....
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
2
1
یک نامه با پیشنهاداتی تعیین تکلیقی برای سازمان های حاکمیتی یعنی چییییییی ؟!!!!!
نظر شما
ادامه