کد خبر: ۷۴۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:‌ آمار حیوان گزیدگی طی سال‌های اخیر دراستان روند افزایشی داشته، بگونه ای که شمار افرادی که فروردین امسال مورد گزش حیوانات قرار گرفتند به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر آزیتا دلیلی» روز شنبه افزود:‌ ‌تعداد گزیده شدن مازندرانی ها توسط حیوانات در فروردین پارسال یکهزار و ۹۱۱ نفر بود و در فروردین امسال به دو هزار و ۳۱۸ افزایش یافته است.

وی ادامه داد:‌ فقط در مدت یک ماه نخست امسال ۴۰۷ مورد مازندرانی های بیشتری مورد گزش حیوانات قرار گرفتند.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار داشت:‌ این آمارها مربوط به افرادی است که برای تزریق واکسن هاری به مراکز درمانی استان مراجعه کردند و دُزهای این واکسن به آنها تزریق شده است.

سگ عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی مازندران

وی گفت:‌ ۸۰ درصد این افراد کسانی هستند که مورد گزش سگ قرار گرفتند.

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ‌ آمار تعداد مازندرانی هایی که پارسال مورد گزش حیوانات قرار گرفتند را ۲۰ هزار و ۵۶۵ نفر اعلام کرد.

دلیلی افزود: براساس تعاریف و شرح وظایفی که وزارت بهداشت در خصوص حیوان گزیدگی مطرح کرده است حیوان گزیدگی شامل تمامی حیوانات در رسته گربه سانان قراردارد که سگ، گربه، روباه، شغال و همچنین این موارد است.

وی ادامه داد: مواردی همچون مار گزیدگی، عقرب گزیدگی جزو آمار ارایه شده در خصوص حیوان گزیدگی به شمار نمی رود که درصورت اضافه شدن این موارد آمارها فراتر از رقم اعلام شده خواهد بود.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رها شدن سگ های دامداران و ولگرد در سطح شهرها و روستاها باعث شده که اکنون شاهد افزایش تعداد موارد گازگرفتگی سگ در استان باشیم که افراد می بایست واکسن هاری را نیز تزریق کنند.

به گفته دلیلی، با توجه به احتمال مبتلا بودن حیوانات به بیماری هاری افرادی که در معرض گازگرفتگی حیوانات از جمله سگ قرار می گیرند می بایست هر چه سریعتر واکسن این بیماری را تزریق کنند در غیر این صورت موجب مرگ آنها خواهد شد.

وی بیان کرد: در موارد گازگرفتگی سگ افراد باید طی سه نوبت واکسن هاری را در روز گازگرفتگی، سه و هفت روز بعد از گازگرفتگی تزریق کنند تا براثر این بیماری جان خود را از دست ندهند.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهروندان خواست در صورت گازگرفتگی سگ به سرعت محل زخم را با آب و صابون بشورند و به مراکز هاری شهرستان های خود مراجعه و واکسن هاری را تزرق کنند.

دلیلی افزود: در هر شهرستان مازندران نیز یک مرکز هاری فعال است که تزریق رایگان واکسن هاری را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه هر ویال واکسن کرونا به قیمت پنج تا هفت یورو است که دولت آن را می پردازد، گفت: با جمع آوری سگ های ولگرد در سطح معابر استان می توان موارد گازگرفتگی سگ را کاهش دهیم.

بیماری هاری چیست؟

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند.

در صورت‌ ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ کمون‌ (نهفتگی) علائم‌ اولیه ‌به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی، بی‌قراری، انداختن آب دهان، گاهی‌ سوزش ‌و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند. در مرحله‌ تحریک‌ پذیری‌ علائم‌ بی ‌قراری، خروج‌ کف‌ از دهان، احساس‌ خستگی، ترس‌ از نور و ریزش‌ اشک‌ از چشم‌ بروز پیدا می‌ کند. انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
2
اصلا نگران نباشید
فقط ۱۰ ماه با ریشه کنی فاصله داریم
..........
نظر شما
ادامه