کد خبر: ۷۴۳۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به جایگاه استان اصفهان از نظر تولید فرآورده‌های خام دامی و ضرورت تمرکز بر مبحث بهداشتی، گفت: محصولات دانش‌بنیان که تولید شده با ضوابط دامپزشکی تناقضاتی دارد، پیگیریم ضوابط دامپزشکی برای دانش‌بنیان‌ها شناخته شوند و محصولات دچار مشکلات قانونی و آیین‌نامه‌ای نشود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به این که صنعت دامپروری اصفهان در محور تولید رشد خوبی داشته اما باید پابه‌پای تولید باید بهداشت را تضمین بدهیم که حیطه‌های مهم فعالیت دانش‌بنیان‌هاست بویژه بحث فضولاتی دامی گاوداری‌ها و واحدهای تخم‌گذار و بحث سیستم‌های هوشمند نظارت بهداشتی؛ گفت: محصولات دانش‌بنیان که تولید شده عمدتا با ضوابط دامپزشکی تناقضاتی دارد، پیگیریم ضوابط دامپزشکی برای دانش‌بنیان‌ها شناخته شوند و محصولات دچار مشکلات قانونی و آیین‌نامه‌ای نشود.   

 استان اصفهان رتبه اول تولید شیر، گوشت بوقلمون و تخم‌مرغ را دارد

«دکتر علیرضا ادیبان» در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری، با تاکید براین که استان اصفهان یک استان خیلی مهمی در بحث فرآورده‌های خام دامی است، اظهار کرد: استان اصفهان رتبه اول تولید شیر خام کشور؛ رتبه اول تولید گوشت بوقلمون و رتبه اول تولید تخم مرغ کشور را دارد، مثلا در مورد تولید تخم مرغ تقریبا 5 سال پیش رتبه چهارم بودیم.  

وی افزود: همچنین رتبه چهارم تولید گوشت مرغ و رتبه سوم تولید عسل کشور را داریم که اینها نشان می‌دهد استان اصفهان با این که اقلیم خشکی و مشکل آب دارد با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها و البته نیروی انسانی خیلی فعال توانسته در این شرایط سخت در حوزه تولید فراوده‌های خام دامی رتبه اول و رتبه بالای کشوری را داشته باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: این حجم از تولید نیاز دارد به بازرسی، نظارت و تایید سلامت؛ شیر تولیدی باید از فرآیندهای نظارتی دامپزشکی بگذرد یا مرغی که تولید می‌شود در کشتارگاه‌ها باید کشتار شود یا در واحدهای تخم‌گذار تخم مرغ که تولید می‌شود براساس نظارت دامپزشکی و مسئو.ل فنی بهداشتی کنترل شود.  

استان اصفهان نزدیک 15 استان کشور شیر تولید می‌کند

 ادیبان در ادامه با بیان این که با این اوصاف نیاز است که سامانه‌هایی وجود داشته باشند که ما بحث‌های نظارتی را بصورت هوشمند کار کنیم، گفت: بصورت سنتی و قدیمی نمی‌شود اینها را تحت کنترل درآوریم چرا که در استان روزانه 5 هزار تن شیر تولید می‌شود و این که اصفهان نزدیک 15 استان کشور شیر تولید می‌کند که نیمی از این شیر هم به خارج استان می‌رود.

 استان اصفهان دارای تعداد 500 هزار راس گاو است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه مبحث مهم حفظ دام را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: استان اصفهان دارای تعداد 500 هزار راس گاو  است، اینها نیاز دارند که ما در بحث بیماری‌هایی که هست اقدامات لازم را داشته باشیم.

پارسال 17.5 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در جمعیت دامی استان اصفهان انجام شد

ادیبان با اشاره به این که در مورد گاو بیماری سل، تب مالت، تب برفکی، بیماری لمپی اسکین یا در گوسفند طاعون نشخوار کنندگان کوچک، تب برفکی، بیماری آبله، شاربن باید تحت کنترل باشد، اظهار کرد: پارسال 17.5 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در جمعیت دامی استان داشتیم یعنی تک‌تک دام‌ها توسط اکیپ‌های دولتی یا بخش خصوصی واکسینه شدند؛ این‌ عملیات که انجام شد در سطح بالایی هست.

طرح ضربتی نزدیک 60 روز اجرا شد

وی سپس اهمیت نظارت بهداشتی ادامپزشکی روی فرآورده‌های خام دامی را اشاره کرد و با بیان این که در مورد نظارت بهداشتی پارسال طرح ضربتی اجرا شد؛ توضیح داد: طرح ضربتی به این دلیل است که در ایامی از سال نیاز مردم به فرآورده‌های خام دامی مثل گوشت و گوشت مرغ و تخم مرغ  افزایش دارد، از جمله ایام نوروز و ماه مبارک رمضان است که با طرح ضربتی تمام مراکزی که تولید یا نگه‌داری یا عرضه و توزیع کننده هستند دامپزشکی طبق قانون باید نظارت کند و امسال که ماه مبارک رمضان هم بلافصله با ایام عید بود؛ طرح ضربتی نزدیک 60 روز اجرا و تمام اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی نظارت داشتند که اتفاق خاصی نیفتد مثلا گوشت آلوده یا فرآورده خام دامی آلوده به دست مردم نرسد.  

پارسال نزدیک 70 میلیون دلار صادرات فرآورده خام دامی از استان اصفهان انجام شد

وی در ادامه اعلام کرد: پارسال نزدیک 69.5 میلیون دلار صادرات فرآورده خام دامی از استان اصفهان داشتیم، که عمده صادرات لبنیات مثل کره پاستوریزه و خامه وتخم مرغ بوده،  همچنین یکسری فرآرده‌هایی که ‌در کشور ما مازادند یا نیاز کمتر داریم مثل پای‌مرغ و پنجه‌مرغ صادر می‌شود.

افزایش 110 درصدی صادرات فرآورده خام دامی و مازاد استان اصفهان در سال 1401

ادیبان با اشاره به این که این عدد نزدیک 70 میلیون صادرت از نظر ارزشی خیلی بالا است؛ اظهار کرد: میزان این صادرات در سال 1401 نسبت به سال 1400 که نزدیک 30 میلیون دلار صادرات داشتیم؛ افزایش 110 درصدی افزایش داشت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که همه اینها خود گویای اهمیت کارهایی است که دامپزشکی انجام می‌دهد، افزود: آنچه تا اینجا اشاره شد در بحث تولید بود که برای کشور بسیار مهم است، و این که دامپزشکی خیلی پررنگ در تولید عمل کرده یک روی سکه است که روی دیگر آن با نگاه به حوزه دانش‌بنیان هم جای بحث دارد.  

تولید محصولات دانش‌بنیان حوزه دامپزشکی لازم است منطبق‌بر ضوابط دامپزشکی باشد

ادیبان گفت: در بخش دامپزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپها چند سالی هست که به کمک تولید آمده‌اند، هم کمک می‌کنند هم دستاوردهای خودشان را عرضه ‌می‌کنند که رشد خیلی خوبی هم داشته بطوری که تعدادی شرکت‌های خصوص در مراکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی یا مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بعضی هم منجر به تولید محصول شده‌اند، اما موضوع مهم این است که دستاوردهایی که در حوزه دانش‌بنیانی انجام شده اصولا منطبق بر ضوابط دامپزشکی نیست، تناقضاتی وجود دارد، استفاده این محصولات با مجوز و تاییدیه دامپزشکی باید باشد.  

امسال در حال برگزاری دوره آشنایی همکاران دامپزشکی با فرآیندهای دانش‌بنیانی هستیم

وی بیان کرد: دو بحث مهم این است که شرکت‌ها و استارت‌آپها و محققان منطبق با نیازها بتوانند ورود کنند؛ دوم هم آشنایی همکاران دامپزشکی با فرآیندهای دانش‌بنیانی است، در همین راستا امسال اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و با توجه به اعتقاد قوی مدیر کل جدید دوره‌های آشنایی همکاران دامپزشکی در سراسر استان با ضوابط و نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را با حضور فعالان این حوزه از شهرک علمی تحقیقاتی و ‌مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی برنامه‌ریزی و در حال اجرا هستیم. 

پیگیری اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برای حل مشکلات قانونی و آیین‌نامه‌ای محصولات دانش‌بنیان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: خیلی از مباحث دامپزشکی دارد به سمت مباحث دانش‌بنیان می‌رود، اداره کل دامپزشکی استان هم در حال مذاکرات جدی برای امضای تفاهم‌نامه با شهرک علمی تحقیقاتی است، تلاش داریم روابط را استاندار‌تر کنیم که قبل از شروع فعالیت‌های دانش‌بنیانی توجیه کنیم که ضوابط شناخته شوند یا ما خودمان را تطبیق دهیم که محصولی که تولید می‌شود دچار مشکلات قانونی و آیین‌نامه‌ای نشود. این خیلی مهم است با شهرک و هم با مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان چندین مرتبه بازدید و جلساتی برگزار شده و اعتقاد داریم که اگر روابط و رایزنی داشته باشیم و جلسات تخصصی کارشناسای خیلی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود.

وی با اشاره به این که یکسری نیازهایی در صنعت دامپروری کشور یا دامپزشکی وجود دارد، اظهار کرد: روی این موضوعات بحث و جلساتی داشتیم و مقرر شده مسائل را احصا و ارجاع کنیم به شرکت‌های دانش بنیانی که در شهرک و مرکز رشد کشاورزی فعال هستند.

یک حیطه مهم فعالیت دانش‌بنیان‌ها ساماندهی فضولات دامی واحدهای تخم‌گذار و گاوداری‌ها

ادیبان در ادامه برخی مسائل حل نشده در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: فضولات دامی در واحدهای تخم‌گذار و گاوداری‌ها را باید ساماندهی کنیم که اینقدر بدون ضابطه رها و حمل و نقل نشوند و ارزش افزوده‌ای هم ندارند بصورت خام کار می‌شود این یکی از موضوعاتی است که داریم کار می‌کنیم که تبدیل به یک فرآیند علمی کنیم و ماده با ارزش با افزوده غذایی ایجاد گردد.

 یک حیطه مهم فعالیت دانش‌بنیان‌ها سیستم‌ها و سامانه‌های هوشمند  

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: سیستم‌ها و سامانه‌های هوشمند به روز را از جمله دیگر نیازهای مهم دامپزشکی دانست و گفت: این هم یک حیطه مهم فعالیت دانش‌بنیان‌ها است.

یک قرارداد با دانش‌بنیان‌ها برای سامانه نظارت بهداشتی امضا شده

وی  ادامه داد: امسال با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادی امضا شده که سامانه نظارت بهداشتی ما را به جدیدترین نسخه ارتقا دهد که داخل استان مستقیم وارد مذاکره شدیم.

یک قرارداد برای سیستم‌ها و سامانه‌های هوشمند به‌روز گاوداری‌ها امضا شده

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: یا در بحث گاوداری‌ها نرم افزارهایی هستند اما قدیمی در این مورد هم از یکسال قبل با یک شرکت دانش‌بنیان وارد مذاکره شدیم و تا لان بیش از ده جلسه سنگین کارشناسی برگزار شده که بتوانیم بحث نظارت بهداشتی خودمان در گاوداری‌های صنعتی را به بهترین شکل ارتقا دهیم و هر گونه مشکل بهداشتی را کنترل کنیم.

ادیبان با اشاره این که در گاورداری‌های صنعتی نرم افزارهایی که قبلا داشتند خیلی خوب بوده مثلا در رابطه میزان تولید شیر و  میزان خوارک که باید داده شود؛ گفت: گاوداری‌های صنعتی تولید محور بوده، اما در دامپزشکی بهداشت محوریم برای همین هم نیازمند سامانه‌هایی هستیم که مثلا در این شیر تولید شده باقی مانده‌های دارویی، فلزات سنگ و سموم که در شیر هست را دقیقا مشخص کنیم و سلامت اثبات شود، برای اینها باید سامانه‌های به روز باشد.

 پا‌به‌پای تولید مباحث بهداشتی باید تضمین بشود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: صنعت دامپروری کشور مخصوصا گاوداری‌ها از نظر تولید خیلی ‌رشد کرده مخصوصا استان اصفهان شرکت‌های خیلی خوب داریم که با تعاملاتی که با خارج داشتند توانستند تجربه‌ها و امکانات و تجهیزات به روز را وارد کند ولی بحث بهداشتی را باید بیشتر تمرکز کنیم که پا‌به‌پای تولید بتواند تضمین بدهد که شیری که تولید می‌شود کاملا عاری از باقی مانده‌ها و سموم و فلزات سنگین است.

وی ادامه داد: بحث بهداشتی را با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپها پیگیریم که ارتقا دهیم چون دوبالی هستند که یکی خیلی رشد کرده و اگر بتوانیم این کار را بکنیم خدمت بزرگی را  به بحث تولید شیر و فرآورده‌ها  دامی انجام داده‌ایم.

متوسط تولید شیر در استان خیلی ایده‌آل است

ادیبان  تصریح کرد: الان شیری که در گاوداری‌های تولید می‌شود با استانداردهای جهانی مطابقت دارد ‌یعنی  متوسط تولید شیر در استان خیلی ایده‌آل است.

ایجاد سیستم‌های هوشمند برای نظارت دقیق دامپزشکی بر فرآیندهای تولید شیر ضرورت دارد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: اما بحث بهداشتی که آیا این گاوداری عاری از بیماری خاص باشد یا موضوعات بهداشتی دیگر که شاید دارد انجام می‌شود اما نرم‌افزاری نیست که بتوانیم اثبات کنیم؛ لذا باید با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از این منظر وارد شوند و نرم افزارهایی تولید کنند که نظارت دقیق دامپزشکی بر فرآیندهای تولید شیر باشد.

وی ادامه داد: سلامت و بهداشت را باید تمرکز بیشتر بکنیم شیری که تولید می‌شود باید عا‌ری از فلزات سنگین باشد‌ چون عوارض جانبی سنگینی دارد؛  بحث سموم بخصوص آفلاتوکسین باید بتوانیم خیلی نهادینه از طریق سیستم‌های هوشمند کنترل کنیم چرا که با دست ممکن نیست چون وقتی یک گاوداری مثلا روزی 200 تن شیر تولید می‌کند و نزدیک 5 هزار یا ‌ده هزار راس گاو دارد اینها باید با سیستم‌های هوشمند کنترل کنیم که در دامپزشکی دنبال این هستیم.

در مدرن‌سازی واحدهای تخم‌گذار استان اصفهان خوب جلو رفتیم

ادیبان در خصوص دیگر تولید مهم یعنی تخم مرغ هم اظهار کرد: واحدهای تخم‌گذار استان اصفهان در چند سال اخیر به سمت مدر‌ن‌سازی رفته، شرکت‌های دانش‌بنیان هم به سمت تولید تجهیزات مدرن گام برداشته‌اند؛ الان تولید واحدهای تخم گذار بصورت کاملا‌ اتوماتیک تخم‌مرغ جمع‌آوری می‌شود حتی کود آن هم بصور کاملا مکانیزه از سالن‌ها خارج می‌شود که این هم خیلی خوب رفتیم جلو.

در موضوع بسته‌بندی تخم‌مرغ سرمایه‌گذاران خصوصی و دانش‌بنیان‌ها وارد شده‌اند

وی افزود: بحث بسته‌بندی تخم‌مرغ هم شرکت‌های خصوص دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند همچنین شرکت‌های مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی کار می‌کنند حتی برای جوهری که روی تخم مرغ چاپ می‌شود اید‌هایی در مورد نوعی جوهر برای این که از خارج وارد نکنیم و اهمیت بحث سلامت را هم تایید کنند مطرح شده همچنین دستگاه‌هایی که دارند وارد می‌کنند خیلی شرکت‌ها برای طراحی و ساخت آن ورود کرده‌اند به نظرم خیلی خوب دارد کمک می‌کند که تولیدات بهداشتی‌تر و سالم‌تری را تولید کنیم بطوری که دست کمتری به تخم مرغ بخورد و بسته‌بندی شود.



انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
1
0
نحوه نوشتا مقاله که بسیار ابتدایی هست و در نهایت هم‌محصولات باید در چهار چوب قوانین باشند نه اینکه شما قوانین رو عوض کنید تا با محصولات هم‌خوانی پیدا کند ،ایشون همه چیز رو دانش بنیان میدونن
ناشناس
|
Poland
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
2
دامپزشکی اصفهان لطفا هیچ کمکی به ما شرکت های دانش بنیان نکند فقط، چوب لای چرخ ما نگذارد ..‌‌‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
کار اگه اصولی باشه روند داره و راه خودش را میره، چوب لای چرخی میزارند که یه جای کارش میلنگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
2
دانش بنیانی شرایط تولید داره که در چارچوب ضوابط بگنجه وگر نه مثل اکثر شرکت های دانش بنیان هدفشون اخذ وام و تقلب هست. این سخنان را از زبان شخصی می‌شنویم که ميدونند واسه دور زدن سیستم کجا چونه بزنند.
نظر شما
ادامه