کد خبر: ۷۴۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه شاسکوه به علت کهولت سن تلف و نمونه گیری لازم از این گونه جهت نگهداری در بانک ژن انجام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «اسداله حاتمی» ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده شاسکوه، محیط بانان با حضور در محل مورد نظر، در یکی از مناطق صعب العبور، لاشه یک قلاده پلنگ را مشاهده می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: با اطلاع از این موضوع و به منظور بررسی صحت و این گزارش با همراهی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل در محل مورد نظر حاضر و کارهای کارشناسی، نمونه برداری و بیومتری و… روی لاشه انجام شد.

حاتمی افزود: طبق بررسی‌های کارشناسی انجام شده روی لاشه، علت تلف شدن این گونه ارزشمند، کهولت سن تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: این پلنگ نر از سال‌های گذشته بارها توسط محیط بانان و یا دوربین‌های تله‌ای در این منطقه مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی سن تقریبی این گونه ارزشمند تلف شده را بالغ بر ۱۳ سال تخمین زده و گفت: منطقه حفاظت شده شاسکوه بین شهرستان‌های قاین و زیرکوه واقع شده و سیمای عمومی منطقه کوهستانی است که حاشیه آن را دشت‌های وسیع در برگرفته است.

حاتمی بیان کرد: منطقه دارای دیواره‌های صخره‌ای بلند و دره‌های عمیق و پرتگاهی و این رشته کوه دارای تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی بالایی است و گاه می‌توان گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی را در آن مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه بلندترین قله‌های رشته کوه شاسکوه به حدود دو هزار و ۸۰۰ متر می‌رسد و در دشت‌های حاشیه به حدود هزار و ۲۰۰ متر کاهش می‌یابد، ادامه داد: منطقه حفاظت شده شاسکوه یکی از زیستگاه‌های ارزشمند و با پتانسیل بالا برای زیست گونه پلنگ در خراسان جنوبی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به دلیل شرایط مساعد منطقه (آب، تغذیه، حفاظت و …) این گونه ازشمند حیوانی سالهای طولانی در آن زیست کرده است و متاسفانه به دلیل کهولت سن نیز تلف شد.

حاتمی یادآور شد: نمونه گیری لازم از این گونه جهت نگهداری در بانک ژن انجام شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
0
0
لابد دوباره دامپزشکی تکذیب کرده
نظر شما
ادامه