کد خبر: ۷۴۱۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ مورد مثبت ابتلا به هاری در حیات وحش استان شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرآرانیوز، «دکتر محمود قربان زاده» روز سه‌شنبه اظهار کرد: طی امسال ۲۰ مورد مشکوک ابتلا به بیماری هاری در حیوانات اهلی و غیراهلی در استان شناسایی شد که پس از انجام آزمایشات لازم ۱۳ مورد مثبت گزارش شد که شامل ۱۰ قلاده سگ، ۲ قلاده گربه و یک راس گاو مثبت شده‌اند.

وی افزود: طی این مدت همچنین ۱۳ هزار و ۱۷ قلاده سگ در برابر این بیماری واکسینه شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه چندین سال است که موردی از ابتلای جمعیت خراسان رضوی به بیماری هاری گزارش نشده است، اما آگاهی مردم و رعایت اصول مربوط به پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

قربان زاده به مردم توصیه کرد به هیچ عنوان به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد نزدیک نشوند و اقدام به تغذیه آنان نکنند که از جمله دلایل آن نزدیک شدن بیش از حد معمول به حیوان و احتمال حمله و گازگرفتگی توسط حیوان، انتقال آلودگی‌های انگلی متعددو ... وجود دارد و همین امر احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را افزایش میدهد.

وی بیان کرد: علاوه بر این غذا دادن به حیوانات وحشی یا ولگرد موجب از بین رفتن توان زندگی و شکار آنان و نیز نزدیک شدن به مناطق مسکونی و شهر‌ها میشود که تبعات متعددی را میتواند در بر داشته باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه افرادی که به هر عنوان اقدام به نگهداری سگ در باغ، منزل و یا کارخانه می‌کنند نسبت به انجام واکسیناسیون سالانه هاری، انجام درمان‌های ضد انگلی داخلی و خارجی دوره‌ای و مجموعا حفظ سلامت سگ دارای مسوولیت هستند، افزود: به این ترتیب وارد آمدن هر گونه صدمه و بیماری از سوی سگ به سایر افراد برای صاحب سگ مسوولیت قانونی و حقوقی به بار می‌آورد.

قربان زاده تاکید کرد: در صورتی که هر فردی توسط حیوانی گاز گرفته شد و یا دچار خراش سطحی یا عمیق ناشی از پنجه زدن گربه شد بلافاصله باید با آب فراوان و صابون اقدام به شستشوی محل نموده تا میکروب یاانگل احتمالی وارد بدن و خون نشود و سپس به نزدیکترین مرکز درمانی جهت انجام معاینات و درمان تخصصی مراجعه کند.

وی ادامه داد: دامداران توجه داشته باشند رفتار‌های پرخاشپگرانه حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و اسب و یا خروج کف از دهان و حمله به انسان‌ها نیز از مواردی است که باید بلافاصله اقدام به پیگیری درمانی نمایندو درصورت مواجهه با چنین شرایطی در صورت گازگرفتگی توسط حیوان بدون درنگ به مراکز بهداشت مراجعه نمایند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در پایان گفت: تمامی افراد باید حتی یک خراش کوچک را در این زمینه جدی بگیرند و به هیچ وجه سطحی بودن و بی خطر بودن خراش یا زخم را مانع مراجعه به مراکز درمانی ندانند.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
0
0
ان شاء الله که تشخیص آزمایشگاهی دوستان درست بوده باشد! و با تزریق به موش آزمایشگاهی حساس ، حساسیت روش و صحت و دقت کارشناس و اختصاصیت آزمون صحه گذاری شده باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
0
0
پس ان شاالله با همین فرمون ، تا پایان سال به ریشه کنی هاری می رسیم
ناشناس
|
Japan
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
1
0
نظر انستیتو پاستور ایران چیست!؟ آیا آنها هم تایید می کنند این ادعا ها را!؟ در مجامع تخصصی که حرف ها و حدیث ها در درستی نتایج بسیار است! چه کسی درست می گوید!؟ الله اعلم! چه کسی اشتباه ؟ پناه بر خدا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
همکار عزیز شاید حرف هایی شنیده باشیم ولی در کنار آن دو تا واقعیت هم در نظر بگیرید:
۱- تعداد نمونه گیری و کانونهای مشکوک افزایش داشته است و قطعا در شهرستان یا استان خودتون این مسئله را جویا شوید. در استان ما دو برابر شده است! اخبارها حکیم مهر در مورد هاری این مورد را تایید می کند.
۲- تعداد موارد انسانی در کشورمان در سال های اخیر هم افزایش چشم گیر دارد!
در مجموع باید نگران بود بویژه در مورد سگ های ولگرد که جمعیت افزایشی دارند و قابل واکسیناسیون نیستند.
نظر شما
ادامه