کد خبر: ۷۴۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده همزمان یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه سه توله خود در ارتفاعات شهرستان خواف در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی اله پور» روز دوشنبه افزود: همیاران حفاظت محیط ‌زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات شهرستان خواف مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده یک قلاده پلنگ بالغ با سه توله اش و تصویربرداری از آنها شدند.

وی افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکارممنوع و حفاظت شده شهرستان خواف، جمعیتی بالغ بر هزار علف‌خوار وحشی از گونه هایی چون کل و بز، آهو و قوچ و میش وحشی زیست می کنند، که تغذیه اصلی پلنگ ها محسوب می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مشاهده گربه سانانی چون پلنگ ایرانی را، که به عنوان 'گونه پرچم' و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می شود، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت شرایط زیستگاهی آنها و گویای وضعیت دیگر گونه های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

وی گفت: محیط‌بانان شهرستان خواف، در هفته اخیر یک دهنه چشمه را در همین منطقه احیا و یک آبشخور جدید نیز برای گونه های حیات وحش ایجاد کردند و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش از دیگر اقدامات آنان در این زیستگاه بوده است.

اله پور افزود: گزارش ها و برخی مستندات از دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه حکایت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام ساکنان منطقه، قابل جبران خواهد بود.

لازم به ذکر است گزارش مشاهده و ثبت زیست پلنگ در شهرستان خواف سابقه دارد اما مشاهده همزمان چهار قلاده از این گونه جانوری در استان خراسان رضوی نادر بوده و کمتر در طبیعت مشاهده شده است.

شهرستان خواف در فاصله ۲۷۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
1
چقدر عالی،خداوندا خودت همواره مواظب حیوانات حیات وحش باش، آمین
نظر شما
ادامه