کد خبر: ۷۴۰۷۹

حکیم مهر: کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سه سال گذشته از ۵ مورد مرگ انسانی در اثر هاری در فارس، ۴ نفر از این افراد براثر گاز گرفتگی توسط سگ به بیماری هاری مبتلا و جانشان را از دست داده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های ایجاد شده در انسان ریشه در حیوانات دارد که از این میان، خطرناک‌ترین آن‌ها هاری است.

«احمدرضا رضایی» با بیان اینکه در هر کجای دنیا در صورت بروز علائم بیماری هاری در انسان، این بیماری قابل درمان نبوده و فرد مبتلا فوت خواهد کرد گفت: هم استانی‌های توجه کنند با وجود واکسیناسیون موثر بر علیه بیماری هاری، متاسفانه مواردی از افراد واکسینه شده ممکن است مبتلا به هاری شده و فوت کنند، بنابراین لازم است از تماس یا نزدیک شدن به حیوانات پستاندار، خصوصاً حیوانات بدون صاحب، ولگرد یا وحشی پرهیز کنیم تا مورد گزش این حیوانات قرار نگیریم.

وی با بیان اینکه هاری از هر حیوان پستاندار می تواند به انسان منتقل شود افزود: گزیده شدن افراد توسط حیوانات پستانداران از جمله سگ می تواند در صورت ابتلای حیوان به هاری، منجر به مرگ این افراد شود و و چنانچه به هر دلیل مورد گزش حیوانات پستاندار واقع شدیم، بلافاصله و بدون فوت وقت به مراکز درمان بیماری هاری در شهرستان خودمان مراجعه کنیم.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در فارس دچار حیوان گزیدگی می‌شوند که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها توسط سگ مورد حمله قرار می گرند که این آمار در سال گذشته به ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه شیراز رسید که  در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش سگ‌های ولگرد، غذا دادن مردم به آن‌ها است که سبب افزایش خطر گزیده شدن کودکان و افراد در محیط پیرامون ما شده است‌.

وی افزود: متاسفانه سال گذشته یک کودک ۱۱ ساله در شهرک شهید دستغیب شیراز براثر حمله گله‌ای سگ‌ها به او جانش را از دست داد و لازم است درباره کنترل جمعیت این سگ و غذا ندادن به آن‌ها توسط مردم تجدید نظر شود.

وی افزود: افراد باید برای موارد حیوان گزیدگی در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مرکز بهداشت شهرستان‌ها و در شیراز به مرکز بهداشت شهدای والفجر واقع در خیابان امدادگر (ساحلی شرقی)، جنب فرمانداری شیراز مراجعه کنند.

رضایی افزود: افراد باید در تماس با حیوانات اعم از پرندگان و پستانداران دقت کنند و در صورتی که اصرار به داشتن حیوان خانگی دارند، حتما قبل از آوردن حیوان به منزل، آن را برای معاینه به دامپزشکی ببرند.


نظر شما
ادامه