کد خبر: ۷۴۰۷۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:
«دکتر حسین حیدری» افزود: به نظر اینجانب با عرضه گوشت غیرمجاز باید همچون عرضه مواد مخدر برخورد شود؛ این شغل کاذب به قیمت جان مردم تمام می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد ...

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با حضور در دفتر مرصاد به سوالات خبرنگار این پایگاه خبری پاسخ داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرصاد، «دکتر حسین حیدری» همچنین در خصوص خدمات گروههای جهادی و برنامه‌های این سازمان در سال جدید توضیحاتی ارائه دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: شرح و وظایف دامپزشکی در دو شاخه اصلی از جمله حفظ و حراست دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل و دیگری نظارت بهداشتی و شرعی در چارچوب قانون، همچنین واکسیناسیون دام بر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماریهای دامی خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه از لحاظ دام‌های سبک جزو استان‌های برخوردار است که تامین کننده دام استان‌های دیگر همچون تهران، مرکزی، گیلان، گلستان و مازندران است، افزود: در استان کرمانشاه بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۰ راس دام سبک وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام مربوط به عشایر است؛ عشایر در فصل ییلاق و قشلاق به خارج از محدوده استان ازجمله ایلام، لرستان، خوزستان، فکه، مهران و دهلران کوچ می‌کنند.

افزایش ۶۵ درصدی واکسیناسیون در سال گذشته

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ میلیون سر نوبت انواع واکسیناسیون رایگان در حوزه دام در زمینه بیماری‌هایی مثل بروسلوز، تب برفکی، آبله، پی پی آر انجام شد و در سال ۱۴۰۱ با یک اقدام جهادی این تعداد به ده میلیون و پانصد هزار رأس افزایش پیدا کرد یعنی ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش واکسیناسیون صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه طیور حدود ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی مشغول به فعالیت است که این واحدها در صورت جوجه‌ریزی در طول سال بیش از ۳۰ میلیون قطعه ظرفیت جوجه ریزی دارند و لذا یکی از استانهای مطرح در حوزه طیور هستیم.

دکتر حیدری در ادامه در خصوص آبزیان گفت: در حوزه تولید ماهیان گرمابی و سردابی استانهای غیرساحلی جزو رتبه‌های بالای جدول قرار گرفته‌ایم یعنی در بین استانهای غیر ساحلی از لحاظ پرورش ماهی حائز رتبه سوم یا چهارم هستیم. دامپزشکی متولی بهداشت آبزیان هستیم ولی امورات اجرایی را اداره شیلات انجام می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تمام خدمات دامپزشکی به جهت حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی به صورت رایگان انجام میشود، عنوان کرد: در حوزه دام سنگین جزو استان‌های پذیرنده دام هستیم. در استان کرمانشاه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که تامین‌کننده دام استان از جمله استانهای قم و مرکزی هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به نظارت بهداشتی و شرعی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی، بیان کرد: تعداد ۱۴ کشتارگاه صنعتی و سنتی در استان فعال است که یکی از آن‌ها در کنگاور، سه کشتارگاه صنعتی در کرمانشاه و مابقی در شهرستانها هستند. متولی کشتارگاه‌ها شهرداری و بهره برداری از آن دامپزشکی است.

«دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» تحقق این شعار نشان دهنده انجام وظایف دامپزشکی است

وی با بیان اینکه سالانه آنچه که در جهت سلامت غذا در سر سفره مردم هست با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: با حضور روحانیون مستقر در تمام کشتارگاه‌ها جزو یکی از استان‌هایی هستیم که نظارت شرعی با حضور روحانی مستقر در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور و نظارت باهم انجام میشود در نهایت فعالیت مجموعه دامپزشکی خروجی آن این شعار است" «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم». تحقق این شعار نشان دهنده انجام وظایف دامپزشکی است.

این مسئول در ادامه با اشاره به برنامه‌های دولت مردمی آیت الله رئیسی گفت: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی طی دوسال اخیر طرحی تحت عنوان طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ارائه داد که از نیمه دوم اسفند ماه هر سال تا پایان ماه مبارک رمضان انجام میشود.

وی گفت: با توجه به شرایط خاص ماه مبارک رمضان و افزایش محصولات پروتیئنی از جمله گوشت در ایام عید و همچنین افزایش مسافران طرح ملی کنترل و نظارت بهداشتی در حوزه دامپزشکی در استان به اجرا در آمد و امسال هم مانند سال‌های گذشته تعداد سی و سه اکیپ ثابت و سیار کار بازرسی و نظارت را انجام دادند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه این بازرسی‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۲ بامداد انجام می‌شد، گفت: اماکن هدف شامل کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌های بین راهی، بین شهری، قصابی ها، مراکز قطعه‌بندی، سردخانه‌های مرتبط با حوزه دامپزشکی بودند که از سیزدهم اسفند ماه لغایت پایان ماه مبارک رمضان با استفاده از ظرفیت ۸۰ نفر از پرسنل دامپزشکی در قالب ۳۳ به ثابت و سیار نظارت انجام دادند.

وی ادامه داد: در این ایام در کشتارگاه‌ها تعداد ۱۷ میلیون و ۱۷ هزار رأس دام سبک با وزن تقریبی ۲۹۱ تن تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌ها ذبح شرعی بهداشتی شدند و از این تعداد ۳۸ هزار با وزن تقریبی ۳ تن به دلیل بیماری‌های مشترک وعدم انطباق با ضوابط بهداشتی و شرعی توسط ناظرین شرعی بهداشتی از چرخه مصرف خارج شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در این مدت تعداد ۴۳۶۰ راس دام سنگین کشتار شد که ۱۷ رأس آن با وزن تقریبی ۴ تن به دلیل‌عدم انطباق با ضوابط بهداشتی و به دلیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از چرخه مصرف خارج شد و با شرایط بهداشتی ضبط شد.

وی گفت: در این بازه زمانی تقریباً دو میلیون و پانصد و سی هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های مرغ گوشتی داشتیم که ناظران بهداشتی به صورت ویژه نظارت داشتند و بیش از ۴۱ هزار قطعه مرغ با وزن تقریبی ۶۸ تن که فاقد ضوابط بهداشتی بودن همراه با ناظر بهداشتی از سفره مردم برچیده و به روش بهداشتی امحا شدند.

دکتر حیدری افزود: رتبه خوبی در بحث کنترل و تشدید نظارت‌های بهداشتی در کشتارگاه‌ها داشتیم این فقط نظارت در کشتارگاه‌ها بوده است. از سایر مراکز از جمله سردخانه‌های فرآورده‌های دامی مراکز قطعه بندی، قصابی‌ها، مرغ فروشی ها، رستوران‌های بین راهی رستوران‌های بین شهری از تاریخ شروع طرح بیش از ۱۰ هزار مورد بازدید مستقل و مشترک صورت گرفت. بازدید مستقل یعنی تنها خود دامپزشکی بوده است و بازدیدهای مشترک همراه با میراث فرهنگی و مرکز بهداشت انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بازرسی مشترک با میراث فرهنگی شامل رستوران‌های بین راهی بوده و مشترک با مرکز بهداشت رستوران‌های شهری بوده و همچنین با اصناف در قالب تیم مشترک بهداشتی در این ایام قریب به ۱۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفته و ماحصل این ده هزار بازرسی تشکیل ۱۹۱ مورد پرونده غیر بهداشتی تذکر و معرفی به دستگاه قضایی داشتیم و ۹ مورد پلمپ مراکز عرضه فراورده‌ها صورت گرفت.

دکتر حیدری افزود: از ۱۳ اسفند لغایت ۱۵ فروردین ماه سال جاری بیش از پنج تن از این مواد دام سبک و سنگین کشف و ضبط شده است در کشتارگاه طیور نزدیک به ۶۸ تن انواع فراورده‌ها داشتیم در مراکز عرضه بیش از ۴ تن انواع فرآورده‌های خام دامی بوده از مغازه واحدهای متخلف از کشتار‌های خیابانی و غیرمجاز که توانستیم در این ایام اینها را از سر سفره مردم برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پروسه جابجایی تمام نهاده‌های دامی دام زنده از جمله طیور و دام سبک و سنگین گفت: نهادهای مرتبط همگی در سامانه‌ای تحت عنوان قرنطینه دامپزشکی از مبدأ تا مقصد سلامتی آن‌ها محرز می‌شود. در کشتارگاه‌ها مسئول مستقیم مستقر فنی وجود دارد که معاینه قبل از کشتار انجام شده و گواهی سلامت صادر میشود و سپس معاینه حین و بعد از کشتار انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در مورد مرغ هم به همین شکل است مرغ قبل از اینکه به کشتارگاه برود یک هفته قبل از آنتی بیوتیک‌ها و داروها قطع میشود و سپس با تایید گواهی سلامت به کشتارگاه می‌رود.

وی گفت: گوشت خام بایستی به مدت ۲۴ ساعت در دمای بین ۰ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا جمود نعشی صورت گیرد چرا بالای ۹۰ درصد از انواع بیماری‌ها از جمله انگلی، ویروسی و قارچی که در لاشه وجود دارد و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود در همین برودت دما به مدت ۲۴ ساعت از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال در خصوص عرضه گوشت در بعضی از خیابان‌های شهر کرمانشاه گفت: در محله‌هایی نظیر دولت آباد و جعفرآباد عرضه گوشت خام غیرمجاز وجود دارد؛ موضوع کشتار غیرمجاز یک شبه به وجود نیامده که یک شبه حل شود! در طی سابقه ۲۲ساله مدیریتی خود متاسفانه به دلیل وجود نگاه‌های متفاوت این مسئله همچنان وجود دارد.

وی گفت: بخشی از این معضل سلاخان را باید شهرداری حل کند چرا که مدیریت معابر شهری و خیابانها با شهرداری است و به عنوان مشاغل مزاحم با آن‌ها برخورد شود، همچنین اصناف، بهداشت و نیروی انتظامی و دادگستری باید در این امر مشارکت همگانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تنها دامپزشکی متولی برخورد با کشتار غیرمجاز نیست، بیان کرد: تا مادامی که ما نگاه درآمدی به این قضیه داشته باشیم این مشکل همچنان وجود دارد. به نظر اینجانب با عرضه گوشت غیر مجاز باید همچون عرضه مواد مخدر برخورد شود این شغل کاذب به قیمت جان مردم تمام می شود و سلامت آنها را به خطر می اندازد.

دکتر حیدری گفت: وظیفه دامپزشکی این است که از نظر شرایط بهداشتی این موارد را انتقال دهد برخورد دیگه با ما نیست. برخورد با این پدیده با نیروی انتظامی و قوه قضائیه است.

وی افزود: در این رابطه اکیپ دامپزشکی بارها مورد آسیب و ضرب و شتم قرار گرفته اند، بارها با سنگ، قمه و چاقو به جان ماشین و نیروهای دامپزشکی افتادند؛ حتی یک مورد پرتاب نارنجک در شبکه دامپزشکی در منطقه میدان فردوسی داشتیم، لذا این برخوردهای کج دار و مریز علاج واقعه نخواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه خیابان‌های شهر متعلق به شهرداری است، افزود: بلوارها باید جایی برای فضای سبز باشد در حالیکه در بلوار دولت آباد انواع و اقسام فراورده های خام دامی و سایر مواد خوراکی در آنجا عرضه می شود که متاسفانه برخی از مردم و حتی کارکنان دولت به جهت اینکه قیمت این مواد ارزان تر از سایر جاهای دیگر است تمایل به خرید دارند در حالیکه این کشتارهای غیرمجاز با سلامت مردم بازی می کند چرا که نه از نظر بهداشتی و نه از نظر شرعی مورد تایید نیست.

باید کشتار غیرمجاز به عنوان جرم تلقی شود/ باید تیم دامپزشکی و بهداشتی حمایت جانی و امنیتی شوند

وی با تاکید بر اینکه کشتار غیرمجاز به عنوان جرم تلقی شود، گفت: تا موقعی که تقاضا و عرضه برای این افراد سودجو وجود دارد همین روند ادامه دارد می‌دهد لذا باید مطالبه فرمانداران باشد مورد دغدغه بهداشت باشد. باید تیم دامپزشکی و بهداشتی حمایت جانی و امنیتی داشته باشد.

دکتر حیدری با بیان اینکه این مشکلات در مناطق عشایری زاگرس نشین ما که پیشینه دامپروری دارند، وجود دارد، افزود: در کرمانشاه که مرکز استان است و همچنین در مسیرهای روانسر، جوانرود کشتارهای غیر مجاز به وفور مشاهده میشود. البته در شهرستان هایی همچون سنقر و ثلاث باباجانی با کشتار غیرمجاز نداریم.

وی گفت: اگر شهرداری این قصاب ها را در نقطه ای ساماندهی کند نقطه دامپزشکی حاضر است خدمات بهداشتی و شرعی ارائه دهد.

دکتر حیدری در بخش دیگری از سخنانش به برنامه جهادی دامپزشکی اشاره کرد و گفت: با حمایت دکتر آقامیری با کمک بسیج سازندگی و عشایری تحت عنوان جهاد دامپزشکی در دستور کار قرار گرفت به صورت ویژه در مناطق کم برخوردار صعب‌العبور و محروم کلینیک سیار دامپزشکی آنجا رفته و گفت: در سال ۱۴۰۱ به تعداد یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام علیه بیماری های مشترک واکسینه شدند. نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار متر مربع ما جایگاه دام را به صورت رایگان سمپاشی کردیم و تقریباً در قالب هفت برنامه جهادی در سال ۱۴۰۱ با کمک بسیج سازندگی ویزیت رایگان انجام شد و همچنین داروهای رایگان از جمله آنتی بیوتیک ها و بکمپلکس در اختیار آنها قرار گرفت.

وی افزود: همچنین نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند و همچنین پنج هزار نفر در روز آموزش چهره به چهره روستاییان را داشتیم. همچنین بروشور، پنفلت، بنر، پوستر بین روستاییان و بهره بهره‌برداران توزیع شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: امسال در تکمیل سال گذشته هر هفته یک رزمایش داریم و هر هفته یک شهرستان یک اردوی جهادی برگزار می شود. در این اردوها ویزیت، سمپاشی، مشاوره و واکسیناسیون رایگان انجام میشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیماری تب کریمه کنگو که در فصل بهار و تابستان شایع است، اشاره کرد و گفت: بیماری لاعلاجی که در اثر گزش "کنه" رخ میدهد برای اینکه بخواهیم این حلقه ارتباط دام و کنه را از بین ببریم با یک کار ساده با سمپاشی جایگاه دام می توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وظایف جهاد کشاورزی در خصوص بهسازی جایگاه دام اشاره کرد و گفت: باید جایگاه دام طوری بازسازی بهینه سازی شود که قابلیت سمپاشی را داشته باشد البته از صفر تا صد کار سمپاشی مربوط به دامپزشکی است.

تزریق هورمون به مرغ‌ها به هیچ وجه صحت ندارد و شایعه‌ای بیش نیست

وی در خصوص تزریق هورمون مرغ گفت: تزریق هورمون به مرغ‌ها به هیچ وجه صحت ندارد و شایعه‌ای بیش نیست .تزریق هورمون به مرغ‌هایی که بین 32 تا 35 روز برای کشتارآماده می‌شوند به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. و از طرفی با سیستم بدن مرغ سازگاری ندارد.

دکتر حیدری در پایان گفت: قیمت هر دز هورمن از قیمت تمام شده مرغی که درحال حاضر به بازار عرضه می‌شود بیشتر است بنابراین مردم نباید این شایعات را باور کنند.


انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
MONA
|
Poland
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
3
8
عدم تطابق بهداشتی و شرعی ینی چی ؟ حالا بهداشتی شاید قابل هضم باشه اما شرعی ینی چی ؟ چرا به این علل واهی حیوان رو میکشید و بعد گوشتشو نابود میکنید؟ از نظر شرعی ینی چی یه توضیح دقیق بدید ، دوتا کلمه متفاوت رو کنار هم میارید ، من میخوام بدونم تطابق شرعی ینی چی؟ مثلا چون رو به قبله نبوده باید گوشتش حروم شه؟؟؟ یا چون چاقو رو به زیر گلوش نزده؟ جای تاسفه
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
1
4
خانم مونا سلام،منظور از کشتار شرعی در نهایت همون بحث بهداشتی هست و برش سر رگ درست ناحیه که منجر به خونگیری کامل بشه،اگر رگ درست زده نشه در نتیجه خونگیری ناقص باشه در نتیجه خون باقی مانده در لاشه باعث پایین آمدن کیفیت گوشت و رنگ تیره و نهایتا فساد زودتر می شود،ایکاش اول کمی تامل کنیم بعدش قضاوت کنیم!
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
2
ای کاش یه بررسی بعمل بیارید ببینید از روزیکه شروع به اطلاع رسانی در خصوص کشتار غیرمجاز کردید چقدر تاثیرگذار بودید؟ خواهشمندیم این مورد رو بررسی کنید
واقعا شاید مشکل جای دیگس که مردم با شما همراهی ندارند
این همه داد و فریاد میکنید ولی نه مسئولین ونه مردم هیچگونه توجهی به حرفاتون ندارند علت واقعا در چیست جناب دکتر عزیز.
آخه نمیشه که همه چیز رو با زور جا بندازین لطفا روی مقوله مشتری مداری بیشتر کار کنید.
پاسخ ها
همکار.
| Sweden |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
۲۰ ساله همین مطالب در جای حای ایران که این مشکل را دارند عنوان میشه. نتیجه نمیده گناه دامپزشکی نیست. گناه متقاضی. و گناه مسولین هست که میگن ملت اینکارو نکنن چکار کنن بروند دزدی بکنن. شغل ندارند درآمد ندارند. بیکار میشن. حالا این بنده خدا هی بیاد بگه مشکل شرعی و بهداشتی. کو گوش شنوا
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
1
2
جناب مدیرکل بهتر است درارتباط با عنوان کردن مسآیل بهداشی کمی محتاتانه وعلمی صحبت کنید نگهداری لاشه در پیش سرد بمدت 24 ساعت در دمای 2تا 4 درجه سانتیگرد باعث از بین بردن مشکلات قارچی ویروسی وغیره نمیگردد فقط باعث بهتر انجام شده ریگورمرتیس یا جمود نعشی وتبدیل گلیکوژن بافت تبدیل به اسید لاکتیک ومانع از رشد ونمو میکرو ارگانیسها درداخل لاشه میگردد والودگی های سطحی به قوت خود باقیست وشریط نگهداری وبهداشت درزمان تولید اهمیت خاص دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
جان برادر آیا ویروس ها و قارچ ها زیر مجموعه میکرو ارگانیسم ها محسوب نمی شوند.و آیا ویروس تب کریمه و کنگو بر اثر همین تولید اسید لاکتیکی که شما هم بدرستی فرمودید و واقعا هم وجود داره ازبین نمیره. پس آقای دکتر حیدری هم علمی و درست عنوان نمودند
دامپزشک
|
Sweden
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
2
1
جناب ناشناس. محتاتانه ؟!!! محتاطانه. از ریشه احتیاط. عزیزم این اولش. دوم اینکه شک ندارم منظور نگارنده با صحبت مدیر کل در بحث قارچ و نگهداری در صفر تا ۴ درجه قطعا منظور نظر ایشان نبوده. چون دکتر حیدری بارها با رسانه و جراید این مطلب را گفته. که پیش سرد باعث چه میشه و چه نمیشه. حالا بنده خدا این همه هشدار میده آمدی دست رو چه گذاشتی. لطفا کمی با ( محتاتانه ) صحبت بکن. محتاتانه نه ( محتاطانه ) دلبندم
خسرو انوشیروا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
0
محتات احتیاط دامپزشکی
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
پرتاب نارنجک!!!!!
عین فیلمهای گانگستری وهالیوووووودی!!
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
1
خوب حالا این بنده خدا یک اظهار نظر منطقی کرده باید به او خرده گرفت کسی که دررآس مدریت یک استان اظهار نظر میکنه باید قبلآ مطاله کنه وبررسی کنه بعد ان را منعکس کنه این علم دامپزشکی را زیر سوآل میبره ...
نظر شما
ادامه