کد خبر: ۷۴۰۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: به دلیل افزایش تعداد سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب شاهد افزایش بیماری هاری در استان هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به افزایش هاری به انسان گفت:  به رغم اینکه در ۱۰ سال گذشته بیماری هاری نداشته‌ایم، اما در سال ۱۴۰۱، چهارده مورد مثبت هاری در استان ثبت شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون یعنی مدت ۴۰ روز، ده مورد تست هاری مثبت در استان گزارش شده است.

وی بااشاره به ثبت یک مورد فوت نوجوان از ابتدای سال در استان به علت هاری گفت: علت افزایش تعداد سگ‌ها و گربه‌ها، تغییر اکوسیستم زندگی این موجودات است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه برخی از مردم از سر دلسوزی به این حیوانات غذا رسانی می‌کنند افزود: این موضوع خارج از طبیعت زندگی سگ‌ها و گربه‌ها است بنابراین این عمل منجر به تغییر چرخه طبیعی زندگی این حیوانات می‌شود.

وی در مورد زیاد شدن جفت گیری سگ‌ها و گرگ‌ها در استان گفت: متاسفانه جفت گیری سگ و گرگ زیاد شده و حیوانی که از این جفت گیری متولد می شود به گرگاس مشهور است.

وی گفت: گرگاس هم خوی گرگ را دارد و هم خوی سگ را لذا بسیار خطرناک است.

وی از مردم خواست تا ضمن مراقبت از خود در برابر حیوانات تا حد ممکن از نگهداری حیوانات در منزل خودداری و چنانچه اقدام به نگهداری حیوانات در محیط زندگی خود داشتند حتما نسبت به واکسینه کردن آن حیوانات اقدام کنند.

وی همچنین گفت: مردم در صورت گاز گرفتگی از طرف هرنوع پستانداری فوراً به مراکز درمانی مراجعه و اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
0
2
متاسفانه هاری در کشور بیداد میکنه
و سازمان دامپزشکی به عنوان‌متولی اصلی این قضیه،‌هیچ‌برنامه عملی برای کنترل این‌بیماری نداره! افسوس
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
0
0
کنترل هاری نیاز به پول و نیرو داره. با حرف .... زدن کار درست نمیشه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
0
1
برای کنترل بیماری هاری در کشور
۱. طرح CNVR با نظارت دامپزشکی و توسط شهرداری ها و دهیاری ها در مورد سگ های بدون صاحب اجرا گردد.
۲. در حیات وحش اجرای واکسیناسیون خوراکی هاری الزامی است.
در غیر اینصورت باید منتظر افزایش آمار هاری در کشور باشیم...
نظر شما
ادامه