کد خبر: ۷۳۹۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سیدسعید حسینی» تصریح می‌کند: ازجمله مهمترین اقدامات شاخص دفتر می‌توان به اجرای طرح مراقبت و ارزیابی کیفی داروهای دامپزشکی پس از عرضه به بازار مصرف (PMS) اشاره کرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «یکی از اقدامات شاخص دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور، تدوین فارماکوپه داروهای دامپزشکی ایران برای اولین بار در کشور بود.» این را مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

«دکتر سیدسعید حسینی» تصریح می‌کند: «اهتمام جدی در تشویق، حمایت، پیگیری تسریع در روند صدور پروانه‌های ساخت داروها و واکسن‌های تولید داخل از دیگر اقدامات است که در این ارتباط ۳۳۰ مورد موافقت اولیه و ۴۱۲ پروانه ساخت دارو طی سال ۱۴۰۱ صادر شده است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین وظایف دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور طی سال ۱۴۰۱ چه بود؟

دفتر دارو و درمان به استناد قانون سازمان دامپزشکی به‌ویژه آئین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده ۳ و مواد ۷ و ۸ و ۹ آن و هماهنگ با قوانین بین‌المللی WHO,OIE,Pics وظایف و مسئولیت‌های گسترده و متنوعی دارد که به‌طور خلاصه می‌توان به مطالعه، ‌سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی تولید، واردات، صادرات، توزیع، پخش و ثبت انواع دارو، فرآورده‌های بیولوژیک، مواد ضدعفونی‌کننده، سموم، افزودنی‌های خوراک دام، آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و نظایر آن که به نحوی از انحاء مورد مصرف دامپزشکی هستند، اشاره کرد. همچنین مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط فنی و اجرایی مرتبط با تولید، واردات، صادرات، توزیع، پخش و ثبت انواع دارو، فرآورده‌های بیولوژیک، مواد ضدعفونی‌کننده، سموم، افزودنی‌های خوراک دام، آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و نظایر آن که باز به نحوی از انحاء مورد مصرف دامپزشکی هستند، یکی دیگر از وظایف دفتر است.

از طرفی می‌توان گفت که مطالعه، تدوین ضوابط، دستورالعمل و صدور پروانه کارخانجات تولیدکننده و یا مجوز تولید برای هر قلم از انواع دارو و فرآورده‌های بیولوژیک و نظایر آن و همچنین مطالعه، سیاست‌گذاری، نظارت، ارزیابی، اظهار نظر، تدوین ضوابط و دستورالعمل جهت صدور پروانه شرکت‌های واردکننده و صادرکننده، توزیع و پخش و فروش انواع دارو و مواد بیولوژیک نیز جزء وظایف دفتر دارو و درمان به شمار می‌روند.

از دیگر وظایف دفتر دارو و درمان می‌توان به کنترل، ممیزی و نظارت بر کارخانجات تولیدکننده، صادر و واردکننده، توزیع، پخش و فروش انواع دارو و مواد بیولوژیک و نظایر آن، نظارت، هماهنگی و ابلاغ دستورالعمل‌های مربوطه به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها، مطالعه، نظارت، سیاست‌گذاری، ارزیابی، اظهار نظر، تدوین ضوابط تولید و واردات صادرات و توزیع انواع تجهیزات و لوازم درمانگاهی دامپزشکی و درنهایت مطالعه، سیاست‌گذاری و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به مراکز درمانی، مایه‌کوبی و داروخانه‌های دامپزشکی اشاره کرد.

حکیم مهر: مهمترین اقدامات شاخص دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور طی سال ۱۴۰۱ چه بود؟

ازجمله مهمترین اقدامات شاخص دفتر می‌توان به اجرای طرح مراقبت و ارزیابی کیفی داروهای دامپزشکی پس از عرضه به بازار مصرف (PMS) و اقدام قانونی درخصوص موارد عدم انطباق و یا تخلفات احتمالی در جهت ارتقاء اثربخشی و بی‌خطری داروها و تامین سلامت دام و فرآورده‌های دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه اشاره کرد. در این ارتباط ۱۲۳۴ قلم دارو با تعداد ۳۲۴۶ نمونه، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

از اقدامات شاخص دیگر دفتر می‌توان به تدوین دستورالعمل ضوابط و روش‌های اجرایی مدیریت امحاء پسماندهای دارویی، ابلاغ دستورالعمل‌های مراکز درمانی، مایه‌کوبی و داروخانه‌های دامپزشکی (ویرایش چهارم) اشاره کرد. در دستورالعمل‌های مذکور مجوزها و پروانه‌های مربوطه در بستر سامانه‌های الکترونیکی و با رعایت زمان انجام فرآیندها صادر می‌شود.

تدوین دارونامه دامپزشکی کشور (فارماکوپه داروهای دامپزشکی ایران) برای اولین‌بار و اهتمام جدی در تشویق، حمایت، پیگیری تسریع در روند صدور پروانه‌های ساخت داروها و واکسن‌های تولید داخل از دیگر اقدامات است که در این ارتباط ۳۳۰ مورد موافقت اولیه و ۴۱۲ پروانه ساخت دارو طی سال ۱۴۰۱ صادر شده است.

مطالعه، بررسی و ثبت حدود ۱۸۰ مورد دارو، واکسن و مواد اولیه از کشورهای معتبر و ابلاغ دستورالعمل الزامات زنجیره سرد محموله‌های وارداتی واکسن به منظور حفظ کیفیت و دمای مطلوب در زمان حمل و نقل، رتبه‌بندی و گروه‌بندی کارخانجات تولید مکمل و پیش مخلوط های افزودنی به خوراک (IVSN) در جهت حذف بروکراسی زائد و رونق تولید، تسهیل فرایندها و صدور مجوز صادرات انواع اقلام دارویی و همکاری با گمرکات کشور از طریق سامانه EPL  و درنهایت تشکیل کمیته ارزی با همکاری تشکل‌ها به منظور پیگیری تامین ارز مناسب برای تهیه مواد اولیه، واکسن‌ها، داروها و افزودنی‌های وارداتی و همچنین بررسی و نظارت بر پروفرم‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها از دیگر اقدامات شاخص دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور بوده است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
1
13
بی کیفیتی داروهای ضد انگلی دامی و مولتی ویتامین های ایرانی بیداد می کند. در حالی که نوع خارجی همان دارو و نه داروی دیگر، بخوبی جواب می دهد، آقای مدیرکل، به نظر شما کجای کار می لنگد؟! متاسفانه مدیران عامل شرکت های دارویی و اعضای هیئت مدیره آنها، بیشتر به خرید سریع خودرو شاسی بلند گران قیمت برای تبرج و تفاخر، خرید سهام بیمارستان های انسانی، ساخت ساختمان پزشکی و مطب فروشی و تامین مالی تفریحات خانواده شان، بیشتر می اندیشند تا انجام هزینه برای بهبود محصول کارخانه خود برای مردم کشورشان. متاسفانه بیشتر شرکت های دارویی فقط بشکه ای، ماده دارویی و ضد عفونی چینی آورده و آن را در بسته های کوچک تر خرد کرده و با لیبل زنی به نام شرکت خود می فروشند و چیزی به نام پژوهش در فرمولاسیون دارو و ساخت آن وجود ندارد. شرکت های دارویی ما اغلب بسته بندی کننده هستند تا محقق تولید دارو.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
احسنت. آقاي مديركل ١٠٠ تا شركت مكمل سازي و كنسانتره سازي درست شده بريد ببينيد اصلا داخل محصولاتشون چقدر ويتامين مي زنند و كي تا حالا اومده اين محصولات رو تست كنه. در موارد مولتي ويتامين هاي محلول وضعيت به مراتب بدتر است. اين مماشات به ضرر توليد كننده مرغ و تخم مرغ تمام ميشود اصلا در دفترتون ٤تا كارشناس كه ٣سال در يك شركت توليدي كار كرده باشند كه بتوانند از دوز و كلك هاي آنها مطلع شوند داريد؟ پس چطوري مدعي انجام موغق pms هستيد؟؟ طرف در پروانه توليدي يك ملح ثبت كرده ولي در واقعيت يك ملح ديگر در توليد خود استفاده ميكند كه ارزانتر است و اصلا هم سازمان متوجه نميشود. در كدام كشور دنيا ابن همه توليدكننده بي كيفيت و بدون نظارت داريم ؟ اينها همه سرمايه هاي مملكتند كه هدر ميرود. فلان شركت دارويي سه تا دفتر در چين و مالزي و ينگاپور دارد آشغالترين مواد اوليه را به هرقيمتي كه ميخواهد و بامدرك سازي به خورد سازمان ميدهد كه نتيجه اش ميشود توليد مخصول بي كيفيت عدم اثر بخشي مقاومت دارويي كاهش توليد مرغ و تخم مرغ استفاده از دوزهاي دارويي بيشتر به اميد اثر بخشي بيشتر و درست كردن داروي لي كيفيت كه ١٠٠٪؜ تخفيف جنسي ميدهند و جيب يك عده معدود را پر ميكنند و مرغدار و گاودار بدبخت بايد تاوان اين استثمار را بدهند
م.س.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
0
8
یک کار مهمی که سازمان باید پیگیر بوده و به نتیجه برساند بحث اتصال دامپزشکان دارای مجوز درمان، به سامانه ی صدور نسخه ی آنلاین وزارت بهداشت است.
الان فقط عطار ها، شکسته بندهای سنتی و دامپزشکان نسخه ی کاغذی صادر می کنند.
طبق قانون، دامپزشکان حق صدور نسخه را در کنار پزشکان و دندانپزشکان دارند و داروسازان موظف به ارائه ی داروهای نسخه شده ی دامپزشکی به فرد مراجعه کننده هستند.
یک دامپزشک دام کوچک، در ایران و در همه جای دنیا مجبور به تجویز طیف وسیعی از داروها شامل: اعصاب، هورمونی، چشمی، عفونی و ... هست که معادل دامی ندارد و نخواهد داشت چون میزان تجویز کم است و توجیه تولید جداگانه ندارد، درحالی که وجود همان میزان،برای درمان و انجام رسالت شغلی دامپزشک، حیاتی است.
این که این مشکل الان وجود دارد جای سوال از مسئولین دارو و درمان سازمان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
این طرح و ساز و کار. آن در نظام تهران پایه ریزی گردید ولی متاسفانه به دلیل سنگ اندازی مسئولین وقت سازمان دامپزشکی و سازمان نظام متوقف و کند گردید
نظر شما
ادامه